Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranks en cranklengte - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Cranks en cranklengte

math schreef:
do 03 okt, 2019 21:18
Je geeft geen antwoord op mijn vragen.
Math, nogmaals: wat ik beschrijf gaat niet over snelheid, kracht of vermogen. Het gaat over soepelheid. Met een kleinere crank is de beweging kleiner waardoor dat voor sommige mensen soepeler gaat. Als je een grote beweging moet maken bij elke pedaalslag en je hebt stramme gewrichten dan is dat niet comfortabel. Meer zit daar niet achter.
math schreef:
do 03 okt, 2019 21:18
Het is geen rapport, maar een serieus boek, zie een recensie. Sommige klachten treden in de dagelijkse praktijk vaker op dan andere.
Je geeft geen antwoord op mijn vragen.

Is ze jou een antwoordt verplicht?
Ik ken meer serieuze boeken die niet helemaal strookten met de werkelijkheid :|
nicolevelo schreef:
do 03 okt, 2019 19:16
moet je je zadel 0,5 cm hoger zetten om weer goed te zitten.
Ik ben van 170mm-cranks naar 155 gegaan, maar hoefde mijn zithoogte niet aan te passen. Mijn pedaal komt maar 15mm minder hoog dan voorheen. Wel moest ik 15 mm naar voren...



(Sorry, ik kon het niet laten. Overigens merk ik zelf weinig verschil tussen 170mm en 155mm, behalve dan dat ik niet meer met de punt van mijn schoen tegen de schuimkap onder de 'motorkap' van mijn velomobiel kom in de hoogste crankpositie. :wink: )

Groetjes,

Carl
Carl,
Voor de begripsvorming: Hoe groot ben je? Heb je lange of korte benen?
Nee, ze is mij niets verplicht. Maar ik verwacht wel een antwoord als ik gericht en beleefd iets over het geciteerde vraag.
Carl schreef:
do 03 okt, 2019 23:18
Ik ben van 170mm-cranks naar 155 gegaan, maar hoefde mijn zithoogte niet aan te passen. Mijn pedaal komt maar 15mm minder hoog dan voorheen. Wel moest ik 15 mm naar voren...
Dat klopt toch helemaal niet, als je 15mm kortere cranks hebt kan je zadel 15mm naar boven, of in jouw geval, kan je stoel 15mm naar achteren. Zadelhoogte (of stoeldiepte) wordt bepaald tov het laagste (verste) punt, toch niet tov van het hoogste (dichtste) punt?
bdr schreef:
do 03 okt, 2019 23:29
Carl schreef:
do 03 okt, 2019 23:18
Ik ben van 170mm-cranks naar 155 gegaan, maar hoefde mijn zithoogte niet aan te passen. Mijn pedaal komt maar 15mm minder hoog dan voorheen. Wel moest ik 15 mm naar voren...
Dat klopt toch helemaal niet, als je 15mm kortere cranks hebt kan je zadel 15mm naar boven, of in jouw geval, kan je stoel 15mm naar achteren. Zadelhoogte (of stoeldiepte) wordt bepaald tov het laagste (verste) punt, toch niet tov van het hoogste (dichtste) punt?
:oops: Pardon, schrijffoutje - ik bedoelde inderdaad naar achteren! Mijn excuses voor de verwarring! Ehm, ik kan het nu wel veranderen in mijn vorige bericht maar dan wordt jouw bericht onbegrijpelijk, dus ik laat mijn suffe fout maar staan...

Carl
Leon schreef:
do 03 okt, 2019 23:21
Carl,
Voor de begripsvorming: Hoe groot ben je? Heb je lange of korte benen?
Alles aan mij is kort, ik ben 1m72. :) Nou ja, behalve mijn voeten dan; maat 45.
Carl schreef: Alles aan mij is kort, ik ben 1m72. Nou ja, behalve mijn voeten dan; maat 45.
Jouw schoenmaat 45 verklaard misschien waarom je geen verschil merkt tussen 155 of 170 cranks. Bij mij, schoenmaat 41 zit het pedaal te veel naar de punt van de schoen. Zadel staat max naar voren. Ik wil dat pedaal dus meer naar achter hebben, zodat het prettiger onder mijn voet zit en kracktoverbr optimaliseert.

Het lijkt me dat bij schoenmaat 45 je pedaal zowel met 155 als met 170 cranks ongeveer op de juiste plek valt onder de schoen. Hoewel ik 15mm een groot verschil blijf vinden. Zou je toch wel iets van moeten merken.
Velotraumer schreef:
vr 04 okt, 2019 10:22
Carl schreef: Alles aan mij is kort, ik ben 1m72. Nou ja, behalve mijn voeten dan; maat 45.
Jouw schoenmaat 45 verklaard misschien waarom je geen verschil merkt tussen 155 of 170 cranks.
Ik heb ook schenmaat 45 en merk het verschil tussen 150 en 170 erg goed, maar mijn benen en de rest van mij zijn langer.
Ik denk dat Carl qua prestatie (wat dat dan verder ook is) bij beide crancklengtes nog vrij dicht bij het optimum van mijn plaatje een aantal postings terug zit, maar in het verhaal van nicolevelo zich lekkerder voelt met de kortere crancks (wat daar dan verder ook de oorzaak van is).
In dit artikel staat ook nog wat over het effect van de cranklengte.

Het 'comfort' aspect dat ik eerder probeerde uit te leggen wordt ook hier aangehaald:
Moving to a shorter crank can improve:

Comfort: A shorter crank length reduces range of motion at the knee (extension and flexion), hips, and low back.
Verder wordt ook het effect op het vermogen en op de aerodynamica beschreven:
Power: A shorter crank alone will not increase your power output, but it can be used to reduce restriction through the top of the pedal stroke by opening up an impinged hip angle and/or reducing knee flexion. Going back to our definition, if we reduce restriction than power output can increase.

Aerodynamics: Going to a shorter crank will allow you to ride at a lower back angle which minimizes frontal surface area improving aerodynamics.
Het effect van cranklengte op de aerodynamica is in de meeste onderzoeken die ik ken niet meegenomen, omdat ze 'stilstaand' zijn gedaan, dwz op een fiets op een rollenbank of op een fietsergometer. Om van dat aerodynamische effect van minder omhoog komende knieën te profiteren moet je wel erg diep voorovergebogen zitten. Ik merk op mijn racefiets dat als ik in de stuurbeugels hang mijn knieën bijna mijn buik aanraken. Op de MTB en op een reisfiets is dat zeker niet het geval.