Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets afstelling - Forum Wereldfietser

Fiets afstelling

Las in de nieuwe wf, een artikel van Mieke Huiskamp, over fietsmeting. Komt mij heel bekent voor.

Had vroeger een giant mtb met rechte bb, maat 63cm.
Kreeg vaak te horen op de fiets beurs dat ik maat 60 nodig had, maar kon op deze fantastisch fietsen, met
brooks B17 zadel. Fietste ooit op een mooie dag zonder pijn 173 km.

Had daarna een zelfde frame, maar dan in maat 60. Nooit goed op kunnen fietsen, met GB mente zadel.

Fiets nu op avaghon 64 cm frame met sloping bb van 58 cm en recht 60cm. Vind het beetje klein voor deze maat.

Heb net als vorige fiets last van handen. Heb nu een zadel pen gekocht met 21mm setback, zit nu wat meer achter trapas. Fiets wel wat beter. Denk er aan om een langere stuurpen te monteren.

Heb oude foto's van giant 63 cm goed bestudeerd voor de juiste afstelling.

Moraal van het verhaal: als je eenmaal goed zit, schrijf gelijk al je maten op, zodat je die kan meenemen bij aanschaf ander frame.

Mario
Jup en wees niet bang wat te veranderen, alsje maar weet wat je veranderd!
Ik rijd nu meer dan een half jaar op mijn nieuwe fiets. En nog soms aan het schuiven en experimenteren met zadelafstand, zadelhoogte, hoek van stuur etc.
Ik denk dat je lichaam op sommige dagen ook anders aanvoelt, dan op andere dagen. Een pijntje hier en daar, stijve spieren, gewrichten, blessure, kleding of zelf mentale aspecten (stress?) zijn denk ik van invloed op hoe je zit en hoe dat voelt.
Uiteraard zal er een optimale afstelling zijn van je fiets. Maar de beleving hiervan is subjectief lijkt me.
Als je veel fietst of een winter niet blijk je nog te veranderen ook. Het jaar daarna misschien niet, maar na een aantal jaren weer wel. Er is altijd wat te doen aan je fiets.
Mooi artikel van Mieke, die volgens mij Huisman heet.