Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Salsa Fargo opbouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Salsa Fargo opbouwen

Marco Meijerink schreef:
vr 11 okt, 2019 08:12
Prima. Het is ook maar een detail. Veel plezier.
Dit is een optie;
IMG_3789.jpg
IMG_3788.jpg
Maar er moesten nog spatborden bij en dan gaat die Blackburn 1 a 2 stapjes omhoog (kun je zien op de strips) en dan zitten we net zo hoog als de Tubus nu...
hoogframe schreef:
vr 11 okt, 2019 08:18
mooi mooi mooi :!:
de kleurcombinatie van oa balhoofdlagers en frame doet me denken aan fillet brazing, leuk!
Dankjewel!
Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken, ik vond het wel passen bij de oranje graphics op het frame...
Gisteren rondje Veerse Meer gedaan (+/- 60km uit en thuis) en ben wel blij met m’n keuze voor een 42-28 crankset, je zit eigenlijk voltijds op je buitenblad en dat loopt prima op een 11-34 cassette. In heuvelachtiger gebied zul je het binnenblad pas moeten aanspreken. Dit is mijn eerste fiets met racestuur dus daar had ik nog geen ervaring mee, ik ben wel te spreken over het gevoel. Voor de rest rijd het gewoon heel erg fijn en licht, Almotions lopen ook geweldig 8)
4831D505-D796-45B1-8BA0-289102F41E1F.jpeg
Bert van Sprang schreef:
do 10 okt, 2019 21:22
dat is toch een hoop geld voor een stalen derailleurfiets, of is het frame van carbon :D .
"Stalen derailleurfiets" komt me als enig zins denigrerend over, alsof als het aluminium was geweest of, nog erger als je verder leest, het carbon zou zijn geweest de prijs wél gerechtvaardigd zou zijn.
Waar ik me dan toch véél meer over verbaas is dat een Idworx Grandone Travel 1.0 met een dood ordinair aluminium frame én derailleur over de toonbank mag gaan voor het lieve bedrag vanaf 4300 euro!!
Nu nog de bagage erop ;) Waar gaat de eerste trip heen?

:)
bonkers schreef:
wo 16 okt, 2019 20:41
Bert van Sprang schreef:
do 10 okt, 2019 21:22
dat is toch een hoop geld voor een stalen derailleurfiets, of is het frame van carbon :D .
"Stalen derailleurfiets" komt me als enig zins denigrerend over, alsof als het aluminium was geweest of, nog erger als je verder leest, het carbon zou zijn geweest de prijs wél gerechtvaardigd zou zijn.
Waar ik me dan toch véél meer over verbaas is dat een Idworx Grandone Travel 1.0 met een dood ordinair aluminium frame én derailleur over de toonbank mag gaan voor het lieve bedrag vanaf 4300 euro!!
Tja, daar zie ik een hoop denkwerk van Gerrit Gaastra in zitten, als ik naar de details kijk, begrijp ik volledig waarom die fiets dát kost! Waar ik me over verbaas, is dat als ik naar de foto’s van de Travelmaster 2+ kijk, er niemand over de lassen aan dat frame valt, die zijn zó lelijk! En dat is toch geen budget fiets.
Jurr schreef: Nu nog de bagage erop ;) Waar gaat de eerste trip heen?
Even sparen voor een setje Vaude tassen rondom, een Tubus Duo en een Topeak fuel tank :wink:
Maar ik heb 2 jonge kinderen en het zullen vooral 1 á 2 daagse uitstapjes zijn voorlopig, we hebben niet veel oppas over helaas :?
Maar hij gaat ook veel woon-werk doen en ik denk eens wat tripjes naar familie maken, rondjes België etc.
Lekkere fiets zo!

Maar wat kosten nu die speciale boutjes ;) en welke heb je gebruikt?
Voor de afmontage? Gewoon rvs a4 van het rvs-paleis gebruikt. Kosten vallen mee voor 1 fiets, ik denk niet dat er meer als 10 euro bij komt. Maar ik heb gelijk een bestelling gedaan om m'n voorraad aan te vullen, dat was iets duurder...
Je bidonhouders lijken van staal, of toch titanium? Nog een bewuste keuze hierin gemaakt?
Mooi! Je hebt duidelijk zorgvuldig nagedacht over alle afzonderlijke onderdelen en juist daar krijg je deze niet-dertien-in-een-dozijn fiets voor terug!
Shadow schreef:
wo 16 okt, 2019 21:03

Waar ik me over verbaas, is dat als ik naar de foto’s van de Travelmaster 2+ kijk, er niemand over de lassen aan dat frame valt, die zijn zó lelijk! En dat is toch geen budget fiets.
Tsja, als je bij Santos geen zichtbare lassen wil, kun je een Travel Lite kopen, eventueel ook in + ;)
Shadow schreef:
wo 16 okt, 2019 21:03

Even sparen voor een setje Vaude tassen rondom, een Tubus Duo en een Topeak fuel tank :wink:
Maar ik heb 2 jonge kinderen en het zullen vooral 1 á 2 daagse uitstapjes zijn voorlopig, we hebben niet veel oppas over helaas :?
Maar hij gaat ook veel woon-werk doen en ik denk eens wat tripjes naar familie maken, rondjes België etc.
Ben benieuwd, vies maken dat ding ;)
Fedor schreef:
do 17 okt, 2019 10:04
Je bidonhouders lijken van staal, of toch titanium? Nog een bewuste keuze hierin gemaakt?
RVS King Cages denk ik :)
Jup King Cages in RVS!
Matthieee schreef:
do 17 okt, 2019 10:11
Mooi! Je hebt duidelijk zorgvuldig nagedacht over alle afzonderlijke onderdelen en juist daar krijg je deze niet-dertien-in-een-dozijn fiets voor terug!
Dankjewel!
Zo, met het einde van de herfstvakantie in zicht, wil ik hem volgende week ook naar m’n werk gebruiken, maar dan moet er wel een standaard op, dat is met een frame waar bij de achtervork 80mm banden in passen makkelijker gezegd dan gedaan, er zit geen montageplaat bij de trapas en een achtervorkstandaard is niet handig met schoenmaat 48, een boost achtervork en swinging dropouts. Dan neem je 4mm rvs strip van 4cm breed, nieuwe boortjes, een goeie verzinkfrees en dito m6 tap, dan kom je hierop uit;
2AC4E9AF-B2BF-496D-A10F-44BC1842FE38.jpeg
024D5B0D-377A-40DE-A9A6-E8396D2DD00E.jpeg
D1FE2EDA-7357-4F3B-A2B7-90B20AF5FE31.jpeg
De boutjes zijn voorzien van een lange borst dus geen schroefdraad die de lak beschadigd want de boutjes sluiten het mannetje op waar het spatbord aan vast zit, plus ze zitten klem tegen de binnenkant van de achtervork zodat alles op z’n plaats blijft. De voorste boutjes steken door de rvs strip heen terwijl de achterste in de standaard doorlopen; voor dat doel zijn er 2 gaten in de standaard bijgeboord en voorzien van schroefdraad, dit is niet zo zeer om de standaard extra vast te klemmen, maar meer om te zorgen dat hij niet verdraaid, normaal gezien is er een soort van ‘schoen’ voorzien waarin hij kan schuiven, niet draaien - dat is nu dus zo opgevangen.

De M10 bout waar normaal een standaard mee vast zit is vervangen door een verzonken inbus type, doordat de bout precies onder het spatbordmannetje zit mag hij niet uitsteken daar, met de verzinkfrees is het gat zodaning van reces voorzien dat de bout geen contact maakt met het spatbordmannetje. Alle m6 bouten zijn dusdanig lang genomen dat de borst zo lang is dat deze tot bijna in de onderplaat komt, vervolgens is de schroefdraad zo ver ingekort dat ze ongeveer 1,5 gang uitsteken van onder.

De standaard zit in het midden gemonteerd en is niet geschikt voor 80mm banden, maar zo gek wou ik het niet maken, ik heb nu 2-3 cm ruimte tussen standaard en band, meer dan genoeg.
Dat heb je heel netjes gemaakt, top.
Wat ik me afvraag; kan het rvs plaatje het frame niet beschadigen? Ik neem aan dat de boutjes van dit plaatje toch stevig aangetrokken moeten worden.
Ja dat kan, heb overwogen om er zelfvulcaniserende tape tussen te doen maar de kracht is te groot plus je krijgt een soort flex op een punt waar ik het niet wou. Inspuiten met anti-roest van de contactvlakken dus en in de gaten houden.
Nette oplossing, maar ik meen me te herinneren dat het aluminium dat Esge of Pletscher gebruikt nu niet bepaald uitblonk in stevigheid. Het was (of is) nogal bros. Ik hoop dan ook dat alles houdt. Je hebt de verbinding tussen het alu en RVS nog wel voorzien van anti-seize (kopervet of pasta) anders krijg je het na een pekelwinter nooit meer goed los.
De kracht wordt gewoon opgenomen door de plekken die ervoor ontworpen zijn - het is inderfaad koekendeeg - en er zit zeker overal ruim anti-seize tussen!
Het aluminium van mijn Esge achterstandaards is niet bros maar zacht. Waar ik daardoor uiteindelijk problemen krijg is dat de aanslagpunten waar de standaard tegenaankomt bij het inklappen, maar vooral het uitklappen, steeds verder ingedrukt worden, totdat de standaard rammelt. De enige oplossing tot nu toe is om de standaard met beleid in- en uit te klappen, dus niet met een klap maar tegenhouden met de voet totdat hij aan de andere kant is.
Ja dat is een goeie tip Leon!