Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Salsa Fargo opbouwen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Salsa Fargo opbouwen

Waar ik me dan toch véél meer over verbaas is dat een Idworx Grandone Travel 1.0 met een dood ordinair aluminium frame én derailleur over de toonbank mag gaan voor het lieve bedrag vanaf 4300 euro!!
Tja, daar zie ik een hoop denkwerk van Gerrit Gaastra in zitten, als ik naar de details kijk, begrijp ik volledig waarom die fiets dát kost!

"denkwerk" LMFAO

Je betaalt imo ruim de helft van de prijs voor het merk! maar goed, dan hoor je er wel bij.. :twisted:
Shadow schreef:
do 10 okt, 2019 21:05
Zo hij is klaar 8)

rsz_img_20191010_200801736.jpg
rsz_img_20191010_200835802.jpg

Salsa Fargo XL frame, Firestarter carbon voorvork, 15x100mm spacing voorzijde, 12x148mm achter.
Hope headset & spacers, Rie:sel carbon topcap
Funn G-wide 500mm stuur
Gevenalle 2/3x11 'brifters'
Jagwire Sealed kabelsets
White Industries trapas 73x113mm JIS
Thorn (Andel) cranks 185mm met 104 & 64mm boutcirkel
TA bladen 28-42
Shimano XT platformpedalen
Shimano XT derailleur V+A
DT Swiss DT350 naven, DT Swiss Alpine 3 spaken, Idworx Darim2 velgen, 32 spaaks (Ernie Frieke)
Avid BB7's met 200mm vóór- en 180mm achter schijven, kleuraccentje zelf gedaan
Tubus drager met zelfgemaakte adapters om op de dropout bouten te passen
King Cages bidonhouders
Ritchey standaard zadelpen met Hope zadelpenklem
Terry Fly Arteria zadel
B+M IQ-XE koplamp (batterij)
B+M achterlicht (batterij)
Lizzard Skins Ghost Camo stuurlint 3.2mm
Cateye bar-end spiegel + 2e hands bar-end dopje aan de andere kant.
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets, zelf vind ik 'm best mooi :D :)
En leuk om zo'n project te doen.

Hij lijkt qua kleur wel op mijn V Nicholas Amazon Rohloff.
Fijn dat er 50mm Almotions in passen ;) bij mij passen er vrij met veel aanpassingen 40 mm Almotions in (die overigens maar 38mm breed zijn in werkelijkheid).

Het gewicht vind ik wel fors, maar in Nederland maakt 3 of 4 kilo nauwelijks iets uit.
Voor mijn fiets heb ik overigens net iets minder dan 4.000 betaald (nieuw), zonder de titanium bagagedrager. Dat is wel al meer dan 10 jaar geleden.
De Amazon weegt kaal incl Rohloff en Son 11 kg, zonder standaard en bel etc. etc

Dirk
ilex schreef:
za 19 okt, 2019 13:33

Het gewicht vind ik wel fors, maar in Nederland maakt 3 of 4 kilo nauwelijks iets uit.
Voor mijn fiets heb ik overigens net iets minder dan 4.000 betaald (nieuw), zonder de titanium bagagedrager. Dat is wel al meer dan 10 jaar geleden.
De Amazon weegt kaal incl Rohloff en Son 11 kg, zonder standaard en bel etc. etc

Dirk
Ik heb bewust gekozen voor dit frame vanwege de sterkte en ruime marges, ook vanwege m'n eigen lengte en gewicht :wink:

Als ik voor Rohloff zou kiezen (frame is voorbereid) dan zou ik waarschijnlijk niet heel veel duurder uit geweest zijn, de derailleurs en shifters kosten ook behoorlijk. Maar voor mij een bewuste keuze.
Sinds ik even op een Salsa Fargo heb mogen fietsen op de wereldfietsbeurs begin dit jaar in Ede ben ik zeer enthousiast over de Fargo.

Daar mijn huidige fiets van begin 2000 e.o.l. is (of een uitgebreide revisie moet hebben) ben ik aan het kijken voor een nieuwe (tweedehands) fiets.

Is het opbouwen van een fiets moeilijk? Ben wel redelijk technisch maar heb niet veel ervaring, meer dan ketting/bladen etc vervangen en af en toe wat afstellen heb heb ik niet.

Zit toch te denken om als er weer eens een Salsa Fargo frame (XL) of complete fiets langskomt er één te kopen.
Zit eigenlijk wel boven budget (liefst rond €2000) maar als de fiets weer 20 jaar mee gaat mag die best wat meer kosten. Fiets wordt voornamelijk voor dagelijks gebruik en fiets vakanties gebruikt (voornamelijk Europa, maar sluit exotichere .

Erg fijn dat de TS open is wat het geheel gekost heeft, super om te zien.

Was bezig met deze te kopen: viewtopic.php?t=32655 helaas was PJ me voor :-) daarna kon ik nog wel een frame set kopen van hem, echter wegens onervarenheid toen niet gedaan.

Nu twijfel ik wel weer daarin. Als ik icm wat markplaats of andere forums wat goede onderdelen deals kan vinden is het misschien toch een optie voor een fijne fiets.
RedHead schreef:
ma 21 okt, 2019 15:01
Is het opbouwen van een fiets moeilijk?
Ik vind van niet, maar je moet niet bang zijn voor het doorknippen van wat kabeltjes en afstellen van versnellingen. Maar laten we wel wezen, "een fiets" is natuurlijk best vaag. Heeft-ie interne kabelgeleiding, pressfit trapaslagers? Om maar twee mogelijk complicerende zaken te noemen.
Een Fargo is niet moeilijk om te bouwen, alles zit van buiten :D
RedHead schreef: Sinds ik even op een Salsa Fargo heb mogen fietsen op de wereldfietsbeurs begin dit jaar in Ede ben ik zeer enthousiast over de Fargo.

Daar mijn huidige fiets van begin 2000 e.o.l. is (of een uitgebreide revisie moet hebben) ben ik aan het kijken voor een nieuwe (tweedehands) fiets.

Is het opbouwen van een fiets moeilijk? Ben wel redelijk technisch maar heb niet veel ervaring, meer dan ketting/bladen etc vervangen en af en toe wat afstellen heb heb ik niet.

Zit toch te denken om als er weer eens een Salsa Fargo frame (XL) of complete fiets langskomt er één te kopen.
Zit eigenlijk wel boven budget (liefst rond €2000) maar als de fiets weer 20 jaar mee gaat mag die best wat meer kosten. Fiets wordt voornamelijk voor dagelijks gebruik en fiets vakanties gebruikt (voornamelijk Europa, maar sluit exotichere .

Erg fijn dat de TS open is wat het geheel gekost heeft, super om te zien.

Was bezig met deze te kopen: viewtopic.php?t=32655 helaas was PJ me voor :-) daarna kon ik nog wel een frame set kopen van hem, echter wegens onervarenheid toen niet gedaan.

Nu twijfel ik wel weer daarin. Als ik icm wat markplaats of andere forums wat goede onderdelen deals kan vinden is het misschien toch een optie voor een fijne fiets.
Een kale, afgebouwde Fargo met Tiagra groepset kost je bij Just Pedal rond de 2000 euro, als je vanaf een kaal frame zelf gaat opbouwen iets meer, maar Jelle is de kwaadste niet dus ik zou eens informeren, hij heeft mij destijds met het Big Dummy frame toen ook erg goed geholpen, het balhoofd gefreesd, trapasbus gevlakt etc. Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig dat ik niet heb.
FE-Rider schreef:
za 19 okt, 2019 13:15
Waar ik me dan toch véél meer over verbaas is dat een Idworx Grandone Travel 1.0 met een dood ordinair aluminium frame én derailleur over de toonbank mag gaan voor het lieve bedrag vanaf 4300 euro!!
Tja, daar zie ik een hoop denkwerk van Gerrit Gaastra in zitten, als ik naar de details kijk, begrijp ik volledig waarom die fiets dát kost!

"denkwerk" LMFAO

Je betaalt imo ruim de helft van de prijs voor het merk! maar goed, dan hoor je er wel bij.. :twisted:
Dat is mogelijk, maar de fiets die daar staat is uniek, ik kan bij geen enkel ander merk een kant en klare fiets kopen met 2x11 groep, schijven met 6 punts bevestiging, Son SL dynamo, Son lamp, optie tot carbon velgen etc.
Bij Santos krijg je dan velgremmen en die worden vakkundig om zeep geholpen door Magura momenteel.
Dus ik verwacht bij de Racelite binnenkort ook wel de optie schijven :D
Shadow schreef:
ma 21 okt, 2019 17:15

Bij Santos krijg je dan velgremmen en die worden vakkundig om zeep geholpen door Magura momenteel.
Dus ik verwacht bij de Racelite binnenkort ook wel de optie schijven :D
Maar de Race Lite zitten juist geen Magura's op ;)

Wat niet wegneemt dat ik denk dat ze die wel met schijfremmen zullen gaan leveren ja :)
Ja idd. dat zijn Cane Creek velgremmen, mooi spul.
Maar Firmtech is tot historie verklaard en de HS33's worden ieder jaar verder stuk-verbeterd (hoewel de nieuwe HS33R wel een leuke optie is).
Nou kleine toevoeging;
IMG_20191028_205452341.jpg
Vaude Aqua fronts achterop als woonwerk tasjes, één met regenpak, pomp, gereedschap en plakset. De ander zit een EHBO setje in en gaat m'n werktas in.
De Topeak fuel tank zit de batterij in van m'n koplamp en heeft nog wat ruimte over voor een powerbankje oid.
Leon schreef:
za 19 okt, 2019 10:14
Het aluminium van mijn Esge achterstandaards is niet bros maar zacht. Waar ik daardoor uiteindelijk problemen krijg is dat de aanslagpunten waar de standaard tegenaankomt bij het inklappen, maar vooral het uitklappen, steeds verder ingedrukt worden, totdat de standaard rammelt.
Hoe snel gebeurt dat dan? Is anders wel omslachtig om er steeds rekening mee te moeten houden.
Hangt er vanaf hoe vaak je hem op de standaard zet :lol:
Ik snap wat Leon bedoeld, het is geen cnc gefreesd 6061 alu, verre van...
Ik koop gewoon iedere paar jaar een nieuwe standaard.
Duidelijk, zal hem hier ook wel worden denk ik :D
Leuk project en mooi resultaat!

Wat zijn je eerste ervaringen met de Gevenalle shifters? Die van mij (GX, 3 x 10) liggen nog op de werkbank, ben er helaas nog niet aan toe gekomen ze te installeren.
Ik ben er wel content mee eigenlijk, fijner als mtb stijl shifters en werkt precies en vooral die micro click voor je voorderailleur is geniaal.
Shadow schreef:
di 29 okt, 2019 10:40
Ik ben er wel content mee eigenlijk, fijner als mtb stijl shifters en werkt precies en vooral die micro click voor je voorderailleur is geniaal.
Goed om te horen! En de geindexeerde shifter voor de achterderailleur werkt ook goed? Schakelt direct en strak?
Ja erg goed, ik heb 2x11 en schakelt zeer snel, opletten met van klein naar groot schakelen op de cassette dat je er geen 2 tegelijk pakt, zo direct zelfs.
Beetje late reactie op dit topic en waarschijnlijk niet (meer) van toepassing, maar Salsa maakt (zoals je waarschijnlijk wel weet) voor de Fargo een Alternator Rack in 2 maten. De standaard versie is geschikt voor montage met spatborden en de "low" is voor montage zonder spatborden.
Hieronder een foto van mijn fiets met de lage uitvoering. Ik heb deze gekozen omdat ik geen spatborden ga monteren en omdat ik een grote bikepacking zadeltas heb. De beugels moeten nog op maat gezaagd worden hoewel ze niet hinderlijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Mooie, strakke fiets. Bagagedrager zonder tassen eraan ziet er wat raar uit, misschien in kleiner inch dat hij wel past, dichter op het spatbord, maar weet niet of het dan passend te maken is zoals je ook zei.
Maar met bagage juist wellicht ideaal, want dan idd. tassen laag en genoeg ruimte om je tassen te openen en bovenop ruimte voor andere bagage en wat ik zo zag op foto, met tassen past het gewoon mooi en ziet er ook goed en mooi uit.
185 mm cranklengte vraag ik me af, ben je dan zo lang of bewust voor gekozen en wielen 32 spaken, vraag ik me af waarom geen 36, wel gemaakt door goede wielenmaker iig!
Persoonlijk zou ik dan een mat zwart stuurlint hebben genomen, maar het uiterlijk maakt je niet zoveel uit heb ik begrepen, maar ik vind het een heel mooie fiets geworden die denk ik vooral heel fijn fietst, veel plezier ermee!