Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Salsa Fargo opbouwen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Salsa Fargo opbouwen

fud0 schreef:
ma 30 dec, 2019 12:27
Mooie, strakke fiets. Bagagedrager zonder tassen eraan ziet er wat raar uit, misschien in kleiner inch dat hij wel past, dichter op het spatbord, maar weet niet of het dan passend te maken is zoals je ook zei.
Maar met bagage juist wellicht ideaal, want dan idd. tassen laag en genoeg ruimte om je tassen te openen en bovenop ruimte voor andere bagage en wat ik zo zag op foto, met tassen past het gewoon mooi en ziet er ook goed en mooi uit.
185 mm cranklengte vraag ik me af, ben je dan zo lang of bewust voor gekozen en wielen 32 spaken, vraag ik me af waarom geen 36, wel gemaakt door goede wielenmaker iig!
Persoonlijk zou ik dan een mat zwart stuurlint hebben genomen, maar het uiterlijk maakt je niet zoveel uit heb ik begrepen, maar ik vind het een heel mooie fiets geworden die denk ik vooral heel fijn fietst, veel plezier ermee!
De drager is prima zo, de wielen was ik niet overtuigd over maar Ernie Frieke garandeerde me dat het kon, tot nu toe heeft hij gelijk! Ik vind het stuurlint juist wel leuk zo, het uiterlijk is ondergeschikt aan de functie, maar niet onbelangrijk.
theLabrigs schreef:
ma 30 dec, 2019 11:41
Beetje late reactie op dit topic en waarschijnlijk niet (meer) van toepassing, maar Salsa maakt (zoals je waarschijnlijk wel weet) voor de Fargo een Alternator Rack in 2 maten. De standaard versie is geschikt voor montage met spatborden en de "low" is voor montage zonder spatborden.
Hieronder een foto van mijn fiets met de lage uitvoering. Ik heb deze gekozen omdat ik geen spatborden ga monteren en omdat ik een grote bikepacking zadeltas heb. De beugels moeten nog op maat gezaagd worden hoewel ze niet hinderlijk zijn.
De Salsa racks zijn volgens mij van aluminium? Dat is ongeschikt om bagagedragers van te maken, ik snap niet waarom ze dat doen? 35 gram gewichtsvoordeel doe je het ook niet voor.
Nooit bij stilgestaan wat voor materiaal ik heb gekocht voor bagagedragers of specifiek op gelet. Net een magneet erbij gehouden en heb dus zowel staal als aluminium. Staal zou idd. mijzelf dan ook degelijker lijken.
Ik kies wel altijd voor de duurdere merken. Ik weet nog destijds Black-burn aluminium voordrager in 1995 voor 100 gulden, vond ik veel geld. Zelfde uitziende drager van 50 gulden van ander merk, voor de zekerheid toch laten liggen.
De Black-burn altijd een heel fijn simpel degelijke drager gevonden met diameter maar 8 mm. Wel slijtage bij punten waar de tassen leunen en plak die nu uit voorzorg bij nieuwe dragers ook standaard af.

Ik heb laatst wel een Puch e-bike gezien, met batterij onder de drager, die was gevallen en de drager was op meerdere punten gebroken.
Aluminium dragers zijn er maar om 1 reden; prijs / marge
Iedereen mag tevreden zijn met z'n spullen, maar een aluminium bagagedrager of frame is vooral goed voor de marges van de fabrikant.
Shadow schreef:
ma 30 dec, 2019 13:42
theLabrigs schreef:
ma 30 dec, 2019 11:41
Beetje late reactie op dit topic en waarschijnlijk niet (meer) van toepassing, maar Salsa maakt (zoals je waarschijnlijk wel weet) voor de Fargo een Alternator Rack in 2 maten. De standaard versie is geschikt voor montage met spatborden en de "low" is voor montage zonder spatborden.
Hieronder een foto van mijn fiets met de lage uitvoering. Ik heb deze gekozen omdat ik geen spatborden ga monteren en omdat ik een grote bikepacking zadeltas heb. De beugels moeten nog op maat gezaagd worden hoewel ze niet hinderlijk zijn.
De Salsa racks zijn volgens mij van aluminium? Dat is ongeschikt om bagagedragers van te maken, ik snap niet waarom ze dat doen? 35 gram gewichtsvoordeel doe je het ook niet voor.
Hm...niet helemaal mee eens.
De drager van mijn Batavus stadsfiets is ook van aluminium (even dik). Mag max 25kg op, maar de fiets is al een jaar of 8 oud en er zit wekelijks iemand van ruim 60kg achterop....zonder problemen, zwaarder lijkt me ook geen probleem. De veiligheidsmarges van fabrikanten zijn volgens mij erg zuinig.
Bovendien vind ik deze Salsa drager een stuk steviger dan de standaard drager die op mijn vorige reisfiets zat (Koga).
Maar....voor mij is de achterdrager een extra bij de bikepacking tassen. Er komen 2 tassen van 12 liter aan te hangen. In praktijk kom ik nooit boven de 10kg uit voor beide tassen, dus geen probleem. Ik begrijp dat bij jouw fiets de achterdrager een groot deel van het bagagegewicht zal dragen en je dan liever de zekerheid hebt van een stalen constructie.
Je mist m’n punt een beetje, maar zoals ik al zei; iedereen mag tevreden zijn met z’n spullen, al ben je blij met een Hollowtech trapas, prima 8)
Op de VSF T100 (600 euro) van mijn vriendin zat lang een Pletscher aluminium achterdrager. Die bleek na aardig wat vakanties met zeker 20 kilo er op en veel onverhard bomproof. Het ding was bovendien bedoeld om kinderen op te vervoeren, dus vertrouwen had men er wel in. Reden: een goed ontwerp en niet te zuinig met materiaal geweest. Bovendien op de bevestigingspunten RVS plaatjes en RVS zelfborgende boutjes gebruikt, dus montage en roest waren geen probleem.
Enige nadeel was dat het ding 320 gram zwaarder was dan een Tubus Cargo.

Vroeger had ik wel een alu lowriderrekje dat brak, maar dat was ontworpen door een sukkel.
Shadow schreef:
ma 30 dec, 2019 16:05
Aluminium dragers zijn er maar om 1 reden; .....
Er zijn echter ook nog eens ...tig verschillenden soorten aluminium (in de zin van vele verschillende legeringen).
Die zijn niet altijd goedkoper (in vergelijking tot andere metalen).
Op marges van fabrikanten heb ik overigens geen kijk.

Groet,
Tom.
Aluminium is er inderdaad in vele soorten - ik heb in de vliegtuigbranche gezeten en de Fokker bedrijfsschool doorlopen - maar de kwaliteiten van aluminium liggen naar mijn mening in een ander vlak dat het gebruik als bagagedrager of frame.
Yep. Behalve de legeringsverhoudingen heb je nog de fabricage: smeden, trekken gieten, spuitgieten, gloeien etc. etc. Het gaat om het totaalplaatje van de fabricage. De zwakste schakel bepaalt uiteindelijk waar het ding breekt.
Precies Leon :wink:
¿Begrijp ik het nou goed dat je het eerst helemaal niks vindt, en dat het nu toch wel weer goed kan zijn :roll:?

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 30 dec, 2019 21:20
¿Begrijp ik het nou goed dat je het eerst helemaal niks vindt, en dat het nu toch wel weer goed kan zijn :roll:?

Groet,
Tom.
Het wordt misschien wat lang voor sommigen om te volgen idd. maar ik bedoel dus eigenlijk dat sommige dingen ons als ‘vooruitgang’ & ‘innovatie’ aangesmeerd worden, terwijl ze alleen voor een hogere marge zorgen voor de fabrikant. De beste aluminium bagagedrager is niet hetzelfde gebouwd als een stalen drager, namelijk gelast uit holle buis, toch worden ze wel zo gemaakt, de uiteindelijke uitvoering is dan net zo zwaar of zwaarder als een stalen versie, terwijl er niet meer gewicht op kan. Waarom dat zo gedaan wordt? Ik zou liegen als ik zei dat ik het wist, maar ik denk marge en gemak. Goed staal is duur en aluminium is in redelijke kwaliteit goedkoop en een veelgebruikt materiaal, makkelijk aan te komen bij verschillende leveranciers, da’s ook belangrijk tegenwoordig.

Als ik m’n kennis doortrek dan zou een aluminium bagagedrager bestaan uit 5 cnc gefreesde delen; 2 staanders, 1 bagageplatform en 2 liggers voor de bevestiging aan de staande achtervorkbuizen, deze 5 afzonderlijke delen zijn verbonden met Hyloc bouten en lijm, het materiaal 6061 of 7075 aluminium, toestand T5/6. Dit zou een bagagedrager worden van meer dan 1000 euro ben ik bang, maar hij is lichter en sterker dan een Tubus :lol: :lol:
Shadow schreef:
ma 30 dec, 2019 21:44
Als ik m’n kennis doortrek dan zou een aluminium bagagedrager bestaan ... knip ... maar hij is lichter en sterker dan een Tubus :lol: :lol:
Heb je daarvoor berekeningen gemaakt? Als we er om poolen stem ik dat het zo niet lukt.
Ik heb op dit moment niet de infrastructuur om dat te berekenen Leon :oops:

Maar ik ben wel meer overtuigd geraakt van het gebruik van carbon eigenlijk, het heeft wel een paar nadelen als je er mee op het asfalt klettert...
Alu ongeschikt, lichter én sterker dan Tubus, kan het toch niet berekenen, dan toch maar carbon. Je gaat wel een beetje van hot naar her hoor, en dat in één dag!
Leon schreef: Alu ongeschikt, lichter én sterker dan Tubus, kan het toch niet berekenen, dan toch maar carbon. Je gaat wel een beetje van hot naar her hoor, en dat in één dag!
Het probleem is dat ook al is iets beter, het nog niet per sé in de winkels hangt Leon :wink:
Maar misschien kun jij je grenzeloze wijsheid eens ergens op laten schijnen, of kun je alleen maar commentaar leveren? Misschien zien we wel een materiaal over het hoofd? Open zelf eens een topic waarin je ervaringen deelt in plaats van overal commentaar op te leveren? Je hebt het vaak bij het rechte eind maar als je de geschiedenis een beetje kent is dat geen verdienste, waar gaat in de toekomst naar toe als we, gezien jouw onderschrift, iets moeten gaan laten? Gerecycled materiaal? Roept u maar!
Ik geen ervaringen delen? Lees dan nog eens door wat ik eerder vandaag in dit draadje schreef over een Pletscher en een lowriderdrager. Dat laatste was een Bor-Yu, als ik het nog goed spel.

Wat ik wel weet is dat het maken van dragers als die van Tubus niet gemakkelijk is omdat het lassen van dunwandige stalen buisjes echt wel een kunst is als je het goed wilt doen. Bij Tubus zijn ze daar drommels goed in want mijn dragers hebben al 3 resp. 4 fietsen overleefd en ik heb met kamperen meestal 30 kilo meuk bij me.
Shadow schreef:
ma 30 dec, 2019 16:52
Je mist m’n punt een beetje, maar zoals ik al zei; iedereen mag tevreden zijn met z’n spullen, al ben je blij met een Hollowtech trapas, prima 8)
Tja.. .ik ben er niet zo van om andermans fiets af te kraken, maar als jij dat graag doet, ieder z’n ding.
Overigens was mijn bijdrage aan dit topic alleen maar besoeld om te laten zien wat mijn set up was bij een zelfde fiets (of in ieder geval het frame), er vanuit gaande dat iemend dat dan interessant zou vinden. Blijkbaar verkeerd ingeschat...
Ik ben de laatste die gaat zeggen dat mijn keuzes beter zijn.
Ik kraak niet andermans spul af, ik zeg gewoon dat ik geen alu dragers wil omdat ik dat ongeschikt vindt, als je zelf een andere mening toegedaan bent, prima. Ik vind gewoon dat fabrikanten het woord ‘innovatie’ nogal makkelijk misbruiken. Als je je dan genaaid voelt kun je je uit gaan leven op de persoon die jou die kennis bij bracht, zoals zo vaak hier gebeurd - mensen horen niet graag dat ze een fijn gevoel gekocht hebben in plaats van een technisch superieur product - of je kan je eens gaan verdiepen in wat nu werkelijk de stand van zaken is in de wereld. En dan bedoel ik niet alleen in fietsland, waar de e-bike onthaald wordt als de grootste evolutie in de ontwikkeling van de fiets sinds 100 jaar :roll:
Leon schreef: Wat ik wel weet is dat het maken van dragers als die van Tubus niet gemakkelijk is omdat het lassen van dunwandige stalen buisjes echt wel een kunst is als je het goed wilt doen. Bij Tubus zijn ze daar drommels goed in want mijn dragers hebben al 3 resp. 4 fietsen overleefd en ik heb met kamperen meestal 30 kilo meuk bij me.
Die zijn heel goed, Tubus kan dat ook heel goed, ook al worden ze helaas ergens in Azië (tegen een paar cent per stuk) in elkaar gelast. Maar het lassen van aluminium dragers begrijp ik niet goed, aluminium veranderd namelijk behoorlijk van eigenschap nadat er aan gelast is, die eigenschappen zijn volgens mij wat lastiger terug te winnen zoals dat bij staal door middel van ontlaten in een warmtebehandeling wel te doen is.