Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brompton - Forum Wereldfietser

Brompton

Ik overweeg om een brompton te kopen. Ik wil de brompton gebruiken om van openbaar vervoer naar bestemmingen zoals ouders, vakantiehuisje, vrienden. Ik beschik nu niet over een auto. Het lijkt mij ook leuk om bijvoorbeeld een stuk met het openbaar vervoer te reizen en dan dagtochtjes te rijden. Nu las ik een test op de pagina met de tip om het baggeren weg te laten en de versnellingen. Scheelt gewicht en geld. In de fietsenwinkel werd mij juist geadviseerd om wel een bagagerek te nemen voor stabiliteit. In deze winkel lieten zij mij fietsen op een brompton met 6 versnellingen. 6 versnellingen leken mij wat teveel.

Graag hoor ik van andere brompton gebruikers.
Hallo Marieke84,

het voordeel van een rek is dat hij veel stabieler staat als je hem inklapt. Zeker in een trein (wiebelt) meerwaarde. Heb zelf destijds ook getwijfeld over 'single speed', maar ben toch gegaan voor 6 versnellingen, nooit spijt van gehad. En de Brompton rijdt echt fantastisch!

groet Erik
Dag Erik,

Bedankt voor je reactie. Waar gebruik jij je Brompton voor. Gebruik jij alle versnellingen?

Groeten, marieke
Voor dagtochten zou ik een vouwfiets kiezen met grotere wielen, 24, 26 of 28 inch.
Tern, Dahon of Montague
Ik gebruikte hem om van huis naar station te fietsen, in de trein en vanuit trein naar werk. En weer terug. Elke dag ca 16km fietsen. Maar bij uitval van trein ook meerdere keren vanuit Amsterdam naar Voorschoten gefietst. Absoluut geen straf om lange afstanden mee te fietsen! Hij nodigt uit om snel te fietsen (en inhalen is toch een soort hobby), zodat ik bijna alleen versnellingen 4 en 5 gebruik. Mijn vrouw heeft er ook een en die gebruikt vooral versnellingen 3 en 4.
Erikoga schreef:
ma 14 okt, 2019 22:01
Ik gebruikte hem om van huis naar station te fietsen, in de trein en vanuit trein naar werk. En weer terug. Elke dag ca 16km fietsen. Maar bij uitval van trein ook meerdere keren vanuit Amsterdam naar Voorschoten gefietst. Absoluut geen straf om lange afstanden mee te fietsen! Hij nodigt uit om snel te fietsen (en inhalen is toch een soort hobby), zodat ik bijna alleen versnellingen 4 en 5 gebruik. Mijn vrouw heeft er ook een en die gebruikt vooral versnellingen 3 en 4.
Soortgelijke ervaringen hier.

Ik heb ook de bagagedrager. Als je wacht op het perron of je fiets staat opgevouwen in de trein, staat hij heel stabiel.
Zonder bagagerek is er een klein wieletje op het spatbord. Dat is tamelijk fragiel en volgens mijn fietsenmaker regelmatig te vervangen (incl. spatbord, aangezien de schade daar optreedt en niet aan het kleine wieltje zelf).

Ikzelf heb ook 6 versnellingen (44t vooraan ipv 50t, de -12% optie) en vind dat goed (maar ik heb wel elke dag een beklimming in Brussel). De originele 6de versnelling was mij gewoon veel te zwaar.
Ik vind de versnellingen wel heel ver uit elkaar liggen en heb de laagste nooit gebruikt, met héél véél meewind/bergaf gebruik ik de 6de. Dus ook hier vooral 4&5.

Ook lange afstanden zijn best leuk met de plooifiets.
20191001_140136.jpg
Ik gebruik hem voor alles, boodschappen, ritje over de Veluwe, Spanje. Geen enkel probleem, kies voor de 6 versnelling versie, -12. Dus 44 tanden voor. De zwaardere verzetten gebruik je vrijwel nooit en zelfs ik kom, zij het met moeite, de Pyreneeën wel over. Rek of geen rek is een persoonlijke keuze. Makkelijk als je af en toe een tas of krat achterop wilt meenemen.
20191001_140136.jpg
20190929_132547.jpg
20190929_132547.jpg

Bijlagen

Ik ben altijd wel wat verbaasd over de positieve reacties mbt rijcomfort van Brompton fietsen. Persoonlijk vind ik het rijcomfort nogal matig. Ik kan er zo'n 5 tot 10 km redelijk mee fietsen, daarna gaat het wel vervelend worden. Dat komt vooral door de kleine maten van Brompton fietsen. (ik ben 1,97 m) Dus, als je lang bent, test dan eerst eens een Brompton, want ze zijn m.i. ongeschikt voor lange mensen.
Wat houdt 6 versnellingen in -12?
In de fietsenwinkel waar ik was kon ik een demo brompton kopen met 6 versnellingen. Was 2 keer opgereden door een klant die toch liever de elektrische brompton wilde. Scheelt 350 met nieuwprijs. Alleen weet ik niet of het dan ook -12 heeft. Ik ben zelf 173 lang.
-12% is een kleiner voortandwiel, waardoor de versnellingen 12% kleiner worden. Ik ken Brompton niet, maar voor weinig geld moet een FM dat voor je kunnen wisselen.
Maar is -12 dan echt een verbetering? Of hangt dat af van je persoonlijke voorkeur?
En welk stuur hebben jullie?
Ik zit met mijn 1,91 wel lekker op de fiets, maar heb wel de vario (verstelbare en extra lange) zadelpen.
En moet ik het zo zien dat versnelling 5 zwaarder fietst dan 4. Ik hou zelf van zwaar trappen.
Zelf een tevreden Brompton met 6-versnellingen-bezitter.

Versnellingen zou ik enkel achterwege laten als je de Brompton voor relatief korte afstanden op vlak terrein gebruikt. Anders wordt het al snel onprettig, ook op vlak terrein bij hevige wind. (Of je zou veel ervaring moeten hebben met versnellingsloze fietsen en daar geen probleem met hebben.)

Wat de bagagedrager betreft, dat zou ik laten afhangen van de hoeveelheid bagage die je wilt meenemen. Zelf gebruik ik de bagagedrager zelden. Ik weet niet welke invloed die heeft op de stabiliteit bij een gevouwen fiets.

Ik vind de Brompton een mooi compromis tussen snelheid, klein vouwen, goed fietsen en - hoewel niet goedkoop - een redelijke prijs.

Maar bij slecht wegdek (b.v. kasseien, slecht liggende klinkers, ...) is de Brompton absoluut geen comfortabele fiets. En een Brompton rijdt nogal gevoelig. Misschien lukt het sommige om een Brompton zonder handen te berijden (al heb ik het nog nooit gezien), maar mij lukt dat in ieder geval niet.

Renaat
Ik zou voor dit gebruik lekker voor 2 versnellingen gaan. Scheelt geld en gewicht. In Nederland heb je weinig aan 6 versnellingen en brompton bagage hoort op de haak voorop. Een bagagerek maakt de brompton wel wat stabieler zodat hij ingevouwen minder snel omvalt, dus dat moet je even goed afwegen.

Ik had 6 versnellingen maar heb mijn brompton omgebouwd naar een 58 blad vóór i.c.m. 12/14/17 kransjes achter en dat is voor gebruik binnen NL meer dan zat. Ik vind de brompton ook niet heel geweldig voor lange afstanden, misschien dat iets grotere wielen met bredere banden daar nog verschil in maakt maar dan lopen de kosten weer flink op...

Afbeelding
Ik heb o.a. nog geen woord gelezen over of er in het beoogd fietsgebied hellingen zitten.
Waar ik wil fietsen zijn geen heuvels. Of te verwaarlozen. Denk aan Groningen - Norg. Station Meppel - de Wijk. Voor langere tochten zal ik eerder met mijn Stevens op pad gaan. Voor mijn dagelijkse woon werk verkeer gebruik ik altijd mijn gazelle tour populair zonder versnellingen. Die zit voor mij het beste.

Ik droom wel van fietsen met brompton in Ierland maar ik kan nooit echt lang van huis, dus zijn dat dromen.
Waarom zou je niet beginnen met iets eenvoudigers? Een Brompton zal best goed zijn, maar €1200-€1500 :shock: Hoe vaak ga je hem gebruiken? Dagelijks, wekelijks, maandelijks?
Marieke84 schreef:
wo 16 okt, 2019 21:20
Waar ik wil fietsen zijn geen heuvels.
Persoonlijk vind ik drie versnellingen dan ideaal. 1 voor wegrijden, tegenwind en het viaduct op. 3 voor viaduct af en wind mee. 2 voor de rest. Maar die versnellingen moeten dan wel kloppen voor jou en afgestemd zijn op de vouwfiets, dwz aangepast zijn aan de kleine wielen.
Ik heb al jaren een Brompton vouwfiets die ik gebruik voor het OV verkeer. Hij heeft 3 versnellingen waarmee ik mezelf prima kan redden. Een Brompton fiets heeft een paar grote voordelen die hem zo populair maken:

- Hij fietst heel erg prettig (bijna als een gewone fiets).
- Een Brompton is super robuust en sterk (vrijwel niet kapot te krijgen).
- Een Brompton vouwt heel prettig en praktisch in tot een klein pakket (past tussen de dubbele treinstoelen).

Nadeel is het zware gewicht als je hem ingeklapt moet dragen. Daarom zie je veel gemodificeerde fietsen met van die skeeler wieltjes waardoor je hem kunt rollen.

In uitzondering gevallen (problemen met de trein of bus) heb ik meerdere malen probleemloos 5-25 km gefietst met dit geniale vouwfietsje en dat is de voornaamste reden waarom ik hem niet wil missen...

Ik ga er uiteraard niet mee mountainbiken ;-)