Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe puntensysteem - Forum Wereldfietser

Schwalbe puntensysteem

Sinds kort heeft Schwalbe de Marathon E-Plus uitgebracht. Om Schwalbe-banden te vergelijken kijk ik altijd naar het 'puntensysteem' (de blokjes per categorie). De E-Plus heeft bij grip, lekbescherming en duurzaamheid een maximale score van 6/6 of 7/7. Voor rolweerstand is de score 4,5/6, terwijl het maximum voor tourbanden 5/6 is (niet-tubeless). Off-road grip scoort wat lager (3/6), maar is voor de meeste fietsers minder belangrijk.

Zijn die scores nog ergens op gebaseerd of is het voor een groot deel marketing? Als de scores een realistisch beeld zouden geven, dan zijn de E-plus banden de allerbeste Schwalbe banden ooit, en is de rest bijna overbodig geworden. Bij alle andere banden heb je ofwel goede lekbescherming/duurzaamheid en minder grip/meer rolweerstand, of omgekeerd. Deze lijken op alle vlakken bijna perfect te scoren. Waarom zou je (op papier) dan nog andere banden overwegen? (als je weinig of niet offroad gaat)

Wat is jullie mening?
Die punten zeggen in het beste geval iets over de plaats van een Schwalbe-band ten opzichte van een andere Schwalbe-band voor een aantal eerder vage criteria (in de veronderstelling dat Schwalbe consistent altijd dezelfde testmethode gebruikt en die testmethode zelf voldoet aan een aantal criteria zoals consistentie etc.).
Ze zeggen niets of toch niet veel over de relatie van Schwalbe-banden met banden van een andere merk voor die criteria.
En ze zeggen ook niet alles over de relatie met de werkelijkheid. Vooral rolweerstand is op dat gebied een moeilijke.
Vind ze wel aardig zwaar.
Screenshot_20191030-161845_Samsung Internet.jpg
Helaas niet in mijn maat, al zouden ze dan vast tegen de twee kilo per stuk wegen...

Als ik voor iets in die maat zou kiezen dan werden het toch Almotions denk ik. Die gooien toch een stuk minder gewicht op de weegschaal.
Het is natuurlijk een advies in de categorie "wij van wc-eend". Ze zullen ze best goed getest hebben, maar echte harde cijfers uit onderbouwde onderzoeken krijgen we als klant niet te zien. Ik zou het daarom met een korreltje zout nemen.

Het is mij namelijk sowieso niet duidelijk of die "max score" per gebied / doelgroep is, of juist over alle banden gemeten. Dat laatste zou wel fijn zijn, maar ja er zit toch wel heel veel verschil tussen stadsfiets banden, racefiets banden, mountainbike banden etc dus het zal wel het eerste zijn.

Wat het natuurlijk wel is, is een makkelijke manier om snel te zien waar volgens de fabrikant de nadruk van de sterke punten van een type band ligt. Het is voor mij een snel visueel middel om een vlugge selectie te kunnen maken tussen banden die mogelijk interessant zijn, en die zeker niet interessant zijn. Ik zou er daarom ook niet meer achter zoeken.

En ja als er iets nieuws uitkomt wordt dat altijd als "onze beste band ooit" uitgebracht ;)
Op basis van mijn eigen banden van dat merk, sinds 1994 of zo, ben ik er van overtuigd dat de Duitse ingenieurs goed weten wat voor eigenschappen een band heeft, maar ook dat de afdeling marketing bepaalt wat van die eigenschappen in blokjes is te zien, en dat daar soms een duidelijk verschil in zit.
Ik denk ook gewoon dat ze meer banden hebben dan er nuttige eigenschappencombinaties zijn, zeker als je alle versies van elke band meetelt. Als je dan ook nog merkt dat er elk jaar een reeks wijzigingen doorgevoerd worden dan wordt eke volgende aanschaf een gok. Dat is geen voordeel voor de klant die juist op zoek is naar de fijnste band voor zijn fietsgewoonten.
rockhopper schreef:
wo 30 okt, 2019 16:22
En ja als er iets nieuws uitkomt wordt dat altijd als "onze beste band ooit" uitgebracht ;)
Haha, precies! Nee wacht, die van volgend jaar wordt nog beter!
derdekeer schreef:
wo 30 okt, 2019 16:19
Die punten zeggen in het beste geval iets over de plaats van een Schwalbe-band ten opzichte van een andere Schwalbe-band voor een aantal eerder vage criteria (in de veronderstelling dat Schwalbe consistent altijd dezelfde testmethode gebruikt en die testmethode zelf voldoet aan een aantal criteria zoals consistentie etc.).
Ze zeggen niets of toch niet veel over de relatie van Schwalbe-banden met banden van een andere merk voor die criteria.
Daarvan ben ik me bewust, ik had het dan ook over de (zogezegd) beste Schwalbe band.
En ze zeggen ook niet alles over de relatie met de werkelijkheid. Vooral rolweerstand is op dat gebied een moeilijke.
Veel punten zijn nochtans perfect meetbaar: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

Testmethode: https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test

Als een amateur zoiets kan testen, dan kan/moet Schwalbe dat zeker.
Jurr schreef:
wo 30 okt, 2019 16:21
Vind ze wel aardig zwaar.

Screenshot_20191030-161845_Samsung Internet.jpg

Helaas niet in mijn maat, al zouden ze dan vast tegen de twee kilo per stuk wegen...

Als ik voor iets in die maat zou kiezen dan werden het toch Almotions denk ik. Die gooien toch een stuk minder gewicht op de weegschaal.
Fiets + fietser + bagage is al gauw 100+ kg, dan komt het volgens mij niet aan op een kilo meer of minder.

Almotions scoren (volgens hun systeem) op 3 punten minder goed (voor gewicht is er geen score). Lekbescherming en duurzaamheid lijken me voor een wereldfietser toch crucialer dan enkele seconden/minuten later een bergtop te bereiken.
dvdh80 schreef:
wo 30 okt, 2019 16:35
Veel punten zijn nochtans perfect meetbaar: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

Testmethode: https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test
Ik heb niets tegen die testen, hoor.
Maar hoe leg je de link met de werkelijkheid?

Stel: je meet in het labo voor band B1 rolweerstand X en voor band B2 rolweerstand anderhalve keer X.
Ik geloof dan wel dat B1 lekkerder loopt dan B2 in levensechte omstandigheden.

Maar hoeveel lekkerder?
Is in levensechte omstandigheden de rolweerstand van B2 anderhalve keer hoger?
Daarvan ben ik minder overtuigd, al is het maar omdat "levensechte omstandigheden" niet gemakkelijk in een testprotocol gegoten kunnen worden.
derdekeer schreef:
wo 30 okt, 2019 16:48
dvdh80 schreef:
wo 30 okt, 2019 16:35
Veel punten zijn nochtans perfect meetbaar: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

Testmethode: https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test
Ik heb niets tegen die testen, hoor.
Maar hoe leg je de link met de werkelijkheid?

Stel: je meet in het labo voor band B1 rolweerstand X en voor band B2 rolweerstand anderhalve keer X.
Ik geloof dan wel dat B1 lekkerder loopt dan B2 in levensechte omstandigheden.

Maar hoeveel lekkerder?
Is in levensechte omstandigheden de rolweerstand van B2 anderhalve keer hoger?
Daarvan ben ik minder overtuigd, al is het maar omdat "levensechte omstandigheden" niet gemakkelijk in een testprotocol gegoten kunnen worden.
Ik denk dat niemand gelooft dat een band die 6/6 scoort 2x beter rolt dan een die 3/6 scoort. Als het gebruikt wordt als een rangschikking heb ik er geen probleem mee. Maar het moet dan wel kloppen, iets waar ik bij deze band twijfels heb (op bijna alle vlakken perfect scoren - dan maken ze de helft van hun assortiment bijna overbodig).
dvdh80 schreef:
wo 30 okt, 2019 16:35

Lekbescherming en duurzaamheid lijken me voor een wereldfietser toch crucialer dan enkele seconden/minuten later een bergtop te bereiken.
Dat is voor ieder een persoonlijke overweging, maar het maximale aantal sterren op die punten moet ergens uit komen, en dat is in het gewicht terug te zien.

Ik zou het per reis overwegen of het nodig is om met die halve kilo per band extra onderweg te zijn. Standaard maar de meeste lekbescherming en duurzaamheid kiezen boven de massa zou niet mijn keuze zijn.
Ik heb liever dat ze stoppen met blokjes toevoegen aan schalen en de Almotion voor 26 inch blijven maken.
dvdh80 schreef:
wo 30 okt, 2019 16:55
Ik denk dat niemand gelooft dat een band die 6/6 scoort 2x beter rolt dan een die 3/6 scoort. Als het gebruikt wordt als een rangschikking heb ik er geen probleem mee. Maar het moet dan wel kloppen, iets waar ik bij deze band twijfels heb (op bijna alle vlakken perfect scoren - dan maken ze de helft van hun assortiment bijna overbodig).
Overbodig niet direct. Je vergeet dan in de technische vergelijking van rijeigenschappen een belangrijk onderdeel voor de praktijk mee te nemen, namelijk de kosten.
Stel de perfecte band is 80 € maar jouw budget laat slechts de helft toe, dan wordt het toch een ander verhaal met die overbodigheid. Maar goed misschien is de prijs van banden niet zo relevant in vergelijking met de totale kosten van een wereldfiets ;)
groverr schreef:
wo 30 okt, 2019 17:07
Ik heb liever dat ze stoppen met blokjes toevoegen aan schalen en de Almotion voor 26 inch blijven maken.
Graag in breedtemaat 47, niet tubeless ready. :D
Compass / René Herse maakt die wel :D
Almotions?
Mooie soepele banden in die maat * deliberately missing the point * :?
Ik heb op mijn andere fiets Almotions omdat de licht genoeg riijden, fijn in de bocht liggen, goed tegen onverharde stenige wegen en mishandeling kunnen, niet snel lek gaan en lang mee gaan.
Maar oké, dat wist je misschien niet.
Dat weten we, want je laat geen mogelijkheid onbenut om daar over te vertellen, dat is geen ramp want het zijn ook hele fijne banden, maar er is meer op de markt tegenwoordig. De banden van René Herse zijn ook erg fijn en gemaakt door Panaracer.
Ik ben begonnen met de mooie Rat Trap Pass banden, maar omdat ik er ook dagelijks mee fiets ben ik overgestapt op de Almotions. Ik wil niet regelmatig te laat komen op mijn werk vanwege lekke banden. De Almotions rij ik nu helemaal op met 2 buitenbandplakkers op de grootste gaten. Dat werkt perfect!

Ik heb net nog 4 Almotions uit 2019 besteld en inderdaad de evolution serie die niet meer tubeless ready is. Die zijn een stuk lichter. Hopelijk gaan die ook zo lekker lang mee.

Mijn velgen zijn helaas ook niet tubeless ready.
Shadow schreef:
do 31 okt, 2019 08:25
Dat weten we, want je laat geen mogelijkheid onbenut om daar over te vertellen, dat is geen ramp want het zijn ook hele fijne banden, maar er is meer op de markt tegenwoordig. De banden van René Herse zijn ook erg fijn en gemaakt door Panaracer.
Vast. Maar ene Wim laat/liet ook geen mogelijkheid onbenut om te vertellen dat de banden van die merken weliswaar heel fijn fietsen maar ook niet erg robuust zijn. Als Wim ze niet robuust vindt, ik ken hem persoonlijk, dan zijn ze niets voor mij.
Leon schreef: Vast. Maar ene Wim laat/liet ook geen mogelijkheid onbenut om te vertellen dat de banden van die merken weliswaar heel fijn fietsen maar ook niet erg robuust zijn. Als Wim ze niet robuust vindt, ik ken hem persoonlijk, dan zijn ze niets voor mij.
Vreemd, nog vreemder is waarom Schwalbe de nieuwe Almotion niet meer in 559 levert...
groverr schreef:De Almotions rij ik nu helemaal op met 2 buitenbandplakkers op de grootste gaten. Dat werkt perfect!

Ik heb net nog 4 Almotions uit 2019 besteld en inderdaad de evolution serie die niet meer tubeless ready is. Die zijn een stuk lichter. Hopelijk gaan die ook zo lekker lang mee.

Mijn velgen zijn helaas ook niet tubeless ready.
Almotions met buitenbandplakkers op de grootste gaten? wat doe je daar dan mee>? Mijn vrouw rijd al 3 jaar Almotion en nog geen enkele lekke band! wij hebben nu 3 fietsen op Almotions staan en super tevreden, dat de nieuwe versie iets terreinvaardiger wordt is alleen maar fijn!