Additionally, paste this code immediately after the opening tag: remblokjes voor stalen velgen - Forum Wereldfietser

remblokjes voor stalen velgen

Hi,

Ik probeer een oude fiets die niet remt, nieuw leven in te blazen. Ik heb begrepen dat het probleem komt omdat de velgen van staal zijn. Online lees ik dat de Fibrax "leather faced brake pads for steel rims" een optie is. Heeft iemand tips? Welke remblokjes gebruikt men op stalen velgen?

Donna
dqct schreef:
ma 04 nov, 2019 19:29
Ik probeer een oude fiets die niet remt, nieuw leven in te blazen. Ik heb begrepen dat het probleem komt omdat de velgen van staal zijn. Online lees ik dat de Fibrax "leather faced brake pads for steel rims" een optie is. Heeft iemand tips? Welke remblokjes gebruikt men op stalen velgen?
Verchroomd staal?

Carl
Geen eigen ervaring ; mijn oude stadsfiets met stalen velgen had trommelremmen. Ook geen wonder van remkracht.
Misschien vind je hier iets van je gading.
Carl schreef:
ma 04 nov, 2019 19:59
Verchroomd staal?
Ik weet het niet. Als bijlage een foto van de velg, zegt het wat?

Bijlagen

Dat zijn idd verchroomd stalen velgen, ik heb dat patroontje vaak gepoetst....
Staat er ergens Weinmann op?
Goede remkracht zul je er niet mee bereiken. Een echt sterk wiel zal het ook niet zijn.
Daarom zul je naast de remblokjes ook de rest van de remmerij moeten maximaliseren. Nieuwe binnen- en buitenkabels en goede montage daarvan.
Ik heb helaas geen tips voor blokjes.
Leon schreef:
ma 04 nov, 2019 21:09
Dat zijn idd verchroomd stalen velgen, ik heb dat patroontje vaak gepoetst....
Staat er ergens Weinmann op?
Nee. Op de achterste staat Van Schothorst en op de voorste geen naam, alleen de maat.
Leon schreef:
ma 04 nov, 2019 21:09
Goede remkracht zul je er niet mee bereiken. Een echt sterk wiel zal het ook niet zijn.
Daarom zul je naast de remblokjes ook de rest van de remmerij moeten maximaliseren. Nieuwe binnen- en buitenkabels en goede montage daarvan.
De kabels heb ik al vervangen, maar de knijpgedeelte zou ik nog kunnen upgraden. En anders toch maar een tweedehands setje alu wielen gaan zoeken....

Dank!
Misschien dat m-geneering.nl nog iets heeft liggen of weet wat je kan gebruiken. Misschien heeft hij ook wel alu velgen met een ouderwets uiterlijk
Schothorst was wat nu Rigida is geloof ik.
Misschien als je in de buurt van Den Bosch woont: bij Stichting Loods achter de kringloop in 's-Hertogenbosch kunnen ze je helpen. Daar worden nog veel oude fietsen ook gemaakt of hebben ze ook nog oudere onderdelen. Misschien ook vwb het rem'gestel'. Ridderspoorstraat 2, achter de Nettorama.
Ma, wo, do en vrij van 9.30 -12.15 uur geopend. Ik heb iig wel eens Schothorst velgen met velgremsysteem gezien.
Van Schothorst is RVS, roestvast staal dus; maakt weinig uit: zit ook ±15% chroom in. Remt van geen kant en is nog slap ook.
Volgens mij remblokjes van het merk "Koolstop" . Heb ik vroeger eens gemonteerd op mijn eerste oude Batavus Reisfiets met verchroomde stalen velgen. Werkte wel goed.
Zijn Westwood velgen = geen brug in het velgbed, die knijp je zo samen lijkt me?
trooper schreef:
di 05 nov, 2019 08:16
Volgens mij remblokjes van het merk "Koolstop" . Heb ik vroeger eens gemonteerd op mijn eerste oude Batavus Reisfiets met verchroomde stalen velgen. Werkte wel goed.
Klopt, mijn eerste fiets had van die stalen van Schothorst velgen en weinmann remklauwen. Dat werkte enkel bij droog weer en met zachte remblokjes. Tot de fietsenmaker op een mooie dag met zwarte Koolstop blokjes kwam aanzetten. Die deden het ook in de regen en gingen veel langer mee. Geen idee of de samenstelling nog steeds dezelfde is, maar het lijkt me een goed startpunt.
Trommelrem in het voorwiel inbouwen (en natuurlijk opnieuw spaken), gegarandeerde remvermogen!

Mijn fiets bij Holmenkollen-kl.jpg
Zoals hier op een foto uit 1975, in Noorwegen genomen. Pittige hellingen en mijn trommelrem werkte prima.
Trommelremmen met deze velgen? Dat zou de meest brakke combi zijn van onderdelen van de fietsen die ik ooit gehad heb.
Ergens heb ik het vermoeden dat de goedkoopste, meest handige en beste optie zou zijn om alle onderdelen te vervangen, inclusief frame en vork, als je begrijpt wat ik bedoel.
Zoiets? (O.a. hier te krijgen.)

Afbeelding

In de goeie oude tijd (zie hier) had ik ook zulke velgen. Het beroerdst werkten witte remblokjes, waar krijt in verwerkt was. Op Britse heuveltrajecten waren die binnen een week verpulverd. In de regen gaf het een veilig gevoel als er grote zachte schapen voor de harde stenen muurtjes in de bochten van de weg stonden. Een fietshelm had ik ook niet. Als ik fietsers met helmen tegenkwam, bleken het steeds Amerikanen te zijn.

Zie ook dit topic.
wat voor fiets is het (stadsfiets?) en waar gebruik je hem (vlak of heuvels?) en waarvoor?
is (dan) een terugtraprem een optie? of een duomatic-naaf van Sturmey Archer met twee versnellingen: hij schakelt als je even achteruit trapt.

of hier een achterwiel: https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... /a-wielen/ en met een shifter en remhendel voor de rollerbrake. zo heb je een achterwiel dat redelijk remt.
Leon schreef:
di 05 nov, 2019 10:34
Trommelremmen met deze velgen? Dat zou de meest brakke combi zijn van onderdelen van de fietsen die ik ooit gehad heb.
Ergens heb ik het vermoeden dat de goedkoopste, meest handige en beste optie zou zijn om alle onderdelen te vervangen, inclusief frame en vork, als je begrijpt wat ik bedoel.
Hoe bedoel je Leon? mijn oude Batavus had ook deze velgen en Sachs trommels, 20 jaar met veel plezier op gefietst.
Het zal er aan liggen wat je van je fiets vergt, maar ook toen ik nog op vlakke zandgrond woonde waren die velgen niet alles voor mij. :-)
Trommelremmen (SA) waren waar ik nu woon na 15000 km ook meestal totaal gaar.
Let op - sentimentele anekdote!

Mja je moest de banden niet te hard zetten, anders dan kwam de hieldraad erover, dat klopt, ik heb met die fiets, een Batavus Stabilo uit 1995, 20 jaar en meer dan 100.000km gereden, de voornaaf was nog origineel, de achternaaf ooit eens het binnenwerk van gewisseld, Sachs naven, geweldig spul! Koste destijds ook 1500 gulden die fiets :roll:
Laatste 3 jaar met SA Trommeldynamo-naaf gereden en Nexus 8 premium achterop, was fijn voor de korte stukken, maar toen ie een keer aan de kant stond en ik m’n Giant MTB met Mondials pakte was ik veel sneller op m’n werk en het fietste eigenlijk wel fijner die derailleurs :D
Het enige wat niet naar het oud ijzer gegaan is zijn de wielen (die gingen in de mamafiets van vrouwlief) en de zadelpen, daar graveerde de fietsenmaker destijds je postcode in (ik woonde bij mijn ouders in ‘95, was 14 toen) en op het deel dat niet zichtbaar was, toen ik de fiets demonteerde voor oud ijzer kwam ik er pas achter :D klein traantje weggepinkt in herinnering aan de beste man, hij is al even terug overleden, maar hij kon nooit proefrijden na onderhoud / reparatie, m’n 66cm frame was te groot voor hem :lol:

/ einde anekdote 8)
Leuke verhalen :).
keesswart schreef:
di 05 nov, 2019 10:50
Zoiets? (O.a. hier te krijgen.)
Dank, ik heb een set blokken besteld en laat weten hoe ze remmen. Ik hoop dat de fiets in de grote stad nog lang wordt gebruikt voor heen en weer fietsen naar kantoor en markt. Het is te goed om als oud ijzer weg te doen.