Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boem!.....of bandenmanagement? - Forum Wereldfietser

Boem!.....of bandenmanagement?

Van het voorjaar in Turkije: Boem! een harde knal en een scheur in mijn buitenband. Provisorisch gerepareerd en gelukkig had de bromfietswinkel in het volgende stadje nog een MBT-band liggen (was toch weer blij dat ik een 26 inch fiets heb). Nu hou ik een logboekje bij. De gescheurde band (van een gerenommeerd Duits merk) zat ruim 11000 km op de velg. Hoe doen jullie dat:
-wachten jullie ook met vervangen tot de band scheurt? -of vervang je standaard om de zoveel kilometer de banden? Zo ja om hoeveel km dan?
-of zijn er andere indicatoren waaraan je kan zien dat een band moet worden vervangen?
Dat ligt natuurlijk aan het type band... Op een racer of gravelbike met bijbehorende bandjes zitten inderdaad indicatoren. Maar die soepele bandjes slijten dan ook n stuk sneller.

Op mijn werkfiets, dagelijks 30/40km mét 75kg bagage, kijk ik alleen naar het profiel.

Maar, met 11.000 op de teller een fietsreis in het vooruitzicht, had ik mijn banden wel vervangen.
Als je op een punt aanbeland bent dat je vaker dan voorheen je banden aan het plakken bent dan is dat voor mij een indicatie dat het tijd wordt ze te vervangen, Daarnaast is een idee hebben van hoelang welke band mee gaat in aantal kilometers ook een reden om er misschien iets eerder dan nodig afscheid van te nemen, zeker als je een grote tocht gaat ondernemen.
Kilometers hangen af van breedte, totaalgewicht, merk en type, gebruik, voor of achter en oppompgedrag.
Als je alles fout doet haal je de 1000 km gegarandeerd niet. Als je overdrijft zit je na 25000 km nog steeds met die veel te zware, onvrrslijtbaar degelijke maar stroeve band.
Normaal is 11.000 km is niet slecht al is een einde in een explosie niet fijn. Meestal exploderen banden alleen als ze te zacht bereden worden voor hun belasting, maar 11.000 km op een fragiele lichtgewicht band kan ook al bijzonder goed zijn.

Mijn bandenmanagement: nieuwe kopen als het profiel zo ver heen is dat het aantal lekken begint toe te nemen. Tevens is het aantal sneetjes in en verdwenen stukjes van de band dan al flink, vooral door onverharde escapades. Sinds ik mijn banden goed oppomp is het aantal knallers erg laag geworden.
Bovendien halverwege de levensduur voor en achter ruilen.

Op mijn stadsfiets heb ik wel eens een band zo ver opgereden dat ik volledig rondom op de rode leklaag reed.
Voor een langere fietsvakantie vervang ik gewoon mijn buitenbanden. De oude rijd ik vervolgens op op mijn stationsfiets.
11 000 kilometer lijkt me niet slecht, maar ik weet vanzelfsprekend niet in welke omstandigheden je die band gebruikt hebt.

Op mijn racefiets is de regel minstens elk jaar nieuwe banden, vaker in een goed jaar met veel kilometers. 5 000 kilometer is het maximum.
Op de trekkingfiets bepaalt een inspectie van het profiel etc. en/of de leeftijd wanneer een vervanging plaatsvindt.

Je kunt ook pech hebben. Ik heb ooit op de racefiets een band van een eerbiedwaardig Duits merk gemonteerd. Hij heeft de reputatie onverwoestbaar te zijn. Na 300 kilometer een scheur van ongeveer 1,5 - 2 centimeter in de zijwand. Tja.

Bijgelovig als ik ben, vervang ik wellicht meer dan nodig is. Maar in het zgn. "bredere plaatje": wat kosten banden in verhouding tot de totale kostprijs van een buitenlandse trip? Meestal niet zo veel. Ik heb wellicht al tientallen banden weg gegooid waarmee ik langer had kunnen rijden. Maar de gemoedsrust is ook iets waard.
Op mijn trekkingfiets ligt voor en achter Continental Topcontact II.
De achterband vervang ik standaard na 10.000 km en de voorband na circa 13.000 km.
Als ik een paar weken op stap ga en de genoemde kilometers nader dan vervang ik ze sowieso. Geen trek in problemen onderweg.
Maar goed ook met een nieuwe buitenband kun je pech hebben, op een scherpe steen knallen bijvoorbeeld.
Ik heb altijd een stuk oude buitenband bij me om een niet te grote scheur provisorisch te kunnen opvangen.

Jan
Met Parktool buitenbandplakkers kan je verder zonder hobbelen.
Niet altijd. Als de wangen van een band langs de velg scheuren is het probleem toch ernstiger.
Ik doe overigens altijd tussen 10.000 en 20.000 km met banden, incidenten daargelaten zoals die met een bierfles van een niet nader te noemen merk waarvan de baas ooit ontvoerd is.
Als de wangen van de band langs de velg scheuren en de scheur is te lang is het inderdaad einde oefening.
Leon schreef:
wo 13 nov, 2019 16:22
Niet altijd. Als de wangen van een band langs de velg scheuren is het probleem toch ernstiger.
Ik doe overigens altijd tussen 10.000 en 20.000 km met banden, incidenten daargelaten zoals die met een bierfles van een niet nader te noemen merk waarvan de baas ooit ontvoerd is.
Die van een ander merk gebruiken glas dat aardiger is? :D
Shadow schreef:
wo 13 nov, 2019 19:58
Leon schreef:
wo 13 nov, 2019 16:22
een bierfles van een niet nader te noemen merk
Die van een ander merk gebruiken glas dat aardiger is? :D
Jazeker, die flessen blijken minder vaak op zondagochtend gebroken op de weg te gaan liggen vlak voor mijn wielen. (n=1, dat wel)
Als stelregel komen er elke twee jaar nieuwe banden op m'n fiets. Dat komt overeen met ca 10.000 km. Mijn ervaring is dat na die termijn de kans op lekrijden flink toeneemt. Omdat dat tot voor kort woon-werkritten van 22 km. enkele reis waren (voor de snelle rekenaars: niet iedere dag) had ik er wel iets voor over om de kans op een lekke band zo klein mogelijk te houden.

Ik zie mezelf niet na een uur fietsen bij nul graden een band verwisselen. M'n koude handen hebben dan totaal geen kracht.
In alle reacties hierboven wordt de levensduur van de buitenband met een ruime marge opgegeven.
Heeft dat te maken met de bandenspanning ?

Ik vind de bandenspanning een niet te verwaarlozen aspect van bandenmanagement.
Een lage bandenspanning geeft meer grip, maar stelt hogere eisen aan de "nieuwheid" van de band.
liefhebber schreef:
do 14 nov, 2019 17:08
In alle reacties hierboven wordt de levensduur van de buitenband met een ruime marge opgegeven.
Heeft dat te maken met de bandenspanning ?
Ook, en met de andere dingen die ik in mijn reactie noemde.