Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magped pedalen - Forum Wereldfietser

Magped pedalen

N.a.v. van opmerkingen over Magped pedalen elders, maar even een nieuw topic aangemaakt.

Heb de Magped pedalen nu zo’n 8000 km op de fiets zitten.
Ik heb hiervoor jaren gefietst met spd pedalen, maar kon er nooit vriendjes worden. Hoewel ik er wel aan gewend was vond ik het niet echt prettig. Vorig jaar de gok genomen en een setje Magped pedalen gemonteerd.

De magneten zijn er in verschillende sterkten, ik gebruik de standaard 15 k. Voor mij voldoende. Ik ben geen wielrenner of mtb’er. Wil gewoon wat zekerheid dat ik niet van de pedalen schiet als ik er op sta. Of bijvoorbeeld met slecht weer en stevig tegen de wind in aan het trappen ben.
Even de tijd nemen om de magneten op de juiste hoogte te stellen. Als ze te hoog staan kom je alsnog los van de trapper, te laag maakt dat je niet vast zit.
Omdat je niet inklikt, kun je altijd makkelijk los komen en hoef je niet zoals bij spd uit te klikken door je voet in één bepaalde richting te draaien.
Een ander groot voordeel vind ik, dat je je voet ook net even anders kunt plaatsen, iets verder naar voren of juist wat naar achter, en zelfs iets gedraaid. Dat is dan ook wel meteen een nadeel: vaak moet je ook wat “schuiven” met één van de voeten om om ze synchroon op de trappers te krijgen. Heb je dan schoenen met veel/diep profiel (zoals mijn winterschoenen), dan gaat dat niet zo makkelijk. Met laag profiel zolen gaat dat weer handiger.
Ik zit er aan te denken om de pinnetjes wat af te vijlen.
Ben in die 8000 km 1 pinnetje kwijt geraakt, daarbij ook het schroefdraad iets beschadigd. Nieuw pinnetje er met wat lijm terug in gezet maar dat zal wel niet al te lang blijven zitten. (Miste het trouwens niet, zag het pas toen ik foto’s maakte)
Bijkomend voordeel is dat de plaatjes diep in de zool liggen zodat je er geen last van hebt als je loopt. (En je ze dus ook niet hoort).

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen commercieel belang en het is ook geen test. Slechts ervaring delen n.a.v. wat vragen elders.

Groet, Tom.

Bijlagen

En hoe doe je dat dan als de zool van schoenen weer wat is afgesleten? Is dat bijstellen een fluitje van een cent of moet je daar toch even de tijd voornemen? Ik zie tevens dat het aan de ene kant een "klik"-pedaal is en aan de andere kant niet, dat maakt snel inplakken wat lastig, Fan van pinnetjes of scherpe randen aan pedalen ben ik overigens niet.
@_Peter_
Verstellen is inderdaad een fluitje van een cent. Er zit een soort van dikke neopreen ring tussen de magneet en het pedaal. Met een inbus sleuteltje (uit je standaard fiets gereedschap setje) in- of uit te draaien.
:idea: Misschien even op de site kijken. Er zijn nu verschillende uitvoeringen: enkel of beide kanten, met of zonder pennetjes.

Groet,
Tom.
Beste,

ik verneem nu pas toevallig over het bestaan van deze magneetklikpedalen, en het is me nog niet duidelijk welke schoenen hiervoor compatibel zijn. Kan u mij informeren aub. Bedankt!
Andy Cornelus schreef:
ma 11 mei, 2020 22:57
ik verneem nu pas toevallig over het bestaan van deze magneetklikpedalen, en het is me nog niet duidelijk welke schoenen hiervoor compatibel zijn.
Ik neem aan elke schoen die SPD aan kan. Plaatjes komen met de pedalen en moeten op de schoen gemonteerd worden.
Kijk hier maar eens, https://www.magped.com/?lang=en
Fedor schreef:
di 12 mei, 2020 08:20
Ik neem aan elke schoen die SPD aan kan. Plaatjes komen met de pedalen en moeten op de schoen gemonteerd worden.
Klopt als een bus!
(Hoewel er ook vast weer mensen van mening zullen zijn dat de plaatjes onder de schoen gemonteerd worden :lol: )

Groet,
Tom.
Ik rijd ook sinds een paar maanden met deze pedalen, en ik ben blij met mijn switch van SPD. Mijn knie heeft veel baat bij de vrijheid die de Magpeds geven, zonder dat ik inboet aan controle en de mogelijkheid het onbelaste pedaal omhoog te ‘trekken’. Komend van SPD heb ik wel gekozen voor de variant van 20N, en ik ben blij dat ik niet voor de lichtere variant ben gegaan.
Fedor schreef:
di 12 mei, 2020 08:20
Ik neem aan elke schoen die SPD aan kan. Plaatjes komen met de pedalen en moeten op de schoen gemonteerd worden.
Klopt; iedere SPD schoen zal passen, maar een schoen met een ‘rond’ zoolprofiel (rolt zo lekker af als je loopt) zal minder stabiel op het pedaal liggen dan een wat vlakker profiel: de modellen Sport, Enduro en Ultra zijn in essentie platformpedalen.