Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Minimalistische bagagedrager - Forum Wereldfietser

Minimalistische bagagedrager

Ik ben op zoek naar een bagagedrager die bestaat uit 2 baren links en rechts van het achterwiel, zodat het spatbord er bovenuit steekt. Het is enkel achteraan verbonden. Eigenlijk is het zoals een Tubus Tara, maar dan voor achteraan. Zie tekening in bijlage, het kan ook zijn dat de achterkant afgerond was. Ik heb het al eens ergens gezien op internet, maar ik vind het nu niet meer terug (Tubus, Hollandbikeshop, amazon.de, google image search). Weten jullie de naam en het type van deze bagagedrager?

Afbeelding
Tubus maakt zoiets voor Santos.
Bert van Sprang schreef:
do 28 nov, 2019 10:45
Tubus maakt zoiets voor Santos.
Inderdaad, hier vind ik hem :) https://santosbikes.com/nl/e-bikes/powe ... ng-lite-px

Nu nog apart kunnen kopen? Hoewel, bij die Santos zijn de bevestigingspunten wel heel laag. Ik vrees dat het iets anders zal worden. Andere suggesties nog steeds welkom :)
dvdh80 schreef:
do 28 nov, 2019 10:54
Andere suggesties nog steeds welkom :)
Dan is het handig om te weten wat je er van verwacht. Gaat het je vooral of alleen om het design? De aerodynamica? Of wil je vooral een lichte drager? In het laatste geval: wat en hoe zwaar wil je er aan hangen?
Leon schreef:
do 28 nov, 2019 11:01
dvdh80 schreef:
do 28 nov, 2019 10:54
Andere suggesties nog steeds welkom :)
Dan is het handig om te weten wat je er van verwacht. Gaat het je vooral of alleen om het design? De aerodynamica? Of wil je vooral een lichte drager? In het laatste geval: wat en hoe zwaar wil je er aan hangen?
Alle drie de redenen + laag zwaartepunt. Het is voor lichte tassen. De linkse hier komt in de buurt, maar het zou nog minimalistischer kunnen.

Afbeelding
Ik zou gewoon een Tubus Fly kopen. desnoods de titanium uitvoering. Ik denk dat het lage zwaartepunt overgewaardeerd is, maar dat is persoonlijk.
Waar je wel serieus op moet letten is of je tassen wel op de drager passen. Zo pasten mijn standaard Ortlieb Backrollers niet op de Fly die ik ooit had omdat de haken met geen mogelijkheid zo versteld konden worden dat het lukte. Inmiddels zijn zowel die tassen als die drager anders geworden, dus ik heb geen idee hoe het nu is.
Ook is het wel eens zo dat sommige tassen zo tegen sommige dragers hangen dat er overmatige slijtage plaatsvindt op de raakpunten.
Bij de foto van de linkse daar heb ik al meteen vragen. Die zou ik niet zomaar bestellen.
Kortom: ik een echte winkel kopen of ergens zoals op een kampeerweekend of een beurs geprobeerd hebben.
dvdh80 schreef:
do 28 nov, 2019 10:54
Hoewel, bij die Santos zijn de bevestigingspunten wel heel laag. Ik vrees dat het iets anders zal worden.
Santos heeft inderdaad lagere bevestigingspunten specifiek voor deze drager in het frame. Je zou met klemmen om het frame kunnen werken bijvoorbeeld, wordt het wel minder minimalistisch van.

Zie ook dit topic:

viewtopic.php?t=33539
dvdh80 schreef:
do 28 nov, 2019 10:54
Andere suggesties nog steeds welkom :)
Tubus Vega?
Zelf maken, hier kan je leren hoe en wat. Als ik mag geloven wat er wordt geboden.
viewtopic.php?f=36&t=34037
Bedankt voor de suggesties, waarschijnlijk wordt het een lichte Tubus.
Wellicht een nabrander voor je...
Wij gebruiken de Tubus Vega. Prima drager. Kan voldoende gewicht aan. Enige waar je bij dit soort lichte dragers bij moet opletten is dat er minder stangetjes zijn waar je tas tegenaan hangt. Dat kan resulteren dat je frame beschadigd raakt. Goed uitkienen dus hoe je je tas ophangt (meer naar voren/achteren).
dvdh80 schreef:
do 28 nov, 2019 10:39
Weten jullie de naam en het type van deze bagagedrager?
Misschien dat ik er in de andere antwoorden overheen heb gelezen, maar de naam luidt:

Lite Rack bagagedrager
of Santos RackLite XL

(beiden? gemaakt door Tubus, in opdracht van Santos)
https://www.tailfin.cc

Ik fietste gisteren een stuk achter een fietser met een zijtas met deze drager. Dat hangt heel stabiel!
Erg tevreden over de Fly. En maar 340 gram
volgens de website van Tubus weegt de Fly 440 gram en de Airy 360 gram. Ik ben zelf in het bezit van de Carry, evenals de Airy van Titanium maar met mogelijkheid tot lager hangen van de tassen. Ik vind dat handig want je kunt dan een doos met boodschappen op je bagagedrager zetten.
Een nadeel van het voordeel van een laag zwaartepunt kan zijn dat je de tassen tijdens het fietsen met de hakken kunt raken. Dan moeten de tassen verder naar achter gehangen worden, waardoor het rijgedrag van de fiets bij hoge snelheden minder stabiel kan worden.
Cube heeft zo'n drager op een paar fietsen en die kan je als reserveonderdeel kopen. Ik heb de link ergens maar vind hem nu niet.
Fahrer Berlin maakt ook enkele minimalistische dragersmaar ik vind ze er niet altijd zo mooi uitzien: https://www.fahrer-berlin.de/en/fahrer-racks/
Ik heb zo'n gezochte bagagedrager op mn bulls urban gehad. Vorig jaar verkocht aan iemand uit belgie.

Zoek eens op: standwell SW-CA477
EnriceV schreef:
do 28 nov, 2019 19:28
Cube heeft zo'n drager op een paar fietsen en die kan je als reserveonderdeel kopen. Ik heb de link ergens maar vind hem nu niet.
Fahrer Berlin maakt ook enkele minimalistische dragersmaar ik vind ze er niet altijd zo mooi uitzien: https://www.fahrer-berlin.de/en/fahrer-racks/
109 euro is wel veel voor zo'n abstract kunstwerkje :)
lunitic schreef:
vr 29 nov, 2019 10:13
Ik heb zo'n gezochte bagagedrager op mn bulls urban gehad. Vorig jaar verkocht aan iemand uit belgie.

Zoek eens op: standwell SW-CA477
Bedankt voor de tip! :) Dit lijkt tot nu toe de beste en ook nog betaalbaar.
Die standwell SW-CA477 leek me ook een mooie en betaalbare optie. Let wel op: ik kan nergens het toelaatbare gewicht vinden en daar het aluminium is kan het wel eens tegenvallen.
let ook even op hoe je het aan de voorkant bevestigd: of dit een beetje past met je frame. er zit een strip met gaatjes bij, voor onder het spatbord. eventueel/anders het beugeltje een knik geven.