Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk Gilles Berthoud zadel als vervanging voor Brooks B17 - Forum Wereldfietser

Welk Gilles Berthoud zadel als vervanging voor Brooks B17

Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien.
Momenteel heb ik een Brooks B17 zadel, deze is echter aanvervanging toe (leer begint zichtbaar te rekken bij de popnagels).
Ik heb hier jaren prima op gefietst.

Nu heb ik besloten dat ik een Gilles Berthoud zadel wil hebben, echter ben ik er nog niet uit of het de Mente of de Aspin gaat worden.
De Mente is de goedkopere en 5mm breder dan de B17
De Aspin is de duurdere maar 18mm smaller dan de B17

Ik heb de zichtbotjes afstande bepaald middels de karton methode en kom uit op ca. 11,8cm
Mijn zadel staat op ongeveer dezelfde hoogte als het stuur.

Wie heeft een soortgelijke overstap gemaakt van de Brooks B17 naar een Gilles Berthoud en kan ervaringen delen.

Graag geen discussies over de kwaliteit van de Brooks e.d. daar is al genoeg over te vinden op het forum.
woef schreef:
za 30 nov, 2019 16:49
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien.
Momenteel heb ik een Brooks B17 zadel, deze is echter aanvervanging toe (leer begint zichtbaar te rekken bij de popnagels).
Ik heb hier jaren prima op gefietst.

Nu heb ik besloten dat ik een Gilles Berthoud zadel wil hebben, echter ben ik er nog niet uit of het de Mente of de Aspin gaat worden.
De Mente is de goedkopere en 5mm breder dan de B17
De Aspin is de duurdere maar 18mm smaller dan de B17

Ik heb de zichtbotjes afstande bepaald middels de karton methode en kom uit op ca. 11,8cm
Mijn zadel staat op ongeveer dezelfde hoogte als het stuur.

Wie heeft een soortgelijke overstap gemaakt van de Brooks B17 naar een Gilles Berthoud en kan ervaringen delen.

Graag geen discussies over de kwaliteit van de Brooks e.d. daar is al genoeg over te vinden op het forum.
In juli 2018 ben ik van een Brooks B17 overgestapt op een Gilles Berthoud Aspin. Ik heb er nu 10.000 km op afgelegd. Het zadel bevalt me prima. Het zit lekker.
Het zadel heb ik met een aantal tochten van 50 tot 70 km ingereden. In het begin was het even wennen. Daarna Okay.

Jan
Groot nadeel va een leren zadel vind ik regen en nattigheid. Het zadel wordt klam en gaat afgeven. Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt van een B17 naar een SQlab604. Had ik veel eerder moeten doen.

Groet, Tim
Je kunt verwachten dat de breedte in algemene zin niet alles zegt. Het zijn verschillende zadels in constructie, leer en vorm. Of jouw drukpunten bij jouw fietsafstelling op bv de Mente dan ook echt iets meer naar binnen terechtkomen is daarom nog maar de vraag. Het zou idd erg fijn zijn als iemand dezelfde overstap had gemaakt. Nog beter zou het zijn als je zo'n zadel zou kunnen proberen. Dat lijkt me voor zo'n aanschaf niet vreemd.

Zelf past mijn achterste op een B66/67, dus wat dat betreft heb je niks aan mijn ervaring daarmee.
Ik heb enkele jaren geleden de overstap van Brooks Flyer naar GB Aspin gemaakt. Maar ik kan je geen advies geven. Of een zadel goed zit is namelijk persoonlijk. Probeer gewoon een zadel uit, zou ik zeggen.
Ik had een B17. Nu een GB Mente. Zadel is harder. Heeft veel inrij tijd nodig.

Ik merk wel dat bij ouderdom, de zit wat veranderd.

Mario
Alleen de naturel (licht bruin) versie geeft niet af.

De keuze hangt sterk af van de vraag of je diep zit. De Mente is voor grofweg touring, terwijl de Aspin voor racing is.
De afstand van je zitbotjes neemt namelijk af als je dieper zit. Je moet dus meten als je in de hoek zit waar je ook in fietst.
Als de zitpositie hetzelfde blijft, lijkt eenzelfde breedte als de Brooks aangewezen. Zowel Brooks als GB hebben een hard frame aan de achterkant waardoor een leren zadel breder moet zijn dan een kunststof zadel, aangezien je "tussen" de verharding/frame moet zitten, op het leer, niet op het metaal (Brooks) of op het kunststof (GB).
Een aantal jaren geleden de overstap gemaakt van een B17 naar een GB Mente (zwart). Deze overstap gemaakt omdat de Brooks snel doorzakte. Hier geen last van bij de GB. Ik heb een “touring” houding die goed past bij de Mente. De afstand van mijn zitbotjes zijn ongeveer 11 cm en niet even hoog wat door een lederen zadel goed opgevangen kan worden. Uit esthetisch oogpunt een zwart model gekozen. Beetje spijt omdat die na verloop van tijd afgeeft op mijn alledaagse kleding. Geen last van bij zwarte fietsbroeken uiteraard.
Ik heb het zadel in één keer ingereden tijdens de Groene Weg naar de Middellandse Zee en zit sindsdien als gegoten.
Ik heb mijn Brooks zadels steeds moeten vervangen na een breuk in het metalen frame van het zadel.
Lang voordat het leren gedeelte tekenen van slijtage vertoonde.
In dit verband vind ik het opvallend dat het leren zadeldek van de Gilles Berthoud zadels alom als los onderdeel wordt aangeboden, maar het metalen frame niet.
Terwijl het zadeldek van de GB mij als onverwoestbaar voorkomt.
liefhebber schreef:
ma 02 dec, 2019 13:40
Ik heb mijn Brooks zadels steeds moeten vervangen na een breuk in het metalen frame van het zadel.
Lang voordat het leren gedeelte tekenen van slijtage vertoonde.
In dit verband vind ik het opvallend dat het leren zadeldek van de Gilles Berthoud zadels alom als los onderdeel wordt aangeboden, maar het metalen frame niet.
Terwijl het zadeldek van de GB mij als onverwoestbaar voorkomt.
Bij de fabrikant zelf is elk onderdeel te koop https://berthoudcycles.fr/en/128-acces ... ared-parts
Totlater schreef:
di 03 dec, 2019 08:11
Bij de fabrikant zelf is elk onderdeel te koop https://berthoudcycles.fr/en/128-acces ... ared-parts
Grappig, het Special tension system (de speciale spanbout) for saddles Soulor and Galibier kost 5 euro.
Ik lees eigenlijk nooit berichten over gebroken exemplaren.

Die van Brooks daarentegen kosten 6-11 euro, maar ik lees geregeld berichten over gebroken exemplaren
(en heb er zelf eentje gebroken + eentje naar buitenland verstuurd ter vervanging van een gebroken exemplaar)
mikefiets schreef:
di 03 dec, 2019 11:41
Grappig, het Special tension system (de speciale spanbout) for saddles Soulor and Galibier kost 5 euro.
Ik lees eigenlijk nooit berichten over gebroken exemplaren.

Die van Brooks daarentegen kosten 6-11 euro, maar ik lees geregeld berichten over gebroken exemplaren
(en heb er zelf eentje gebroken + eentje naar buitenland verstuurd ter vervanging van een gebroken exemplaar)
Het is net grappig, maar simpel te verklaren. Bij Gilles Berthoud heeft de stelbout alleen een stellende functie en wordt alleen op druk belast. De neus van het zadel wordt gedragen door het zadelframe. Degelijk en correct.

Bij de zadels van Selle Royal, die de Brooks zadel maakt en verkoopt, weten ze geen degelijke zadels te maken. De spanbout heeft naast een opspannende functie ook een dragende functie. De spanbout wordt daarmee ook op knik belast en dat is voor een bout met gesneden schroefdraad een inferieure oplossing. Zeker met de toename van het gewicht van de hedendaagse rijders.
Vergeet niet dat je op het internet alleen over problemen leest. De fietsers die (zoals ik) nog nooit een probleem met een Brooks zadel hebben gehad schrijven daar geen berichten over.
De opmerking dat " men daar geen fatsoenlijke zadels weet te maken" lijkt me derhalve ernstig overdreven, om niet te zeggen volstrekt onwaar.
Het probleem wat Piet beschrijft is toch echt een ontwerpfout en had Brooks allang op kunnen lossen. Gelukkig heeft GB dat voor ze gedaan en o.a. daarom zijn de zadels van GB beter. Maar bijvoorbeeld ook omdat het dek niet geklonken, maar geschroefd is en het leer dikker is,
Theoretisch technisch "beter" is wat anders dan in de (fiets)praktijk beter. Het is net zo'n vraag als "wat is de beste auto". Is dat de langst meegaande auto? Of die met de beste stoelen? Uiteindelijk vind ik de zit van een zadel belangrijker dan hoe lang hij eventueel meegaat. Ik heb geen ervaring met GB zadels, maar ik mag toch aannemen dat de zit daarvan wellicht anders is, en niet per definitie beter, ondanks de verschillen in het technisch ontwerp.
Niet geheel onbelangrijk is ook het enorme prijsverschil tussen een B17 van Brooks en een vergelijkbaar GB zadel. De Brooks mag voor dat verschil half zo lang meegaan om een gelijkwaardige prijs-kwaliteit verhouding te hebben, en (afkloppen op ongeverfd hout) ik moet mijn eerste Brooks zadel nog verslijten, en dat is inclusief de recente productie.

Overigens kan ik het ontwerp van de GB zadels, dat inderdaad beter doordacht overkomt, zeer waarderen, daar niet van, maar ik heb zelf nog geen reden om deze kostbare zadels te proberen omdat mijn goedkope B17 uitstekend zit en ondanks gedateerd ontwerp geen enkel technisch probleem oplevert.
Ik ben van Brooks naar GB gegaan vanwege problemen met de bout en het te snelle oprekken van het zadeldek. En bij mijn fietsmaat was de bout van zijn Brookszadel lamgedraaid op de dag dat we de binnenlanden van IJsland in zouden gaan. Gelukkig konden we nog langs een fietsenwinkel in Reykjavik; zijn Brookszadel ging linea recta de prullenbak in.

Wat ik aan de hand van dit anekdotisch bewijs wil zeggen is dat Brooks blijkbaar een tijdje slechte zadels heeft afgeleverd. Met zo'n zadel wil ik niet op fietsvakantie om dan in the middle of nowhere het risico te lopen dat het kapot gaat. Ik geef dan liever meer geld uit aan een zadel dat niet alleen lekker zit maar ook robuuster is. Ik ben tevreden over mijn keuze.
Georg schreef:
wo 04 dec, 2019 22:49
De opmerking dat " men daar geen fatsoenlijke zadels weet te maken" lijkt me derhalve ernstig overdreven, om niet te zeggen volstrekt onwaar.
Je gaat met die bewering wel van het ene uiterste naar het andere. Dat hoeft toch niet?
Feit is dat er op dit forum al heel wat jaren met de regelmaat van de klok klachten zijn over Brookszadels en dat dat niet alleen op dit forum het geval is.
Nee, dat hoeft niet, maar het is onwaar, dus schrijf ik dat op. Ik heb verder geen belangen bij Brooks.
Ik zou graag eens een GB proberen, want "probeer alles en behoudt het goede", maar de prijs houdt mij tegen, evenals mijn probleemloze en prettig zittende zadel van Brooks. Zouden die zadels nog in Engeland worden gemaakt? Dan zou het gezien het prijsniveau verklaarbaar zijn dat de zadels verder niet veranderd of verbeterd zijn de laatste halve eeuw. Bovendien veranderen de Britten iets wat functioneert niet, ook al zouden daar op zich argumenten voor kunnen zijn.
Georg schreef:
do 05 dec, 2019 17:24
Bovendien veranderen de Britten iets wat functioneert niet, ook al zouden daar op zich argumenten voor kunnen zijn.
Dat is deel 1 van hun probleem. Deel 2 begon toen ze ooit door Italianen werden overgenomen. Vervolgens nam het aantal klachten toe.