Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koplamp Lumotec IQ stuk, te repareren? - Forum Wereldfietser

koplamp Lumotec IQ stuk, te repareren?

Hallo,
Ik heb een Lumotec IQ https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq ... =standaard koplamp op mijn fiets zitten; een lamp die het eigenlijk altijd doet. De lamp werkt op mijn naafdynamo.
Gisteren op weg naar huis brandde ie ineens amper en na wat geprut helemaal niet meer.
Nu eenmaal thuis heb ik de lamp geprobeerd uit elkaar te halen, maar daar valt weinig eer aan te behalen. Onderop de lamp branden wel twee kleine ledjes, maar verder gebeurt er weinig.
Herkent iemand dit probleem en weet je hier een oplossing voor?
Groet, Petra.
Iemand met wat electronica achtergrond kan nagaan welke component er niet meer werkt, in de meeste gevallen zal dat wel oplosbaar zijn. Een lokaal repair-café heeft vaak wel zo iemand in de ploeg.
De Cyo demonteren is niet zo moeilijk (althans niet de versie zonder dagverlichting), het is al even geleden dus ik weet niet meer exact hoe, maar het was tamelijk eenvoudig met één vijsje. De printplaat heeft een koelvinnetje dat met wat thermische pasta vastzit aan de (aluminium) bovenkant die als koelvin fungeert. Ik meen me te herinneren dat het even wat heen en weer bewegen was om die pasta los te krijgen.

Hier is een foto van een gedemonteerde cyo https://farm1.static.flickr.com/711/221 ... 08f5_b.jpg
(als het boutje los komt, kan je dus de bovenste alumium plaat eraf tillen, en glijdt het printplaatje met de led uit die plaat.)
Hallo Enrice,
Mooi, dat plaatje van de compleet gedemonteerde lamp. Ik krijg zelf echter alleen de bovenkant en dat draaistukje van de achterkant eraf. Bij de voorkant kan ik wel gaan wrikken, maar daar voel ik zoveel weerstand dat ik daar niet durf door te wrikken met de mogelijkheid dat het breekt.
"... en glijdt het printplaatje met de led uit die plaat..." schrijf je, Maar bij mij glijdt er niets uit, dus ook niet een plaatje met een led erop. Alles wat aan de binnenkant zit is te groot om via de bovenkant eruit te halen.
Groet, Petra.
de foto:
Afbeelding

ik ben niet zo van de electronica, maar het ledje kun je makkelijk doormeten: als hij in één richting stroom doorlaat, dan is 'ie goed. je hebt wel 'even' een multimeter nodig :( of een batterij, twee draadjes en een lampje om een stroomkring met lampje te maken. doormeten van het led-lampje is dan even opnemen van het led-lampje in de stroomkring.
als we dichter bij elkaar woonden, kon ik je helpen.

misschien kun je een foto plaatsen van hoe jouw lamp uit elkaar er bij ligt.

succes! hoogframe
Heb je de bekabeling en naaf dynamo ook al gecontroleerd?
Ik kan me niet voorstellen dat er in Groningen niet ergens een paar knappe koppen met gouden handjes rondlopen. Daarnaast is het ook best mogelijk dat de lamp nu zo is gemaakt dat deze niet meer uit elkaar kan. Mocht je de lamp toch uit elkaar weten te halen, en de led van het koellichaam losmaken, schoonmaken doe je het beste met gedenatureerde alcohol (96%) je kan koelpasta die men gebruikt voor het verbinden van processoren met een koellichaam gebruiken om de boel met elkaar te verbinden (en dat hoeft echt niet veel te zijn). Het kan maar zo dat die koelpasta is opgedroogd en als er niet gekoeld wordt houdt een LED het snel voor gezien.
Hallo,
Dank voor jullie reacties, maar alle aanwijzingen zijn voor mij veel te technisch. Ik heb nog nooit een ledje doorgemeten, heb geen idee wat een koellichaam en wat gedenatureerde alcohol is (ik drink niet :) ) en zou niet weten hoe een processor eruit ziet. Afijn, ik ga proberen er iemand anders bij te halen. Nogmaals dank voor jullie welgemeende tips!
Groet, Petra.


PS: er mag een slotje op deze discussie.
Zoals gezegd genoeg knappe koppen in Groningen.
Gedenatureerde alcohol van 96% wil je niet drinken want dat is erg slecht voor je gezondheid maar vanwege de zuiverheid erg geschikt voor het schoonmaken van electronica. En je koopt het gewoon bij Etos.
Gewoon terug sturen.

Mario
Ik heb onlangs eenzelfde koplamp van mijn dochters fiets gerepareerd. Dat kost wel enige moeite. De lamp was alleen door kapot breken open te maken. Eerst de de metalen kap vewijderen, dan de LED eruitnemen (schuift gewoon naar buiten uit de reflector) dan de beide voordelen (plastic doorschijnende en andere afdekplaten) verwijderen, de reflector naar voren persen zodat het IC met de struring van de LED bereikbaar is.
In mijn geval was de aansluitdraad los, Die heb ik vervangen en alles met lijm weer gemonteerd. Alles werkte weer.
Ik heb deze lamp al eens uit elkaar gehad (en heb plannen om dat binnenkort ook met een nieuwe te doen) en het is gewoon een kwestie van de schroef er uit draaien bij het beugeltje en dan een klein beetje wrikken.

Maar de suggestie om te kijken of de kabel ernaartoe misschien kapot is is ook een goede.
Hallo,
Nogmaals dank voor alle goedbedoelde tips, maar dit gaat me zelf echt niet lukken.
Ik probeer het binnenkort bij een repaircafé en anders zit er niets anders op dan een nieuwe lamp kopen.
Groet, Petra.