Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangend wiel (29 inch) - Forum Wereldfietser

Vervangend wiel (29 inch)

Dag wereldfietsers,

Na 3 maanden fietsen deze zomer door Europa heeft de fietsenmaker een klein scheurtje ontdekt in de achtervelg van de fiets van mijn vriendin. Het gaat hier om een WTB SX19.

Ik wil graag een vervangend wiel aanschaffen, maar raak een beetje verdwaald in de hoeveelheid keuze. Kunnen jullie misschien tips geven voor een goed instapmodel (hoeft zeker niet top of the line te zijn) wiel? Gaat dus om een 29 inch model, 19mm interne velgbreedte. Ik weet niet zeker welke andere informatie over het huidige wiel relevant is, maar mocht er belangrijke info missen dan reageer ik!

Budget is ongeveer 125 euro.
Aantal spaakgaten, geschikt voor Rohloff of Pinion, velg- of schijfremversie, kleur, hoogte, geschiktheid voor de toepassing (dwz sterk of licht) maar bovenal: wie gast er een wiel van maken.
Nieuwe spaken zijn meestal ook een goed idee. Als de naaf niet meer heel toppie is neem die dan ook nieuw, dwz een heel nieuw wiel.
Kun je de exacte velg niet meer krijgen?
Wat voor fiets is het? Hoeveel km?
Wat voor scheurtje? Garantie?
Dank voor de uitgebreide vragenlijst, dat helpt inderdaad een hoop.

Hoe meer spaakgaten hoe beter, huidige was 28-spaaks.
-Geschikt voor schijfremmen
-Geschikt voor normale shimano freehubs (zit een tiagra groep op)
-Geschikt voor beladen touren, met berijdster van 65kg. Totale gewicht inclusief fiets dus tussen de 105 en 110kg.

Het liefst koop ik een wiel wat al gebouwd is, ook om de kosten weer enigszins te drukken.
Exacte wiel is lastig te krijgen, kan hem op internet nergens vinden.

Het is een gravelfiets, heeft ongeveer 5000km gemaakt. We gaan er niet de wereld mee rond fietsen, dus hoeft geen waanzinnig wiel te zijn, gewoon geschikt voor touren met beladen fiets over asfalt en fietspaden in Europa.
Garantie ben ik aan het uitzoeken, de fabrikant biedt 24 maanden garantie mits via licensed dealer aangeschaft. Dat laatste stukje zoek ik nu uit.
quote=jorrik

>Ik wil graag een vervangende velg aanschaffen
Ik begrijp dat je een nieuw wiel zoekt en niet alleen een velg.

>Garantie ben ik aan het uitzoeken, de fabrikant biedt 24 maanden garantie mits
> via licensed dealer aangeschaft. Dat laatste stukje zoek ik nu uit.
Garantie heb je in Nederland op zijn minst van degene waar je de fiets koopt. Ga terug naar de fietsenmaker. Als de fiets nog geen jaar oud is en het is 'spontaan' gebeurd heb je garantie omdat een fiets langer mee moet gaan dan dat, onafhankelijk van wat een fabrikant zegt; zelfs al zegt die helemaal niks.

Wil je alle problemen en gezeur skippen, koop dan een gewoon goed vakantiefietswiel bij een goede bouwer, zoals dit: https://www.bike4travel.nl/wielen/4401- ... chter.html
Bomproof en als de rest van de fiets niet meer goed is neem je het wiel mee naar de volgende fiets. Ze hebben daar vast ook andere velgen die misschien meer lijken op de velg van de betreffende fiets.
Woon je in Groningen e.o. dan is m-gineering.nl een goed adres voor een vergelijkbare prijs.
Correct, ik zie dat ik in mijn eerdere posts de termen door elkaar gebruik, excuses daarvoor. Ik zou het liefst inderdaad een nieuw wiel kopen.

De fietsenmaker is een claim procedure gestart bij de fabrikant, dus ik wacht even af wat daar uit gaat komen.

De wielen van bike4travel zien er scherp geprijst uit, ik ga me erin verdiepen, dank voor de link.
Tegenwoordig kom je naast de jarenlang geleverde snelspanners ook naven tegen met een dikkere steekas. Let ook op de naafbreedte, met steekassen willen ze die ook wel eens breder maken. Bij sommige naven zijn de zijkanten van de naaf te wisselen om ook in een andere montage mogelijkheid te passen zoals bijvoorbeeld bij Hope naven, maar dat hebben ze lang niet allemaal.

Tiagra kan ook weer duiden op racefiets en geen mountainbike materiaal, wat dan ook weer in breedte van de naaf en montagetype verschil oplevert.

Kortom, goed opletten dat het allemaal past in het frame wat je nu hebt.
Hoi Jorrik, waarom wil je een ocmpleet nieuw wiel kopen? Waarom niet gewoon de velg vervangen? Dat red je makkelijk voor je 125 euro.
Zoals Leon hierboven al aangeeft behoort degene van wie je de fiets hebt gekocht garantie te geven, oftewel het product wat hij verkoopt moet voldoen aan de verwachtingen. Als een velg bij normaal gebruik als kort na de aanschaf scheurt, voldoet die velg niet aan de verwachtingen en moet de verkoper het probleem verhelpen, onafhankelijk wat zijn leverancier er mee doet,
Even los van het garantieverhaal, als je een nieuw wiel gaat aanschaffen dan zou ik er in elk geval een 36-spaaks inzetten.
Gaat natuurlijk alleen als je naaf ook 32 gaat is. Anders wordt het een compleet wiel en ben je je prijsvoordeel weer kwijt.
Ik bespaar het liefst niet op wielen, omdat ik het erg vervelend vind om onderweg technische problemen te hebben. Een stevige velg is dan wel een soort van basis, denk ik. Ik maak mijn wielen zelf. Voor 28 inch heb ik gekozen voor destijds de duurste toervelg dt swiss TK540 70 euro, samen met shimano LX as, 25 euro, omdat XT as destijds of nu nog van aluminium is en ik geen goede ervaringen mee heb. Samen met spaken en nippels voor +/- 100 euro totaal. Ik heb de onderdelen gekocht bij Rose. Ze kunnen je daar ook evt. de juiste spaaklengte geven als je de onderdelen loskoopt of ook het wiel maken voor jou, maar ik heb het toen een keer laten doen omdat ik benieuwd was naar de kwaliteit. Het achterwiel/velg zat toen niet helemaal in het midden, dat vond ik wel slordig! en de spaakspanning was niet gelijk overal. Ik heb de wielen nagetrokken en later nog een nieuwe set gemaakt, omdat deze wielen me zeer goed bevallen!

Ik zou dan kiezen voor duurste of één van de duurste velg icm met een LX as. Ik zie bij toerfietsen bij Rose echter geen velgen van 29 inch of velgen icm 36 spaaks. Dat zou ik het liefst nemen, maar aangezien die niet bestaan? zou ik gaan voor de duurste velg 32 gaats en dan LX as en iemand laten maken, of ergens kopen.

LX is MTB groep, tiagra is idd. meer voor racefietsen, maar dat kan wel in principe, het moet allemaal op elkaar aansluiten iig qua schakelen en versnellingsbereik.
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 12:50
iemand laten maken,
Een goede wielbouwr lijkt me nog belangrijker dan goede onderdelen. Ik heb beide goede wielbouwers die ik ken al genoemd.
Leon schreef:
do 12 dec, 2019 13:27
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 12:50
iemand laten maken,
Een goede wielbouwr lijkt me nog belangrijker dan goede onderdelen. Ik heb beide goede wielbouwers die ik ken al genoemd.
Een goede velg is buiten een goede wielmaker, zeker belangrijk. Om een extreem 'geval' te noemen: Een slappe aluminium velg, meestal niet dubbelgebust, kan zelfs na het op spanning brengen letterlijk dubbelklappen, bij het 'kraken', of de eerste de beste flinke stoep.
Een velg voor alleen gewicht berijder kan heus voor 20 euro, maar voor een fiets met bepakking zou ik toch echt gaan voor een duurdere velg. Er moet toch een verschil zijn in kwaliteit, als het gaat om een velg van 20 euro of een velg van 50-70 euro, lijkt mij.
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 13:38
Een velg voor alleen gewicht berijder kan heus voor 20 euro, maar voor een fiets met bepakking zou ik toch echt gaan voor een duurdere velg. Er moet toch een verschil zijn in kwaliteit, als het gaat om een velg van 20 euro of een velg van 50-70 euro, lijkt mij.
De bekende Exal velgen kosten rond de 20 euro en gelden onder wereldfietsers als behoorlijk degelijk.
Die van mijn T-400 vindt ik op internet voor 17,89 euro (https://www.fruugo.nl/zwarte-fietswiel- ... 9-57783316) en ik heb ze goed getest (en goedgekeurd) door veel onderhard te fietsen op vakantie met een totaalgewicht van 135 kilo en thuis regelmatig heftige paden te fietsen. Ik ben nu bij 16.000 km.
De velgen die Bike4travel verkoopt (https://www.bike4travel.nl/58-velgen) zijn ook nog lang geen 50 euro en gelden volgens mij helemaal als bomproof - dwz schromelijk overdreven voor de dame in kwestie.

Edit: 17,89 euro is zelfs 89 cent meer dan de adviesprijs: https://exal.eu/felgen/felgen-uebersicht
Tja, ik zie ook genoeg filmpjes van wereldreizigers.. die een velg moeten laten opsturen.. naar verweggiestan..omdat het wiel niet meer te berijden valt, iedereen zijn keus. Goedkoop KAN duurkoop zijn en nogmaals.. iedereen zijn voorkeur en tips en hips.. je moet uiteindelijk zelf maar kiezen wat je wilt of niet wilt.
Wat wel weer interessant is, er BESTAAN dus wel iig velgen 29" met 36 spaakgaten, zie genoemde site/Felgendisk in breedte 19 en 21 mm, echter wel goedkoop; 20 euro.
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 14:28
Tja, ik zie ook genoeg filmpjes van wereldreizigers.. die een velg moeten laten opsturen.. naar verweggiestan..omdat het wiel niet meer te berijden valt, iedereen zijn keus.
Dure velgen zijn vaak vooral duur omdat ze licht en fancy zijn.

Bombproof velgen van 7-800 gram kosten vaak maar heel weinig.
Shrek schreef:
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 14:28
Tja, ik zie ook genoeg filmpjes van wereldreizigers.. die een velg moeten laten opsturen.. naar verweggiestan..omdat het wiel niet meer te berijden valt, iedereen zijn keus.
Dure velgen zijn vaak vooral duur omdat ze licht en fancy zijn.

Bombproof velgen van 7-800 gram kosten vaak maar heel weinig.
Ja daar zit ook wat in, ik denk dat je dat er vaak wel aan afziet. Ik heb bij dt swiss TK 540 dat idee iig niet, dat het licht en fancy is maar vooral degelijk ook, maar dat zal bij andere velgen wellicht wel zo kunnen zijn bv. voor carbon fietsen waar je dan ook een mooi wiel in wilt hebben en daar voor betaalt.
Dan kan een velg van 20 euro idd. gewoon standaard goed materiaal zijn en ook goed genoeg voor fietsen met zware bagage. Het is denk ik afwegen of gewoon aanvoelen, letterlijk, wat je een goede keus lijkt, daarvoor hoeft het niet altijd de duurste te zijn inderdaad.

Hetzelfde, als dat je de XTR, super lichte onderdelen voor profs neemt, heeft het geen zin om daar geld aan te spenderen, als het je gaat om degelijkheid en laat je die groep liggen als je een toerfiets wilt opbouwen.
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 14:47
Wat wel weer interessant is, er BESTAAN dus wel iig velgen 29" met 36 spaakgaten, zie genoemde site/Felgendisk in breedte 19 en 21 mm, echter wel goedkoop; 20 euro.
Zover ik weet bestaan er geen 29 inch velgen. Dat komt neer op ETRTO 737. De meest gangbare grote maat is ETRTO 622. De grootste maten ETRTO 630 en 635, Komt niet in de buurt van 29"..
Vroeger toen ik klein was vond ik het al vreemd dat er ingewikkelde rekensommen op de fietsbanden stonden. Waarom hadden ze die dan niet afgemaakt zodat ik zou begrijpen waar het over ging? Toen iemand het me uitlegde dacht ik dat het gedoe met vermenigvuldigingen en breuken na een tijdje wel zou verdwijnen. Dat is nu zeker 40 jaar geleden. Daarom:

Aan inchmaten van o.a. fietsvelgen en camerasensors moet je geen aandacht besteden en zeker niet proberen uit te leggen want we moeten van die oude onlogische ellende af. Ik heb geen zin om ook nog de rest van mijn leven proberen uit te leggen hoe het zit. Het SI-stelsel is immers al 59 jaar geleden ingevoerd. Helaas zijn er landen die graag moeilijk willen blijven doen. Negeer dat. Gebruik de ETRTO-maten en alleen die maten.

Als je wilt weten waar die maten uit vroeger tijden op gebaseerd waren dan is dat wel te googelen.