Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B&M Akkupack 461A snel defect - Forum Wereldfietser

B&M Akkupack 461A snel defect

Mijn Busch & Müller Akkupack 461A, voor aansluiting met E-Werk, SON-naafdynamo en GPS, is na enkele jaren alweer defect. Ondanks dat tijdens het rijden het groene laadlampje brandt, blijft de uitgangsspanning 0 V. Deze Akkupack is al het tweede exemplaar dat de geest geeft. In 2012 kreeg ik van B&M een nieuwe Akkupack, nadat mijn eerste al na 2 jaar defect raakte, maar ook dit nieuwe exemplaar is dus na 4 jaar alweer defect. Inmiddels staat na enkele jaren weer een langere fietstocht voor de boeg en sta voor de keus opnieuw te investeren in een derde Akkupack.
Volgens B&M klopt het dat deze accu na 5 jaar op kan zijn. Hebben meer mensen eenzelfde ervaring? Is er een beter alternatief voor een akku i.c.m. een E-werk? Het blijft met ruim € 50 een erg duur ding dat blijkbaar maar enkele jaren meegaat.
Ik snap een paar dingen niet:

> In 2012 kreeg ik van B&M een nieuwe Akkupack, nadat mijn eerste al na 2 jaar defect raakte,
Dus in 2010 gekocht.

>maar ook dit nieuwe exemplaar is dus na 4 jaar alweer defect.
2012 + 4 = 2016
2016? Volgens bij is het nu bijna 2020.

>Volgens B&M klopt het dat deze accu na 5 jaar op kan zijn.
'Kan' is lekker vaag. ook relevant zal zijn hoe vaak het ding is opgeladen en vooral hoe je het hebt behandeld.

>Het blijft met ruim € 50 een erg duur ding dat blijkbaar maar enkele jaren meegaat.
Ik heb geen e-bike, maar 50 euro lijkt me niet duur.
Ja het feit dat ie bij koud weer en vorst misschien ook buiten hangt doet ze geen goed in ieder geval, ook de manier van laden is voor een accu wat belastender als een lader uit het stopcontact, dus ja, 5 jaar is geen slechte score. Ik gebruik op mijn Salsa een batterij van Aliexpres, 8,4V 12Ah, kost me 2-3 tientjes en die doen het ook prima, 3 in gebruik hier, oudste al weer een jaar of 4-5. maar die worden aan het stopcontact geladen.
Leon schreef: Ik heb geen e-bike, maar 50 euro lijkt me niet duur.
Het is voor een E-werk Leon, niet een E-bike :D
Helemaal een beetje vaag. Een kort verslag hoe de accu is belast of hoe de fiets wordt gebruikt in plaats van alleen de leeftijd van de accu vermelden.
Shadow schreef:
vr 27 dec, 2019 14:01
Het is voor een E-werk Leon, niet een E-bike :D
:lol: oops :oops:
Voor de centen kan de fabriek een USB poort op je fietsaccu maken.
WimB schreef:
vr 27 dec, 2019 20:44
Voor de centen kan de fabriek een USB poort op je fietsaccu maken.
Niet voor 50 euro hoor, ik ben ook benieuwd hoe lang een accupack van een ‘Plug’ of een ‘Forumslader’ mee gaat eigenlijk :?:
Hoe lang de batterijen van een Forumslader meegaan is me niet bekend, maar wel dat deze vrij eenvoudig eventueel zelf zijn te vervangen, als je een beetje een handige wereldfietser bent tenminste. De app geeft je zoveel informatie dat je zelfs een beetje in zou kunnen schatten wanneer het tijd wordt aan vervanging te gaan denken.
En dat voor de lieve som van nog geen 10 euro, je zal de boel ook weer moeten inpakken in krimpfolie dus dan kom vanwege een mogelijke minimale bestelhoeveelheid uit op 20 euro.
Als je toch geen garantie meer op je BUMM hebt zou ik die gewoon eens voorzichtig openmaken om te zien wat er in zit, en een grote kans dat je de accu/batterijen gewoon kan vervangen, ik verwacht dat het laadmechanisme nog wel werkt.
Goeie tip ^_^
Leon schreef:
vr 27 dec, 2019 13:59
> In 2012 kreeg ik van B&M een nieuwe Akkupack, nadat mijn eerste al na 2 jaar defect raakte,
Dus in 2010 gekocht.
>maar ook dit nieuwe exemplaar is dus na 4 jaar alweer defect.
2012 + 4 = 2016
2016? Volgens bij is het nu bijna 2020.
>Volgens B&M klopt het dat deze accu na 5 jaar op kan zijn.
'Kan' is lekker vaag. ook relevant zal zijn hoe vaak het ding is opgeladen en vooral hoe je het hebt behandeld.
Wat toelichting: inderdaad in 2012 nieuwe Akkupack ontvangen, die in 2016 defect raakte. De Akkupack hing tijdens de vakanties constant aan de naafdynamo, ook als er geen te laden GPS aan hing. Achteraf gezien kan de Akkupack daar wellicht niet goed tegen (?).
Daarna nieuwe Garmin 680 gekocht die ik rechtstreeks op de E-werk kon aansluiten. Echter na slechts 3 jaar (!) ging de USB-poort van de Garmin 680 kapot, 1 jaar na de garantieperiode. Ik wil nog niet ingaan op het aanbod de helft=€ 216 bij te betalen voor een refurbished toestel (vertrouwen in Garmin is nogal weg, ook omdat de beloofde 16-22 uur accuduur slechts 7 uur bleek en pas vanaf 19 km/u het toestel voldoende stroom kreeg). Ik heb nog een antieke Garmin Nuvi 550 die echter wel een bufferaccu nodig heeft. Vandaar mijn vraag wat de opties zijn. De gegeven tips zijn heel nuttig, ik ga er mee aan de slag.
Het is duur maar ik zou toch een forumslader of de nieuwste versie van ‘the plug’ overwegen, die haalt duidelijk meer rendement uit je naafdynamo.