Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hope disk adapter - welke heb ik nodig? - Forum Wereldfietser

hope disk adapter - welke heb ik nodig?

Ik heb een frame met achter een 160 mm schijf, Shimano Deore hydraulisch.
Deze zit vast aan een adapter die 'de hoek omgaat', en met horizontale bouten aan het frame vast zit. Boutafstand hart-hart 56 mm.

Nu ben ik al tijden erg ontevreden over dit Shimano ding (piept, voelt uitermate sponzig ondanks ontluchten en remt gewoon slecht, weinig kracht) dus ik heb me uitgeleefd en een Hope V4 setje gekocht. Daarbij hoort een 180 mm schijf achter.

Wat zoek ik nu? Een Post 160- Post 180 mm adapter van Hope, die dan op de huidige adapter komt (Volgens mij type L, maar dan wordt het adapter op adapter), of iets dat én de hoek om gaat én naar een grotere schijf gaat.

Voor de laatste heb ik geen idee welk type dat zou moeten zijn. Bestaat zoiets?
Plaats eens even een foto van de huidige situatie. Kan als bijlage van je bericht hier.

Hope heeft handige letters voor de verschillende adapters, dus dat is dan zo te kiezen. Blijft alleen nog zwart of zilver over. Adapter op adapter zou ik niet doen.

Overigens geen idee om welke fiets het gaat, maar sommige frames laten maar 160mm toe omdat de fabrikant niet wil dat je groter monteert.
Heb je al bij hope-tech.com gekeken? Ze hebben de nodige ondersteunende documentatie online staan.
https://www.hopetech.com/_repository/1/ ... 2019V2.pdf en
https://www.hopetech.com/_repository/1/ ... 2019V2.pdf

Overigens remt een setje Hope (met 160mm) beter dan de Shimano XT en Tektro varianten die ik ook heb gehad. Daarnaast zijn deze uitermate onderhoudbaar, daar kan de rest van de fabrikanten nog een puntje aan zuigen.
Vraag me dan ook af of 180mm geen overkill is. (ik zie net dat de 160mm schijf hier niet in past) Je was dan goedkoper uitgeweest met een setje X2 denk ik.
Volgens mij zoek je gewoon een IS mount naar post mount voor een 180mm schijf? Adapter op adapter is onnodig. Maar wat m’n bovenbuurman zegt, foto kan geen kwaad.
180 mm kan (was een optie bij aanschaf, heb ik niet gedaan).
schijfrem_achter.jpg
Dit is hoe het er nu uitziet.
JurriaanK schreef:
za 28 dec, 2019 17:40
180 mm kan (was een optie bij aanschaf, heb ik niet gedaan).

foto

Dit is hoe het er nu uitziet.
Je tekst is een beetje raadselachtig. Heb je nu wel of niet een 180 mm schijf ?
Ik zou die 160 mm schijf zo mogelijk handhaven. Je achterrem is niet de hoofdrem, omdat bij remmen het totaalgewicht vooral op het voorwiel drukt. De achterrem wordt dan ook zelden te heet.
Bovendien zal een kleine scheefstand van het wiel bij een 180 mm schijf eerder voor aanlopen zorgen dan bij 160 mm.
M.i. zeker geen adapter-op-adapter stapelen.
Gemonteerd (en zichtbaar op de foto) is een 160 mm schijf.
Bij de gebruikte Hope V4 set zat een 203 mm en een 180 mm schijf - dus de 180 mm schijf was bedoeld voor het achterwiel, en de vraag is welke adapter ik daar ten opzichte van de huidige situatie voor nodig heb.

Achter een 180 mm schijf monteren kan, omdat het een optie was toen ik de fiets kocht. Maar die optie heb ik toen niet gekocht, dus.
Dezelfde (model) adapter maar dan 1 die geschikt is voor 180mm schijven, hij zal iets langer zijn (of de schroefgaten staan in beide gevallen iets verder uit elkaar. Doordat je kan schuiven kun je dat perfect uitlijnen.
Hier zou je een postmount-postmount 160mm-180mm voor de achterkant op kunnen monteren.

https://www.hopetech.com/_repository/1/ ... 2019V2.pdf

Uit de pdf haal ik dat als je een adapter wil monteren dit dan type L zou moeten zijn. Kijk uit met andere merken adapters trouwens, die hebben wel eens ruzie met de grote 4 zuiger klauwen.

Wat ik echter eerst zou doen is de fabrikant van het frame benaderen of zij dit bij een 180mm schijf ook zo doen, want wellicht is de sliding dropout waar de remklauw op gemonteerd is ook wel te krijgen in een versie met iets langere pootjes waarbij je zonder adapter kunt werken.

Nadeel daarvan is wel dat als je op reis een kromme achterste remschijf zou oplopen je alleen nog naar een 180mm vervanging kunt, met een adapter ertussen zou je ook die dan kunnen laten vervallen en terug gaan naar een 160mm variant.

Slim trouwens om dat V4 setje gebruikt te kopen, ik zag ze ook voorbij komen maar bij mij zitten ze er al op.
Enige nadeel van die V4 is dat die dus niet geschikt (zouden) zijn voor 160mm rotors. enkel 180 en 203mm.
math schreef:
za 28 dec, 2019 18:17
Bovendien zal een kleine scheefstand van het wiel bij een 180 mm schijf eerder voor aanlopen zorgen dan bij 160 mm.
Om die scheefstand te voorkomen hebben ze verticale dropouts bedacht, dan staat je wiel er altijd recht in, maar zo te zien zijn dit steekassen en dan heb je ook altijd dezelfde wielstand.

_Peter_ schreef: Enige nadeel van die V4 is dat die dus niet geschikt (zouden) zijn voor 160mm rotors. enkel 180 en 203mm.
Voor een beladen vakantiefiets zou ik toch wel 180mm willen, anders hebben die Hope remmen ook weinig meerwaarde...