Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd!

@ Tomtom2012,

Welke breedte maat banden kunnen er max in deze fiets.
Dit staat er tussen de specs. wanneer je op de afbeelding klikt:

Bereifung: Conti Contact Travel 50-559

Vermoed dat dit ook zo'n beetje de max is. Iets van 2" dus maar dit is per merk verschillend.
Het betreft hier zeker geen zg. 26+ frame wat zo veel wil zeggen dat je ruimte zou hebben voor max 3" banden.
Nee precies, de kant en klare versie is wel erg scherp geprijsd hoor, netjes!
Ik zou deze nemen dan;
https://www.meilenweit.net/shop/product ... s_id=99883
Shadow schreef:
za 04 jan, 2020 14:28
Nee precies, de kant en klare versie is wel erg scherp geprijsd hoor, netjes!
Ik zou deze nemen dan;
https://www.meilenweit.net/shop/product ... s_id=99883
Dank,

Dit is wel een 28” versie, de heeft max 37mm banden. Is iets anders dan het vorige voorbeeld.
Eens zoeken of ze een frame hebben wat geschikt is.

Marcel
Je bent jong en licht, en geeft aan misschien wel van stevig doorfietsen te houden. Je huidige fiets ziet er weinig efficient uit en schijnbaar geraak je er toch behoorlijk mee vooruit. Het lijkt me nuttig dat je wat ervaring op doet met fietshoudingen voor je een vakantiefiets koopt. Tracht in je omgeving eens een koersfiets te lenen, experimenteer desnoods op je eigen fiets met andere zithoudingen. Een sportievere houding laat toe meer kracht te zetten en minder wind te vangen, maar niet iedereen voelt zich in elke positie comfortabel. (startpunt: zadel en stuur even hoog is voor de meeste soepele mensen best ok).

Je bagage en gewicht laten toe om met een lichte fiets op pad te gaan, waardoor de snelle tourers als een genesis croix de fer, of iets meer retro, zeker een optie zijn, maar je zou moeten weten of je daar ook comfortabel op zit.
Let wel op dat zithoudingen voor fietsen met een koersfietstuur ("wielrenstuur") niet goed te vergelijken zijn met de houdingen op andere fietsen. Je hebt ook mensen die nooit wennen aan zo'n stuur, zelfs niet na 50.000 km proberen. (Ik dus).
Tomtom2012 schreef:
za 04 jan, 2020 14:54
Shadow schreef:
za 04 jan, 2020 14:28
Nee precies, de kant en klare versie is wel erg scherp geprijsd hoor, netjes!
Ik zou deze nemen dan;
https://www.meilenweit.net/shop/product ... s_id=99883
Dank,

Dit is wel een 28” versie, de heeft max 37mm banden. Is iets anders dan het vorige voorbeeld.
Eens zoeken of ze een frame hebben wat geschikt is.

Marcel
Dat hebben ze, de 64,5cm versie. Ik ben iets langer dan jij en 2x zo zwaar, heb jaren 26” gereden omdat dat heel bleef, ik vind dat 37mm prima te doen is voor vakantiefietsen; mijn vrouw rijdt op allebei haar fietsen Marathon Almotions die verkocht worden als 40-622, maar op 19mm velgen (standaard maat) meten ze 38mm, dat zal op dat Intec frame prima passen. Geen 29-er nee, maar daar is je budget ook niet naar. Voor zo’n eerste reis is het een prima fiets, alles wat je 2e hands koopt van Koga kan waarschijnlijk ook niet veel breder in en is meestal gelijkwaardig qua afmontage, maar dan gebruikt.
MichelOtte schreef:
do 02 jan, 2020 13:13
Ik ben van plan om aankomende lente naar Portugal te fietsen.
Een nadeeltje bij het vroeg in het jaar kopen van een tweedehands fiets is dat de grote golf van tweedehands fietsen pas later komt, nadat de nieuwe fietsen zijn geleverd die na de vakantiebeurzen en de eerste lentedag zijn besteld.
Als je niet kleinzerig bent of een perfectionist kan je de fiets laat kopen en ben je nog voor de Franse grens gewend aan de houding. Doe de eerste dagen dan wat rustiger aan om je armspieren etc. te laten wennen.

Je kan ook de tijd nodig hebben om proefrondjes te willen fietsen om eventueel wat bij te stellen voor vertrek.

Met beide stijlen kom je er prima.
groverr schreef:
zo 05 jan, 2020 11:39
Als je niet kleinzerig bent of een perfectionist kan je de fiets laat kopen en ben je nog voor de Franse grens gewend aan de houding. Doe de eerste dagen dan wat rustiger aan om je armspieren etc. te laten wennen.

Met beide stijlen kom je er prima.
Er bestaan verschillende houdingen: meer rechtop, koersfietsstuur etc. Wat de voorkeur krijgt, hangt af van de persoon in kwestie.

Wat mij betreft heeft die keuze weinig met comfort etc. te maken. Rechtop, sportief, het kan allemaal comfortabel(*). Het punt is dat het allemaal ook heel erg oncomfortabel kan. En dan ben je aan de Franse grens niet gewend aan een houding. Niet wanneer ze sportief is, en ook niet wanneer ze rechtop is.

(*) Tenzij je fysieke beperkingen hebt, maar dat lijkt me hier niet het geval te zijn.
Hier een folder waarin de zit op verschillende fietsen best goed wordt uitgelegd: https://www.ergotec.de/files/service/do ... _Guide.pdf
Ja, het is van een leverancier van stuurdelen die je duidelijk graag een nieuw stuur en bijbehorend spul verkoopt, maar de informatie vind ik erg goed.
Beste Michel,

Momenteel ben ik een Koga Terraliner Alloy in framemaat 63 cm aan het opbouwen (uit hobby), misschien is dat wat voor jou. Alu frame, stalen voorvork. Er kunnen de sterke wielen in van mijn laatst gebroken-frame-koga-'rando' :cry: .
Je bent welkom de fiets te komen proberen, bijvoorbeeld door er ook een paar volle tassen aan te hangen en langs de Rotte te toeren. Ik woon bij Rotjeknor op anderhalf uur met de trein + je benenwagen vanaf Almere CS.

Zo laatst de fiets gekocht:
Afbeelding

groet, hoogframe
Leuke fiets! M’n vrouw heeft daar de mixte uitvoering van, bevalt prima en stevig gebouwd!
gios schreef:
vr 03 jan, 2020 21:36
195 cm en 65 kg? Dan ben je broodmager. Ga wat eten gast :lol: :wink:

Serieus: Een 2e hands ligt voor de hand. En met jouw gewicht heeft een fiets niet veel te verduren, dat is mooi meegenomen. Snelle scan op mp geeft me de volgende 3 kandidaten:
https://link.marktplaats.nl/m1496787071
https://link.marktplaats.nl/m1496433318
https://link.marktplaats.nl/m1495816470
Thanks! Ik zal mijn research over de fietsen doen en dan kijken welke het beste bij mij past.
Leon schreef:
za 04 jan, 2020 10:28
quote=MichelOtte

Een reactie van mijn kant: (Met old skool >>> quotemarks)

>>Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
>.... daarna .... denk dat ik de fiets ga verkopen.

Dat kan erg aantrekkelijk zijn. Met wat geluk krijg je volgend jaar nog vrijwel hetzelfde voor de tweedehands fiets als je er dit jaar voor betaalt.
Let er dan op dat het een goed verkoopbare fiets is: een merk met een goede naam, een courant model (niet de goedkoopste, niet de duurste in de rij), zo min mogelijk bijzondere opties, een normale kleur etc.

>>Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
>Ik hou er wel van om wat steviger door te fietsen.
>>Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
>Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden, omdat ik vrijwel altijd op stadsfietsen heb gefietst
>en dus weinig ervaring heb met fietsen met een sportieve zit.
Dat maakt het vinden van de perfecte fiets lastig, want de maat is de belangrijkste eigenschap van een fiets. Maar oké, voor één vakantie gaat het wel lukken. Verder meer over de maat.

>>Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
>De fiets zal weinig in het donker gebruikt gaan worden
Dan kun je alles over verlichting schrappen. Dat geeft meer keuze en scheelt geld. Op een zomervakantie fiets je sowieso in de praktijk zelden in het donker en derver heb je meeneemverlichting natuurlijk.


>Ik wil zo veel mogelijk over asfaltwegen rijden, maar ik denk dat dit niet de hele reis zal lukken.
>Ik ben van plan om in B&B's te overnachten,
>Ik weeg 65 kg
> ... bagage ...8-14 kg

Kortom: lichtgewicht. Tenzij een echte baggerfiets hoef je je echt geen zorgen te maken over de sterkte van de fiets en wielen.

>>Je lichaamsbouw
>Ik ben 195 cm
>Ik heb relatief lange armen en benen
Je moet dus grofweg een XL maat fiets hebben. Dat betekent iets langer zoeken. Let er op dat de fietsen waar je naar gaat kijken ook echt XL zijn en niet alleen door middel van heel ver vooruitstekende stuurpennen XL zijn gemaakt.

>>Wat is je budget?
>Het budget is €1000
Naast de genoemde Intec fietsen heb je Fahrradmanufaktur. De T100 daarvan is zeker geschikt voor je.
Fietsen van dit merk zijn vrij lang van frame, ofwel vrij laag, wat op hetzelfde neerkomt. Voor jou met jou lengte kan dit gundtig uitpakken. Wel krijg je dan een tamelijk lange zadelpen, maar dat is niet erg. Ze zijn goed tweedehands verkoopbaar, maar je verliest het eerste jaar toch meer waarde dan bij een goede tweedehands. Wel heb je met een nieuwe fiets garantie.

>>Welke fietservaring heb je?
>Ik fiets op dit moment niet regelmatig. Vorig jaar fietste ik elke dag 14 km (naar school). Dit heb 6 jaar lang gedaan.
8) :D

>>fietsonderhoud?
> Ik kan niet veel van fietsonderhoud. Ik kan een band plakken en mijn remmen
> afstellen, daar houdt wel zo'n beetje op. Ik heb niet de tijd om regelmatig
> mijn fietst te onderhouden en ik heb daar ook weinig zin in.
> Ik wil dan ook geen cursus fietsonderhoud volgen. Ik heb budget om
> voor goedkopere reparaties naar de fietsenmaker te gaan.
In Nederland kan dit, maar als je naar Portugal fiets kom je door gebieden waar je op tientallen kilometers van de dichtstbijzijnde fietsenmaker bent. Bovendien gaan fietsen altijd stuk op vrijdag tegen de middag. Dat is te laat om die dag nog een fietsenmaker te bereiken. Op zaterdag en zondag zijn ze dicht. Op maandag is het rustdag en op dinsdag is het toevallig feestdag in dat dorp.... het is immers zomer.
Dingen als remmen en versnellingen bijstellen en dergelijke zul je zelf moeten kunnen, ook met een nieuwe fiets.

FE-Rider schreef:
vr 03 jan, 2020 23:55
Met welke maat wielen ben je van plan te gaan rijden, of heb ik dat even over het hoofd gezien?
26" zijn altijd het sterkst. Domweg omdat de diameter kleiner is 8)
Dat is misschien wel waar maar voor 65 kg + 15 kg + verhard totaal onbelangrijk. Bovendien zijn goede 28" vakantiewielen al decennia sterk genoeg om met 85 kg + 30 kg + onverhard te gaan fietsen. Zelf getest.

Met 26" (velgmaat 559) is wel iets aan de hand voor als je tweedehands gaat. Voordeel: ze worden nu vrij massal aantrekkelijk aangeboden. Nadeel: ze zijn moeilijker weer te verkopen. Dat komt omdat de (MTB-) fietswereld aan het omschakelen is naar 29" (wat feitelijk 28" (velgmaat 622) is met dikke banden). Voor 26" komt er langzaamaan minder keuze in banden, wat voor de veeleisende moutainbiker die elk jaar 1000 euro aan onderhoud uitgeeft een groot probleem is. De gewone fietser hoeft zich daar niet echt zorgen om te maken. Normale banden zullen nog vele tientallen jaren verkrijgbaar zijn. Ook voor 27" kun je immers nu nog banden krijgen, terwijl die fietsen in de jaren 80 van de vorige eeuw - 40 jaar geleden - al uit de mode raakten.
Voor iemand van 195 cm ligt 26" ook niet echt voor de hand.
Thanks voor de tips!
EnriceV schreef:
za 04 jan, 2020 17:20
Je bent jong en licht, en geeft aan misschien wel van stevig doorfietsen te houden. Je huidige fiets ziet er weinig efficient uit en schijnbaar geraak je er toch behoorlijk mee vooruit. Het lijkt me nuttig dat je wat ervaring op doet met fietshoudingen voor je een vakantiefiets koopt. Tracht in je omgeving eens een koersfiets te lenen, experimenteer desnoods op je eigen fiets met andere zithoudingen. Een sportievere houding laat toe meer kracht te zetten en minder wind te vangen, maar niet iedereen voelt zich in elke positie comfortabel. (startpunt: zadel en stuur even hoog is voor de meeste soepele mensen best ok).

Je bagage en gewicht laten toe om met een lichte fiets op pad te gaan, waardoor de snelle tourers als een genesis croix de fer, of iets meer retro, zeker een optie zijn, maar je zou moeten weten of je daar ook comfortabel op zit.
Ik ga zeker nog proberen wat ervaring op te doen met fietshoudingen. Bedankt voor de suggesties!
hoogframe schreef:
zo 05 jan, 2020 14:00
Beste Michel,

Momenteel ben ik een Koga Terraliner Alloy in framemaat 63 cm aan het opbouwen (uit hobby), misschien is dat wat voor jou. Alu frame, stalen voorvork. Er kunnen de sterke wielen in van mijn laatst gebroken-frame-koga-'rando' :cry: .
Je bent welkom de fiets te komen proberen, bijvoorbeeld door er ook een paar volle tassen aan te hangen en langs de Rotte te toeren. Ik woon bij Rotjeknor op anderhalf uur met de trein + je benenwagen vanaf Almere CS.

Zo laatst de fiets gekocht:
Afbeelding

groet, hoogframe
Bedankt voor de suggestie. Ik zal er kijken of ik een keertje tijd heb om langs te komen!
Bedankt voor alle reacties. Deze waren erg nuttig. Ik zal nu mijn eigen research doen en hopelijk een mooie en passende fiets vinden. Als ik nog ergens tegen aan loop dan zal ik het weer hier in het forum vragen.
Hallo Michel, zo'n 3 jaar geleden stond ik ook voor dezelfde keuze, en ben net zoals jij 1.95 (alleen 20 kilo zwaarder :wink: )
Ik ben toen uitgekomen op een 66 cm Koga traveller. Een 63 cm. was voor mij echt te klein... Nou is elk merk anders qua geometrie, maar met onze lengte is de keuze aan fietsen wel beperkter. Succes met je zoektocht en ben benieuwd waar jij op uit komt!
Klaas1964 schreef:
di 07 jan, 2020 13:19
Hallo Michel, zo'n 3 jaar geleden stond ik ook voor dezelfde keuze, en ben net zoals jij 1.95 (alleen 20 kilo zwaarder :wink: )
Ik ben toen uitgekomen op een 66 cm Koga traveller. Een 63 cm. was voor mij echt te klein... Nou is elk merk anders qua geometrie, maar met onze lengte is de keuze aan fietsen wel beperkter. Succes met je zoektocht en ben benieuwd waar jij op uit komt!
Framehoogte is minder belangrijk, bovenbuis lengte is veel belangrijker maar die wordt gelukkig steeds vaker duidelijk aangegeven.
Waarom framehoogte minder belangrijk is? Je zet je zadel toch wel op de juiste hoogte, of je frame nu 60, 63 of 66 cm is. De lengte van je bovenbuis bepaald je zithouding samen met je stuurpen en stuur, die zijn veel belangrijker.
Ik rij nu zelf op een frame dat een framehoogte heeft van 55 cm, maar een lengte van 60 cm.
Over de grote plas werken ze meer met 'Stack & Reach' dat zijn termen waar je wat meer mee kunt.
Leon schreef:
za 04 jan, 2020 17:26
Let wel op dat zithoudingen voor fietsen met een koersfietstuur ("wielrenstuur") niet goed te vergelijken zijn met de houdingen op andere fietsen. Je hebt ook mensen die nooit wennen aan zo'n stuur, zelfs niet na 50.000 km proberen. (Ik dus).
Grappig, je wend er niet aan maar fiets er wel ondertussen 50000 km mee door :wink: