Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd!

Roger schreef:
do 09 jan, 2020 10:15
Leon schreef:
za 04 jan, 2020 17:26
Let wel op dat zithoudingen voor fietsen met een koersfietstuur ("wielrenstuur") niet goed te vergelijken zijn met de houdingen op andere fietsen. Je hebt ook mensen die nooit wennen aan zo'n stuur, zelfs niet na 50.000 km proberen. (Ik dus).
Grappig, je wend er niet aan maar fiets er wel ondertussen 50000 km mee door :wink:
Het was een andere tijd.
Tja, met 65 kilo, en 15 kilo bagage en nog (heel) jong is misschien de "grootste" handicap dat je gestopt bent met naar school fietsen (aangenomen dat je net als ik vroeger steeds iets te laat van huis ging en dus goed getraind was ... en niet zoals sommige schooljeugd zo traag fietste dat je bij nog trager achteruit reed).

Als je die school-training nu nog weer een beetje opfrist .... dan kan je volgens mij op ongeveer iedere fiets met meer dan een paar versnellingen de hele wereld aan. Het belangrijkste is dat je een beetje lekker zit, dus zoals al wel genoemd: de lengte van de bovenbuis, de positie (en het type) stuur (een "race-stuur" kan je met de juiste stuurpen ook hoger zetten, en/of wat dichterbij) ... en wat ik niet genoemd zag: de helling van de staande buis, en ook de helling van het balhoofd ... dat maakt ook uit in hoe de fiets aanvoelt (de variatie in de laatste kenmerken kunnen resulteren in een "luie" fiets via randonneur en mountainbike tot een nerveus sprinterje ... en dit karakter is mijns inziens stap één, het stuur is dan stap twee).

Maar goed, toen ik 20 was en die school-kilometer-training in de benen had trapte ik "gewoon" in een zomervakantie op een zwarte Gazelle met 3-speed Sturmey-Archer en veel te veel bagage zo'n 2600 kilometer weg. Het was beslist niet de beste keus maar het ging goed (of in ieder geval goed genoeg), en het beviel goed genoeg om nog steeds te fietsen.
Of te wel ongeveer iedere iets betere fiets, en dan vooral een fiets waarop je goed zit, is goed genoeg.
Wil je steile en/of lange hellingen ook fietsend op komen dan is een echt lichte versnelling iets om op te letten (mijn 3-speed Sturmey-Archer was dus geen goed idee).

De belangrijkste eerste stap is mijns inziens vooral de vraag in welke zitpositie je met je lange lijf ook lang op de fiets wil blijven zitten ... en daar kunnen we allemaal leuke adviezen over geven, maar het is vooral iets wat je moet uitproberen.
Bridgestone SM schreef:
do 09 jan, 2020 12:09

De belangrijkste eerste stap is mijns inziens vooral de vraag in welke zitpositie je met je lange lijf ook lang op de fiets wil blijven zitten ... en daar kunnen we allemaal leuke adviezen over geven, maar het is vooral iets wat je moet uitproberen.
+1 ^_^
Kwam deze tegen, leuke uitleg van diverse onderdelen.

https://youtu.be/QLCm2L7eou0