Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kennen jullie dit nog? - Forum Wereldfietser

Kennen jullie dit nog?

Kennen jullie dit nog? Dat ding heb ik vandaag in Hilversum gekregen.

IMG_20200112_164426-kl.jpg
Het lijkt mij een brommerplaatje uit Belgisch LImburg.
Volgens mij is dit een fietsnummerplaat.
Wij belgen, ouder dan 40 weten dit nog wel, moesten dit aan de as van het voorwiel bevestigen zodat het van opzij leesbaar was voor de arm der wet.
Hieronder een link met wat meer info en verschillende plaatjes:

http://biezel.blogspot.com/2013/05/de-f ... fiets.html
mdw schreef:
ma 13 jan, 2020 07:58
Volgens mij is dit een fietsnummerplaat.
Wij belgen, ouder dan 40 weten dit nog wel, moesten dit aan de as van het voorwiel bevestigen zodat het van opzij leesbaar was voor de arm der wet.
Hieronder een link met wat meer info en verschillende plaatjes:

http://biezel.blogspot.com/2013/05/de-f ... fiets.html
Ja, dat klopt helemaal. Al in de jaren '70 en '80 heb ik veel door België gefietst en heb dergelijke belastingplaatjes gezien, vaak links aan de vooras bevestigd. Nederland heeft voor de oorlog ook fietsbelastingplaatjes gekend. Gemaakt van dun messing en vaak gedecoreerd met fraaie Art-Deco letters.
Toen ik in 1983 ergens in Vlaanderen de trein wou nemen met mijn fiets mee, werd er door iemand van het stationsloket aan mij gevraagd wat het nummer van vermoedelijk mijn plaatje was. Maar ik ben Nederlander, zei ik en ik kon verder doorlopen naar het perron.

Fietsbelastingplaatje.jpg
Fietsbelastingplaatje.jpg (28.31 KiB) 5612 keer bekeken
Ik was gisteren in Hilversum op een verzamelbeurs van autonummerplaten. Want van elk land waar ik ooit met de fiets ben geweest, wil ik een nummerplaat aan de wand hebben (in de garage dan). Ik keek daar mijn ogen uit, zoveel mooie platen en kleuren. Maar hoe zeldzamer, hoe duurder. Zelfs een plaat van de vorst van Liechtenstein hoogstpersoonlijk lag daar ook en onbetaalbaar. Een plaat uit Jordanië - daar heb ik ook gefietst - kost al 80 euro! Nederlandse en Duitse platen wisselden voor slechts 1 euro van eigenaar. Witte aanhangplaten voor 50 eurocent. Maar ik ben nu triomfantelijk naar huis gegaan met een Deense, Oostenrijkse, Zwitserse, Luxemburgse plaat en dan nog exemplaren uit New Hampshire en Ontario. Daar heb ik dus het Belgische fietsplaatje cadeau bij gekregen. Noorwegen kan ik echt wel vergeten, waar de platen zeer streng worden beschermd.

IMG_20200112_095732-kl.jpg
mdw schreef:
ma 13 jan, 2020 07:58
Volgens mij is dit een fietsnummerplaat.
Wij belgen, ouder dan 40 weten dit nog wel, moesten dit aan de as van het voorwiel bevestigen zodat het van opzij leesbaar was voor de arm der wet.
Hieronder een link met wat meer info en verschillende plaatjes:

http://biezel.blogspot.com/2013/05/de-f ... fiets.html
Tja, ik ben geen Belg, en baseerde me op Wikipedia (waar je vaak zeer goede info vindt, maar soms ook onzin en erger).

Wikipedia vertelde mij:
In België was de heffing van de belasting een zaak van de provincies, die al vanaf het begin hun eigen plaatjes uitgaven. De eerste provincie die de belasting invoerde was de provincie West-Vlaanderen, in 1893. De andere provincies volgden spoedig. De belasting werd in de meeste provincies gestopt in 1986, in Oost- en West-Vlaanderen in 1987 en in Henegouwen in 1991. Brommerplaten stopten in Antwerpen in 1991 en in Brabant en Limburg in 1998.

Het draait dus vooral om het jaar waarin de fietsplaatjes in Limburg voor het laatst werden uitgegeven.
't Lijkt mij een rampzalige belasting: Hoe werkt zoiets uit als je van een belasting-vrijgestelde provincie naar een belasting-provincie fietst, of gewoon uit het buitenland komt (of een fiets leent) ? Of ... is het ... hoe herken je een "Ollander" ?  Aan het ontbreken van een belastingplaatje ?

In Zwitserland hadden ze nog veel langer een rijwielplaatje, maar dat gold als bewijs voor de daar verplichte aansprakelijkheidsverzekering (waar ik overigens ook nooit enige vraag over kreeg bij het grensoverschrijdend fietsverkeer).
Wie er belangstelling voor heeft, vinden de volgende nummerplatenbeurzen plaats:

Zondag 16 februari 2020 vanaf 9.00 tot circa 13.00 uur
Gemeenschapshuis Kievitslaar
Rijsbergseweg 354
4838 EG Effen (bij Breda)
Nederland
Organisatie: De Nummerplaat
Gratis toegang, niet leden betalen €10 voor een tafel

Zondag 29 maart 2020 vanaf 8.30 uur
Erlenbachhalle
Josef-Baumann-Straße 15
61352 Bad Homburg vor der Höhe (boven Frankfurt am Main)
Duitsland
Organisatie: Peter Obrist

Zondag 26 april 2020 vanaf 9.00 tot circa 13.00 uur
Clubgebouw Handboogschutterij L'Union
Heidezoom 2
5298 VS Liempde
Nederland
Organisatie: De Nummerplaat / Frans Smulders
Gratis toegang, niet leden betalen €10 voor een tafel

Zaterdag 16 mei 2020 vanaf 8.30 tot 15.00 uur
Gasthaus "Zur Silberstraße"
Am Rathaus 1
09432 Großolbersdorf (ca. 10 km ten ZO van Chemnitz)
Duitsland
Organisatie: AKS

Zaterdag 30 mei 2020 vanaf 8.30 tot 13.00 uur
Dorpshuis “de Molenkamp”
Geert Grooteweg 21
8015 PM Zwolle-Windesheim
Nederland
Organisatie: De Nummerplaat / Jelle Twijnstra
Gratis toegang, niet leden betalen €10 voor een tafel

Zondag 15 november 2020 vanaf 9.00 tot 13.00 uur
Activiteitencentrum De Bunthoef
Bloemenhof 2
4904 CA Oosterhout
Nederland
Organisatie: De Nummerplaat
Gratis toegang, niet leden betalen €10 voor een tafel
Als ik het goed heb, heeft ooit iemand een financiële analyse gemaakt van dat systeem. De conclusie was dat de administratie rond de fietsplaatjes veel meer kostte dan ze opleverden. Daarom werden ze afgeschaft.
Uit latere studies blijkt zelfs dat fietsen of stappen de overheid geld oplevert, indien de externe kost meegerekend wordt.
CapoJan schreef:
ma 13 jan, 2020 11:14
Als ik het goed heb, heeft ooit iemand een financiële analyse gemaakt van dat systeem. De conclusie was dat de administratie rond de fietsplaatjes veel meer kostte dan ze opleverden. Daarom werden ze afgeschaft.
Uit latere studies blijkt zelfs dat fietsen of stappen de overheid geld oplevert, indien de externe kost meegerekend wordt.
Men zou er goed aan doen wat vaker de kosten en baten eens goed door te rekenen.
En daarbij neem je beter ook de kosten van allerlei onbedoelde zijdelingse effecten mee ... de wereld zou er beslist mooier en makkelijker van worden.

D'r is een rare paradox: De (semi)overheid zegt steeds weer dat ze het beste met ons voor heeft, bedenkt allerlei moois om ons leven op te fleuren, verbeteren etc., maar tegelijkertijd is er steeds weer de angst voor een te groot succes (of misbruik) ... en niet zelden moeten de goeden onder de kwaden lijden.
De paradox gaat nog verder: hoe meer wantrouwen hoe meer misbruik (het werkt overigens ook omgekeerd: hoe meer je vertrouwen schenkt hoe minder dat vertrouwen wordt geschonden).

Maar goed, ik begreep dat de rijwielbelasting in België nauwelijks de kosten van het maken en administreren van de plaatjes dekte, het was dus vooral een soort bezigheidstherapie.   Ik weet niet hoeveel mensen er gecontroleerd en/of beboet werden wegens het ontbreken van een belastingplaatje. Ik denk dat als je de kosten van de controle mee zou rekenen de rijwielbelasting al helemaal contraproductief uitpakte.
Heel bijzonder, maar zeker interessant.

Normaal heb ik wel een flinke mening over belastingen, maar deze vind vind ik dan wel weer leuk. Je betaal belasting over je "luxe product" zodat we onder andere fietspaden aan kunnen leggen.
headlight schreef:
ma 13 jan, 2020 20:47
Heel bijzonder, maar zeker interessant.

Normaal heb ik wel een flinke mening over belastingen, maar deze vind vind ik dan wel weer leuk. Je betaal belasting over je "luxe product" zodat we onder andere fietspaden aan kunnen leggen.
Het trieste was evenwel dat je belasting betaalde opdat ze een belastingplaatje konden maken en administreren.

Iets vergelijkbaars - geen belasting overigens maar wel onredelijk belastend - is de eigen bijdrage (of in België het remgeld) in de gezondheidszorg.
Een belangrijk aandeel van die "belasting" gaat op aan de administratieve kosten die ermee gepaard gaan.


Overigens, als die Belgische belastingplaatjes werkelijk geholpen hadden dan hadden we daar een prachtig netwerk van fietspaden en andere fietsvoorzieningen.
En als je je kunt herinneren dat de werklozen een ponsgat in hun plaatje kregen ben je echt oud. Het werd als zeer denigrerend ervaren door de bedoelde ,duidelijk herkenbare, berijders van voornoemde rijwielen.
Groeten van Pier.
piviets schreef:
ma 13 jan, 2020 21:31
En als je je kunt herinneren dat de werklozen een ponsgat in hun plaatje kregen ben je echt oud. Het werd als zeer denigrerend ervaren door de bedoelde ,duidelijk herkenbare, berijders van voornoemde rijwielen.
Ik ben wel oud, maar kan me alleen het verhaal over de plaatjes met en zonder ponsgat herinneren.

Overigens las ik dat je met zo'n ponsgat ook nog eens niet op zondag mocht fietsen ... daarvoor ga ik me bijna met terugwerkende kracht schamen.


Maar goed ... we hebben nog geen harde bevestiging dat er in 1988 nog rijwielbelasting geheven werd in (Belgisch) Limburg, en/of tot wel jaar er in (Belgisch) Limburg deze belasting doorliep.
we hebben nog geen harde bevestiging dat er in 1988 nog rijwielbelasting geheven werd in (Belgisch) Limburg, en/of tot wel jaar er in (Belgisch) Limburg deze belasting doorliep.
Dat is toch niet echt moeilijk, Wikipedia vertrouw ik over het algemeen wel. Overigens vind ik het aardig dat de verwijzing in het artikel over de Belgische informatie weer verwijst naar een Nederlandse site.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijwielbelasting

Latere toevoeging: ik vraag me af of Martin nog een metalen plaatje heeft dat eertijds achter op de fiets moest worden geklemd nadat de NAW-gegevens met potlood waren aangebracht om de fiets met de NS mee te mogen nemen
arnob schreef:
ma 13 jan, 2020 23:01
Latere toevoeging: ik vraag me af of Martin nog een metalen plaatje heeft dat eertijds achter op de fiets moest worden geklemd nadat de NAW-gegevens met potlood waren aangebracht om de fiets met de NS mee te mogen nemen
Ik heb er geen, maar ik ken ze nog wel, een geel blikken "etiket" dat je om het achterspatbord boog.
Alleen was het niet "met de NS mee mogen nemen" maar "met de NS mee mogen geven".
Althans dat herinner ik me ... en je fiets was dan een paar dagen later op het bestemmingsstation af te halen.
Bridgestone SM schreef:
ma 13 jan, 2020 23:32
arnob schreef:
ma 13 jan, 2020 23:01
Latere toevoeging: ik vraag me af of Martin nog een metalen plaatje heeft dat eertijds achter op de fiets moest worden geklemd nadat de NAW-gegevens met potlood waren aangebracht om de fiets met de NS mee te mogen nemen
Ik heb er geen, maar ik ken ze nog wel, een geel blikken "etiket" dat je om het achterspatbord boog.
Alleen was het niet "met de NS mee mogen nemen" maar "met de NS mee mogen geven".
Althans dat herinner ik me ... en je fiets was dan een paar dagen later op het bestemmingsstation af te halen.
En of ik me dat zeer goed kan herinneren! Maar dat gebeurde in de jaren zestig en in 1970 vervangen door een lichtbruin papiertje met perforatie waar een strook met je je gegevens werd afgescheurd voor verzending in een meerijdende bagagewagon. Bij het station van uitladen was dit je afhaalbewijs. Dat papiertje werd met een paktouwtje aan het stuur bevestigd.
Hieronder is dat papiertje goed te zien op het station van 's-Hertogenbosch, bestemming Maastricht in 1970. De fiets was een donkergroene Locomotief, van mijn moeder cadeau voor mijn verjaardag in 1966 gekregen. Ik reed er fanatiek vele kilometers mee, dat hij al in 1973 helemaal "op" was.

Fiets op station 's Hertogenbosch 12 juli 1970-klein.jpg