Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur inkorten - Forum Wereldfietser

Stuur inkorten

Goedendag,

ik wil mijn stuur een stukje inkorten.

Ten eerste: moet ik daarvoor het stuur demonteren of kan het blijven zitten. Of toch maar in de bankschroef?

En welk gereedschap gebruik ik hier bij voorkeur voor. Zaag of pijpensnijder?

Dank voor de reacties.
Daarvoor kan het stuur prima blijven zitten en ik gebruik gewoon een ijzerzaag. Om uitglijden te voorkomen plak ik een stukje tape over het stuur.
Een pijpensnijder gaat wat netter, maar ik heb nog niet zo lang zo'n ding dus de meeste sturen gingen met het kleine ijzerzaagje. Superrechtb is wat lastig, maar uiteindelijk zie je dat toch niet. Wel altijd de scherpe randen goed afvijlen en schuren.

Nb bij gebruik van een pijpensnijder geen tape plakken. Afhankelijk van hoeveel je ervaf wil halen kun je ook een keer testen op het uiteinde, maar bedenk dat er een minimum is om er af te kunnen halen. Oefenen op een oud stuur is nog beter. :D
Het kan handig uitpakken om met een pijpensnijder een streepje rondom te trekken, of zelfs twee naast elkaar.
Met tape afplakken kan ook, je kan ook - als je je best doet - met tape netjes een haaks lijntje neerzetten.
Als de tape niet (erg) rekbaar is plak je het op maar één manier haaks rond een cilindervorm, je komt dan precies recht uit

Het is raar, maar echt mooi haaks zagen is al lastig bij een plank of een balkje ... bij een buis is het nog lastiger.

En let op: zaag er niet teveel af ... erbijzagen lukt niet.

O ja, misschien heb ik een te goedkope pijpensnijder, maar dikwandig aluminium snijden is een trage bezigheid ... het aluminium heeft een zekere "stroperigheid" en die houdt tegen naarmate je dieper snijdt (die "stroperigheid" speelt ook al op bij het zagen).
Het valt me dan ook altijd op dat ondiep insnijden en dan afbreken ook niet zo makkelijk gaat ... ook al wordt altijd gewaarschuwd tegen een ringvormige moet etc in zaken als een stuur of stuurpen omdat het daarop zou afbreken.
Super. Hier kan ik wel wat mee
Bridgestone SM schreef:
ma 13 jan, 2020 10:48
]O ja, misschien heb ik een te goedkope pijpensnijder, maar dikwandig aluminium snijden is een trage bezigheid ... het aluminium heeft een zekere "stroperigheid" en die houdt tegen naarmate je dieper snijdt
Klopt... op het gemak de groef dieper laten worden dus niet te snel aandraaien, anders kan eea ook scheef gaan lopen.

Met een pijpensnijder moet je er wel zeker een cm er af willen halen (aan beide zijden), anders werkt deze niet goed.
Let ook op dat je genoeg (rechte) ruimte overhoud voor de bevestiging van je remhendels derailleur en eventuele fietscomputer
Dirk
dik5 schreef:
ma 13 jan, 2020 12:41
Let ook op dat je genoeg (rechte) ruimte overhoud voor de bevestiging van je remhendels derailleur en eventuele fietscomputer
Dirk
Inderdaad. De remhendels en commandeurs mogen niet in de bocht geklemd worden, ook niet een beetje. Dus schuif ze op het stuuruiteinde, draai ze aan totdat ze nog net willen schuiven, schuif totdat je weerstand voelt en dan een mm terug.
dik5 schreef:
ma 13 jan, 2020 12:41
Let ook op dat je genoeg (rechte) ruimte overhoud voor de bevestiging van je remhendels derailleur en eventuele fietscomputer
Dirk
ja duh
dik5 schreef:
ma 13 jan, 2020 12:41
Let ook op dat je genoeg (rechte) ruimte overhoud voor de bevestiging van je remhendels derailleur en eventuele fietscomputer
Voor de fietscomputer maakt het niet uit, kan ook in een bocht (komt niet veel kracht op).
Beetje onzin de breedte van je stuur te laten afhangen van wat je allemaal op je stuur wilt monteren. Allereerst moet het stuur een voor jou prettige breedte hebben.
Leon schreef:
ma 13 jan, 2020 13:05
Inderdaad. De remhendels en commandeurs mogen niet in de bocht geklemd worden, ook niet een beetje. Dus schuif ze op het stuuruiteinde, draai ze aan totdat ze nog net willen schuiven, schuif totdat je weerstand voelt en dan een mm terug.
Waarom mogen remhandels etc. niet in een bocht ingeklemd ?

Ik rijd al een eeuwigheid met een "old fashioned" race-stuur en daar zitten de remhandels ongeveer per definitie "op" de bocht.
Bij zo'n race-stuur kan je dit alleen oplossen met ouderwetse Franse remhandels, remhandels die centraal gemonteerd worden en die een lange gebogen remgreep richting bocht hebben.
Ik zou zulke remhandels wel eens willen uitproberen voor onze derde rem, ik gebruik daar nu een MTB-remhandeltje voor met daarop een verlengding.

PS   Wellicht geldt dat niet in de bocht voorschrift voor moderne superlicht uitgevoerde stuurtjes ?
Bert van Sprang schreef:
ma 13 jan, 2020 13:12
Beetje onzin de breedte van je stuur te laten afhangen van wat je allemaal op je stuur wilt monteren. Allereerst moet het stuur een voor jou prettige breedte hebben.
Ik heb ergens gelezen waarin er geadviseerd werd dat een stuur niet breder mag zijn dan je schouders. Toch zie ik veel mensen met "trapeziumvormige" armen aan het stuur rondfietsen. Lijkt me een reuze onhandig gevoel. Ik heb twee fietsen met een recht stuur en daar heb ik aan beide uiteinden met een gewone ijzerzaag wat ingekort. Wat navijlen en de handgrepen terug geplaatst.
Ik ben het helemaal met Martin eens

Dirk
Martin E. van Doornik schreef:
ma 13 jan, 2020 15:50
Ik heb ergens gelezen waarin er geadviseerd werd dat een stuur niet breder mag zijn dan je schouders. Toch zie ik veel mensen met "trapeziumvormige" armen aan het stuur rondfietsen. Lijkt me een reuze onhandig gevoel.
Met een recht stuur wel, maar een gebogen stuur (met backsweep) kan wel "wat" breder zijn (zie bijv. een Jonesbar). Breder stuur geeft m.n. op onverhard meer controle.
Fedor schreef:
ma 13 jan, 2020 17:47
Breder stuur geeft m.n. op onverhard meer controle.
Ik denk dat de breedte van veel sturen die je m.n. in de stad ziet ver voorbij dat punt is.
Nog even en iemand gaat een heel verhaal schrijven over ouderwetse fietssturen langs Franse kanalen.

Sorry voor deze offtopicbijdrage, maar het ging toch al niet meer over de vraag van de topicstarter.
Ik zou eerst de grepen en handvatten wat verder naar binnen zetten en daarmee een paar weken proefrijden.
gios schreef:
ma 13 jan, 2020 20:25
Ik zou eerst de grepen en handvatten wat verder naar binnen zetten en daarmee een paar weken proefrijden.
Dat gaat met de ergon gp5 die ik heb niet en zonder dat te proberen weet ik al dat het stuur nu te breed is.
Mountainbikers (ook XC) rijden tegenwoordig al met sturen van 72cm of breder :wink: