Additionally, paste this code immediately after the opening tag: irritant geluid aan het stuur (ergotec 4) van mijn Jongerius - Forum Wereldfietser

irritant geluid aan het stuur (ergotec 4) van mijn Jongerius

Al een tijdje maakt mijn Jongerius een irritant 'spok' of licht krakend geluid als ik aan mijn stuur trek. Ik heb de bar er al verschillende keer uitgehaald en iets anders geplaatst ook de bouten gelost en aangespannen maar het maakt geen verschil. Het betreft een Ergotec 4. Ik kan de oorzaak maar niet vinden.
Zou het opgelost kunnen zijn als je tussen voorbouw en stuur een montage pasta (carbon) doet?
nog nooit gebruikt. Ik dacht erover na om een dun stuk rubber er tussen te plaatsen.
Misschien komt het geluid niet uit de stuurpen-stuur verbinding. In het geval van een ahead-stuurpen, zeker de verbinding met de stuurbuis ook eens losmaken en weer vast, bij een klassieke stuurpen de klembout eens controleren. Volgende verdachte is het balhoofd: als daar een klein beetje speling of wat vuil in zit, dan kan je ook geluid krijgen (en het frame, zeker moderne alu frames werkt dan als klankkast)
Aanvulling op Enrice:
Als het een verstelbare pen betreft (Ik zal er op google een met opschrift Ergotec 4) dan kan de kraak ook in het verstelbare deel zitten. Dat lijkt me zelf de meest waarschijnlijke oorzaak.
Je kunt de lokatie van kraakjes aan het stuur redelijk opsporen, door zodra zich het gekraak voordoet op één van de plaatsen spuitbusolie te spuiten; maakt niet uit wat voor soort. Als het kraakje dan verdwenen is weet je dat het daar ergens zat. Als het kraakje niet verdwenen is kun je niet de omgekeerde conclusie trekken.
Iets in de klemming plaatsen is geen goed idee omdat je dan de klemming naar buiten gaat buigen. Daar kan dat materiaal niet goed tegen.
Het kan ook zijn dat de passing tussen de klemdelen van de voorbouw en het stuur niet exact rond is. Dat zou je na demontage kunnen zien aan de aanwezigheid van drukpunten. Vakkundig met een fijne vijl werken kan dit oplossen.
Hou je aan de aanhaalmomenten.
ok, zal het vandaag of morgen allemaal eens uitproberen. Dank!
tip:
als (ik zeg: àls) het de verstelbare stuurpen is en je inmiddels weet hoe de stand van je stuur prettig is, vervang de verstelbare stuurpen/voorbouw dan door een vaste stuurpen/voorbouw. scheelt kans op storing.
dus mogelijk van:
https://www.fiets24.nl/ergotec-stuurpen ... nisex.html
naar bijvoorbeeld:
https://www.bikester.nl/red-cycling-pro ... 79817.html
(links ipv plaatjes want plaatjes plaatsen lukt even niet)

ajb goed opletten met de maten (diameters (klemmaten), lengte, hoek) van zo'n stuurpen.

misschien iets voor moederdag of vaderdag? :D
Als het de pen niet is, dan hoogstwaarschijnlijk het balhoofd. Of misschien de snelspanner van het wiel dat niet goed vast zit. Kraakjes kunnen heel irritant zijn vele oorzaken hebben: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
ok, de boosdoener was de verstelbare stuurpen. Had deze al eens los en vast gemaakt maar nu eens uitgeblazen en wat van die universele siliconenolie ingedaan. alvast bedankt. Hopelijk blijft het zo! :-)