Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De fietsspiegel - Forum Wereldfietser

De fietsspiegel

De Fietsersbond heeft onlangs enkele spiegels getest.
Met de komst van de e-bikes worden spiegels populair en ook beter.
De test was m.n. gericht op stadsfietsen en e-bikes, dus met een terug gebogen stuur.

Ik vroeg me af.
Wat is eigenlijk een goede spiegel voor de vakantiefietsers?
Niet te groot natuurlijk i.v.m. vervoer en breedte van de fiets en veel luchtweerstand.
Maar ook met voldoende breed beeld en juiste hoek voor zicht richting achterop komend gevaar.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips
Terra schreef:
vr 24 jan, 2020 18:50
De Fietsersbond heeft onlangs enkele spiegels getest.
Met de komst van de e-bikes worden spiegels populair en ook beter.
De test was m.n. gericht op stadsfietsen en e-bikes, dus met een terug gebogen stuur.

Ik vroeg me af.
Wat is eigenlijk een goede spiegel voor de vakantiefietsers?
Niet te groot natuurlijk i.v.m. vervoer, breedte van de fiets en teveel luchtweerstand.
Maar wel met voldoende breed beeld, juiste hoek en goed zicht op achterop komend gevaar.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips
Dag Terra,

Wij hebben al een eeuwigheid een Mirrycle, om precies te zijn de Original Mirrycle ... want we hebben een "race-stuur" op de randonneur.

Ongeveer vanaf het moment dat ie op de fiets zat kon ik me niet voorstellen dat je zonder kan.

Qua breedte: net aan breed genoeg, heb je een los fladderend shirt of jack dan heb je minder zicht naar achter.
Maar .. je wilt niet breder, ik althans niet.   Ik zie overigens ook maar weinig in een stuur dat breder is als je schoudergordel, zelfs met een stuurtas en tassen aan het voordrager kan je de fiets zo laden dat een breder stuur niet nodig is ... als je die extra hefboom nodig hebt is er iets mis. Alleen als onze route over karresporen gaat zijn er momenten dat een breder stuur lonend lijkt ... maar tegelijk ook een belemmering want er zijn genoeg momenten dat je blij bent met een smal stuur.

Goed, de Mirrycle steekt dus weinig uit, en dat blijkt genoeg. Enige handicap van de Mirrycle (en vlgs mij bijna iedere spiegel) is dat je de goede middenweg moet vinden in de frictie. Te vast en de spiegel klapt niet in bij bijv. een val, en dat heb je kans op breuk/schade. Te los en de spiegel zakt bij ieder hobbeltje.

Qua schade: Er is al wel eens iets stukgegaan, een spiegeltje, en de montage op de remhandel, en de holle bout ... maar met twee fietsen en een "eeuwigheid" is dat niet gek. Mirrycle heeft de spiegeltjes nog steeds, en ze hebben ook de spareparts, het wordt keurig opgestuurd na een credit-card-betaling.
Hier een bar-end spiegel op een normaal stuur. Bevalt prima.
Ik heb een Cateye BM-45. Ik koos deze vooral omdat die redelijk goedkoop en niet te groot is en niet aan een extra steeltje oid zit (om esthetische reden). Door het kleine formaat zie je er niet zo heel veel in, maar wat mij betreft net genoeg. De afstelling verschuift erg makkelijk als je er tegenaan komt, maar daardoor kun je hem ook wel weer makkelijk tussendoor aan een andere zithouding aanpassen.
Hier dan nog even een Mirrycle-kiekje.
 
Mirrycle.jpg
Mirrycle Original
Het kiekje toont overigens tevens de Voie Verte langs het Marne-Saône Kanaal (geopend in de loop van 2011).
 
 
PS   Is er nog niemand die een achteruitkijk-camera onder zijn zadel heeft en een linkje naar de smartphone op het stuur ?   :shock:
Achteruitkijk nog niet maar wel een set voor je fiets met achteruitrijcamera :D
Al heel wat jaren een Busch Müller Cyclestar, zowel op mijn vakantiefiets als trainingsfiets.
WimB schreef:
vr 24 jan, 2020 22:19
Achteruitkijk nog niet maar wel een set voor je fiets met achteruitrijcamera :D
Je gaat bijna denken aan een introductie begin april.
Leuk idee - achteruitkijkspiegel op de fiets maar wel een beetje erg prijzig :wink:

Op de Lmborghini had ik 2 spiegels zitten die met een bandje om de remgrepen vastzitten - 2 ivm fietsen in de UK en ik geen zin had om steeds de spiegel te mogen wisselen. Deze:

Afbeelding

Voor de Jones bar ben ik nog opzoek naar een spiegel (of misschien weer 2) Onderstaande lijkt me wel wat - doch heb hem alleen nog voor links bevestiging gevonden en wil graag links en rechts kunnen bevestigen. Mocht iemand suggesties hebben... graag...:

Afbeelding
Inge welke spiegel (merk) staat op de tweede foto?
Inge1 schreef:
za 25 jan, 2020 08:29
Voor de Jones bar ben ik nog opzoek naar een spiegel (of misschien weer 2) Onderstaande lijkt me wel wat - doch heb hem alleen nog voor links bevestiging gevonden en wil graag links en rechts kunnen bevestigen. Mocht iemand suggesties hebben... graag...:

Afbeelding
Als je de "ANWB" spiegel (vlgs mij verkoopt de ANWB dezelfde) aan de "wrong-side" monteert, en het spiegelgedeelte daarna goed draait, dan werkt ie vlgs mij gewoon als spiegel. De montage-wijze ziet er dan hoogsten een beetje raar uit, boutjes aan de "verkeerde" kant ....

Maar zijn er geen mooiere rankere spiegeltjes ?   Bijvoorbeeld van Busch Müller ? :?: ?
Of anders een bar-end-oplossing (hoewel mij bar-end spiegels bar kwetsbaar lijken).
Zoek maar eens op “bar end bike mirror” dan gaat er een wereld voor je open.
Ik gebruik al 30 jaar een simpele cateye (ooit in Hongarije gekocht) die je heel simpel in het uiteinde van je stuur steekt. Met barends werkt dat natuurlijk niet meer, daarom gebruik ik ook de BuMM spiegeltjes waarvan ik moet zeggen dat hoe langer de steel hoe vaker je de boel moet bijstellen, echt vast aandraaien is een beetje lastig, het is nooit precies goed.
Voor mij is een bar end spiegel vermoed ik geen oplossing ivm de ergon grepen - weet niet of dat samen gaat. Doch zal eens gaan kijken/ zoeken op bar end bike mirror.

Of de spiegel van de anwb dezelfde is geen idee. Maar kijken of hij omgekeerd gemonteerd kan worden is geen gek idee. Zal ook bij Busch Müller nog eens gaan zoeken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een spiegel die niet voorbij het stuur steekt vandaar dat ik aan bovenstaande dacht.
Hoi,

Ik heb een stierenstuur (vast niet de goede benaming, maar ja) met daarop een spy eye. Volgens mij van Zefal.
Ze zien eruit als nr 1 van Inge1.
Klein maar afdoende.
Deze heb ik ook en vind ik erg handig
Afbeelding
Wij hebben de Zefal Cyclop op onze 7 fietsen. Zowel mijn vrouw als ik kunnen niet meer zonder :)
dvdh80 schreef:
za 25 jan, 2020 23:36
.....Zowel mijn vrouw als ik kunnen niet meer zonder :)
Ik twijfel over een spiegel omdat ik twijfel aan de bruikbaarheid.
Ik lees hierboven dat de mensen die met een spiegel rijden, er (erg) tevreden over zijn.
Maar het wordt me niet duidelijk wat het heeft veranderd aan jullie manier van fietsen.
Kijk je voortdurend in je spiegel (zoals je dat ook als automobilist doet), of kijk je alleen als je iets meent te horen?
Fietst het fijner omdat je meer weet over wat er achter je gebeurt?
Hoef je niet meer over je schouder te kijken?
En meer van dat soort vragen.
Dat vraag ik me ook wel af. Aan de andere kant kost die Zefal op diverse plaatsen maar 8 euro. Ik denk dat ik die maar eens ga bestellen want hij ziet er uit alsof hij op mijn stuur past en alsof hij robuust genoeg is voor mij. Als ik hem niet gebruik zijn er zo te zien genoeg vrijwilligers om dat wel te doen.