Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd Rohloff lekkage - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd Rohloff lekkage

Beste iedereen,

Ik wou graag advies of inzicht van jullie vragen over mijn Rohloffnaaf. Na een rustig tochtje op een mooie herfstdag is hij plotseling gaan lekken. Het was toeval dat ik het merkte want ik had hem voor de verandering in de hal van mijn woning geparkeerd i.p.v. in mijn schuurtje; anders had ik het waarschijnlijk niet eens gemerkt.
Ik heb uiteraard mijn huiswerk hier op de site gedaan en gezien dat Rohloff zelf 8 mogelijke oorzaken voor lekkage aangeeft zoals hoge drukverschillen, hoge temperaturen, vuil, en nog wat anderen. Maar eerlijk gezegd lijken al deze oorzaken niet echt van toepassing. Door ziekte heb mijn fiets dit jaar weinig kunnen gebruiken en de omstandigheden van mijn recente ritjes waren onder heel rustige omstandigheden.
Het meest voor de hand liggend is, denk ik, lekkage van het loodplugje, maar visuele inspectie daarvan laat niets opmerkelijks zien.

Wat is de beste manier om dit op te lossen? Olie verversen? Heeft het zin om nieuwe olie (ad 20 euro) in lekkende naaf te stoppen? Of gelijk maar laten serviceën bij Rohloff via mijn fietsenbouwer (Vittorio in mijn geval). Of hebben jullie nog andere, heldere ideeën hierover?

Bedankt voor het meedenken.

Groet, Peter
Peter Rodenburg schreef:
ma 27 jan, 2020 23:06
Het was toeval dat ik het merkte want ik had hem voor de verandering in de hal van mijn woning geparkeerd i.p.v. in mijn schuurtje; anders had ik het waarschijnlijk niet eens gemerkt.
Dus die lekkage is misschien al langer aan de gang. Mijn eigen Rohloffnaaf lekt ook af en toe. Bijna drie jaar geleden kwam ik daar achter toen ik mijn fiets uit de berging van een hotel haalde en een klein plasje olie op de grond zag liggen. Twee maanden eerder had ik de olie nog ververst en was me niets opgevallen.

Peter Rodenburg schreef:
ma 27 jan, 2020 23:06
Heeft het zin om nieuwe olie (ad 20 euro) in lekkende naaf te stoppen?
Niet als je het afgelopen jaar de olie al een keer hebt ververst en daarna weinig hebt gefietst. De naaf heeft maar weinig olie nodig om goed te werken. De meeste olie in zo'n naaf dient als geluiddemper. Zolang die naaf niet veel luidruchtiger is dan je gewend was en je niet van plan bent om met deze fiets dit jaar een monstertocht te gaan maken, zou ik me er niet druk om maken. Als de fiets toch aan een servicebeurt toe is, zou ik die lekkage wel ter sprake brengen.

Op deze foto zie je wat gelekte olie onder mijn fiets op de vloer van een trein liggen. Dat was in 2017. Sindsdien gooi ik de naaf bij het jaarlijkse olie verversen wat minder vol en treedt er nog maar sporadisch lekkage op. De fiets staat of hangt meestal boven een vloer van licht marmer, dus ik zou het snel merken ;-).

Afbeelding
Rij je met velgremmen of met schijfremmen?

Bij schijfremmen en lekkage aan de schijfrem kant is het risico wel dat de Rohloff olie op je schijf komt, en daar zou ik me meer zorgen om maken dan met velgremmen.
Als de naaf via de snelspanas lekt, moet de naaf naar Duitsland.
Snelspanas er uit halen, en als er druppels aanhangen, moet de naaf uit elkaar.
Ik heb er indertijd 100+ euro voor moeten betalen.
Het is me nooit duidelijk geworden of dat onder garantie verholpen had moeten worden.

Ik zou er niet te lang mee wachten.
De kliederboel wordt alleen maar erger.
Reparatie duurt 3 weken; de winkel stuurt het naar de importeur, de importeur, enz
Het wiel had ik na het afgeven bij mijn fietsenzaak met een week weer terug.
In de zomermaanden kan het ivm vakanties wat langer duren.

Jan
tndmbkr schreef:
di 28 jan, 2020 12:00
Als de naaf via de snelspanas lekt, moet de naaf naar Duitsland.
Snelspanas er uit halen, en als er druppels aanhangen, moet de naaf uit elkaar.
Reparatie duurt 3 weken; de winkel stuurt het naar de importeur, de importeur, enz
De naaf van mijn fiets heeft ook gelekt via de snelspanas, het wiel is in januari 2019 bij de importeur in Nijmegen gerepareerd en was binnen een week weer terug.
Wat het kostte weet ik niet meer.
Wat het kostte weet ik niet meer
Ik wel, een paar maanden geleden bij B4T. Een naaf van 6 jaar oud, kosten nihil. Gewoon garantie. Ik weet niet of dat aan de standaard prima service te danken is maar ik was wel gelukkig.
Rij je met velgremmen of met schijfremmen?
Gewone velgremmen.

tndmbkr schreef:
di 28 jan, 2020 12:00
Als de naaf via de snelspanas lekt, moet de naaf naar Duitsland.
Snelspanas er uit halen, en als er druppels aanhangen, moet de naaf uit elkaar.
Ik heb er indertijd 100+ euro voor moeten betalen.
Het is me nooit duidelijk geworden of dat onder garantie verholpen had moeten worden.

Ik zou er niet te lang mee wachten.
De kliederboel wordt alleen maar erger.
Reparatie duurt 3 weken; de winkel stuurt het naar de importeur, de importeur, enz
Ik zal de snelspanas nog eens goed controleren.
Maar ik vermoed dat alle olie er inmiddels uit is gelopen.
Bedankt voor de tip iig.
Als je van te voren een afspraak maakt bij Elan in Nijmegen kan je er op wachten.
Wel snel zijn want de voorjaarsdrukte komt er aan en dan hebben ze de tijd niet om het op afspraak te regeln.
Peter Rodenburg schreef: Maar ik vermoed dat alle olie er inmiddels uit is gelopen.
Dit is misverstand 1. Als er olie gelekt is, is niet alle olie er uit. Mits de naaf normaal is onderhouden en gebruikt. Er blijft na lekkage genoeg olie tussen de draaiende delen over om de boel gesmeerd te houden, officiëel tot minimaal een jaar (of 5000km) na de laatste oliewissel.

Misverstand 2: dat een olielekkage van de Rohloffnaaf als groot probleem wordt voorgesteld. OK, het geeft een beetje troep, maar het vormt geen enkel beletsel om de naaf te gebruiken en door te fietsen.

Als dat beetje troep toch als groot probleem wordt ervaren, kan een reparatie uitkomst bieden. Maar twijfel over het blijven functioneren van de Rohloffnaaf na lekkage tijdens een vakantie, is niet terecht. Tenzij er nog andere problemen zouden spelen. Een olielekkage is op zichzelf nog geen aanleiding om daar bang voor te zijn.

Bij mij is ooit overigens toch alle olie er uit gelopen. Dit kwam omdat ik met de naaf een gletscherrivier was overgestoken. Als gevolg hiervan was er water in de naaf terecht gekomen dat het olie tussen de draaiende delen had weggespoeld. Gevolg was dat een wiellager (welk bij Rohloff ook door de olie gesmeerd wordt) het daarna begaf. Zonder dergelijk extreem gebruik c.q. mishandeling komt er geen water in de naaf, en spoelt ook niet alle olie weg. Nb ik zou ook niet proberen om met een hogedrukspuit de zijkanten van de naaf schoon te maken.

Hans
javb2812 schreef:
wo 29 jan, 2020 00:00
..... Dit kwam omdat ik met de naaf een gletscherrivier was overgestoken. ....
Dit is iets waar zelfs terrein-auto's problemen mee (kunnen) krijgen.
Koud water, in dit geval zelfs gletscherwater, koelt alles ineens af en in heel veel gevallen betekent dat binnendringen van water - omdat door de rappe afkoeling onderdruk in het binnenste ontstaat.
De koude maakt bovendien de oliekeringen een stuk stugger en dus minder effectief.

O ja, bij sommige terrein-auto's zegt men wel: als ie geen olie lekt zit er geen olie (meer) in.
javb2812 schreef:
wo 29 jan, 2020 00:00

Misverstand 2: dat een olielekkage van de Rohloffnaaf als groot probleem wordt voorgesteld. OK, het geeft een beetje troep, maar het vormt geen enkel beletsel om de naaf te gebruiken en door te fietsen.

Hans
Twee jaar geleden een olielekagge die wel terug moest naar DL voor service , Rohloff zelf ziet een olielekkage niet eens als een prioriteits reparatie, de mijne werd terug gestuurd in een periode van het jaar ivm met druktes/ vakanties dat Rohloff olielekkages geen prioriteit gaf , ik heb meer dan 6 weken moeten wachten voordat de naaf terug was.
jasmon schreef:
wo 29 jan, 2020 08:56
Rohloff zelf ziet een olielekkage niet eens als een prioriteits reparatie,
Dat is een filisofie die vanuit de klant niet echt werkt. Een fiets met een naaf die wegens een drupje lekkende olie bij Rohloff ligt fietst immers net zo min als een fiets met een naaf die dwars door midden is gebroken.
Uiteindelijk is wachten op mogelijke reparaties een vaak vergeten inherent nadeel van gecompliceerde/geavanceerde gebruiksvoorwerpen, meestal omschreven met de wet van Murphy of andersom als "Wat er niet op zit kan niet stuk".

Terug on topic: wat zegt Vittorio? Hoe oud is de fiets? (Jaren, km)
Leon schreef:
wo 29 jan, 2020 10:38
Een fiets met een naaf die wegens een drupje lekkende olie bij Rohloff ligt fietst immers net zo min als een fiets met een naaf die dwars door midden is gebroken.
Maar je mag een jaar met een lekkende naaf doorrijden, dat maakt je toch wel wat flexibeler in het plannen van een eventuele oplossing dan wanneer een naaf door midden gebroken zou zijn.

Zelf had ik overigens geen zin om lang te wachten op vervanging van m'n Rohloff lager en ben vervolgens ook naar de importeur gegaan:

viewtopic.php?f=23&t=30712&p=345771&hilit=Elan#p345771
Jurr schreef:
wo 29 jan, 2020 10:42
Maar je mag een jaar met een lekkende naaf doorrijden, dat maakt je toch wel wat flexibeler in het plannen van een eventuele oplossing dan wanneer een naaf door midden gebroken zou zijn.
Als je normaal het hele jaar rond van je fiets geniet is een lange tijd wachten niet leuk.

Maar je mag een jaar met een lekkende naaf doorrijden.
Als je er maar ieder jaar wat olie in gooit kun je zo lang met een lekke naaf doorrijden als je wilt. Blijft genoeg olie achter om de naaf voldoende te smeren. Meer voor de smeerboel die het geeft dat je het laat maken, maar ook dat valt in de praktijk mee. Ik rijd al zeker 5 jaar met een lekkende naaf, in de praktijk komt het er (in mijn geval) op neer dat de naaf na het spoelen en vullen een paar weken wat olie lekt. Iets minder dan de voorgeschreven 25ml vullen helpt ook een hoop.
Leon schreef:
jasmon schreef:
wo 29 jan, 2020 08:56
Rohloff zelf ziet een olielekkage niet eens als een prioriteits reparatie,
Dat is een filisofie die vanuit de klant niet echt werkt. Een fiets met een naaf die wegens een drupje lekkende olie bij Rohloff ligt fietst immers net zo min als een fiets met een naaf die dwars door midden is gebroken.
Dat klopt. NEGEER dat drupje lekkende olie dan dus ook en fiets gewoon door. Elk jaar de oliewissel uitvoeren en er is altijd verse olie tussen de draaiende delen.

Toen mijn wiellager (door mijn eigen schuld) moest worden vervangen, had ik na een week mijn wiel gerepareerd terug. Dat het verhelpen van de olielekkage geen prioriteits reparatie is begrijp ik dus wel.

Volgens mij gaat meer dan 90 % van de klachten over Rohloff over olielekkage, en wil de klant dit vooral gerepareerd zien omdat mensen in hun hoofd hebben zitten dat olielekkage kwaad kan, zoals bij een auto wel het geval is. Andere problemen die het functioneren van de Rohloff echt verstoren (en die veel minder voorkomen), moeten eerder geholpen worden.
Vergelijk het met de eerste hulp bij het ziekenhuis. Patiënten met een hartaanval of gebroken botten krijgen voorrang boven patiënten met een klein wondje en een drupje lekkend bloed, ook als die mensen in paniek raken, en roepen: "help. Een lek is een lek. Dit kan niet goed zijn. Ik ben bang dat ik leegstroom. En morgen moet ik op vakantie."
Zowel de patiënt met het wondje als de lekkende Rohloffnaaf hoeft niet naar de eerste hulp.

Hans
Bedankt voor de reacties, iedereen!

Ik ben er inmiddels een stuk geruster op geworden en ik heb besloten om er voorlopig gewoon mee door te fietsen en ieder jaar de olie te verversen voor een fietsvakantie van 3 weken (meer dan dat ben ik toch niet onderweg).
Hier nu ook een lekkende naaf. Onderweg terug vanuit België dag ik dat mijn achterwiel oliespetters had en thuis ontstond een olieplasje. De olie loopt via de schakelbox naar buiten (remschijf blijft wel droog).... die was overigens ook enigszins losgetrild. Het lekken is nu vrijwel opgehouden (alleen een oliefilm onderaan de schakelbox - vette vinger na voelen). Merk verder geen verschil (ook niet qua geluid) dus doorfietsen lijkt me geen probleem.

Lekkage kwam 2000km na de laatste wissel (en het vervangen van het achtertandwiel) dus lijkt me verder nergens aan gerelateerd (behalve veel rammelen over Belgische wegen ;)). Van de winter maar kijken of het wiel naar de importeur moet. Daarvoor vast nog een oliewissel, kijken hoeveel er dan uit komt en of er weer echte lekkage is na het vullen.
Ook geen speling op de naaf te voelen?

Achterrem in de gaten houden en zolang die niet nat wordt zou ik me verder niet zo'n zorgen maken.

Even met de importeur Elan overleggen wanneer ze tijd hebben kan wel handig zijn. Zorg ook dat je naaf netjes geregistreerd is als je voor een reparatie gaat, dat gaat allemaal digitaal tegenwoordig via de Rohloff website.

En als je er al eens eerder bij Elan op bezoek bent geweest, kijk uit dat je niet met je ogen dicht naar Nijmegen fietst, ze zitten tegenwoordig in Wijchen. (-: Waar ze zitten samen met allerlei andere mooie bedrijven, dus als je langs gaat... neem de tijd ;)