Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen voortandielen koga traveller - Forum Wereldfietser

Vervangen voortandielen koga traveller

Ik heb twee oude, identieke koga traveller lady exemplaren. De een gebruik ik als donorfiets voor de ander. Nu wil ik de voortandwielen overzetten maar ik krijg de crank as niet los. Ik had al een crank trekker gekocht maar die paste niet. Kan iemand mij vertellen welk gereedschap ik daarvoor nodig heb?
D6315F82-A2B5-4710-9424-7803E9CE771E.jpeg
D6315F82-A2B5-4710-9424-7803E9CE771E.jpeg (34.68 KiB) 5552 keer bekeken
34011C37-5694-4E90-99F7-852FFF2B817C.jpeg
34011C37-5694-4E90-99F7-852FFF2B817C.jpeg (30.32 KiB) 5552 keer bekeken
Beste Nelly,

Leuke vraag. Deze crank heeft beetje aparte crankbouten: diep verzonden past er een zeskant/inbus dikte 8 of 10 mm in. Draai daarmee de crankbout er uit en dan draai je er tot handvast de cranktrekker in. Daarna kun je de crank er af'trekken'.
Zie hier zulke crankbouten met diep binnenin de zeskant-passing:
Afbeelding

Groet, hoogframe
Je moet wel het "hoedje" gebruiken op de cranktrekker, anders kun je nergens op steunen. Een los hoedje:
Shimano-TL-FC15-Adapter-for-Octalink-Crank-Puller-universal-universal-4654-133940-1481264013.jpeg
Moet die crank er wel af? Ik ben niet bekend met dit specifieke model, maar mijn ervaring is dat je de meeste kettingbladen ook wel kunt wisselen zonder de crank te verwijderen.

Mijn twee centen.
Je kunt gelijk hebben. Het binnenblad (22-24t enz.) eraf vergt toch crank eraf. Maar die slijten nauwelijks.
Mijn idee is, dat ze de hele crank over wil zetten, dat is minder werk.
Ha ha, slim! :oops: :D
Ik ben benieuwd of het al gelukt is.
non-fixie schreef:
do 30 jan, 2020 23:49
Moet die crank er wel af? Ik ben niet bekend met dit specifieke model, maar mijn ervaring is dat je de meeste kettingbladen ook wel kunt wisselen zonder de crank te verwijderen.
Ik zou die crank er toch graag af willen hebben, al was het maar om alles goed schoon te maken etc.

Als het niet maar zo gaat dan wil de fietsenmaker - voor een glimlach of voor weinig - het vast wel doen.
Dwz. als je zo nu en dan ook wat bij die fietsenmaker koopt (koop je altijd alles op het internet dan geef ik de fietsenmaker geen ongelijk als ie je voor zo'n klusje een poot uitdraait).
 
Valt weining schoon te maken in de crankbuis,. als het lukt om de ketting bladen los te maken zonder de crank eruit te halen is dat voldoende, bij de nieuwere types is het 10 minuten werk om de hele cranckstel te wisselen.
JandeFietser schreef:
za 01 feb, 2020 18:59
Valt weining schoon te maken in de crankbuis,. als het lukt om de ketting bladen los te maken zonder de crank eruit te halen is dat voldoende, bij de nieuwere types is het 10 minuten werk om de hele cranckstel te wisselen.
Ik doel meer op de "vervuiling" rond de tandwielen. Met de crank in de hand is dat makkelijker schoonmaken.
Als je het zelf niet kunt ben je afhankelijk van de fietsenmaker.

Ik vind het altijd zo negatief klinken, hij draait je een poot uit.
Je weet zelf, hoop ik, wat het kost om een pand te bezitten, hij heeft gewoon een uurtarief.

Hij moet er ook van leven, te veel mensen komen langs bij een fietsenmaker voor advies en gaan dan op internet een fiets kopen, lekker goedkoop en dan, oeps er is iets kapot nu moet ik naar een fietsenmaken en die gaat me nu een poot uitdraaien.

EN TERECHT dat hij dan een uurtarief berekend en prijzen van onderdelen die meer zijn dan bij futurumshop of mantel ed.

LEVE DE FIETSENMAKER
JandeFietser schreef:
za 01 feb, 2020 19:12
Als je het zelf niet kunt ben je afhankelijk van de fietsenmaker.

Ik vind het altijd zo negatief klinken, hij draait je een poot uit.
Je weet zelf, hoop ik, wat het kost om een pand te bezitten, hij heeft gewoon een uurtarief.

Hij moet er ook van leven, te veel mensen komen langs bij een fietsenmaker voor advies en gaan dan op internet een fiets kopen, lekker goedkoop en dan, oeps er is iets kapot nu moet ik naar een fietsenmaken en die gaat me nu een poot uitdraaien.

EN TERECHT dat hij dan een uurtarief berekend en prijzen van onderdelen die meer zijn dan bij futurumshop of mantel ed.

LEVE DE FIETSENMAKER
Jan,
Ik heb het gevoel dat je mijn boodschap niet zo las als ik 'm bedoelde.
Ik schreef:
... ... dan wil de fietsenmaker - voor een glimlach of voor weinig - het vast wel doen.
Dwz. als je zo nu en dan ook wat bij die fietsenmaker koopt (koop je altijd alles op het internet dan geef ik de fietsenmaker geen ongelijk als ie je voor zo'n klusje een poot uitdraait).

Of te wel: Als je de fietsenmaker nooit zijn winst gunt dan mag hij die winst best een keertje binnenhalen.

Mijn ervaring is dat de fietsenmaker in het algemeen heel billijke prijzen hanteert, althans mijn fietsenmaker.
Mijn fietsenmaker weet dat ik veel zelf doe, en dat ik zuinig ben met mijn spullen ... dus rijk wordt ie niet van me ... desondanks ben ik er welkom als er eens iets is.
Ruim een jaar terug werd ik omver gereden, moest de voorvork vervangen en de fiets verder gechecked ... dat kwam op € 60,- (waarbij ik de ruil-voorvork leverde) ik vond het heel schappelijk. Normaal doe ik zoiets zelf, maar als de tegenpartij betaalt betaal ik graag de fietsenmaker.
JandeFietser schreef:
za 01 feb, 2020 18:59
.....schoon te maken in de crankbuis,. als ....
Fantasie is mooi, maar wat is een crankbuis...? Brackethuls? crank?
Haha gelukkig zie je de fietsenmaker ook als een beroep.

Het frame! Daar zit de as in. Iedereen geeft het een naam.
Ik denk dat je op youtube moet zoeken .... misschien voldoet dit

https://m.youtube.com/watch?v=r9aWMbYjVjw