Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Toughroad - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Giant Toughroad

De tijd fietst door net als deze fiets. En wat ben ik er enorm blij mee. Pak regelmatig onverharde paden mee en dat gaat de fiets erg goed af. Ook op asfalt doet ie het prima. Wachtend op de eerste bepakte rit trap ik vrolijk verder 8)
00C47D7D-AA36-46B3-84DE-4F0AB80724B3.jpeg
DeFiets schreef:
zo 19 apr, 2020 20:48
De tijd fietst door net als deze fiets. En wat ben ik er enorm blij mee. Pak regelmatig onverharde paden mee en dat gaat de fiets erg goed af. Ook op asfalt doet ie het prima. Wachtend op de eerste bepakte rit trap ik vrolijk verder 8)

00C47D7D-AA36-46B3-84DE-4F0AB80724B3.jpeg
Mooi project, bekende fiets. :wink: Wat voor bagagedrager is dat? Ik vraag me m.n. af of het een standaard model is qua breedte/hoogte i.v.m. de breedte van de banden. Ik heb zelf iets dergelijks deze op het oog https://www.rosebikes.nl/racktime-add-i ... ger-340394

Zo is hij nu (maat XL):

Afbeelding

Toegevoegd/vervangen:

- origineel stuur van 69 cm / 8 graden backsweep naar 63 cm / 14 graden (heel fijn!)
- zadel
- Ergon GP3 grips
- kompasbel
- 1100 lumen lamp (afneembaar)
- km teller (ouderwets op magneet), Cateye Enduro

En dan nu nog een bagagedrager....

Ik heb er nu >5000 km op gereden en onlangs de ketting vervangen. Fijne fiets, lekker robuust maar aangezien ik 99% van de tijd op asfalt fiets zoek ik (ook) iets snellers met een racestuur zoals gravelbike of endurance racefiets. Voor toerritten en misschien verder wil er nu dus nog een bagagedrager op zetten. Dan later misschien een 1x of 2x crankstel.
Leuk, z’n grote neef :D
Het achterrekje is een Racktime Fold-it Fix Shine, in de uitverkoop gekocht. Voor die prijs, 13,21, hoefde ik niet na te denken wat het voor rekje zou worden :lol: Plus van het rekje vind ik het geïntegreerde achterlicht.

Mijn ervaring is dat banden veel doen qua de snelheid. Gisteren verlangde ik voor het eerst naar d eSchwalbe One banden set die in de schuur ligt. Maar goed ik was dan ook een dagje wielrenner spelen, een uitzondering.
Los van het feit dat ik onder in de beugel van een racestuur niet prettig vind. Daar ben ik niet lenig genoeg voor.

Oja en over versnellingen gesproken. Iemand schreef hier, een race cassette is een meerwaarde tov een mtb cassette. Omdat de stapjes tussen de kransjes kleiner zijn. Gisteren verlangde ik naar ene dergelijke cassette :wink: Nu staan andere versnellingen nog steeds op de rol want onze dochter wil haar draaischakelaar terug :oops:
DeFiets schreef:
wo 06 mei, 2020 07:23
Leuk, z’n grote neef :D
Het achterrekje is een Racktime Fold-it Fix Shine, in de uitverkoop gekocht. Voor die prijs, 13,21, hoefde ik niet na te denken wat het voor rekje zou worden :lol: Plus van het rekje vind ik het geïntegreerde achterlicht.
Dat is een koopje inderdaad. Ik zie op de website racktime.com dat die en andere modellen 60 mm brede banden kunnen hebben dus ik denk dat monteren geen probleem wordt voor een ander model (*even afkloppen*). Ik denk zelf aan de Add-it drager met een extra 'verdieping' om tassen hoger/lager te kunnen hangen. Is ie meteen enigszins future proof denk ik dan.

Nog een vraag: werden die bevestigingsstangen meegeleverd of heb je die apart bijbesteld?

DeFiets schreef:
wo 06 mei, 2020 07:23

Mijn ervaring is dat banden veel doen qua de snelheid. Gisteren verlangde ik voor het eerst naar d eSchwalbe One banden set die in de schuur ligt.
Ik denk dat ik de Maxxis banden op ga rijden en er dan iets anders opleg met minder profiel, misschien wel die Schwalbe G One of Schwalbe Marathon 'Nog iets' banden of zo. Ook denk ik dan qua breedte van 50mm naar rond de 40 mm te gaan.

Die banden die jij er nu op hebt liggen -Vittoria Terreno Zero zo te lezen- hoe breed zijn die en bevallen ze goed (op asfalt)?


Voor de rest gaat er gewoon een andere fiets komen voor het snellere werk :wink:
Rekje was compleet met alle bevestigingsmaterialen. Kan natuurlijk niet voor dat geld, dus het zal echt een winkeldochter geweest zijn :lol:

40mm Terreno’s bevallen uitstekend. Zowel voor als achter. De Dry voorop is fijn voor onverhard, verhard heeft het uiteraard geen meerwaarde (meer geluid). De Zero vind ik positief, die rolt lekker door. Nu 4 bar er in, kan tot 6 bar.

Onlangs er 150km mee gereden, naar Zandvoort op en neer. 100% genieten. En de lampen branden de gehele rit :wink:

Ik heb nog Schwalbe One’s liggen maar nog geen zin om die er om te leggen. Ben benieuwd of dat de fiets wat vlotter maakt. Het is nu wel een log ding met optrekken na een bocht, op asfalt. Maar goed dan kan ik ook een racefiets nemen. En juist dat vind ik niet leuk.
Inmiddels rek (Racktime Addit) aangeschaft (moet er nog op).

Ook is de fiets behoorlijk beginnen te kraken. Het zijn iig NIET de pedalen want ik heb er nieuwe combi pedalen opgedaan (Shimano PD-EH500) en het gekraak is niet minder geworden. Komt zo te horen uit het crankstel of de trapas.

Die pedalen zijn trouwens best aardig om kennis te maken met SPD maar in een stedelijke omgeving is het best onhandig dus ik denk dat ik er weer flatpedals op zet (standaard pedalen waren best versleten iig het linker pedaal).

@ DeFiets ik zie dat jij (MBT) flatpedals met pinnetjes hebt, hoe bevallen die?

Ik speel nu met de gedachte om het project af te ronden door (misschien) de trapas te (laten) vervangen en een crankstel met kettingbeschermer te nemen zodat ik de fiets wat meer casual kan gebruiken. Dat heb ik in deze tijd aanzienlijk vaker gedaan voor ritten 20-30 km heen en terug i.p.v. de trein. De Alivio FC-T4010 voor Octalink of anders één uit een goedkopere serie (Acera/Altus) met vierkante trapas. Dat schijnt duurzamer te zijn. Plus meteen een nieuwe cassette want deze heeft nu 6000 km gehad. Ik zal wel even een topic openen over wat de ervaringen zijn van mensen met zo'n ring als kettingbeschermer voordat ik dingen ga bestellen enzo :wink:
aapbroodje schreef:
zo 07 jun, 2020 18:44
ik zie dat jij (MBT) flatpedals met pinnetjes hebt, hoe bevallen die?
Anden kunnen deze vraag ook beantwoorden hoor ;)

Pinnen geven MEGA-grip op platte maar ook op profielzolen (Teva's, wandelschoenen etc). Wel oppassen met je schenen ;)

Nu ff weer tijdelijk rubberen pedalen gemonteerd maar daarvan is de grip echt een stuk minder.
Fedor schreef:
zo 07 jun, 2020 18:50
aapbroodje schreef:
zo 07 jun, 2020 18:44
ik zie dat jij (MBT) flatpedals met pinnetjes hebt, hoe bevallen die?
Anden kunnen deze vraag ook beantwoorden hoor ;)

Pinnen geven MEGA-grip op platte maar ook op profielzolen (Teva's, wandelschoenen etc). Wel oppassen met je schenen ;)

Nu ff weer tijdelijk rubberen pedalen gemonteerd maar daarvan is de grip echt een stuk minder.
Natuurlijk mag dat :D

Ik heb nu wel schoenen met een slappe en zachte zool (Decathlon van €11 of zo), die heb ik van onderen al aardig kapot getrapt met de standaard aluminium kooipedalen. Naar ik begrijp zijn Five Ten schoenen gemaakt voor dat soort pedalen -hebben een platte en stijve zool- maar ik zoek liever een wat meer budget vriendelijk alternatief. Ik ga er niet veel mee wandelen .Skateschoenen misschien? (Als de meerprijs het echt waard is wil best wel Five Ten of aanverwanten proberen maar ze moeten dan wel ff mee gaan :wink: )
Ik zou zeggen wees zuinig op je voeten, en investeer in goede schoenen, want nu merk je het misschien nog niet zo, als je wat ouder wordt wel, er komt toch behoorlijk wat kracht op je voeten te staan, dus schoenen van 11 euro is naar mijn mening vragen om problemen. Er zijn volgens mij ook goede fietsschoenen met een stijve zool waar je ook best mee kan wandelen en ook zonder SPD te gebruiken zijn.
Shimano en Adidas hebben ook goede schoenen voor flatpedals. Maar deze pedalen zijn ook goed te combineren met de meeste A/B- of B-wandelschoenen.
aapbroodje schreef:
zo 07 jun, 2020 18:44
@ DeFiets ik zie dat jij (MBT) flatpedals met pinnetjes hebt, hoe bevallen die?
Super.
Heb 25jaar clipless gereden en daarna overgestapt. Nooit meer achterom gekeken (op mijn mtb rij ik ook met flats). Fiets met Vaude schoenen waarvan ik de zolen al eens heb laten vervangen.
De fiets weegt 14,78 kilo. Valt mee, ik dacht zelf aan 17-18 kilo (alhoewel, in vergelijking met de Cube SL Roda van mijn vriendin is ie zwaar. Die heb ik nog niet gewonnen maar is beduidend lichter).
Dit is met de conti winterbanden, die wegen meer dan de zomersetup.

Als het nieuwe achterwiel er later vandaag is, ook een nieuwe foto. De Giant inmiddels uitgerust met voorderailleur en daarmee 18 versnellingen extra. En een racecassette, tip die ik al hier kreeg 👍
DeFiets schreef:
za 13 jun, 2020 20:10
Fiets met Vaude schoenen waarvan ik de zolen al eens heb laten vervangen.
Fedor schreef:
di 09 jun, 2020 07:15
Shimano en Adidas hebben ook goede schoenen voor flatpedals. Maar deze pedalen zijn ook goed te combineren met de meeste A/B- of B-wandelschoenen.
Schoenen voor flatpedals hebben hun beperkingen voor dagelijks gebruik, (berg)wandelen.

Ik heb sinds 2019 een A wandelschoen van Lowa (reclame: Duits product, gemaakt in Tsjechië, geen Chinese import) met GoreTex waterdicht (tot op zekere hoogte dan - fietsen door stromende regen is een brug te ver).
Ik heb nog nooit zo'n fijne wandelschoen gehad en ook nog nooit zo'n fijne fietsschoen (lekker warm in de winter en 's zomers nooit het gevoel gehad dat de schoen te warm is)
Voordeel is dat ik geen 2 paar schoenen meer mee heb, de Lowa is universeel voor fietsen wandelen en uitgaan.
Alleen een paar slippers voor de douche er naast.
Poppink schreef:
wo 09 feb, 2022 11:44

Ik heb sinds 2019 een A wandelschoen van Lowa

Voordeel is dat ik geen 2 paar schoenen meer mee heb, de Lowa is universeel voor fietsen wandelen en uitgaan.
Alleen een paar slippers voor de douche er naast.
Idem hier. Werkt perfect. Fijn stappen en stijf genoeg om comfortabel te trappen.
Wandelen en fietsen heb ik (nog) nooit gecombineerd.

Nieuwe wiel gemonteerd*. Nu even geen geduld om de velg sticker te verwijderen, komende de dagen tijd voor maken. Dan match voor en achter.
*Daarmee is er naast de crankset en het stuur niks origineels meer aan frame en vork :lol:

Zodra het een beetje weer is, snel een rondje maken in NL. We staan te trappelen.

Eerste* buitenlandse trip met de Toughroad wordt de Ostsee radweg in Denemarken, corona en weder dienende.
*zoals nu de planning is. Maar goed tussen nu en de zomervakantie zitten nog vele maanden, leuk.
Vanochtend het nieuwe achterwiel ingewijd. Erg prettig, meer aangrijppunten, soepelere loop, stillere body want geen onderhoud nodig en geen speling op de as.

Bijlagen

Looking good!

DeFiets schreef:
do 10 feb, 2022 19:52
Erg prettig, meer aangrijppunten, soepelere loop, stillere body want geen onderhoud nodig en geen speling op de as.
En wat voor naaf is het dan geworden? :)
XT met DT velg 466d, comp. spaken en nippels. Er was zowaar nog een wiel op stok. In december al mis gegrepen door net iets te lang wachten met aanschaf. Dus nu gekocht.
Chique upgrade :)
Er waren 3 rammeltjes, waarvan een los getrild boutje van het achterspatbord het meeste geluid maakt. Dit is opgelost. Blijft over het rammelen van de koplamp en soms het rammelen van de Giant standaard.
Een stukje rubber tussen spatbord en lamphouder is mogelijk een oplossing (rvs spatbord ring zou het geheel afmaken :wink: )
36E67B4E-07EA-4090-91F8-9F0C36B68750.jpeg
Of hier tussen ene stukje rubber lang houdt betwijfel ik (Giant lak is niet al te best. Krimpkous over de coax kabel)
50B3D682-C366-4519-86CE-857B6339942B.jpeg