Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dit slot het ei van Columbus voor wereldfietsers? Litelok - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dit slot het ei van Columbus voor wereldfietsers? Litelok

Wij gebruiken vooral motorsloten. Het weegt wat, maar op het totale gewicht (fiets+fietser) maakt het niet zo veel uit. Motorsloten zijn meestal ook goedkoper dan de sterkste fietssloten (vooral Abus is heel duur). Een combinatie van 2 lichtere sloten kan ook, kost de dief extra tijd en zoals eerder gezegd: hang ze op een hoogte, dan kan de betonschaar niet op de grond als hefboom gebruikt worden. We gebruiken vaak een kettingslot icm dit slot, dat is ook ART4 en toch relatief licht. Dit is ons zwaarste en langste slot, dat nemen we mee als we met de bakfiets + de elektrische fiets van mijn vrouw op stap zijn.

Abus fiets/scooterslot 85 cm ART3 = 67 euro
Vinz motorslot 120 cm (met loop) ART4 = 37 euro
Schermafbeelding.png
Mja, voor wat hij ècht niet wil kwijtspelen, zoals zijn neustussenschot, vertrouwt hij toch maar op een good old beugelslot.
DeFiets schreef:
za 15 feb, 2020 10:04
Licht van gewicht en toch sterk. Het klinkt te mooi om waar te zijn.
https://nl.litelok.com/collections/de-l ... 4567663690
Ik voel me geroepen om even wat tegengas te geven.

TS spreekt letterlijk over "licht van gewicht en toch sterk".
Dat sterk wordt 'weerlegd'. Maar dan lijkt het me toch op z'n minst eerlijk om een vergelijking te maken met geklijkwichtige andere sloten.

Maar het heeft er nu meer weg van dat gereageerd wordt op het (overigens niet ongeestige) persifleren door Leon:
"elke 9 maanden een Amazing Revolutionair Niet Te Kraken Superlicht slot geboren"

En dat we vervolgens met alle macht dit 'onkraakbaar' proberen te kraken. Want niet bestand tegen de slijptol, de betonschaar en de zelfs de Knipex ratel-kabelschaar (overigens bijzonder mooi ding).


ps Het AT en de DSI maken gebruik van een "zwaar kogelwerend schild". En nee, dat is niet bestand tegen een punt 50 (.50).....
Het zwakke punt van de Litelok was de aansluiting tussen de kunststof band en de stalen sluiting, waardoor deze slecht bestand bleek tegen torsie (zie het filmpje in het eerdere topic). Is dat inmiddels opgelost?

(NB op de Litelok-site zelf staat daarover een zeer misleidend filmpje.)
eindgebruiker schreef:
wo 19 feb, 2020 11:11
Het zwakke punt van de Litelok was de aansluiting tussen de kunststof band en de stalen sluiting, waardoor deze slecht bestand bleek tegen torsie (zie het filmpje in het eerdere topic). Is dat inmiddels opgelost?
(NB op de Litelok-site zelf staat daarover een zeer misleidend filmpje.)
Dus de kabel is veel gemakkelijker door te knippen dan men beweert, de aansluiting is een zwak punt dat men niet verteld heeft en men heeft een filmpje dat misleidend is. Waarom zou je dan nog geïnteresseerd zijn in om het even welke prudukten van deze makers?

Even technisch: een kabel zoals deze is gemaakt van getrokken draden die hun sterkte en hardheid ontlenen aan hun fabricageproces. Je kunt die alleen zonder sterkteverlies aan iets anders vastmaken door een verbinding met een aanzienlijke lengte, waarvan hier geen sprake is. Je kunt zoiets ook niet lassen, want dan gaat de structuur van de draden door de wanmte verloren.
Deze problemen geven aan waarom men toch altijd weer terugkomt op het beugelslot en het kettingslot, waarbij volstalen delen zo vormgegeven zijn dat ze op elkaar ingrijpen zonder las-, klem- of lijmverbinding.
Ik dacht dat het iets nieuws was. Niet verder gekeken en all vermeende voordelen van dit slot bleken al ontkracht. Sterk en licht gaan niet samen. Hoe graag ik dit ook zou willen.
De vraag is dan, hoe groot is de kans dat iemand mijn fiets mee willen nemen op de plekken waar ik het ga stallen. En dat is weer een ander topic.
Leon schreef:
wo 19 feb, 2020 11:29
.....Deze problemen geven aan waarom men toch altijd weer terugkomt op het beugelslot en ....zonder las-, klem- of lijmverbinding.
Als ik jouw uitleg volg, kan je een Litelok slot met relatief weinig kracht kraken door bijvoorbeeld een stalen pen door het slot te steken, en de pen tig keer rond te draaien.
Dan wordt de klemverbinding op trek belast, en moet hij wel loslaten.

Maar zo wordt een beugelsot ook gekraakt.
En dat zou in jouw ogen een goed slot zijn vanwege het ontbreken van een klemverbinding..
https://www.fietsendiefstalshow.com/tip ... ietsendief
https://www.slotenspeciaalzaak.nl/voord ... beugelslot

Bij deze kraakmethode heeft het Litelok voordelen boven het beugelslot.
Omdat het Litelok meestal losjes gedrapeerd aan de fiets hangt, en het touwwerk van het slot pas na veel ronddraaien onder spanning komt te staan.

Een ART keurmerk betekent niet dat het slot niet gekraakt kan worden.
Er is geen enkel slot dat niet gekraakt kan worden.
Voor een keurmerk is het alleen belangrijk dat de dief er meer dan x minuten mee bezig is.
De kleine dief zou na drie minuten al zijn ontmoedigd.
tndmbkr schreef:
wo 19 feb, 2020 17:56
Maar zo wordt een beugelsot ook gekraakt.
En dat zou in jouw ogen een goed slot zijn vanwege het ontbreken van een klemverbinding..
https://www.fietsendiefstalshow.com/tip ... ietsendief
Kennelijk wel. Zie het tweede lijstje op jouw link:

Goedgekeurde 2e Sloten ... effect

Gehard stalen ketting (35 - 50 euro). + + + +

U-beugel / vouwslot (40 - 90 euro) + + +

Ringslot met insteekketting + +

Stalen ketting met hangslot +

Dik / stug plastic kabelslot +

Dun / soepel plastic kabelslot +/-

Pantserkabelslot -
tndmbkr schreef:
wo 19 feb, 2020 17:56
Bij deze kraakmethode heeft het Litelok voordelen boven het beugelslot.
Nee. Nogmaals, het filmpje van Litelok zelf is zeer misleidend. De links die je geeft onderschrijven dit.

Trouwens (eerste link):
De meeste fietsdiefstallen vinden ´s-middags plaats: tussen 12.00 en 18.00 uur. In deze periode wordt ongeveer vijftig procent van alle dagelijks gestolen fietsen vervreemd. Dat kan overal zijn, maar de eigen woonomgeving komt in de statistieken het meest voor.
Ik zeg: als wereldfietser ben je zwaar in het voordeel! :D
tndmbkr schreef:
di 18 feb, 2020 14:09
... is er nu ook een zijkniptang die door cm dikke stalen kabels knipt, terwijl je een praatje maakt.
De Knipex ACSR (EAN: 4003773081241) schaar met ratel.
Drie keer ratelen, en het slot is door.
Dat vraag ik me af. De youtube video laat een staalkabel zien en dat kost meer dan drie keer ratelen en bovendien is staalkabel geen gehard staal.