Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies gevraagd multipurpose (gravelbike) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets advies gevraagd multipurpose (gravelbike)

Hallo,

Volgens de geruchten trommel van decathlon : instagram, Fb , zijn er nieuwe modellen in de maak, die volgens mij aan jou criteria voldoen, riverside 500, riverside touring 900, riverside 920, die zijn gepland tegen deze zomer Juni , ...., ben deze info tegen gekomen op de beurs Velofolies in Kortrijk. Wie weet is het wat....? Ben uit nieuwsgierigheid zelf is gaan zoeken en dit kwam er uit: https://youtu.be/ei2rj7hfWZk

De prijs heb ik ook zien voorbijkomen ....1600 €. Ze zouden ook een bikepacking line ontwikkelen , en bijpassende draagrekken . Afwachten ...., of het iets wordt.

greetz
Op marktplaats staat nu een advertentie van een nieuwe stalen (Reynolds 853) Kona Roadhouse, een 2016 model, voor slechts 1.609,- . Te koop bij een dealer, wel opheffingsuitverkoop maar daardoor ook gunstig geprijsd.

https://link.marktplaats.nl/m1514632258

Zelf rijd ik op het 2017 model, andere kleur maar verder bijna geen verschil. Ik ga er mee op vakantie met een zadeltas en een stuurtas maar er kan een bagagedrager op gemonteerd worden. De laatste keer was meer dan de helft van de 1100 km onverhard. Mijn reisgenote heeft meer een echte gravelbike (Specialized Sequoia), ik denk dat we allebei even prettig en comfortabel fietsen.

In Nederland fiets ik veel en vaak, vaak asfaltroutes maar vooral in de herfst en in het voorjaar ook hele stukken over de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug, zonder problemen ook over bospaden en delen van mountainbikeroutes. Niet de technische routes maar de routes zoals bij Apeldoorn en Kootwijk.

Het is niet de allerlichtste fiets, wel erg comfortabel. Bijkomend voordeel van staal is dat je eigenlijk geen kraakjes hoort. Het kon mij tot wanhoop drijven bij mijn aluminium fiets.
Lichtgewicht, onderhoudsarm, licht mtb-werk en meerdaagse tochten: Een gravelbike. Die keuze lijkt mij prima. En laat je niet misleiden door een racestuur, ik (mijn mening) zweer erbij door meerdere handposities.
Zelf een custom stalen gravelaar uit Goes.
https://windcycleworks.nl/post/17897344 ... -allroader

Voor 1600,- ga je inderdaad geen riemaandrijving krijgen, maar met een derailleur is niets mis.
Mijn keuze: Een los stalen Surly frame Ogre of Troll + microshift groepset.
Frame ong 700, groepset ong 300, wielen 300, rest op MP opsnorren. Weet je gelijk hoe de fiets in elkaar zit.

@ sonney: Thanks voor het compliment!! Totaalbedrag was inderdaad iéts buiten budget van de TS. Maar daar is een jaar lang voor gespaard na mijn ellende in Kopenhagen.

Rose.de of cnc-bike.de heeft prima budget wielsets.
https://www.justpedal.nl/nl/

EDIT: Die Pilot is toch het 4 voudige?? Ze maken custom titanium frames. Wat een bijdrage.... :roll:
Als je de halve wereld over wil fietsen, dan is je fietskennis het allerbelangrijkste om op maximaal niveau te brengen. Dan komt de rest vanzelf.
Gravelbike lijkt me een prima optie. Mits je beseft dat deze niet geschikt is voor het vervoeren van heel veel bagage.

Ik sluit aan bij degenen die aangeven dat kennis van fietsonderhoud het belangrijkste is. Doe een cursusje, heb je de rest van je leven plezier van!

Ik rijd al jaren een gravelbike, die ik zowel gebruik voor de lokale raceclub als, na wat kleine aanpassingen in geometrie en banden, als vakantiefiets.

Dan wat tips bij het kiezen van een gravelbike:

Frame materiaal: aluminium is prima, staal heeft zeker voordelen, carbon zou ik zeker niet doen.

Stuur: vaak kun je het standaard race stuur vervangen door een breder racestuur, al dan niet eentje waarbij de beugels naar buiten uitwaaien. Een breder stuur geeft meer ruimte voor bagage, én meer controle bij het sturen.

Remmen: je hebt vaak de keuze tussen hydraulische of bekabelde schijfremmen. Hydraulische zijn het krachtigst en het onderhoudsarmst, maar als er wat kapot is, is het vaak lastiger dit te (laten) herstellen. Ikzelf heb hydraulisch, nog nooit problemen mee gehad in jaren fietsplezier.

Schakelgroep: rohloff en riem is erg duur (€4000), dus ik heb zelf voor derailleur en ketting gekozen.

Veel gravelbikes zijn standaard uitgerust met versnellingen die beter bij racefietsen passen. Voor te grote bladen, achter te klein. Let goed op wat je kiest! Zorg voor voldoende lage versnellingen zodat je ook met bagage bergop vooruit kan. Ik rijd met een compacte crank (voorbladen) van 46/30t, achter een 11 speed cassette van 11-36t. Vervangende onderdelen hiervoor zijn redelijk verkrijgbaar overal. Je ziet ook steeds vaker systemen met voor één blad. Ik heb hier (nog) niet voor gekozen. Het bereik is gelijk, de stapjes tussen de versnellingen zijn groter. Ik zou eens kijken naar het shimano GRX systeem, perfect voor gravelbikes en eenvoudig aanpasbaar later.

Nokken en zo: zorg ervoor dat je een fiets kiest waar je een bagagedrager op kunt monteren, en liefst ook spatborden voor en achter. Helemaal mooi als je op de vork ook nog wat kwijt kunt.

Velgen: Neem stevige velgen met voldoende spaken. Met alle bagage erop krijgen deze behoorlijk wat te verduren.

Banden: die kun je makkelijk vervangen, zorg er voor dat je gravelbike in ieder geval voldoende brede banden kwijt kan. 45mm is prettig, bijvoorbeeld. Kies tzt banden met wat grip en bescherming tegen lekrijden.

Bagage: zoals gezegd, een gravelbike kies je niet als je achter twee grote tassen en een rol kwijt wil, en voor ook nog een lowrider met twee tassen. Ikzelf heb allerlei uitvoeringen geprobeerd. Mijn lange-vakantie setup is nu:
- Lowrider tassen (voortassen) achter aan de bagagedrager, tent op de bagagedrager.
- Frametas (op maat) voor alle zware spullen zodat het gewicht mooi centraal zit.
- Ligstuur/triathlonstuur erop gemonteerd, daaronder een rol met slaapspullen en kleding etc.
- Op de voorvork grote waterbidons.

Nadeel is dat niet alle tassen makkelijk verwijderd kunnen worden van het frame. Dus goed opletten waar je je waardevolle spullen laat. Ik draag daarvoor bijv. een heuptas op mn rug.

Succes!
*duimpje omhoog* Wat een goede post!


Wat betreft bagage: Wat heb je nu écht nodig? Ik zie hele volksstammen zeulen met een 58-delige kookset, 4 setjes off-bike kledij en een tent waar ze op Lowlands festival jaloers op zouden zijn... Lichtelijk overdreven, maar je snapt t denk ik wel. :wink: Als je alles strak inpakt zul je er achter komen dat je helemaal niet zoveel spullen mee hoeft te nemen. En dat gaat prima in bikepacking tassen.
AGU, AcePac en die van Wiggle zijn prima geprijsd.

Dit vraagt natuurlijk wel om een foto van je setup, Bluebox. :wink:
jwkeij schreef:
di 18 feb, 2020 14:56
Wat betreft bagage: Wat heb je nu écht nodig?
Wat je "echt" nodig hebt is ook een kwestie van wat je wilt.
Eet je zonder mopperen iedere dag macaroni met tomatenpurée, en griesmeelpap en thee uit hetzelfde pannetje.
En ga je steeds naar een camping met een warme douche en als het weer iets tegenzit naar een B&B.
En heb je nooit pech met de fiets en indien wel dan is dat altijd bij de fietsenmaker op de stoep.
Dan heb je echt niet veel nodig.

Ik heb ook met de rugzak gelopen ... en die rugzak werd steeds lichter (niet echt, ik tilde 'm steeds makkelijker).
Bridgestone SM schreef:
di 18 feb, 2020 16:27
jwkeij schreef:
di 18 feb, 2020 14:56
Wat betreft bagage: Wat heb je nu écht nodig?
Eet je zonder mopperen iedere dag macaroni met tomatenpurée, en griesmeelpap en thee uit hetzelfde pannetje.
En ga je steeds naar een camping met een warme douche en als het weer iets tegenzit naar een B&B.
En heb je nooit pech met de fiets
Macaroni en griesmeelpap uit hetzelfde pannetje? Check! Maakt niet uit, hoor.
Ik fiets voornamelijk op vakantie. En heb op de camping niet veel nodig.
Maar, dat is je keuze van reizen.

En zijn zat stoere bikepackers die 250 km per dag rijden en dan ongedoucht in fietskledij zich in de bivy wurmen :lol:
jwkeij schreef:
di 18 feb, 2020 19:04
Macaroni en griesmeelpap uit hetzelfde pannetje? Check! Maakt niet uit, hoor.
Ik vrees dat mijn wederhelft dan niet meegaat, of van de weeromstuit koffie in mijn (heilige) theepannetje maakt ... en na zo'n insult wil ik dan niet meer mee.
Ik fiets voornamelijk op vakantie. En heb op de camping niet veel nodig.
Hierin kan ik me geheel vinden, ik heb eigenlijk helemaal geen camping nodig, wat mij betreft is het beter zonder.
Maar, dat is je keuze van reizen.
Klopt, het is allemaal een zelf gekozen lijdensweg.
En zijn zat stoere bikepackers die 250 km per dag rijden en dan ongedoucht in fietskledij zich in de bivy wurmen :lol:
Da's dan goed dat die ieder in hun eigen bivy opgeborgen zijn.
Er was een tijd dat ik een dergelijke aanpak had (nee geen 250 km, maar wel de helft, en dat op een oude zwarte Gazelle), ook geen bivy maar een katoenen enkeldaks tentje, maar ook pas weer wassen toen er het warme water van Zuid-Bretagne was ... ik hing toen het idee aan dat je na een dag fietsen in een evenwichtstoestand kwam, je werd niet vuiler.

Sorry, dit is nogal OffTopic. Nu ja, een heel klein beetje OnTopic: Zelfs als je 250 km per dag doet doe je 3 weken over 5000 km, en ik ken maar weinigen die 3 weken op alleen macaroni en griesmeel leven, of te wel: Die uiterst minimale bagage is misschien toch niet 100% multi-purpose.
Wow wat een reacties, erg fijn!! Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik zal laten weten wat het geworden is :)