Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies gevraagd multipurpose (gravelbike) - Forum Wereldfietser

Fiets advies gevraagd multipurpose (gravelbike)

Hoi!

Ik zou heel graag jullie advies willen! Ik weet niet veel van fietsen maar ik wil graag gaan bikepacken.

Mijn plan is als volgt: Volgend voorjaar (2021) wil ik naar Japan gaan fietsen en mogelijk daarna nog door de Amerika's. Ik zoek dus een fiets die in ieder geval 10.000 km aan kan. Deze moet geschikt zijn voor road en off road maar hoeft niet per se voor extreem ruig terrein (licht en snel > bergtrails; ik denk dus aan een gravelbike).

Tevens wil ik dit voorjaar en deze zomer graag gebruik maken van de mountainbike trails in Nederland (hoeft niet te ruig terrein) maar ik wil er ook gewoon even een paar daagse trek van groningen naar zeeland mee kunnen maken.

De fiets moet laag in onderhoud zijn en lichtgewicht.

Ik ben een vrouw van 174cm, 55kg, normaal (smal) postuur. Bij voorkeur met riemaandrijving en bagagedrager.

Helaas lijken alle fietsen die ik tegenkom boven de 2000 (en vaker 4000) euro uit te komen. Dit is wel echt wat boven mijn budget, ik wil een max van 1600 uitgeven en het liefst zo rond de 1250. Het hoeft niet per se een nieuwe te zijn maar omdat ik zelf niet veel van fietsen weet, moet het wel via een dealer.

Ik dacht zelf aan de Surly LHT of de Kona Sutra ltd. Helaas lijken deze fietsen lastig te verkrijgen in Nederland en bovendien een stuk goedkoper te zijn in Amerika. Heeft iemand tips of maak ik me echt illusies met dit budget? Ik zou graag al snel één aanschaffen want het lijkt me erg leuk om in maart te kunnen beginnen met wat micro trips en mountainbike trails.

Advies wordt zeer gewaardeerd!
Zie hier voor wat elementaire informatie: https://fietsvakantie.home.blog/ Riemaandrijving ga je in dit budget niet vinden want dat veronderstelt een naafversnelling zoals van Rohloff. Maar binnen dit budget is wel degelijk een goede fiets te vinden met een goede derailleur aandrijving. Surly is inderdaad niet gek, en kun je in Nederlands onder meer kopen bij justpedal.nl en bij Snel in Utrecht.
Nadeel van een gravelbike kan zijn het racestuur wat er standaard op zit. Je wilt er ook mee op NLse mountainbiketrails gaan rijden, dan raad ik je een recht stuur aan. Menig NLs mtb parcours vergt tegenwoordig techniekkunde bij de berijder (dat is althans mijn mijn als mountainbike-instreucteur).
Eventueel rechte stuur te vervangen door een Jones bar om meerdere handposities te hebben.

Nieuwe complete vakantiefietsen zijn kostbaar. Tweedehands is dan zeker een optie. Nadeel van tweedehands via een dealer vind ik, heeft ie staan wat je zoekt? Zijn er überhaupt nog fietsenmaker die dergelijke fietsen tweedehands verkopen?
Dat vind ik het voordeel van Marktplaats. Je weet precies wat er te koop staat. Nadeel, als je geen kennis van zaken hebt hoe weet je dan wat je koopt? Dat laatste kun je oplossen door iemand met kennis van zaken te vragen samen uit te kijken naar een geschikte fiets op marktplaats en dan samen te gaan kijken.
marjoleinjv schreef:
za 15 feb, 2020 21:56
.... .
Ik zoek dus een fiets die in ieder geval 10.000 km aan kan.
... .
Als de fiets 10.000 km aan kan ... dan kan ie bijna zeker ook 100.000 km aan.
Dwz. in die eerste 10.000 km heb je ook al een en ander aan onderhoud.

Dus, wellicht is het goed om ook te denken aan de kilometers na die eerste twee jaar, als de fiets goed is voor die eerste twee jaar dan is ie daarna ook goed ... wellicht iets om mee te nemen in je (financiële) zoekplaatje.
Surly ECR nu op marktplaats, een fiets die alles kan!


https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
jerryopdefiets schreef:
zo 16 feb, 2020 12:31
Surly ECR nu op marktplaats, een fiets die alles kan!


https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Eh...
De TS is 1m74.
De aanbieder op MP is 1m87.
Bij Cycleworks in Utrecht zag ik laatst een aantal Kona's in de aanbieding staan, o.a. een Kona Sutra.

https://www.facebook.com/CycleWorks-Utr ... 218135299/
willem.m schreef:
zo 16 feb, 2020 12:58
jerryopdefiets schreef:
zo 16 feb, 2020 12:31
Surly ECR nu op marktplaats, een fiets die alles kan!


https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Eh...
De TS is 1m74.
De aanbieder op MP is 1m87.
Klopt maar de maat is L en dat lijkt mij wel de goede maat... te veel mensen fietsen met een te kleine fiets in mijn beleving..Small lijkt mij weer te klein.
Als ik naar Japen en de Amerika's zou willen en niet veel van fietsen wist zou ik niet heel moeilijk gaan doen om een tweedehands fiets te vinden voor dat doel. Die reizen zijn duur. 2000 euro is daar maar een klein deel van en de besparing van het voorkomen van een teleurstelling kan aanzienlijk zijn. Bovendien heb je dan garantie en ondersteuning van de fietsenmaker, als het een goede fietsenmaker is.

Als je echter dit jaar vanalles wilt proberen om daarna een betere fiets te kopen is tweedehands wel iets. Een tweedehands fiets die goed in de markt ligt kun je het jaar erna verkopen met weinig verlies. Bovendien weet je dan beter wat je wilt, dan heb je dat verlies al bij voorbaat weer terug. Mocht je een goed zadel hebben gevonden dan neem je dat gewoon mee naar de volgende fiets. Dat kan ook met een goede achterdrager. Het oudje bewaar je dan voor de verkoop bijvoorbeeld.

De maat, afstellelling en zadel van een fiets zijn net als de pasvorm van een bergschoen. Als dat fout is wordt de tocht pijnlijk.

Als je fietsenmakers tegenkomt die je even aankijken en dan al weten welke maat fiets je moet hebben dan is een andere fietsenmaker het beste idee.
Volgens mij het mooiste wat je kunt kopen en van eigen bodem bovendien.
Een Pilot SCRAM, lees wat hun beweegt.
Poppink schreef:
zo 16 feb, 2020 13:58
Volgens mij het mooiste wat je kunt kopen en van eigen bodem bovendien.
Een Pilot SCRAM, lees wat hun beweegt.
Mooi past goed in het budget van 1500 euro, bijzonder dat ze het voor die prijs kunnen maken !!!!
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik heb een aantal jaar geleden een gravelbike gekocht. Daar doe ik graveltochten mee in de bossen in bv. Nederland of Belgie. Als we naar Frankrijk gaan, doe ik er dunne bandjes onder als ik de Grand Ventron op wil. En ik ga meerdere dagen op weg met een bikepacking uitrusting en als ik het zou willen kan er een achterdrager op.
Ik hou van het racestuur, het geeft mij meerdere posities. De iets lagere houding op een gravelbike vind ik ook fijn, wat minder weerstand en dus wat sneller.
Hij is natuurlijk niet geschikt voor een mtb route (max 45 mm banden), soms pakken ze in een graveltocht wel eens wat mtb stukken mee. Dat gaat niet super, natuurlijk. Maar met beleid kan het wel.

Zou ik meer bagage mee willen nemen of inderdaad een mtb route willen pakken, dan is mij Surly Ogre beter geschikt. Met het Jones stuur zit ik meer rechtop, je hebt dikkere banden.
Maar nog beter op MTB stukken gaat de ECR van een vriend van mij. (Maar niet zo goed als een echte (full suspension) MTB) En met zijn Rohloff heeft hij weinig onderhoud. Maar het is wel een zware fiets en ik ben altijd sneller op de klimmetjes als ik op mijn gravelbike zit.

Op dit forum zijn niet veel mensen met een gravelbike volgens mij, veel reisfietsen en mensen die bikepacken op mtb's. JWKeij heeft een mooie Wind fiets die wel in deze categorie valt (maar niet in jouw budget). Ik heb er eentje opgebouwd op basis van een Kinesis Tripster.

Wil je wat meer weten, kijk eens op het forum van fiets.nl in het gravelbike draadje. En kom dan weer hier terug voor het bikepacking advies in het gelijknamige topic. :D
kijk eens bij de site https://bikepacking.com

Veel info over gravelen en gravel-geschikte-fietsen.

Net zelf een Rose Backroad voor erbij gekocht; het aantal fietsen loopt weer uit de hand!
Te koop; mooie racefiets van Storck ;-)

groeten, BertV
Om terug te komen op de vraag: stevig fietsen in het gebied tussen gravel en MTB vraag om een andere zit dan een fiets voor op reis. Op een lange reis fiets je minder intensief, maar meer uren. Dat vraagt om een zit die wat meer rechtop is.
Je kunt daarvoor één fiets gebruiken door de fiets aan te passen of door de stuurpen te verstellen, maar dan moet de framemaat wel kloppen zodat je niet bij voorbaat al aan de grens van de afstelmogelijkheden zit.
Ik heb pas voor mijn dochter een Stevens Randonneur Disc gekocht voor ca € 1300. Prima fiets waar je alles me kan wat je in wil.
Als je perse een riemaandrijving wil kom je al gauw op een Rohloff naaf en ben je vele malen duurder uit.
Vorig jaar ben ik op een Surly CrossCheck (=gravelbike) met volle bepakking op vakantie geweest. Op de slechte wegen vond ik hem niet ideaal. Met volle bepakking vind ik hem onstabiel.
Dit jaar ga ik op mijn Surly Ogre. Iets steviger frame, wat dikkere banden.

Ik zou de wereld niet rondfietsen op de CrossCheck. Maar ik ben niet zo’n held op onverharde wegen.
TS noemt een Long Haul Trucker. Dat is in mijn ogen een goede fiets voor zo’n trip.
Leon schreef:
zo 16 feb, 2020 15:07
Om terug te komen op de vraag: stevig fietsen in het gebied tussen gravel en MTB vraag om een andere zit dan een fiets voor op reis. Op een lange reis fiets je minder intensief, maar meer uren. Dat vraagt om een zit die wat meer rechtop is.
Je kunt daarvoor één fiets gebruiken door de fiets aan te passen of door de stuurpen te verstellen, maar dan moet de framemaat wel kloppen zodat je niet bij voorbaat al aan de grens van de afstelmogelijkheden zit.
Als je fietsmaat goed is moet je niet te moeilijk denken hoor. Op mijn gravelbike hou ik het prima hele dagen vol en op mijn Surly ook. Maar ze zitten beide verschillend. Vroeger gingen hele volksstammen toch ook op Koga en Gazelle 'randonneurs' fietsen op weg? Dat heet tegenwoordig een 'endurance' zit. En als je daar op let, een wat hogere stack en kortere reach, dan heb je een gravelfiets waar je lange dagen op kan maken.
Maar let wel: je kan er niet je hele hebben en houwen op vervoeren.
(Maar met bv. een wat minder performance georienteerde Genesis Croix de Fer of Salsa Marrakesh kom je een heel eind)

Voor wat betreft de Surly modellen: de Cross Check is niet bedoeld voor volle bepakking. De LHT daarentegen wel maar er kunnen niet zulke brede banden onder.
Overigens zijn deze frames van Surly vrij lang (hoge reach), dus als je op zoek bent naar niet al te gestrekte zit, zou ik verder kijken.
Op de 28 inch Surley LHT kunnen niet super brede banden, maar op de 26 inch kan veel meer. Zelf heb ik ook zoiets, al is het dan in een luxere variant: 26 inch wielen met ruimte tot 52 mm, soepele stalen vork met gegoten vorkkroon, stevig genoeg om flink wat bagage mee te nemen, desnoods 35 kg op voor en achter dragers, racestuur op comfortabele hoogte. Dat racestuur gaat prima op gravel paden en is erg comfortabel. De zit is iets lager, en dus wat efficiënter. Op een overhard bergpad met grote stenen leg ik het wel af tegen een echte mtb met recht stuur, maar dat is het dan ook wel. Op gravel en zeker op asfalt vind ik mijn stuur veel fijner.
Oh ja, ik zou me gelijk opgeven voor de fietsreparatiecursus van de WF. In het voorjaar loopt die steeds weer snel vol.
De een vind dit het fijnst en de ander dat. De vraag van dit draadje is wat Marjolein vindt.