Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies fiets voor woon-werk verkeer - Forum Wereldfietser

Advies fiets voor woon-werk verkeer

Hallo

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
5 dagen per week woon-werkverkeer, 10 km per dag. Mijn vriendin fietst niet graag dus ik vermoed dat ik buiten woon-werk weinig ga fietsen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik fiets doorgaans nogal relaxt.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ik heb geen ervaring met de sportieve zit, misschien is dit overbodig voor ritjes van 5km enkel?

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja, tijdens woon-werk in de winter.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Praktisch nooit op onverharde wegen

JE LICHAAMSLENGTE/ GEWICHT
174, 77 kg

JE LICHAAMSBOUW
Normaal.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Dagbagage: +/- 5kg. Misschien dat ik fietstassen ga overwegen als ik langs de winkel ga. Maar het is niet de bedoeling hier een zware stadsfiets van te maken.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Belgisch limburg, traject omvat fietspaden en asfalt, geen hellingen.


WAT IS JE BUDGET? 1300-2000 EURO. Ik wil gaan voor een degelijke fiets waar ik op kan vertrouwen. Ik heb een programma op het werk waarbij ik een fiets lease voor 3 jaar voor een maandelijkse bijdrage. Na de 3 jaar heb ik een koopoptie. Ik weet nog niet of ik de fiets na 3 jaar wil kopen, of weer voor een ander model wil gaan.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Een oude fiets om naar het lokale café te fietsen. Niks representatief.


WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik ken er weinig van en heb er weinig interesse in. In mijn leasecontract zit een jaarlijks groot onderhoud. Ik zoek dus een fiets met weinig onderhoud.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Nee. Ik ken niks van fietsen en zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een fiets die lekker licht trapt en degelijk genoeg is voor dagelijks gebruik. Geen elektrische fiets.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Ik heb de fiets liefst binnen 2 maanden.


Alvast bedankt!
Samenvattend: 10 km per dag, weinig onderhoud, weinig bagage, betrouwbaar, ruim budget, niet sportief en niet te zwaar, geen vakantiefiets, route vlak.
Zoek een fiets met ketting, kettingkast, naaf (Shimano 8 ) en zonder verende vork. Een dynamo en verlichting. Geen toeters en bellen (nou ja, 1 bel). Kijk naar een goede fietsenmaker in de buurt, kijk of die meedoet aan de lease-regeling en laat je daar adviseren.
Met jouw eisen en budget is er inderdaad heel veel keuze...
Polling schreef:
zo 16 feb, 2020 08:32
Een dynamo
Polling bedoelt vast een naafdynamo. Banddynamo's zijn geschiedenis.
Voor jou is een goede fietsenmaker in de buurt wel fijn, zeg binnen 3 km of zo. Let vooral ook op de maat, de afstelling en een fijn zadel. Je kunt er ook voor kiezen om wat budget over te houden voor kleding, een tas of als het nodig is een fijner zadel of zo.
Leon schreef:
zo 16 feb, 2020 09:26
Polling schreef:
zo 16 feb, 2020 08:32
Een dynamo
Polling bedoelt vast een naafdynamo. Banddynamo's zijn geschiedenis.
Voor jou is een goede fietsenmaker in de buurt wel fijn, zeg binnen 3 km of zo. Let vooral ook op de maat, de afstelling en een fijn zadel. Je kunt er ook voor kiezen om wat budget over te houden voor kleding, een tas of als het nodig is een fijner zadel of zo.
Klopt.
Bedankt voor het advies, ik zal eens langsgaan bij de lokale fietsenwinkel.

Zijn er merken rond dit budget waar jullie van weg zouden blijven?
Kamperfoelie schreef:
zo 16 feb, 2020 14:50
Zijn er merken rond dit budget waar jullie van weg zouden blijven?
VSF Fahrradmanufaktur. Die zijn bijna allemaal vrij lamng gebouwd, wat niet past bij jouw relaxte fietsen, daarvoor is een wat kortere fiets beter.
Ik zou een voorkeur hebben voor een bekend merk, al wil dat niet zomaar zeggen dat de fiets geschikt is; ook bekende merken maken minder geschikte fietsen. Wat een bekend merk is laat ik in het midden.
Als je kunt vertellen wat de fietsenmakers in de buurt in het assortiment hebben kunnen we misschien op websites meekijken.

Wat niets met de fietskeuze te maken heeft: Hoe werkt dat trouwens die maandelijkse bijdrage? Wat betaal je dan uiteindelijk?
Dit zijn ze merken die de fietsenwinkels in mijn omgeving verdelen:

Batavus, Norta, Trek, Koga, Merida, Sparta, Cortina

Wat betreft die maandelijkse bijdrage draag ik een deel van mijn brutoloon af om een fiets te leasen. Ik heb geen exacte cijfers maar collega vertelde me dat een vuistregel was dat. Voor elke 1000 euro je fiets kost in aankoopprijs, er 10 euro zal afgehouden worden. Dus als ik een fiets koop van 2000 euro, betaal ik daar +/- 20 euro voor per maand voor 3 jaar. Na de 3 jaar loopt het contract af en kan ik een nieuwe fiets kopen of mijn huidige overnemen voor de restwaarde. IN het contract zit ook pechverhelping, verzekering en jaarlijks onderhoud.
Kamperfoelie schreef:
zo 16 feb, 2020 17:40
IN het contract zit ook pechverhelping, verzekering en jaarlijks onderhoud.
Deze dingen maken het contract wel leuk!
Ik kom nog terug op de merken. Op zich niks mis mee. Ik zag bij Norta al dat ze eigenlijk liever e-bikes verkopen, maar ik ben bang dat dat bij alle merken zo is. De keuze zou toch kleiner kunnen zijn dan Polling zegt, maar allez, je hebt maar één fiets nodig?
Is een leuke mountainbike of racefiets geen betere optie in het leaseplan?

Koop je ernaast een gebruikte oude stadsfiets met 3 versnellingen, bagagedrager en spatborden. Kost je tot 200 euro, en is prima om die 5 kilometer op te fietsen lijkt me.
Jurr schreef:
ma 17 feb, 2020 12:02
Is een leuke mountainbike of racefiets geen betere optie in het leaseplan?

Koop je ernaast een gebruikte oude stadsfiets met 3 versnellingen, bagagedrager en spatborden. Kost je tot 200 euro, en is prima om die 5 kilometer op te fietsen lijkt me.
Daar zit wat in, en als er weinig tegenwind en helling in die 5 kilometer zit is zelfs een degelijke ouderwetse herenfiets een optie, zeg maar een "Donner" fiets (hoewel ik vrees dat onze zuiderburen geen beeld bij "Donner" hebben).

Zo'n ouderwetse degelijke fiets gaat langer als een mensenleven mee ... en het is in veel gevallen nog een betere training als een fiets met veel toeters en bellen. En die enkele keer dat je pech hebt met je "dienstfiets" heb je altijd nog je mooie rappe fiets achter de hand.
Jurr schreef:
ma 17 feb, 2020 12:02
Is een leuke mountainbike of racefiets geen betere optie in het leaseplan?

Koop je ernaast een gebruikte oude stadsfiets met 3 versnellingen, bagagedrager en spatborden. Kost je tot 200 euro, en is prima om die 5 kilometer op te fietsen lijkt me.
Maar ik doe praktisch niet aan recreatief fietsen. Ik zoek eerder een degelijke fiets om die 5km te doen op een aangename manier.
Kijk dan naar een fiets met riem, want die hebben nog minder onderhoud nodig.
Die dynamo...
Ik zou kiezen voor verlichting op batterij.
Op mijn Gazelle uit 1997 heb ik na het afscheid van de dynamo voor- en achterverlichting op batterij.
Die batterijen gaan lang mee, waarschijnlijk meer dan een jaar.
De keren dat ik batterijen verwisseld heb zijn zeldzaam.

Was het niet zo dat die Alfine 8 relatief veel weerstand heeft?
Bijna al onze fietsen hebben een naafdynamo, en dat bevalt werkelijk prima. De fietsen van de studerende kinderen hebben nog wel eens gedoe met de draadjes van de achterlichten, maar dat krijg je met studenten die hun fiets gebruiken om uit te gaan. Ik vind batterij verlichting een ramp. Schakelaartjes die oxideerden, batterijen die toch redelijk snel leeg waren, en geen serieus licht uit de koplampen. Geef mij voor stadsfietsen maar een goede Shimano naafdynamo, en B&M lampen.
Kijk eens naar de Cube Travel Pro.

Naafversnelling (8x) en riem dus weinig onderhoud, naafdynamo voor verlichting dus hoeft nooit aan batterijen te denken, stevige banden die weinig lek rijden, verder een prima fiets. Enige minpuntje is dat het achterspatbord ietwat kort is waardoor er soms toch wat water op je rug kan komen wanneer je door de nattigheid rijdt. Maar dat is eenvoudig te verhelpen.

Kost volgens mij ca. €1000 dus past royaal binnen je budget.

Ik rijd deze nu een jaar woonwerk, prima fiets, nul problemen, alleen heb ik het stuur vervangen door een minder recht stuur, en het achterspatbord dus wat verlengd met een spatlap.

Succes!
Kamperfoelie schreef:
zo 16 feb, 2020 17:40
Dit zijn ze merken die de fietsenwinkels in mijn omgeving verdelen:
Batavus, Norta, Trek, Koga, Merida, Sparta, Cortina
Ik zou nog op de merken terugkomen. Het interessert me zelf ook wel dus ik heb de websites van deze merken doorzocht.

Op zoek naar een herenfiets met spatborden, 8 versnellingsnaaf, géén voorvering, een naafdynamo en een rechte zit valt het resultaat me wel tegen.

Te beginnen met de meest succesvolle: Norta. Hun A20 van 689 euro past vrijwel helemaal, al zijn V-brakes niet echt alles en is de stuurpen er een die na verloop van tijd speling begint te vertonen, maar dat mag de fietsenmaker dan onder contract vervangen. https://www.norta.be/nl/regular-bikes/a-serie/a20
Het is een merk uit Olen (B), dus als je daar eens naar toe kunt, kun je al hun fietsen proberen.

Ik vond bij Batavus geen geschikte fiets. Hun model Dinsdag heeft me net een paar dingen, zoals een schijfrem op het voorwiel, die ik niet iets vind voor een stadsfiets. Bij Sparta niets geschikts. Bij Trek ook niet, want alle 8-V fietsen hebben een geveerde voorvork. Merida verkoopt volgens hun site geen stadfietsen en toerfietsen.
Als je meer geld kwijt wilt koop je een Koga; bijvoorbeeld de Venya 4.0, van 1599 euro: https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H

Als laatste: met stip op nummer 1, 2, 3 en 4 van de belangrijke zaken staan de maat, afstelling, zadel en stuur van een fiets. Ik fiets die 5 km liever op een afdankertje met wel precies de juiste zit dan op een mooie, dure topfiets waar ik overal pijn van in mijn botten krijg.

Noot voor de heren en dames fietsfabrikanten: Wat me op mijn PC opvalt is dat het ondoenlijk is om op een aantal van deze websites een fiets te vinden (M.u.v. Norta en Cortina en in mindere mate Koga). Je kunt kiezen uit vanalles en nog wat maar niet voor een fiets met bijvoorbeeld 8 versnellingen en spatbroden en naafdynamo. Wel uit allerlei fancy kreten. Waarom zit er geen knop op met de tekst "Bespaar me de marketingkreten, laat me een fiets kiezen."
www.gaastrabikes.eu
Wij hebben de dure (4.14, met Rohloff) maar die is er ook met 8 en 11 versnellingsnaaf.

Edit: ik zie dat deze toch boven budget lijkt te zijn, de 08 zie ik voor 1999....
Bedankt voor de hulp, hier kan ik verder mee aan de slag!
Graag gedaan! Laat je nog even weten wat het is geworden?
Polling schreef:
di 18 feb, 2020 14:51
Edit: ik zie dat deze toch boven budget lijkt te zijn, de 08 zie ik voor 1999....
Er is dan toch nog één euro over van het max. budget? :wink:
Dat is helaas niet genoeg voor het noodzakelijke bijpassende slot.

Ik ben ook benieuwd wat het wordt.