Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling trapsas HELP! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Speling trapsas HELP!

Een nadeel van vervangen door een beschikbare vierkante set is dat er dan een hollowtech cranckset overblijft die nogal onhandig in de fietstas is. De stap om dat ding dan maar achter te laten is psychologisch misschien toch vrij groot, ook al zou het qua kosten en verspilde vakantietijd verstandig kunnen zijn. Iedereen maakt daar zijn eiegen afwegingen.

Al met al opnieuw een mooie link om uit te leggen waarom deze lagers niet ideaal zijn voor op reis.
Ik vind dat jullie er veel te snel van uit gaan dat een ander crankstel zomaar zal passen. Volgens mij is de fiets uitgerust met Rohloff-naaf. Je wil dus hetzelfde aantal tanden en het voorblad moet ook op dezelfde plaats staan voor een rechte kettinglijn en liefst even veel versleten zijn. Ik weet niet in hoeverre de aandrijving versleten is*, maar als je in Vietnam op zoek moet naar een nieuw Rohloff-kransje ben je volgens mij verder van huis.

[*]Volgens mij is deze fiets minstens 6 jaar oud. GXP heeft niet zo'n superslechte naam...
Wij kiezen er voor om naar de fietsenmaker te gaan om de fiets te laten fixen met de middelen die hij heeft. Ze zijn hier vast wel inventief. We willen graag verder en de spreuk " als het niet kan zoals het moet...." staat bij ons voorop.
In Nederland zien we dan wel verder en "oude" onderdelen nemen we gewoon weer mee.
Bij onze afweging hebben jullie reacties enorm geholpen waarvoor nogmaals dank!
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 14:39
Je wil dus hetzelfde aantal tanden en het voorblad moet ook op dezelfde plaats staan voor een rechte kettinglijn en liefst even veel versleten zijn.
Of gewoon het voorste tandwiel overzetten als de steek gelijk is :)

Bij een triple crankset kun je nog de plaats van het tandwiel wisselen om zo tot een goede kettinglijn te komen.
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 14:39
..... en liefst even veel versleten zijn.
Over de mate van slijtage van het voorblad zou ik me nog het minst zorgen maken.
Tegen de tijd dat je je daarover zorgen moet maken was monteren van een nieuw voorblad denkelijk eerder al een punt van aandacht geweest.

PS Ik zelf had ooit een krakende Shitmano trapas (eentje van het "aanbevolen" vierkante type), hij begon al te kraken in Argonne, in St.Menehould een Franse fietsenmaker bezocht die niks passends had, daarna maar doorgefietst, totdat voor Beaune het kraken toch zorgelijk erger werd, toen van fiets gewisseld (mijn wederhelft heeft minder bagage, is zelf lichter en trapt ook minder vermogen weg - voordeeltje is dat onze fietsen schier identiek zijn) en in Beaune een passende vervangende Shitmano trapas gevonden - na de middagpauze kon ik de trapas op de stoep van de fietsenmaker vervangen (ik kon toen nl de in mijn gereedschapset missende gereedschappen lenen ... Beaune is tussen de middag geen bezoek waard) - de fietsenmaker had een Italiaans aandoende naam (GoogleMaps helpt me jammergenoeg niet snel verder)
Leon schreef:
wo 19 feb, 2020 14:24
Een nadeel van vervangen door een beschikbare vierkante set is dat er dan een hollowtech cranckset overblijft die nogal onhandig in de fietstas is. De stap om dat ding dan maar achter te laten is psychologisch misschien toch vrij groot, ook al zou het qua kosten en verspilde vakantietijd verstandig kunnen zijn. Iedereen maakt daar zijn eiegen afwegingen.

Al met al opnieuw een mooie link om uit te leggen waarom deze lagers niet ideaal zijn voor op reis.
In Vietnam zal er vast wel een postkantoor zijn waar je de vervangen maar nog wel goede onderdelen naar huis kan sturen (of desnoods naar een goede buur) Of ze er al zijn als jullie thuiskomen is vraag 2.
Bridgestone SM schreef:PS Ik zelf had ooit een krakende S {blabla}
Een geweldige illustratie van de superioriteit ( :D :wink: ) van de traditionele cartridge-trapasssen: je kunt er nog een heel eind mee fietsen als het begint fout te gaan, wat mij - klop af- nog nooit is gebeurd.
Leon schreef:
wo 19 feb, 2020 18:33
Bridgestone SM schreef:PS Ik zelf had ooit een krakende trapas ...
Een geweldige illustratie van de superioriteit ( :D :wink: ) van de traditionele cartridge-trapasssen: je kunt er nog een heel eind mee fietsen als het begint fout te gaan, wat mij - klop af- nog nooit is gebeurd.
Het raakt natuurlijk OffTopic, maar het is waar: de as-lagers die parallel in een cartridge opgesloten zitten kunnen heel ver heen zijn en nog steeds draaien ... aangenomen dat je als slachtoffer van het ongemak zelf een beetje tijdig begint met twijfelen aan de duurzaamheid.   Het is net als in het "grote-mensen-leven" de pessimisten leven langer.
Bridgestone SM schreef:
wo 19 feb, 2020 17:02
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 14:39
..... en liefst even veel versleten zijn.
Over de mate van slijtage van het voorblad zou ik me nog het minst zorgen maken.
Tegen de tijd dat je je daarover zorgen moet maken was monteren van een nieuw voorblad denkelijk eerder al een punt van aandacht geweest.
In een single speed kettingsysteem, waartoe ook de naafversnellingen met ketting behoren, kunnen de drie componenten voorblad, ketting en achterkransje best ver op elkaar ingesleten zijn voor je nadelige gevolgen ondervindt. Maar als je in zo'n situatie één van de 3 componenten vernieuwt krijg je ogenblikkelijk problemen met bijvoorbeeld overslaande ketting.
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 20:07
Bridgestone SM schreef:
wo 19 feb, 2020 17:02
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 14:39
..... en liefst even veel versleten zijn.
Over de mate van slijtage van het voorblad zou ik me nog het minst zorgen maken.
Tegen de tijd dat je je daarover zorgen moet maken was monteren van een nieuw voorblad denkelijk eerder al een punt van aandacht geweest.
In een single speed kettingsysteem, waartoe ook de naafversnellingen met ketting behoren, kunnen de drie componenten voorblad, ketting en achterkransje best ver op elkaar ingesleten zijn voor je nadelige gevolgen ondervindt. Maar als je in zo'n situatie één van de 3 componenten vernieuwt krijg je ogenblikkelijk problemen met bijvoorbeeld overslaande ketting.
Precies, het kán ... maar juist met het voorblad gaat het heel lang goed, zelfs al is de ketting inmiddels ongezond opgerekt.
In de limiet moet je hopen dat de fietsenmaker een oude minder ver opgerekte ketting in de afvalbak heeft liggen.
Een hollowtech as past ook.

Naar het achterwiel draaien is vast en naar het voorwiel is los.

Neem altijd een reserve as mee en sleutel.

Zorg dat je basis kennis hebt, van je fiets.

Volg cursus, maak je minder afhankelijk en scheelt geld, maar geeft vooral een goed gevoel als je het zelf kan.

Heb vorige week een shimano deore groupset op mijn avaghon gemonteerd.

Bij mantel rekenen ze €200, als de kabels door het frame lopen zelf €240.

Heb dus veel geld uitgespaard.

Mario
Carl schreef:
wo 19 feb, 2020 13:58
Waarom het om gaat is; deze dingen draaien allemaal in hetzelfde schroefdraad in het frame, dus GXP, Hollowtech II en vierkant zijn in hun geheel uitwisselbaar.
Zolang het frame maar BSA draad heeft (en dat heeft het) ;)

Persoonlijk zou ik het overkill vinden om ergens (een dag? een week?) te moeten wachten tot er een lagerringetje binnen is terwijl er een compleet crankstel met as op de plank ligt waar je in een uurtje mee weg kunt fietsen
Dat ja. Koop bij de lokale FM een crank + as, geef de FM de kettingbladen kado. Zet je eigen kettingblad erop. Zorg dat je de kettinglijn binnen pakweg 5mm van 'dead straight' weet te krijgen. Doe er desnoods ook een nieuwe ketting op, want een 7- of 8-speed 'schakelketting' kan stukken beter tegen een niet-perfecte kettinglijn dan een stijve singlespeed ketting.
Geef de FM je oude crankstel kado.
Fiets verder, eind goed al goed. :D