Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carbon voorvork een potentieel risico? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Carbon voorvork een potentieel risico?

Leon schreef:
di 25 feb, 2020 19:28
Ik heb ook een keer een handgebouwd topmodel vakantiefiets van het bekende Nederlandse A-merk gehad waar een minuscuul scheurtje in kwam. Ik heb er nooit meer op gefietst. Het frame heb ik jaren op zolder bewaard, tot op de dag dat ik besloot te testen met mijn eigen gewicht waar het frame tegen kon. Daarvan schrok ik wel. Het brak als peperkoek, precies bij het scheurtje.
Even uit interesse: was het een frame van aluminium of staal?
Ik vermoed aluminium; staal lijkt me niet te breken als peperkoek.
Voor wie wil weten hoe het echt zit met staal: https://fietssite.jouwweb.nl/06
derdekeer schreef:
di 25 feb, 2020 20:32
Even uit interesse: was het een frame van aluminium of staal?
Ik vermoed aluminium; staal lijkt me niet te breken als peperkoek.
Staal.
DSC_0007.JPG
Alles kan kapot, net voorvorkpadje van mijn stationsfies gebroken.
Bert van Sprang schreef:
di 25 feb, 2020 21:47
Alles kan kapot, net voorvorkpadje van mijn stationsfies gebroken.
Hypothese: het heeft, naast de staat van de fiets, iets met de rem te maken bij een voorvork uit de tijd dat die nog niet goed aangepast waren aan de aanwezigheid van een rem die op één van de vorkpoten afsteunt. Het kan zijn dat de rechter vorkpoot bij elke remactie getordeerd werd. De plaats van de breuk lijkt me dan niet vreemd.
Was je een enthousiast gebruiker van deze rem?
Leon schreef:
di 25 feb, 2020 22:51
Hypothese: het heeft, naast de staat van de fiets, iets met de rem te maken bij een voorvork uit de tijd dat die nog niet goed aangepast waren aan de aanwezigheid van een rem die op één van de vorkpoten afsteunt. Het kan zijn dat de rechter vorkpoot bij elke remactie getordeerd werd. De plaats van de breuk lijkt me dan niet vreemd.
Was je een enthousiast gebruiker van deze rem?
Als ik goed op de foto kijk zie ik dat de reactiearm van de rem wordt vastgehouden door een aangelast / aangesoldeerd en in vorkkleur gespoten beugeltje. Daaruit zou ik de conclusie trekken dat deze vork af fabriek was voorzien van een rollerbrake. En dus tegen de daardoor veroorzaakte krachten bestand had moeten zijn.
Daarnaast zou ik eerder een breuk verwachten in de vorkpoot die de reactiekracht van de rem voor zijn kiezen krijgt. Niet in die, die alleen meetordeert omdat de andere poot naar achter beweegt.
quote=Ruud-H
> Als ik goed op de foto kijk zie ik dat de reactiearm van de rem wordt vastgehouden
> door een aangelast / aangesoldeerd en in vorkkleur gespoten beugeltje.
> Daaruit zou ik de conclusie trekken dat deze vork af fabriek was voorzien
> van een rollerbrake.
Dat zou inderdaad zo horen te zijn, daarom is mijn idee ook maar een idee.

> Daarnaast zou ik eerder een breuk verwachten in de vorkpoot die de
> reactiekracht van de rem voor zijn kiezen krijgt. Niet in die, die alleen
> meetordeert omdat de andere poot naar achter beweegt.
Ik denk dat als je met een waterpomptang een patje van een vork zou willen breken je veel eerder succes zou hebben met een draaiende beweging dan met een lineaire.
Maar ik weet niet of het remmen dit effect daadwerkelijk heeft; ik heb geen voorbeeld in het schuurtje waarmee ik eens flink zou kunnen remmen.
Ook daarom is mijn idee maar een idee.
Er zijn natuurlijk nog genoeg andere vormen van destructie over. :D
Nee, ik ben geen fan van deze rem, maar ja het zat er zo op en hij heeft jarenlang prima als stationsfiets gefunctioneerd.