Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor fiets voor woon-werk en dgtochten - Forum Wereldfietser

Advies voor fiets voor woon-werk en dgtochten

Beste,

Ik denk eraan om een nieuwe fiets aan te kopen en had hier graag jullie advies hierover over gehoord.

De fiets wordt gebruikt voor woon- werk verkeer (18km heen en weer) en af en toe eens een dagtocht dus ongeveer 5000km/jaar.
Zelf ben ik niet groot (1m71) nog zwaar (62kg), mijn huidige fiets is een 50cm.
Tot nu toe gebruikte ik hiervoor een TREK(T200SL) met derailleur. En hoewel ik tevreden ben over deze fiets, begin ik toch wat op te kijken tegen het onderhoud. Tevens zou ik ook remmen willen die beter presteren in nat weer. Verer hoop ik met deze fiets zo'n 10 jaar te doen.
Vandaar dat ik aan het uitkijken ben naar iets anders.
Ik dacht aan een fiets met naafversnelling en riem maar wil wel een vlot trappende fiets met voldoende versnellingen.

Als eerste was ik de Cube travel SL (https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/ ... lver-2020/) aan het bekijken.
Deze fiets lijkt wel te voldoen aan mijn eisen maar ik heb nog mijn twijfels aan de grootte van de versnellingen.
Op mijn huidige fiets heb ik de crank en cassette aangepast zodat mijn versnellingen wat lichter werden. Ik heb de gewoonte om nogal licht te trappen en hierdoor kon ik meer versnellingen gebruiken. Op het vlakke zonder wind rij ik rond de 27km/u in 5de; 6de is voor +30km/u 7 en 8 enkel in afdalingen.
Als ik deze verhoudingen naast die van de Cube zet komt het erop neer dat ik dan vooral in 6de versnelling van de Alfine zou rijden, wat één van de versnellingen is met het minste rendement.
Met een riem heb je ook minder keuze in het aanpassen van de verhoudingen.

Als tweede viel mijn oog op de VSF T-900 (https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... s-801-2019).
Met de Rohloff komen de versnellingen beter overeen en als ik het achterste tandwiel aanpas kan ik het helemaal doen uitkomen.
Wat ik me echter afvraag waarom kost deze fiets "slechts" een 3000 euro. Als ik naar soortgelijke fietsen kijk van merken die hier op het forum voorkomen (Santos, idworx) dan kosten deze 2000 euro meer.


Andere voorstellen mogen ook maar zou toch niet te ver boven de 3000eur willen uitkomen.


Alvast bedankt voor jullie reacties.
Fahrradmanufaktur is een bekende Duitse fabrikant van scherp geprijsde fietsen waar eigenlijk niets mis mee is. Ze zijn soms wat lang, dus kijk of je er goed op zit, en neem vooral geen te grote maat.
Als je ze langs elkaar zet zie je wel verschil tussen VSF, Santos en Idworx. Santos en Idworx zijn "mooier" afgewerkt en de gebruikte onderdelen (verlichting - bagagedrager - stuur - voorbouw - zadelpen - pedalen - crankstel) zijn een niveau luxer. Mijnsinziens rechtvaardigt dit het verschil van € 2.000 niet.
Precies. Fahrradmanufaktur is scherp geprijsd no nonsense materiaal waar je geen spijt van gaat krijgen. Het kan luxer, maar voor 5000 euro zou ik zelf een stalen maatframe laten maken, met alles echt precies zoals ik het wil. Maar dat is een heel persoonlijke keus.
En ... als alternatief ... als je oude fiets echt bevalt:
Kijk eens goed wat het serieus opknappen en hier en daar verbeteren kost.
Soms is beter remmen alleen een kwestie van betere remblokjes, of nieuwe kabeltjes.
Een goed, degelijk fietsframe heeft het schier eeuwige leven.

Je krijgt dan geen riem en naaf-aandrijving, maar de oude bewezen techniek was toch ook goed ?
Je verlies bij diefstal blijft dan een stuk kleiner, nog afgezien van de kleinere diefstalkansen.
Wim schreef:
vr 28 feb, 2020 10:17
Fahrradmanufaktur is een bekende Duitse fabrikant van scherp geprijsde fietsen waar eigenlijk niets mis mee is. Ze zijn soms wat lang, dus kijk of je er goed op zit, en neem vooral geen te grote maat.
Ze zijn zover ik weet allemaal flink lang, dus let op op de lengte van de bovenbuis en niet op de getalsmatige maataanduiding, ook al zegt de fietsenmaker dan het anders is. (uitgebreide uitleg op de website Sintschristophorus)
Dat er soms ietswat goedkopere onderdelen op zitten klopt. Zelfs heb ik ook een VSF waar ik de mindere onderdelen vervangen heb door betere. Bij het kopen van een paar onderdelen lijkt 200 euro al gauw veel, maar het is eigenlijk heel weinig omdat je dan precies krjigt wat je wilt.
Mocht je tevreden zijn met je huidige zadel, vergeet dat dan niet mee te nemen naar je nieuwe fiets, ook als het er een is die veel geld kost.
damavees schreef:
vr 28 feb, 2020 09:18


Als eerste was ik de Cube travel SL (https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/ ... lver-2020/) aan het bekijken.
Deze fiets lijkt wel te voldoen aan mijn eisen maar ik heb nog mijn twijfels aan de grootte van de versnellingen.
'k Dacht dat die moderne Cube Travel fietsen een hoop ruimte voor brede banden hadden in het frame, weet niet hoe dat met deze zit en hoe dat zit bij de desbetreffende VSF. Beide worden geleverd met 37mm breed, maar wellicht kun je wel meer breedte kwijt?

Voor het gebruik van dagtochten en woon-werkverkeer lijkt me een Alfine11 prima en een Rohloff wel erg luxe. Het aanpassen van de tandwielverhouding is wel iets om in te verdiepen, met een ketting heb je daarin uiteraard de meeste vrijheid.
De lak van de goedkope fietsen is ook wat minder. Beschadigen sneller
ongeveer wat jij zoekt
Ik dacht aan een fiets met naafversnelling en riem maar wil wel een vlot trappende fiets met voldoende versnellingen.
doet me denken aan een recente test van de fietsersbond: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... onderhoud/

de VSF in je link lijkt me een keurige fiets met een nette prijs. fijn ook de soepele Supreme banden. ik zou er achter een iets 'zwaardere'/slijtvastere band op zetten (Schwalbe gewone Marathon) en de Supreme bewaren voor tzt vervangen van de voorband.
de achterdrager zou ik met een stangensetje aan de bevestigingspunten aan de staande achtervorken vastmaken (zoals een drager normaal vastzit. en de strip onder het spatbord weghalen)

succes! hoogframe
hoogframe schreef: ongeveer wat jij zoekt
Ik dacht aan een fiets met naafversnelling en riem maar wil wel een vlot trappende fiets met voldoende versnellingen.
doet me denken aan een recente test van de fietsersbond: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... onderhoud/

de VSF in je link lijkt me een keurige fiets met een nette prijs. fijn ook de soepele Supreme banden. ik zou er achter een iets 'zwaardere'/slijtvastere band op zetten (Schwalbe gewone Marathon) en de Supreme bewaren voor tzt vervangen van de voorband.
de achterdrager zou ik met een stangensetje aan de bevestigingspunten aan de staande achtervorken vastmaken (zoals een drager normaal vastzit. en de strip onder het spatbord weghalen)

succes! hoogframe
Op mijn huidige fiets staan ook Schwalbe Supreme (35mm) en deze bevallen me wel.
De bevestiging van de achterdrager was me ook opgevallen en kan indedaad best verstevigd worden.
Wat bedoel je met "de strip onder het spatbord weghalen"
Afbeelding
ik vermoed dat: - er een schroef zit recht omhoog boven het woord 'Performance', door het spatbord en een metalen strip, in de voorkant van de drager geschroefd
- de strip langs de onderkant van het spatbord naar voren loopt en er een schroef omhoog zit door de strip-voorkant en het spatbord in het buisje ('mannetje') tussen de staande achtervorken (zeg maar, daar waar normaal een ringslot zit).
dit samen zorgt er voor dat de voorkant van zo'n drager vastzit en het ziet er heel '(c)lean' uit, maar het is minder stevig/stabiel dan een gangbare bevestiging met twee stangetjes naar de twee busjes met schroefdraad aan je staande achtervorken (waar je de schroefkopjes van zit zitten in de foto). men kiest hiervoor vanwege de 'looks' :?
probeer gewoon met je (twee) tassen uit hoe de drager bevalt en zo nodig bouw je het om naar stangetjes. (stangetjes dan toevoegen en strip laten zitten. set stangetjes is los te bestellen. als je hulp wilt, stuur me gerust een pb of mail)
groet, hoogframe
Het enige wat die strip doet is er voor zorgen dat je bagagedrager niet naar voor of achter draait. Heel veel krachten komen er niet op, belangrijkste reden het anders te doen zou voor mij zijn dat er waarschijnlijk erg weinig ruimte tussen deze strip en de band zit. Overigens is de gebruikte band erg smal, iets breder zou ik tegenwoordig prettiger vinden.
De VSF heeft een hele leuke prijs voor de onderdelen maar wel een stalen frame, en die kunnen best goed zijn maar de frames van VSF zijn wel best slap, vreemd genoeg helemaal van de Rohloff versies.

Kan je makkelijk zelf zien, links van de fiets gaan staan en de fiets recht op houden, zet je voet op de crank ter hoogte van de trapas en duw met je voet, negeer de beweging in de banden maar kijk of het frame buigt, probeer dat daarna eens bij een betaalbare fiets van aluminium en daarna bij een Santos of Idworx.

Maar voor woon/werk maakt dat niet veel uit maar voor hard fietsen, sportief fietsen, scherp sturen en klimmen en dalen wel.
Sterker, voor een fiets waar weinig bagage op hoeft kan het een voordeel zijn, ik durf bijna te zeggen IS het een voordeel. Ik heb zelf een aantal slappe en een aantal stijve tot zeer stijve fietsen gehad en de meest stijve vond ik toch echt minder fijn fietsen. Mijn VSF T-400 fietst heerlijk en ook met tegen de 30 kilo bagage gaat het nog goed.

Anders geformuleerd: veel heavy duty vakantiefietsen zijn uitstekend als pakezel maar toch echt minder ideaal voor gewone tochtjes, tenzij je zelf flink veel gewicht meebrengt.
Dat een fiets zo stijf mogelijk moet zijn is een van die moderne mythes, ontstaan toen het goedkoper was geworden om fietsen van aluminium te maken dan van staal. Dus werd wat altijd een nadeel was ineens tot een voordeel gemaakt. Natuurlijk moet een fiets waarop je met bepakking rijdt voldoende stijf zijn, en lang geleden toen er nog geen of bijna geen oversized stalen buizen waren (en lugs daarvoor) was dat vaak een probleem. Gelukkig hebben we dat al lang achter ons gelaten. Extra oversized buizen zoals op mijn m-gineering zijn meer dan stijf genoeg voor flink wat bepakking, en zonder bagage eigenlijk al weer wat te stijf. Te stijve frames zijn oncomfortabel, en ook ietsje minder snel.
Dat jouw extra oversized buizen op je m-gineering stijf genoeg zijn, zegt toch niets over de VSF-fiets?
@Leon, de T-400 is een fiets met 26 inch wielen, dat is wat anders dan de 28 inch VSF fietsen.

En iedereen heeft zijn smaak maar een frame wat zijdelings buigt is niet stabiel en efficiënt.
Mr. Z schreef:
za 29 feb, 2020 00:17
@Leon, de T-400 is een fiets met 26 inch wielen, dat is wat anders dan de 28 inch VSF fietsen.
We hebben ook een 28 inch VSF in huis, T100. Een mixte (dames) frame nog wel. Die fietst al even prima als mijn T400, ook met een bom spul er op. De maat is vrijwel indentiek.

Waar baseer je het op dat dat zo anders zou moeten zijn? Wat zou er anders moeten zijn?
Wim schreef:
vr 28 feb, 2020 21:58
Dat een fiets zo stijf mogelijk moet zijn is een van die moderne mythes, ontstaan toen het goedkoper was geworden om fietsen van aluminium te maken dan van staal. Dus werd wat altijd een nadeel was ineens tot een voordeel gemaakt. Natuurlijk moet een fiets waarop je met bepakking rijdt voldoende stijf zijn, en lang geleden toen er nog geen of bijna geen oversized stalen buizen waren (en lugs daarvoor) was dat vaak een probleem. .... .
Rond de eeuwwisseling las ik het blad FIETS regelmatig en met aandacht.
Er werd toen tamelijk (al) objectief vastgesteld hoe het stond met stijfheden verschillende fietsen (en dat was omdat "stijfheid" niet slechts een enkelvoudige maat was).
Hoe het precies zat ben ik vergeten, maar er waren verschillende "stijfheden" die gemeten werden, en het was toen al beslist niet zo dat het voor al deze maten eenvoudig "hoe stijver hoe beter" was.
Toen was het ook al zo dat er bij aluminium meestal iets stond als "knetter stijf" en daarna meestal een opmerking over gebrekkig comfort. Jammer genoeg ging FIETS meer en meer naar uitsluitend de rappe fietsjes, en steeds minder over ook de iets gewonere fiets/vakantie fiets, dus ben ik gestopt met het volgen van de ontwikkelingen.

Overigens waren er ook vóór het aluminium en de overmaat buizen al wel fietsen met een goed vakantie-fiets-gedrag.
Voor het dragen van veel bepakking hoeven echt niet alle stijfheden even hoog te zijn. Voor een vakantiefiets wil je dat de bepakking niet "werkt" (want die gaat dan tegenwerken), en je wilt dat de fiets tot heel hoge snelheden, ondanks die bepakking stabiel blijft, en niet in een of andere resonantie geraakt.
Tegen zo'n resonantie (ook wel shimmy-en genoemd) helpt natuurlijk knetter stijf - dan komt die resonantie zo hoog te liggen dat ie niet hinderlijk is. Zo'n resonantie voorkom je ook wanneer de verschillende eigen-frequenties zo liggen dat ze elkaar niet versterken. Misschien is het (tegenwoordig met de toegenomen rekencapaciteit) wel door te rekenen, maar het is meestal een soort trial-and-error, en dus ook ervaring van de frame-ontwerper/frame-bouwer.

Tot zover een stukje OffTopic want de vraag was naar een woon-werk en dagtochten-fiets voor iemand die zowel niet groot als niet zwaar is, dus risico's van een te licht en te slap frame zijn eigenlijk direct al gering. En daarmee is het in zekere zin On Topic: de stijfheid zal hoogstens te hoog zijn en een dis-comfort probleem veroorzaken.

Wellicht is de huidige mode van de over-dikke banden* deels ook ingegeven door de soms wel heel erg stijve frames.   Er was ooit een mode in de dunste bandjes, ook voor vakantiefietsen, daarna moest je hybride of 26inch MTB-achtig hebben, en nu zijn het vooral de dikke banden en is de ooit typische randonneur weer "ouderwets". Als je de argumenten door de tijd heen op een rijtje zet dan zijn er al heel veel tegenstrijdigheden als het beste naar voren geschoven. Er is dus rond de fiets sprake van een belangrijk deel emotie en veel minder wetenschap als je zou denken.
  * Die overdikke banden hebben ontegenzeggelijk voordelen op slechte (grind) wegen etc.
Leon schreef:
za 29 feb, 2020 09:20
Mr. Z schreef:
za 29 feb, 2020 00:17
@Leon, de T-400 is een fiets met 26 inch wielen, dat is wat anders dan de 28 inch VSF fietsen.
We hebben ook een 28 inch VSF in huis, T100. Een mixte (dames) frame nog wel. Die fietst al even prima als mijn T400, ook met een bom spul er op. De maat is vrijwel indentiek.

Waar baseer je het op dat dat zo anders zou moeten zijn? Wat zou er anders moeten zijn?
Bij dezelfde materialen zal een kleiner frame [en wiel] stijver zijn, een lange buis buig je makkelijker dan een korte :wink:
Een 26" fiets is compacter dus kortere buizen, kortere voorvork en achterbrug want de wielen zijn kleiner.

Een slap frame buigt alle kanten op, een stijf frame is vooral zijdelings stijf en enig comfort kan bereikt worden door de voorvork wat flex te geven naar achter toe, een dunne staande achter vork die wat kan doorbuigen en een dunne zadelpen en dikke banden die op een lagere spanning gereden kunnen terwijl de rolweerstand licht blijft.
Maar de zijdelingse stijfheid van een frame en wielen bepalen hoe koersvast en efficiënt het is.

En wat betreft het afdwalen in de topics hier, tja dat gebeurd wel veel, ken een forum waar er dan een bezem doorheen gaat en de te veel off-topic berichten in het draadje Off-topic worden geplaatst..