Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Decathlon vakantiefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Decathlon vakantiefiets

154 berichten
Wim schreef:
wo 04 mar, 2020 10:02
Meer info hier: https://bikepacking.com/news/readers-ri ... uring-920/
In de comments van dit artikel zitten interessante foto's verscholen van hoe de fietsen ook verkocht zouden worden. Om één of andere reden waren ze in twee geknipt, ik heb ze even terug bij elkaar gezet:

zwart decathlon.jpg
blauw decathlon.jpg
Ik hoop wel dat de fietsen ook voorzien zijn voor conventionele bagagedragers.

Die achterdrager toont meteen waarom er een verlaagde achtervork gebruikt is, dit kan je niet doen met een conventioneel kader want dan veranderd de hoek van achtervork per maat. Eerlijk gezegd lijkt met dit wel een goede constructie, het gewicht van je bagage wordt nu over 6 bouten verdeeld waar het met een conventioneel bagagerek op 2 M5 boutjes terecht komt, en dan nog in een afschuivende belasting.
Volgens mij komt het gehele gewicht uiteindelijk op de onderste boutjes want daar zit het zwaartepunt van de tassen. De middelste boutjes doen niks. De bovenste houden het zaakje alleen recht. Het is me niet duidelijk hoe de dwarskrachten opgevangen worden en het onderste gebogen deel van de achterste buis vangt alle gewicht op met buigbelasting. Ik vind dit een geval van moeilijk doen.
Bij de gebruikelijke setup heb ik nog nooit gebroken boutjes gezien.
Leon schreef:
wo 04 mar, 2020 22:58
Bij de gebruikelijke setup heb ik nog nooit gebroken boutjes gezien.
Niet bij de stalen dragers van Tubus (en Vittorio). Van de aluminium dragers van Koga en Blackburn herinner ik me dat de poten wel eens braken, al kon het soms jaren goed blijven gaan.

De bevestiging van deze Decathlon drager doet me een beetje denken aan een ligfietsdrager. Op mijn Optima Orca stond die echter niet op de achtervork, maar hing met 2 x 2 bouten aan de framebuis onder het zitkuipje. De aluversie brak al na 1000 km af naast die bouten. Een stalen exemplaar met dezelfde buisdikte was na 20.000 km nog heel.
Hopelijk komt er van de Decathlon drager een stalen versie. Ik zie nog niet zo gauw hoe je op die fietsen een Tubus drager zou kunnen monteren.

Afbeelding
Kees, Leon heeft het over afbrekende boutjes, niet over brekende dragers.
OK, ik zie het. Wat niet weg neemt dat ik wel benieuwd ben naar de kwaliteit van die dragers, gezien mijn ervaringen daarmee.
keesswart schreef:
wo 04 mar, 2020 23:29
Ik zie nog niet zo gauw hoe je op die fietsen een Tubus drager zou kunnen monteren.
Ik zie wel een oogje, ca. 8 cm boven de as, waar nu het spatbordstangetje aan zit. Als dat niet geschikt is voor een reguliere drager lijkt me dat een slechte en vreemde keuze. Ze kunnen wel zeggen dat ze geen overbodige oogjes willen gebruiken omdat het een bikepackingfiets is, maar op ander plaatsen wordt er bepaald niet op een oogje extra bezuinigd.
Inderdaad. Zoals Leon al waarnam: er zit een oogje ongeveer 8 cm boven de achteras (en een oogje bovenaan op de staande achtervork). Een gewone of klassieke drager zou dus ook moeten passen. Deze constructie zie je ook bij andere vakantie(achtige) fietsen (bijv. Marin Four Corners, Fuji Touring), is vermoedelijk noodzakelijk omdat de schijfrem anders (bij het monteren van een drager) in de weg zit.

Als de afstand tussen die dragernokken/oogjes waar de achterdrager nu gemonteerd is gelijk is (wat ik wel vermoed) zou je die achterdrager dus ook iets hoger naar boven of juist iets lager naar beneden kunnen monteren. Afhankelijk van je tasgrootte of schoenmaat kan je zo dus met het zwaartepunt van je achterdrager spelen/experimentern. Welke andere fiets heeft dat?! Best wel gaaf...

Die voordrager is trouwens ook een creatief knutselwerk, doet wel wat denken aan Frank Groot's/Vittorio dragers.
abre facil schreef:
do 05 mar, 2020 11:27
Als de afstand tussen die dragernokken/oogjes waar de achterdrager nu gemonteerd is gelijk is (wat ik wel vermoed) zou je die achterdrager dus ook iets hoger naar boven of juist iets lager naar beneden kunnen monteren. Afhankelijk van je tasgrootte of schoenmaat kan je zo dus met het zwaartepunt van je achterdrager spelen/experimentern. Welke andere fiets heeft dat?! Best wel gaaf...

Die voordrager is trouwens ook een creatief knutselwerk, doet wel wat denken aan Frank Groot's/Vittorio dragers.
Als ik het plaatje aanzie zijn de drie achterdrager-montagepunten niet gelijk verdeeld, maar wellicht zijn het klemmen en is er verschuifbaarheid ?
Als je het krachtenspel in aanmerking neemt dan krijgen de twee bochten onderaan de drager wel een en ander te verduren ... is het geheel stevig genoeg dan is er zelfs een kleine veerwerking (met alle voors en tegens).

De voordrager is een leuk maar eigenlijk minder revolutionair knutselwerk. Als het zo stabiel is als het oogt dan kan je er er compacte zwaardere tassen aan hangen zonder dat het de fiets onhandelbaar maakt.
Zo te zien zou de Tubus Cargo moeten passen en omdat het oogje zo hoog zit (inderdaad vermoedelijk vanwege de schijfrem) zou dat zelfs of juist met het 26 inch model moeten kunnen. Dat is 13 mm lager dan de 28 inch versie.
Die voordrager is inderdaad ook wonderlijk. Ik kan daar niet echt aan zien wat er met de krachten gebeurt. Even samen met deze fiets zijn zou wel helpen: overal eens flink aan trekken en kijken welke kant het (elastisch) opbuigt :-)
Wel is het alsof de drager met drie boutjes op rij op de vorkpoot vastzit. Dat lijkt me vreemd want met die bevestigingsplaat zet je dan de vork dus vast qua buiging.
Nu we het toch over dragers hebben... Ik vind het eigenlijk wel een goede en wellicht ook een tikkie gedurfde zet van Decathlon om hun eigen dragers te ontwikkelen. Immers, makkelijker en misschien ook minder kostbaar zou het voor hun geweest zijn om gewoon (alweer) een standard drager van merk X,Y, of Z te monteren.

Over de duurzaamheid van deze Decathlon drager(s) valt --zoals Kees ook al opmerkte-- nog weinig te zeggen, anderzijds; een beetje stevige drager ontwikkelen lijkt mij nou ook weer geen rocket science.

Ik vind het interesant om te zien dat deze drager blijkbaar speciaal ontworpen is voor (alleen) deze fiets. Zoals alles zal dat wel voor- en nadelen hebben, maar met de one-size-fits-all approach die ook de betere A+ merken handhaven, zie je soms de bekende duitse drager wel erg ver naar achter staan en dus met wel erg lange (horizontale) verbindingsstangetjes (waar IdWorx dan weer een speciale versteving aan toevoegt) aan het frame/staande achtervork bevestigt. In andere gevallen heb je de mooiste/duurste fiets maar staat de drager weer onnodig hoog omdat... Omdat de framebouwer blijkbaar niet wist dat sommige dragers ook in 26"/559 of 28"/622 maten verkrijgbaar zijn.
Leon schreef:
do 05 mar, 2020 13:29
Even samen met deze fiets zijn zou wel helpen: overal eens flink aan trekken en kijken welke kant het (elastisch) opbuigt :-)
Precies.
't Kan allemaal zo vast als een huis zijn, 't kan ook zo flimsy zijn dat je alleen de meest lichte Decathlon spullen mee kan nemen.

Onze voor- en achterdragers zijn beide dubbel afgesteund.
Achter met twee rechte strips richting staande vork, en voor met een extra hoekje op de vork-kroon.
Vóór hebben zelfs nog een extra "vast" punt.
Een vierpunts montage verkleint het wringen en torderen, en verkleint dus (ook) de kans op een hinderlijke trage resonantie bij een (zwaar) beladen fiets.
Wat mij vooral opvalt bij deze serie fietsen is de modulaire opbouw. Dat kan tot heel interesante projecten leiden. Ik hoop dat Decathlon dan naast deze fietsen ook wat setjes gaat aanbieden waarop je het basismodel kunt ombouwen naar iets anders met onderdelen die er voor voorzien zijn (bijv. bagagedarager + spatbordset om de gravelversie om te bouwen naar snelle vakantiefiets). Vooral voor kleinbehuisden kan het dan interesant zijn. Gravelfiets voor het gewone sportieve fietsen door het jaar, de week voor de vakantie een avondje sleutelen en je kunt gewoon weer je campingbagage meevoeren.
Handiger zou dan wel een model zijn met de modernere Gravelgroep GRX die kleinere voorbladen heeft. Zo kom je tenminste met bagage ook weer bergop.
Een andere optie zou zijn 2 van deze fietsen kopen en zelf onderdelen mixen en matchen. Bij een alu frame van deze prijsklasse kun je verwachten dat deze een relatief beperkt leven heeft. je hebt dan een hoop onderdelen om te mixen&matchen + een reserve frame op voorraad.

De gravelfiets + de achterdrager samen met een paar klikspatborden zouden ideaal zijn voor een meer Frans georienteerde manier van vakantiefietsen. Fiets thuis in een Decathlon fietstas verpakken en met de TGV meenemen (mag in iedere TGV) naar je startplek. Fiets daar weer in elkaar zetten, bagagedrager erop schroeven. 2 tasjes er aan hangen, fietstas bovenop en dan van F1 hotel naar F1 hotel fietsen.

Hier op dit forum denk ik dat er weinigen zijn die tot de doelgroep van de decathlon ontwerpers horen. De doelgroep is eeder de beginnende vakantiefietser die nog geen schuur vol met fietsen heeft en precies weet wat hij/zij wil.
Toch komen hier regelmatig nieuwkomers langs die advies willen hebben. Ook op de fiets en wandelbeurs had ik veel belangstelling voor mijn lezingen over lichtgewicht voor een bescheiden budget. Voor hen zou deze serie fietsen dus aantrekkelijk kunnen zijn. Natuurlijk zou ik zelf ook de meeste belangstelling hebben voor de gravelbike als basis voor een vakantiefiets. Dragers en spatborden erop, en je bent al een hel eind. Een lichter verzet zou mooier zijn maar als ik het goed begrijp zit op deze fiets 32t voor en 42t achter. Dat is toch vrijwel helzelfde als een klassieke combinatie als 24t voor en 32t achter. Iets lichter zou misschien fijner zijn, maar met weinig bagage zou je toch bijna overal boven moeten kunnen komen. Van de fietsen met recht stuur heeft het middelste model wel een groep met een triple, maar ja, zo'n recht stuur.
Klopt, voor iemand die net start is dit een hele mooie fiets. Vooral als je vanaf een racefiets achtergrond komt. Ik bedoelde in dit geval eerder degenen die hier in deze thread aan het reageren zijn ;).
Dit zou ook een mooie optie zijn als je fiets bijvoorbeeld tijdens het transport naar het startpunt van je vakantie onherstelbaar beschadigd is geraakt en je toch snel iets wil hebben om je vakantie niet helemaal te laten mislukken.
Er is wat meer info (componenten & geometrie) beschikbaar gekomen over de reisfietsen van Decathlon op hun instagram pagina https://www.instagram.com/stories/riverside_decathlon/

Bijlagen

Wat mij (prettig) verbaast is om te zien hoe serieus Decathlon het testen lijkt te nemen. Dat boezemt vertrouwen in.

(ik kan me nog herinneren hoe Giant meerdere keren met nieuwe randonneurs kwam aanzetten, die slechts op papier getest leken. En dan ook nog door marketeers... :)

Drie bijna totaal verschilende fietsen, ook qua prijzen. Alleen het frame lijkt hetzelfde.
Over de verschillende specs zal nog een hoop geschreven gaan worden: van wel of niet voorderailleur, de charger, tot de zadels.

Persoonlijk vooral benieuwd naar de (kwaliteit van de) dragers en wielen.

Hier nog wat (test)ervaringen:
https://todogravel.com/novedades-decath ... n-grvl-120
http://xn--javierbaonizu-pkb.es/riversi ... kepacking/
https://un-monde-a-velo.com/velos-riverside-decathlon/
https://todogravel.com/touring-920-la-n ... e-aventura
Ik ben heel erg fan van Decathlon maar hier hebben ze de bal misgeslagen IMHO. De frames zijn, zeker in de kleine maten, veel te lang :(

De Small heeft 30mm meer Reach dan mijn Kinesis Tripster AT en 20mm meer Stack. Hoe dat zou moet passen voor iemand van 155 tot 165 cm is mij totaal onduidelijk, ik ben 1m67 en rij een Tripster maat 51. Ter info: de grootste Tripster, maat 63, heeft een reach van net geen 40cm. De Small van Decathlon heeft een reach van 41cm...

BB drop, 54mm, is ook belachelijk klein voor een fiets die minimaal met 42mm banden gereden wordt, in de dropbar versie zitten er zelfs 57mm banden op. Dit levert waarschijnlijk problemen op met standover height.
bdr schreef:
di 09 jun, 2020 13:58

De Small van Decathlon heeft een reach van 41cm...

Dat moet een tikfout zijn. Dat is veel meer dan een racefiets zoals een Giant TCR in maat M.
En die TCR is niet bepaald een comfortmodel.
Ik baseer me op de geometrietabel in de bijlage van Boeboe hierboven. Er zijn wel twee opmerkingen:
  • Misschien zijn er twee versies van het frame, één voor flatbar (lang) en één voor dropbar (kort) en zijn dit de cijfers van het lange frame
  • Het is de bedoeling om met heel korte stuurpennen te rijden, 60mm voor de small.