Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofdlager vervangen na hoeveel km, advies gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Balhoofdlager vervangen na hoeveel km, advies gevraagd

fud0 schreef:
za 07 mar, 2020 19:02
Alleen de naam.. tja. :) (het hoofd van het bal/de fiets, kan niet zonder een goed balhoofd, het balhoofd ben je zelf, want jij bent de bestuurder, het hoofd van het feestje/bal) :shock: :)
Ik ben niet zo bezorgd over die lagers (de meeste in mijn fiets zijn ook ouderwetse lagers) ... maar van de weeromstuit gebruik ik weer een vet-kwaliteit die geschikt is voor veel zwaardere toepassingen als die die je ooit op een fiets zult treffen.
Ik gebruik Molykote BR2plus ... het enige nadeel is dat het enorm zwart is (of eigenlijk grijs-zwart), het vlekt geweldig ... dat zwart is ook een voordeel: je ziet waar je genoeg hebt toegepast. Ander voordeel is dat de betere ijzerwinkel deze BR2plus gewoon in een tube vekoopt, en je doet eindeloos met zo'n tube.

Rem- en derailleur-kabeltjes kan je ook smeren met dit zwarte vet   :shock:

En ... een gewoon wiellager draait - in ieder geval vrij in de lucht - een stuk beter met BR2plus vet ipv het traditionele kogelagervet uit een blikje.

O ja, als een tenslotte:
Bij een auto-wiellager (bij een auto waar het nog losse industrielagers zijn) duwt de goede monteur het hele lager vol met vet.
Bridgestone SM schreef:
za 07 mar, 2020 12:05
Leon schreef:
za 07 mar, 2020 10:00
Bridgestone SM schreef:het draait
Het maffe van een balhoofdlager is juist dat het nooit een heel rondje draait. Dat maakt het niet gunstig.
Klopt, dat maakt het allemaal niet beter.
iedere paar jaar wat nieuw vet zorgt ervoor dat in ieder geval de kogeltjes nog eens extra draaien.
Overigens, het slechts weinige en bescheiden draaien heeft ook een voordeeltje.  Als je een beetje oplettend bent voel je vanzelf dat de fiets niet meer lekker stuurt, en dan heb je nog heel lang de tijd om er iets aan te doen.
Ondanks het weinige subtiele van mijn RVStalen-ros (en vooral ondanks al het extra gewicht van bagagerekken voorop) kan ik 'm rechtuit laten rollen, en zelfs sturen als ik de fiets aan het zadel voortduw - zitten er voorkeursposities in het lager, of draaite het gewoon niet lekker, dan wordt zoiets snel heel lastig.

Het andere uiterste is een wiellager in een auto: je rijdt daar toch harder mee als op een fiets, en met heel andere gewichten en krachten, en er zijn auto-eigenaars die er mee blijven doorrijden, ook al piept en knarst er een wiellager dat het een lieve lust is (uiteindelijk gaat dan ABS etc ook nog opspelen, en dan nog zijn er mensen die doorrijden).  Het komt voor dat het zover komt dat het lager uiteindelijk zichzelf vast-last door het blijvend kaal metaal-metaal contact van het kapotte lager.  In zo'n geval lopen de reparatiekosten aardig op.
Bridgestone SM schreef:
zo 08 mar, 2020 13:48
Het andere uiterste is een wiellager in een auto: je rijdt daar toch harder mee als op een fiets
Ik rijdt met mijn auto toch niet als op de fiets?
Bridgestone SM schreef:
zo 08 mar, 2020 13:48



Ondanks het weinige subtiele van mijn RVStalen-ros (en vooral ondanks al het extra gewicht van bagagerekken voorop) kan ik 'm rechtuit laten rollen, en zelfs sturen als ik de fiets aan het zadel voortduw - zitten er voorkeursposities in het lager, of draaite het gewoon niet lekker, dan wordt zoiets snel heel lastig.
Idd. ik heb begrepen als het balhoofdstelsel goed is afgesteld, kun je met losse handen goed fietsen en trekt je fiets bv. niet naar links of rechts of idd. als je hand op zadel legt kun je de fiets makkelijk sturen.
fud0 schreef:
zo 08 mar, 2020 19:55
Bridgestone SM schreef:
zo 08 mar, 2020 13:48
Ondanks het weinige subtiele van mijn RVStalen-ros (en vooral ondanks al het extra gewicht van bagagerekken voorop) kan ik 'm rechtuit laten rollen, en zelfs sturen als ik de fiets aan het zadel voortduw - zitten er voorkeursposities in het lager, of draaite het gewoon niet lekker, dan wordt zoiets snel heel lastig.
Idd. ik heb begrepen als het balhoofdstelsel goed is afgesteld, kun je met losse handen goed fietsen en trekt je fiets bv. niet naar links of rechts of idd. als je hand op zadel legt kun je de fiets makkelijk sturen.
Klopt, met één reserve:
Je fiets kan ook naar links of rechts trekken ten gevolge van een kromme voorvork (die had ik nadat een inhalende auto erg snel weer naar rechts kwam ... ik zag ineens de spiegel van de inhalende auto bijna die van een geparkeerde raken, en daar zat ik nog tussen.
't Kan nog erger zijn, soms zie je een fiets kreeftsgewijze voortrollen, of met twee wielen tegengesteld schuin als een X.
Dus ... als alles verder klopt en de fiets heeft toch een eigen wil dan is het goed naar de balhoofdlagers te kijken.

O ja, zo'n cartridge-lager kan je ook nog eens een beetje, of 90º of 180º draaien, wellicht is dat genoeg om nog 1000 km naar huis te fietsen en de klachten wat te verminderen. (NB Een viltstift in je reparatieset kan heel handig zijn.)
Bridgestone SM schreef:
zo 08 mar, 2020 20:44
Je fiets kan ook naar links of rechts trekken ten gevolge van een kromme voorvork
En een krom frame en schakel- en remkabels die zo gemonteerd zijn dat ze aan het stuur trekken.
Het kan ook best zijn dat de fiets met een balhoofdstel dat te los zit prima rechtuit fietst.
Leon schreef:
ma 09 mar, 2020 10:28
Bridgestone SM schreef:
zo 08 mar, 2020 20:44
Je fiets kan ook naar links of rechts trekken ten gevolge van een kromme voorvork
En een krom frame en schakel- en remkabels die zo gemonteerd zijn dat ze aan het stuur trekken.
Het kan ook best zijn dat de fiets met een balhoofdstel dat te los zit prima rechtuit fietst.
Precies ... ik denk dat we nu alle "ellende" rond balhoofd en het sturen wel opgesomd hebben.
O ja, een los voorwiel kan ook nog.