Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sterke cassette body. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Sterke cassette body.

Hier reactie van de inmiddels op het juiste moment nog teruggevlogen Marrocaganger. Dank jullie allen voor de adviezen. De defecte naaf betref een 10 speed XT disk van Shimano. Ik ga wrs voor de novatec deze

https://www.bikester.nl/novatec-superli ... ifications

Maar heb nog niet geheel helder of je die op de FH M 785 naaf past of dat ik een novatech as moet inspaken

https://www.google.com/search?q=shimano ... EPtN4MhDAM
Pijna001 schreef:
vr 20 mar, 2020 14:15
Maar heb nog niet geheel helder of je die op de FH M 785 naaf past of dat ik een novatech as moet inspaken
Je moet een nieuwe as inspaken, die Novatech body zal nooit in een Shimano-as passen.

Denk eens aan DT Swiss 350 als je toch een nieuw wiel gaat (laten) maken.
Dat wordt dus een nieuwe naaf en bijgevolg opnieuw inspaken, ik zou eens contact met Elan in Nijmegen opnemen (+31 (0)24 - 343 08 54) (met nummerherkenning aan bellen ze vaak ook nog terug als het te druk is om de telefoon aan te nemen), zij importeren die naven voor zover ik weet (en zijn daarnaast importeur van Rohloff :wink: ).

Als het wat goedkoper moet dan zou ik er gewoon weer een body van Shimano opzetten, voor 3 tientjes fiets je bij wijze van spreken morgen weer verder, (https://www.mantel.com/shimano-deore-xt-y3cz98050-body) een nieuw wiel kost toch wat meer tijd.(en geld)
bdr schreef:
vr 20 mar, 2020 14:20
Denk eens aan DT Swiss 350 als je toch een nieuw wiel gaat (laten) maken.
Geweldige naaf, maar alleen 32 gats helaas.
Hoi, hier Marroco ganger die net op tijd terug is. PFF. Het betrof een xt disk 10 speed. Ga nu voor de NOVA tech. Dank jullie allen hartstikke voor de input.
Die xt 10 speed disk had minder dan 1000 km gedraaid en maar 200 off the road met bepakking. Zelf weeg ik maar 85 kg. Wel veel gewicht op achter wat ik nu ook ga veranderen.
Pijna001 schreef:
vr 20 mar, 2020 22:56
Die xt 10 speed disk had minder dan 1000 km gedraaid en maar 200 off the road met bepakking. Zelf weeg ik maar 85 kg. Wel veel gewicht op achter wat ik nu ook ga veranderen.
Kunnen ze gewoon niet tegen helaas...zelfs de normale Deore is sterker...
In dat geval is 15 euro genoeg. Ik heb die en heb er best regelmatig op gebeest, maar niet op vakantie want dat is niet het moment.
Een ouder type lx cassette houder weegt 40 gram en nieuw tiep xt schijf ook. Maar is wel veel duurder. Dus ik begrijp die dwaling van Shimano nog niet. Ga voor als nog uit van een maandag ochtend model en vervang alleen cassete houder en ga bij hoge snelheden bergaf wat meer uit mijn zadel. Doen de Parijs Dakar rijders ook die ik vaak ben tegen gekomen
Pijna001 schreef:
wo 25 mar, 2020 16:43
... vervang alleen cassete houder en ga bij hoge snelheden bergaf wat meer uit mijn zadel.
Wat zou dat met een kapot freewheel te maken hebben? Ik denk dat je beter iets minder op de pedalen kunt rammen bij bergop mtb-en en daarnaast voorkomen dat er water in het freewheel komt. (HD-spuit, plat in regen, diep water)
Wat was er precies stuk aan de vorige? Waren de lagers geroest? Zat er nog smering in? Waren de pallen losgeslagen? Was het hele ding gebroken?
Pijna001 schreef:
wo 25 mar, 2020 16:43
Een ouder type lx cassette houder weegt 40 gram en nieuw tiep xt schijf ook. Maar is wel veel duurder. Dus ik begrijp die dwaling van Shimano nog niet. Ga voor als nog uit van een maandag ochtend model en vervang alleen cassete houder en ga bij hoge snelheden bergaf wat meer uit mijn zadel. Doen de Parijs Dakar rijders ook die ik vaak ben tegen gekomen
Lekker doen - de FH-M785 met aluminium as is niet geschikt voor vakantiefietsers, hoe vaak moeten we het zeggen?
Ik heb even een stukje van de (zeer leerzame) website van M-gineering geleend;
76CF0A49-BE0D-4D35-BBCA-5EDEF954F7C1.jpeg
En dat is nou ook precies mijn ervaring en die van nog een handvol anderen met deze naaf :shock:
Doordat de as niet stijf genoeg is gaat de boel doorhangen op de aansluiting van body op de naaf en dat vind de draadbus in de naaf weer niet leuk, met een gestripte draad of gescheurd naafhuis tot gevolg.
Dat + de extra dikke alu as waardoor er kleinere kogels in moeten geven veel problemen bij de XT naaf,
Ja dat ook nog :(