Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sterke cassette body. - Forum Wereldfietser

Sterke cassette body.

Hoi, zit nu in Marroko. Bij 40 km bergaf, plots het geluid van knikkers die rollen in een glazen pot. Opvolgend de freeweelfunctie geblokkeerd. Dit is al de 3e keer dat ik in de steek gelaten wordt door een cassette body. Wie weet welk type het sterkst is. Rohloff fans aub geen stokpaardjes adviezen. Ik heb zo fiets thuis gelaten, omdat ik ga voor ultra light. Alvast bedankt. Groet Albert
Wat naar dat het materiaal je in de steek laat.

Met wat voor naaf rij je nu? En wat waren die eerdere falende naven?
Ik heb met ouderwetse* Shimano naven (Ultegra 6600, 105 5700, SLX M675, XT M756 en M752 etc) nog nooit gekke vroegtijdige problemen gehad.

*De oude versies met dunne assen en dikke lagers ipv andersom :P
tip qua kosten en verkrijgbaarheid: kijk even welke naaf je hebt, koop een nieuwe complete naaf of krijg die opgestuurd en zet alleen de cassettebody over op je wiel/huidige naaf.
reden: bij diverse webshops kost een losse freewheelbody meer dan of (bijna) net zo veel als de complete naaf (heb je gelijk ook een paar nieuwe conussen en kogeltjes :D ).
succes! hoogframe
Dat werkt helaas alleen als die naaf nog verkocht wordt, soms (SRAM helaas) ben je aangewezen op losse onderdelen. Op naven kun je maar beter niet besparen, en zorgen dat het universeel uitwisselbaar met andere naven is.
Dus als je het typenummer weet kun je kijken of er een vergelijkbaar/zelfde onderdeel te koop is.
Neem een naaf met een body met externe pallen [ dus niet in de body ingebouwd] zoals de betaalbare Novatec of duurdere Hope en DT Swiss naven.
Ga niet beweren dat die niet stuk gaan maar een aantal problemen zoals die van Shimano heb je dan niet meer, hebben ook industrie lagers dus als een lager slecht word en je fiets nog even door raakt de naaf huls niet beschadigt.

Voorbeeld
Afbeelding
Pijna001 schreef:
di 10 mar, 2020 15:23
Hoi, zit nu in Marroko. Bij 40 km bergaf, plots het geluid van knikkers die rollen in een glazen pot. Opvolgend de freeweelfunctie geblokkeerd. Dit is al de 3e keer dat ik in de steek gelaten wordt door een cassette body. Wie weet welk type het sterkst is. Rohloff fans aub geen stokpaardjes adviezen. Ik heb zo fiets thuis gelaten, omdat ik ga voor ultra light. Alvast bedankt. Groet Albert
Hope, Halo, DT Swiss, White Industries

Chris King en Phil Wood beide erg mooi gemaakt maar niet per sé sterker. (Vooral erg duur)

Ik heb met de Halo MT6 drive hub erg goede ervaringen, heb er 2 lopen.
Dt Swiss DT350 heb ik er 1 van lopen op m’n woon-werk fiets, ook goed.
Hope geen ervaring mee, maar heb er net 1 ingespaakt voor een vriend, ziet er goed gebouwd uit.
White Industries naven geen ervaring mee, maar alles wat ze maken is heerlijk overbemeten (de prijs is ook stevig trouwens)
Santos past in haar vakantiewielen een sterkere body toe, dan de shimano bodys. Dat hoor je ook want ze maken veel meer vrijloop geluid. Geen idee wie deze freewheelbody’s aan santos levert die ze in de santos naaf wordt geplaatst.
https://www.santosbikes.com/nl/santos/s ... ntos-naven
Eric op de Fiets schreef:
wo 11 mar, 2020 23:15
Santos past in haar vakantiewielen een sterkere body toe, dan de shimano bodys. Dat hoor je ook want ze maken veel meer vrijloop geluid. Geen idee wie deze freewheelbody’s aan santos levert die ze in de santos naaf wordt geplaatst.
https://www.santosbikes.com/nl/santos/s ... ntos-naven
Als ik een gooi zou moeten doen dan denk ik dat ze uit de OEM fabrieken in Taiwan komen waar Halo en Novatec ook spullen kopen, niks mis mee.
Shadow schreef:
do 12 mar, 2020 07:53
Eric op de Fiets schreef:
wo 11 mar, 2020 23:15
Santos past in haar vakantiewielen een sterkere body toe, dan de shimano bodys. Dat hoor je ook want ze maken veel meer vrijloop geluid. Geen idee wie deze freewheelbody’s aan santos levert die ze in de santos naaf wordt geplaatst.
https://www.santosbikes.com/nl/santos/s ... ntos-naven
Als ik een gooi zou moeten doen dan denk ik dat ze uit de OEM fabrieken in Taiwan komen waar Halo en Novatec ook spullen kopen, niks mis mee.
Met die Novatec naven is inderdaad weinig mis, je merkt het geluid wat ze maken pas als je weer op een fiets met een stille body fietst (maar niet trapt), Als de lagers aan vervanging toe zijn heb je alleen wel speciaal gereedschap nodig wat niet iedereen heeft liggen (of een handige fietsenmaker)
Het lijkt er op dat de naven van Santos bij Novatec wegkomen, alleen zal Santos je dat niet vertellen denk ik.
Hoeft ook niet, als ze hun naam erop zetten zal er vast iets van QC op zitten en dat is goed.
_Peter_ schreef:
do 12 mar, 2020 17:01
Met die Novatec naven is inderdaad weinig mis, je merkt het geluid wat ze maken pas als je weer op een fiets met een stille body fietst (maar niet trapt), Als de lagers aan vervanging toe zijn heb je alleen wel speciaal gereedschap nodig wat niet iedereen heeft liggen (of een handige fietsenmaker)
Het lijkt er op dat de naven van Santos bij Novatec wegkomen, alleen zal Santos je dat niet vertellen denk ik.
Mijn ervaring met industrie lagers is dat je ze vrij makkelijk kan vervangen met een hamer en een passende dop uit je doppenset :wink:
Of schroevendraaier - kuch :wink:
Hope, mountainbike er al zeker 10 jaar mee, ca. 3k per jaar. Ooit een pal doormidden getrapt. Geen idee waardoor dat kwam. Daar voor en erna geen problemen mee gehad. Ik zou het zo weer aanschaffen. Zeker ook omdat de garantie goed is. Derailleurpad brak af, derailleur belanden tussen de spaken, spaken kapot en naafflens. Kreeg een nieuwe body, enkel verzendkosten betaald.
Met alle respect, maar duizenden kilometers beladen hobbelen sloopt bijna alles.
Hope is goed en nog redelijk betaalbaar ook!
Hoe is met de body van onze Marokkoganger? Leuk om daar iets over te horen.

Lagers ergens uit rammen kan iedereen, met beleid en ervoor zorgen dat de nieuwe lagers zonder speling ook weer netjes teruggeplaatst kunnen worden is even wat anders, en of je nu industrie of losse kogellagers gebruikt speling wil je hier gewoon niet.
Tja, wel hét zwakke punt van een cup and cone cassettenaaf; zware last dragen. Het lager in de cassettebody belast de verbinding tussen de body en de naaf, daar zie je de laatste jaren de meeste defecten dan ook; losse body’s door dat de schroefdraad eruit getrokken wordt, bij de nieuwere naven zit de body geschroefd in een ring die weer in het huis geperst zit, dan trek je dus de hele ring eruit.

Bij de naven met industrielagers en een goede stijve as wordt de belasting wat eerlijker verdeeld, mits er 4 lagers in zitten.
En je de boel goed vast in het frame zet, vroeger merkte je dat niet direkt maar met een schijfrem merk je dat vrij snel doordat de schijf tegen de pistons aanschuurt dat je wiel niet zo stijf is of vast zit in het frame, soms maar ook niet altijd kun je de snelspanner nog wat vaster zetten, waardoor je dit oplost.
Shadow schreef:
do 12 mar, 2020 22:54
Tja, wel hét zwakke punt van een cup and cone cassettenaaf; zware last dragen. Het lager in de cassettebody belast de verbinding tussen de body en de naaf, daar zie je de laatste jaren de meeste defecten dan ook; losse body’s door dat de schroefdraad eruit getrokken wordt, bij de nieuwere naven zit de body geschroefd in een ring die weer in het huis geperst zit, dan trek je dus de hele ring eruit.
Jongens wat doen jullie met die fietsen? Ik dacht dat ik mijn slopersdiploma wel verdiend had, maar dit zijn defecten die zelfs ik nooit gehad heb.

Ik heb wel eens (2014) een gebarsten freewheelbody gehad, waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat de kransjes bepaald niet gelijkmatig aangrijpen op de body. De barst had overigens geen invloed op het fietsen; ik kwam er achter bij onderhoud. Ik heb het ding er af gehaald en vervangen door een exemplaar uit de oude doos van een fiets die er ook 35.000 km op had zitten en waarvanhet frame drie keer gebroken was door mijn kennelijk slopende fietsgedrag.

Afbeelding
Leon schreef:
vr 13 mar, 2020 10:11
Jongens wat doen jullie met die fietsen? Ik dacht dat ik mijn slopersdiploma wel verdiend had, maar dit zijn defecten die zelfs ik nooit gehad heb.

Ik heb wel eens (2014) een gebarsten freewheelbody gehad, waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat de kransjes bepaald niet gelijkmatig aangrijpen op de body. De barst had overigens geen invloed op het fietsen; ik kwam er achter bij onderhoud. Ik heb het ding er af gehaald en vervangen door een exemplaar uit de oude doos van een fiets die er ook 35.000 km op had zitten en waarvanhet frame drie keer gebroken was door mijn kennelijk slopende fietsgedrag.
Wat je hier de laatste jaren voorbij ziet komen is zonder uitzondering wat ik opnoemde. Als mensen daar géén last van hebben is dat alleen maar goed.