Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf Surly Long Haul Trucker bouwen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zelf Surly Long Haul Trucker bouwen

je vraagt naar deze trapas, of het wat is.
Afbeelding

het zal een prima trapas zijn, maar slechts in lengtes 107 en 110 mm verkrijgbaar (bij bike-components.de tenminste). is dat de goede lengte voor jouw crankstel?
EN, zo is te zien en geeft het commentaar aan, met Campagnolo-gereedschap/-tool te monteren. Campagnolo is prachtig, maar Shimano is gangbaarder en dus ook kansrijker om onderweg qua part en tool tegen te komen.
veelal hebben dit soort trapassen de passing van Shimano voor dit gereedschap:
Afbeelding

ik zou toch 'gewoon' een BB UN 55 van Shimano nemen. er kan iets mee zijn, zoals je eerder las in dit topic ( en zie hier: http://www.m-gineering.nl/prikbord2015.htm, maar daar is, zo nodig, mee om te gaan bij het monteren, lijkt me. een trapas blijft ook best een paar duizend km heel (los van passing/maatvoering) en dat moet voldoende zijn. (ik zou zelf met een 'goedkope' trapas van Neco of zo op reis durven gaan).
bdr schreef:
di 17 mar, 2020 01:25
Schijfremmen remmen beter en bieden meer opties naar velgen en breedte van de banden. En zoals Sonny zegt, je velg verslijt niet door te remmen.
Ja dat laatste is helemaal waar, maar als je Koolstop blokjes neemt valt die slijtage ook wel weer mee.
Bovendien remmen V-brakes en Magura hydraulische velgremmen meer dan prima!
De meeste velgen die geschikt zijn voor beladen touren, zijn velgrem velgen; Ryde andra 30 & 40, Ryde Sputnik, Exal SP19.
Fancy lichtgewicht spul is leuk als het heel blijft en je toegang hebt tot reservedelen / zelf een velg kan overspaken.
9/10 vragen over pech onderweg gaan hier over wielen...
hoogframe schreef:
di 17 mar, 2020 08:46
ik zou toch 'gewoon' een BB UN 55 van Shimano nemen. er kan iets mee zijn, zoals je eerder las in dit topic ( en zie hier: http://www.m-gineering.nl/prikbord2015.htm, maar daar is, zo nodig, mee om te gaan bij het monteren, lijkt me. een trapas blijft ook best een paar duizend km heel (los van passing/maatvoering) en dat moet voldoende zijn. (ik zou zelf met een 'goedkope' trapas van Neco of zo op reis durven gaan).
Die van Sunrace zijn ook best goed toch?
...een as uit Indonesië en die is netjes 31,0mm, de cup is echter uitgedraaid op 31,3mm...speling dus...
Intussen een BB UN55 opgepikt uit het foute land, en inderdaad op het eerste zicht absurd veel speling. Maar in de linkse cup ligt ook een ril stopverfachtig product en na installeren heb ik geen speling op deze as. Moeilijk te geloven dat die BB's met de natte vinger zijn gedraaid — op een Amerikaans forum stelde iemand (die doorgaans geen onzin verkoopt) dat Shimano bewust afgestapt was van de perfecte passing omdat zo'n 'strakke' linkercup vaak aan de as vast corrodeerde en moeilijk verwijderbaar werd.
Zou goed kunnen als je je spullen van alu maakt dat ze bij de schrootboer ook niet meer willen (er zit erg veel zink in de Shimano legering)...ik fiets nu met een White Industries trapas en daar zitten ook alu cups aan, ben benieuwd hoe die zich in vocht en pekel houden...als dit faalt gaat er een SKF in...
ik heb van het merk Sunrace de indruk dat het prima spul is. met hoe we het hier kennen ('naam', prijs, maar dat is marketing/beeldvorming) lijkt het misschien een B-merk, maar ik heb er nog geen trubbels mee gehad.
Shadow schreef:
di 17 mar, 2020 08:54
... als je Koolstop blokjes neemt valt die slijtage ook wel weer mee.
Bovendien remmen V-brakes en Magura hydraulische velgremmen meer dan prima!
Als het droog is wil ik daarin meegaan.

Maar in augustus 2018 zijn wij in de gietende regen van de Col Du Calvaire naar de dichtsbijzijnde camping in Pairis afgedaald (1100 naar 700m) en toen waren mijn V-brakes onvoldoende. Ik kreeg mijn -- weliswaar goed volgeladen -- fiets niet gestopt wanneer ik wilde. Een noodstop was geheel onmogelijk geweest. Ondanks de Koolstop dual-compound blokken.

Dat zijn natuurlijk extreme omstandigheden, ik had altijd nog kunnen afstappen om veilig beneden te geraken, maar als de vraag is of ik nu bij een nieuwe fiets voor V-brakes zou kiezen is mijn antwoord nee.

(Ook niet voor Magura velgremmen want dat vind ik het slechtste van twee werelden -- hydraulisch dus moeilijker te repareren en velgrem dus gevoelig voor slijtage en onbruikbaar bij slag in het wiel of deuk in de velg)
Ok dan, ik heb schijfremmen op allebei mijn fietsen maar de vorige woon-werk tractor had velgremmen, remde altijd prima.
Moet zeggen dat Avid BB7's het ook in de regen prima doen - maar geen alpen ervaring.