Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe weer in elkaar zetten versnelling naaf. - Forum Wereldfietser

Hoe weer in elkaar zetten versnelling naaf.

Dag, ben nieuw op forum, vaak zal denk ik niet zijn (van mijn kant bedoel ik, wat ingewikkelder sleutelen aan fietsen doe ik niet vaak) maar hoop voor nu hier wat hulp te krijgen met weer in elkaar zetten dit onderdeel van mijn fiets. Gaat om een meer dan twintig jaar denk ik, oude drie versnelling fiets. De achter as en versnelling naaf heb ik uit elkaar gehad, nu weer in elkaar zoals de onderdelen passen hoe mij dat als enige manier mogelijk leek. Maar heb aan één kant een te kort stuk over om weer in de fiets te plaatsen. Waar ik vast loop is een soort rond aan de éne kant en rechthoekig aan de andere kant boutje, die je aandraait totdat het rechthoekig deel precies past in een soort weitje waar inkepinkjes in zitten die weer in een uitholling in de buitenkant van het tandwiel past, maar schroefdraad gaat maar tot zover (zo gefabriceerd) en kan het boutje niet verder aandraaien, wat wel zou moeten als er aan de andere kant er van genoeg ruimte moet overblijven om de vork (als achter ook vork heet) er op te plaatsen. Wat doe ik fout is mijn vraag dus, dat iemand misschien weet.
Als je een passend antwoord wil hebben is het handig merk en type aan te geven. Ook zijn foto’s handig om te laten zien.
Verder weet ik dat Ytube veel te vinden is als deze vragen in het Engels stelt.
Succes, Marcel
Een Sturmey Archer 3v naaf (indien van toepassing) van tussen de 30-20 jaar oud, is van de slechtst mogelijke kwaliteit, nl, nog door de oude (pré- WW2) duitse machines (uit de Sachs fabrieken gehaald na de oorlog) en daarna nooit meer vernieuwd, alleen de toleranties steeds aangepast. Je blijft sleutelen.....
Hallo Gewij,
bij een SA3 moet je de linker conus onder de trommel helemaal eraf halen. Daarna met een beitel sla je aan de rechterzijde het hele binnenwerk los. Waar het vaak mis gaat is de rechterconus te veel aan te draaien. Je bouwt alles weer op en draait de rechterconus met de hand tot hij niet meer kan draaien, dan draai je 180 tot 270 graden weer los, lipje over de conus en borgen. Dan draai je de klok er weer in en geeft een tik met de beitel zodat het weeer vastzit. Niet te veel olie in de naaf doen, anders loopt dat je trommel in. Vergeet je trommel niet te centreren, bij het borgen de rem ingeknepen houden.
Succes Maarten van Scheppingen
sjefke schreef:
vr 13 mar, 2020 17:55
Een Sturmey Archer 3v naaf (indien van toepassing) van tussen de 30-20 jaar oud, is van de slechtst mogelijke kwaliteit, nl, nog door de oude (pré- WW2) duitse machines (uit de Sachs fabrieken gehaald na de oorlog) en daarna nooit meer vernieuwd, alleen de toleranties steeds aangepast. Je blijft sleutelen.....
Jij hebt duidelijk nog nooit een Nexus 7 open gehaald? :D
Oude SA3-naven kregen vaak het euvel dat de interne koppeling het ging begeven waardoor de naaf de neiging kreeg uit z'n 3e versnelling te schieten in z'n vrijloop. Zowel bij mijn eigen fietsen als toen ik fietsenmaker was vaak gezien. Ik heb op mijn fiets het achterwiel vervangen door een met een moderne SA3 naaf, die heeft dit probleem gelukkig niet meer en werkt sowieso al 5 jaar prima.
Shadow schreef:
vr 13 mar, 2020 23:10
sjefke schreef:
vr 13 mar, 2020 17:55
Een Sturmey Archer 3v naaf (indien van toepassing) van tussen de 30-20 jaar oud, is van de slechtst mogelijke kwaliteit, nl, nog door de oude (pré- WW2) duitse machines (uit de Sachs fabrieken gehaald na de oorlog) en daarna nooit meer vernieuwd, alleen de toleranties steeds aangepast. Je blijft sleutelen.....
Jij hebt duidelijk nog nooit een Nexus 7 open gehaald? :D
Nee, die niet, wel de Alfine, ook met een onplezierige verrassing....