Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd fiets WW-verkeer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd fiets WW-verkeer

Wat velen zich niet realiseren is dat fietsen in de stad (stad tot 40000 inw) remblokjes vreet (en niet velgen). Langere tochtjes sparen net je blokjes (en de velgen). De schijfremmen-mania is gewoon geld-mania van de fabrikanten.
Hoi,

Ik zit met een ander luxe probleem. Ik rijd nu op een Koga signature met Rohlofnaaf voor woon werk verkeer. kan nu via de plaatselijke dealer een Santos race liter aanschaffen met Rohlofnaaf. Of een travelmaster 2.9 met pinion 18. Voordeel race liter is licht in gewicht nadeel comfort.voordeel travelmaster groter bereik in versnelling en meer comfort. Nadeel zwaar. Deze twee fietsen kan ik voor hetzelfde bedrag aanschaffen. Ik rijd gemiddeld 40 km per dag. Welke zullen jullie aanraden. Graag de voor en tegens ben bewust dat het om totaal twee verschillende fietsen gaat.

Bas
Bas.nl schreef:
zo 22 mar, 2020 18:16
Hoi,

Ik zit met een ander luxe probleem. Ik rijd nu op een Koga signature met Rohlofnaaf voor woon werk verkeer. kan nu via de plaatselijke dealer een Santos race liter aanschaffen met Rohlofnaaf. Of een travelmaster 2.9 met pinion 18. Voordeel race liter is licht in gewicht nadeel comfort.voordeel travelmaster groter bereik in versnelling en meer comfort. Nadeel zwaar. Deze twee fietsen kan ik voor hetzelfde bedrag aanschaffen. Ik rijd gemiddeld 40 km per dag. Welke zullen jullie aanraden. Graag de voor en tegens ben bewust dat het om totaal twee verschillende fietsen gaat.

Bas
Racelite, kun je van je woonwerk rit een training maken 8)
Ik doe mijn woon-werk verkeer (2 maal 30 km, maar niet iedere dag) al een aantal jaren op een race lite. Daarvoor op een vakantiefiets met derailleur. Het bevalt mij tot nu toe erg goed; veel beter dan de vakantiefiets. Zelf houd ik van een beetje voorover zitten. (heb een race stuur). Ik ervaar het comfort als zeer goed. Het grote voordeel van de race lite t.o.v. van van een zwaardere vakantiefiets is dat het echt veel minder kracht kost. 's Ochtends fiets ik op mijn gemakje tussen de 20 en 25 km/u naar mijn werk en kom niet bezweet aan. Terug naar huis gaat het vaak wel wat sneller. Verder gebruik ik de race lite als lichte vakantiefiets voor bijvoorbeeld een rondje Nederland. Maar je kunt er zelfs een echte fietsvakantie mee doen. Het frame kan het gemakkelijk aan. Moet je uiteraard wel goed op het gewicht letten. In ieder geval perfereer ik voor woon werk verkeer de race lite ver boven een fiets als de Travelmaster. Bovendien heb je voor woon werk niets aan het grotere bereik van de Pinion.
Klopt inderdaad dat je sneller bent met de race lite. Ik heb zelf wel graag wat meer comfort ook omdat ik regelmatig schouder klachten heb.
Shadow schreef:
vr 20 mar, 2020 21:30
Prima, maar je wilt onderhoudsarm? Dan pak je geen rando met derailleurs voor weer en wind verkeer.
Kijk dan naar een Bulls Urban of Cube Travel Pro als het budget zo krap is.
Ik heb mijn budget door een meevaller wat kunnen verruimen. Ik twijfel nu tussen een Koga F3 6.0 (2019 of 2020), Cube Travel SL 2020 en die Stevens Superflight 2020. Wat zou u mij aanraden?
Cube of Stevens, Behalve de prijs zit daar ook verschil in afmontage, Cube heeft betere remmen maar de Stevens mooiere verlichting en banden, maar ook 300 duurder. Persoonlijk zou ik de Cube nemen, de koplamp opwaarderen van B+M IQ-xs naar B+M IQ-X of SON Edelux 2, de banden naar 42mm Marathon Supreme en klaar.

Waarom ik de Koga niet zou nemen? De vering in het balhoofd. Onnodig en het gaat net stuk buiten de garantie ofzo.
Shadow schreef:
vr 27 mar, 2020 20:30
Cube of Stevens, Behalve de prijs zit daar ook verschil in afmontage, Cube heeft betere remmen maar de Stevens mooiere verlichting en banden, maar ook 300 duurder. Persoonlijk zou ik de Cube nemen, de koplamp opwaarderen van B+M IQ-xs naar B+M IQ-X of SON Edelux 2, de banden naar 42mm Marathon Supreme en klaar.

Waarom ik de Koga niet zou nemen? De vering in het balhoofd. Onnodig en het gaat net stuk buiten de garantie ofzo.
Dankjewel voor je duidelijke advies. Dat van die balhoofd vering had ik niet gezien maar inderdaad onnodig.
Dat van de lamp is puur persoonlijk hoor, maar die bandenwissel zou ik wel doen, Mondials zijn prima voor zwaar beladen gebruik en semi offroad, maar voor woonwerkverkeer en af en toe vakantie zou ik Marathon Supreme’s nemen...

Edit; te snel getypt :D
Het is voor mij altijd mooi om dit soort topics te lezen. Men gaat dagelijks een stukje fietsen en daar hoort dan meestal een lichte en exclusieve fiets bij. Jarenlange ervaring op de fietspaden tussen Epe en Zwolle (25km) leert mij echter dat vrijwel alle dure fietsen binnen blijven en de gewone fietsen de overhand hebben. Zelf rijd ik meerdere malen per week op en neer om een Azor met drie versnellingen en een voordrager en 47 mm antilek banden. Dat gaat heel goed in een tijd van tussen de 58 minuten en 1 uur en 5 minuten. De 3 versnellingsnaaf heeft minimale weerstand in de 2 (minder dan de rohloff), lekke band heb je niet en minimaal onderhoud. Door de voordrager heb je een beter gewichtsverdeling en hoef je niet met rugzak te werken. Belangrijkste is denk ik dat de fiets je perfect zit en niet zozeer de onderdelen.
jebo schreef:
do 02 apr, 2020 13:08
Het is voor mij altijd mooi om dit soort topics te lezen. Men gaat dagelijks een stukje fietsen en daar hoort dan meestal een lichte en exclusieve fiets bij. Jarenlange ervaring op de fietspaden tussen Epe en Zwolle (25km) leert mij echter dat vrijwel alle dure fietsen binnen blijven en de gewone fietsen de overhand hebben. Zelf rijd ik meerdere malen per week op en neer om een Azor met drie versnellingen en een voordrager en 47 mm antilek banden. Dat gaat heel goed in een tijd van tussen de 58 minuten en 1 uur en 5 minuten. De 3 versnellingsnaaf heeft minimale weerstand in de 2 (minder dan de rohloff), lekke band heb je niet en minimaal onderhoud. Door de voordrager heb je een beter gewichtsverdeling en hoef je niet met rugzak te werken. Belangrijkste is denk ik dat de fiets je perfect zit en niet zozeer de onderdelen.
Nog extremer: Een lekker "passende" maar verder horkerige fiets is de beste trainingsfiets.
Voor het triviale woon-studie-verkeer reed ik op de oude "Donner-fiets" van mijn opa bijna net zo vlot als op de toen best vlotte Bridgestone (lichter en toen nog 10 versnellingen). Zo'n fiets zonder versnellingen leert je geheel "gratis" om zowel met souplesse met de wind mee, of achter een trosje racefietsers, rap door te trappen, als ook helling op en/of het tegen de wind in te stoempen.

Stap je daarna op een volbepakte vakantie-fiets dan ben je blij met deze training.

O ja, als je bij tegenwind niet bezweet wilt raken heb je hetzij een e-bike nodig danwel gewoon meer tijd ... tegenwind betekent meer energie steken in het overwinnen van de afstand.
(O ja, zo getraind raken dat je de een korte afstand met twee vingers in je neus rijdt helpt ook ... maar om getraind te geraken zal je juist weer moeite moeten doen.)
In het tijdschrift Human Power 2001 "The mechanical efficiency of
bicycle derailleur and hub-gear transmissions"

Kun je lezen dat de gewone 3 versnellingsnaaf heel goed scoort in de 2 op het gebied van efficiency. Dit wordt dus ook bevestigd door wat je schrijft over de donner fiets. Voordeel van dit soort fietsen is ook dat je meer voorop over het stuur kunt liggen (met de jas onder de ellebogen). Dat lukt met de mountainbike achtige zit niet. Echter niemand zal het willen geloven maar de Santos fiets ik er vrij makkelijk uit, alleen de echte racefiets dat lukt niet. Dus de gewone fiets is echt niet veel minder maar dan met goede banden, een perfecte zit, niet die zware naven, en geen trommelremmen. Maar goed niemand wil dit geloven tot ik je inhaal :D
jebo schreef:
do 02 apr, 2020 21:41
In het tijdschrift Human Power 2001 "The mechanical efficiency of
bicycle derailleur and hub-gear transmissions"

Kun je lezen dat de gewone 3 versnellingsnaaf heel goed scoort in de 2 op het gebied van efficiency.
Weet je hoe dat komt? Dat komt omdat de 2 van een 3 versnellingsnaaf meestal een directe 1 op 1 aandrijving is, dus het kan nog mooier, met een single speed naaf, scheelt gewicht, onderhoud en dus snelheid :!:
1 versnelling is inderdaad het mooiste maar dat durfde ik bij aanschaf nog niet aan. Nu zou wel kunnen, hoewel ik bij hele zware tegenwind nog weleens de eerste versnelling pak en met wind mee 3. Maar de derde versnelling van de shimano is zoals bekend waardeloos veel te veel frictie. Dus die kan je goed missen. 2 gaat van 0 tot 27 km per uur.
jebo schreef:
vr 03 apr, 2020 07:50
Maar de derde versnelling van de shimano is zoals bekend waardeloos veel te veel frictie. Dus die kan je goed missen. 2 gaat van 0 tot 27 km per uur.
Het ligt aan de trajecten die je fietst. Als er een flink stuk in zit in open gebied in de richting ZW-NO of een vals plat dan is een 3 toch wel fijn, efficiënt of niet. Een 1 ook, maar dan in de andere richting.
Ik hen eens een fiets met Shimano 3V gehad. De hele fiets viel van ellende uit elkaar, maar de naaf niet.
Dat klopt ook helemaal. Ik fiets hier op de Veluwe, redelijk beschut en af en toe een heuveltje. Met veel wind zou ik voor een randonneur met racestuur gaan. In Limbur natuurlijk derailleur. De vraagsteller fietst echter een zeer beperkte afstand. 5 minuten eerder of later aankomen lijkt me dan geen prioriteit. Wel is het prettig om in het dagelijks verkeer rechtop te zitten, een goede bel te hebben, behoorlijke banden te hebben die ook onder belading over een kuiltje kunnen. Prettig zaken kunnen meenemen etc. Veel collega's van mij hebben vanuit het fietsplan een fiets met snaar en Ortlieb tasjes achterop en redelijk smalle bandjes. Als je dan 7-8 kilo moet meenemen wordt het er niet echt beter op. Mooie vakantiefietsen maar niet perse het beste voor woon-werk verkeer.
shimano 3.JPG
shimano
shimano 3.JPG (24.39 KiB) 2496 keer bekeken

rohloff.JPG
rohloff
rohloff.JPG (26.69 KiB) 2496 keer bekeken

Knipsel.JPG
Overzicht
Knipsel 2.JPG
Overzicht
Knipsel.JPG
Overzicht
Mooi toch, wetenschappelijk bewijs!
jebo schreef:
vr 03 apr, 2020 15:52
Mooi toch, wetenschappelijk bewijs!
Het valt inderdaad nogal mee met dat slechte rendement.
Sturmey 3 is de winnaar!
Net als DaVinci heb ik vele jaren met plezier dagelijks 2 x 14,5km gereden op een VSF T-300 ( maar dan de T-belt lite). Lekkere no-nonsense-fiets, waar ik geen omkijken naar had.