Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe lang doe je met de riem op je fiets? - Forum Wereldfietser

Hoe lang doe je met de riem op je fiets?

Vandaag is mijn fiets door de fietsenmaker vertroeteld tijdens de jaarlijkse beurt. En tijdens dat onderhoud kwam naar voren dat de net een jaar oude riem (cdx) al behoorlijk versleten was. De slijtage was goed te zien aan de scherp geworden tandwielen. Nog maximaal twee, drie duizend kilometer schatte men in. Als ik dat erbij tel gaat de riem in mijn geval zo’n 8 tot 9 duizend kilometer mee. Dat is wel even veel minder dan ik had verwacht en een best kostbare reparatie straks. Had ik toch beter naar Gerrit Gaastra kunnen luisteren en zijn onverwoestbare ketting setup moeten koesteren!

Nou ben ik benieuwd, hoe is jullie ervaring met de gebruiksduur van een riem? En is dat met pinion of rohloff, dan leren we gelijk of er verschil is.

En voor onze offtopicvriendjes, graag alleen reageren met ervaring uit eerste hand ofwel met eigen fiets. De discussie of riemen goed, slecht, onwenselijk, verachtelijk of het enig juiste zijn komt in andere draadjes op dit forum al ruim voldoende aan bod. 😉
Misschien interessant om te melden om welke fiets het gaat en hoe het gebruik was.

Met puur MTB gebruik in alle weersomstandigheden lijkt me het een nette score, maar met alleen zomerse kilometers in voornamelijk lekker weer....
Da een goede Jurr, gewoon grotendeels woonwerkverkeer variërend van 25 tot 50km enkele reis door weer en wind. Het is een vakantiefiets Idworx met pinion.

Ik zag trouwens een wat ouder draadje met een vergelijkbare vraag en daar lag het gemiddelde zo op 20k kilometer! Dat zullen grotendeels Rohloffs geweest zijn. Ben benieuwd naar de pinion + riem ervaringen.
Heb een setup met een Pinion en deze riem gaat al z'n 11.000 km mee. Er is nog geen slijtage waarneembaar.
Remko-opreis schreef:
wo 18 mar, 2020 22:32
Heb een setup met een Pinion en deze riem gaat al z'n 11.000 km mee. Er is nog geen slijtage waarneembaar.
CDX? CDN? CDC?
Joor schreef:
wo 18 mar, 2020 21:47

Ik zag trouwens een wat ouder draadje met een vergelijkbare vraag en daar lag het gemiddelde zo op 20k kilometer! Dat zullen grotendeels Rohloffs geweest zijn. Ben benieuwd naar de pinion + riem ervaringen.
Denk dat daar ook nog een hoop CDC riemen tussen zaten, die toch wat lastiger vergelijken met jouw genoemde CDX.
Shadow schreef:
wo 18 mar, 2020 22:39
<knip>
CDX? CDN? CDC?
Ik moest het even nakijken maar het is de CDX
Rohloff met CDX riem. Ik zit na ruim een jaar op ruim 12.000 km en nog geen slijtage te zien. Jaarrond woon-werk verkeer plus jaarrond weekendtochtjes plus paar langere fietsvakanties. Ik fiets het meest op asfalt.
De mijne is na 11.500 voor een uitgebreide onderhoudsbeurt geweest en toen nog niks aan de hand. Er werd ook geen prognose oid gegeven. Inmiddels alweer zo'n 3.000 mee gefietst en ook nog geen klachten… Mijn enige teleurstelling van de riem is dat die piept bij heel droog weer. Beetje scilionenspray doet dan wonderen…. Betreft een rholof met gates. Ik denk cdx, met blauw aan de binnenkant :D
Is het wellicht een nuttige aanvulling om één of meerdere goed bruikbare detail foto('s) erbij te plaatsen? Dan weet zie je het riemtype (tenzij de buitenzijde van de riem niet op de foto staat) is en kun je beter zien wat "niks aan de hand", "nauwelijks slijtage", "splinternieuw" en "flink versleten" inhouden.
Mijn eerste CDX riem sleet vrij snel en mijn fiets en naaf zaten onder een grijze aanslag. Er waren toen ook problemen met de bevestiging van het achterkransje op de Rohloff naaf. De nieuwe riem met het nieuwe kransje doen het goed. Ik denk dat ik ongeveer 15000 mee gefietst heb en de fietsenmaker heeft de riem laatst omgedraaid. Wel moest er een nieuw voorblad op, omdat dat ovaal en volledig versleten was (iets van 25.000 km). :D

Ik fiets dagelijks door weer en wind en over vieze paden. Ook fiets ik regelmatig over zandpaden en maak daarna mijn fiets niet schoon. Ik heb er ook heel veel cols mee beklommen en zet sowieso vrij veel kracht op de pedalen. Kortom, ik belast de riem behoorlijk en maak hem nauwelijks schoon. Ik ben dus best tevreden vanwege het weinige onderhoud in relatie tot de levensduur. Als ik er niet mee door vieze / winterse omstandigheden mee had willen fietsen zou ik teleurgesteld zijn in de levensduur.
Idworx met Rohloff naaf en CDX riem. Ik gebruik fiets het hele jaar door. Na 9.000 km geen waarneembare slijtage zichtbaar... Maak hem wel met enige regelmaat schoon met water (soms beetje dreft) en oude tandenborstel. Daarna weer beetje siliconen erover..
Is de uitlijning wel correct?
Een tandriem aandreven door een Pinion wordt veel zwaarder belast, dan een tandriem die een versnellingsnaaf in het achterwiel aandrijft. Vergelijken tussen die twee is als appels met peren.
PietV schreef:
do 19 mar, 2020 18:37
Een tandriem aandreven door een Pinion wordt veel zwaarder belast, dan een tandriem die een versnellingsnaaf in het achterwiel aandrijft. Vergelijken tussen die twee is als appels met peren.
Das precies waarom het goed is te weten of je een pinion of rohloff hebt, bij de kilometrage. Want ik vrees dat je gelijk hebt, mijn fietsenmaker suggereerde het ook al. Laat de feiten maar spreken.
Ronald van der Perk schreef:
do 19 mar, 2020 17:20
Is de uitlijning wel correct?
En wellicht de riemspanning?
PietV schreef:
do 19 mar, 2020 18:37
Een tandriem aandreven door een Pinion wordt veel zwaarder belast, dan een tandriem die een versnellingsnaaf in het achterwiel aandrijft. Vergelijken tussen die twee is als appels met peren.
Je kunt gelijk hebben, maar ik begrijp het niet.
Een fietser trapt een bepaald vermogen. Bij een Pinion wordt dat vermogen aan de trappers vertaald in omwentelingen van het achterwiel per minuut. Bij een versnellingsnaaf gebeurt die vertaling bij het achterwiel. Maar uiteindelijk heb je dezelfde verhouding tussen het aantal omwentelingen van de trappers en het aantal omwentelingen van het achterwiel. Voor de riem maakt het, zo zou ik denken, geen verschil. Corrigeer me als ik me vergis, maar volgens mij beweegt de riem bij beide systemen even snel en ondergaat dus dezelfde belasting.
derdekeer schreef:
do 19 mar, 2020 20:12
Je kunt gelijk hebben, maar ik begrijp het niet.
...
Corrigeer me als ik me vergis, maar volgens mij beweegt de riem bij beide systemen even snel en ondergaat dus dezelfde belasting.
Ik ben geen deskundige, dus laat me graag verbeteren door mensen met meer natuurkunde kennis.

Maar in het ene geval moet alle kracht - via de riem - nog naar het achterwiel moeten overgebracht worden. In het andere geval is dat niet zo.

Stel je even een situatie voor met een heel krachtige motor en een fietsers die slechts 'voor de schijn' een beetje mee trapt. Bij een middenmotor moet al die motorkracht dus naar het achterwiel overgedragen worden. Bij een motor in het wiel is die krachtoverdracht helemaal niet nodig.
derdekeer schreef:
do 19 mar, 2020 20:12
<knip> Voor de riem maakt het, zo zou ik denken, geen verschil. Corrigeer me als ik me vergis, maar volgens mij beweegt de riem bij beide systemen even snel en ondergaat dus dezelfde belasting.
De riem komt na de versnelling en krijgt te maken met grote verschillen in draaisnelheid/krachten. Zal dus bij het gebruik van de lichte versnelling (wegrijden, helling op) in ieder geval een flink grotere kracht te verwerken krijgen.
Een riem naar een versnellingsnaaf loopt altijd op ongeveer dezelfde snelheid, namelijk die van de pedalen icm factor grootte voortandwiel.

Volgens mij is het gebruikte voortandwiel bij de pinion ook kleiner dan bij een versnellingsnaaf. De versnellingen zijn namelijk van de pinion langer dan van de rohloff
PietV schreef:
do 19 mar, 2020 18:37
Een tandriem aandreven door een Pinion wordt veel zwaarder belast, dan een tandriem die een versnellingsnaaf in het achterwiel aandrijft. Vergelijken tussen die twee is als appels met peren.
Goed punt!


Bij een Pinion worden je omwentelingen vóór de riem al omgezet in kracht, bij de Rohloff en Alfine/Nexus naven gebeurd dit in de naaf, de riem maakt die relatief gezien meer omwentelingen maar wordt lichter belast.