Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma m.b.t. nieuwe vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Dilemma m.b.t. nieuwe vakantiefiets

Hoi allemaal, ik wil jullie wat voorleggen.. Ik ben op zoek naar een nieuwe vakantiefiets ter vervanging van mijn Koga traveller (66 cm). Die vakanties spelen zich overigens af in Europa.
Omdat ik het zonde vind om een dure fiets alleen te gebruiken tijdens een paar weken vakantie (nee, ik heb ook geen caravan :lol: ) wil ik deze ook gebruiken voor woon/werk verkeer. (8 km enkele reis) Ben daarom op zoek gegaan naar een fiets die géén derailleur heeft en ook nog geschikt is voor mijn lengte. Ik heb me georiënteerd op een Santos, Idworx en Gaastra en heb een ritje kunnen maken op de grootste maat Gaastra 4.14 en die is A. groot genoeg en B. fietst ook fijn. En dan komt ook nog punt C: voor mijn gevoel is een Gaastra minder bekend en wellicht minder diefstalgevoelig t.o.v. de Santos en Idworx.(?)
Nou, komt dan mijn dilemma...wat voor reden zou er zijn om een duurdere Santos of Idworx te kopen ipv die Gaastra?
Ik kan er eigenlijk geen bedenken behalve dat de Gaastra iets zwaarder is maar op het totaalgewicht van rijder, bagage en fiets is dat verwaarloosbaar...

Ben benieuwd naar jullie reacties! :D
Geometrie van de Gaastra is m.i. totaal anders, meer gericht op rechtop zitten en rustig toeren.
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.... geen echte reden anders dan een flink stuk beleving bij de bekendere andere merknamen (zo klinkt het voor mij als ik je bericht lees :) )

misschien dat er qua onderdelen nog wat verschillen zijn, maar als deze je bevalt: ga er voor ! :P
Shadow schreef:
ma 23 mar, 2020 15:14
Geometrie van de Gaastra is m.i. totaal anders, meer gericht op rechtop zitten en rustig toeren.
Voor zover ik de Gaastra heb vergeleken met de Idworx easy rohler zie ik wel een iets andere geometrie maar niet wereldschokkend..zit inderdaad iets rechter op.
Er zijn nog meer ‘onbekende’ merken die misschien minder diefstal gevoelig zijn.
Snel, Popping ( of bestaat die niet meer?) en Avaghon bijv.
Ook een stukje goedkoper dan de Idworx

Succes.
Anja
dijken63 schreef:
ma 23 mar, 2020 16:50
Er zijn nog meer ‘onbekende’ merken die misschien minder diefstal gevoelig zijn.
Snel, Popping ( of bestaat die niet meer?) en Avaghon bijv.
Ook een stukje goedkoper dan de Idworx

Succes.
Anja
Als je ze gelijk uit rust, is dat verschil zo groot niet meer...maar waarom geen Stevens, Kalkhoff of VSF dan?
Waarom geen Koga meer (als de geometrie verder bevalt )? De WT-S heeft ook Rohloff. Wel max 63 cm tegenwoordig.
Shadow schreef:
ma 23 mar, 2020 17:22
dijken63 schreef:
ma 23 mar, 2020 16:50
Er zijn nog meer ‘onbekende’ merken die misschien minder diefstal gevoelig zijn.
Snel, Popping ( of bestaat die niet meer?) en Avaghon bijv.
Ook een stukje goedkoper dan de Idworx

Succes.
Anja
Als je ze gelijk uit rust, is dat verschil zo groot niet meer...maar waarom geen Stevens, Kalkhoff of VSF dan?
Simpel... die merken 'trekken' me niet om verschillende redenen....mijn dilemma gaat alleen tussen de door mij genoemde merken.
Fedor schreef:
ma 23 mar, 2020 20:11
Waarom geen Koga meer (als de geometrie verder bevalt )? De WT-S heeft ook Rohloff. Wel max 63 cm tegenwoordig.
Nou. ik weet niet of de geometrie anders is dan de fiets die ik nu heb maar ik heb destijds een 63 bekeken en die was absoluut te klein. Daarom viel die af..
Je kunt forumlid Polling bevragen. In zijn handtekening staat oa:
"Gaastra Fyts 4.14 voor dagtochten en kampeervakantie"
hoogframe schreef:
ma 23 mar, 2020 15:22
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.... geen echte reden anders dan een flink stuk beleving bij de bekendere andere merknamen (zo klinkt het voor mij als ik je bericht lees :) )

misschien dat er qua onderdelen nog wat verschillen zijn, maar als deze je bevalt: ga er voor ! :P
Hoogframe, toch even benieuwd... wat bedoel je met 'een flink stuk beleving bij de andere merken'?
De Gaastra fiets is zo te zien op sommige onderdelen wat eenvoudiger uitgevoerd dan bijvoobeeld de Easy Rohler. Zo zitten er onder andere een simpelere achterdrager en remmen op en er zit geen voordrager op. Als jij de fiets prettig vindt fietsen en voldoet aan jouw wensen lijkt het me een heerlijke fiets,
Klaas1964 schreef:
ma 23 mar, 2020 20:30

Simpel... die merken 'trekken' me niet om verschillende redenen....mijn dilemma gaat alleen tussen de door mij genoemde merken.
Als je je zoektocht al tot deze merken hebt beperkt en deze bevalt, gewoon doen dan toch?

Details als dragers en andere onderdelen die je erop schroeft kun je altijd nog aanpassen, maar de maat en gewenste zitpositie moeten gewoon goed zijn.

Gaastra komt gewoon net als idworx bij Gerrit Gaastra vandaan, dus daar zou ik me verder geen zorgen over maken.

Diefstalrisico zou ik me niet teveel door laten beperken in aanschaf, maar vooral m'n parkeerbeleid op aanpassen.
Klaas1964 schreef:
ma 23 mar, 2020 20:48
hoogframe schreef:
ma 23 mar, 2020 15:22
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.... geen echte reden anders dan een flink stuk beleving bij de bekendere andere merknamen (zo klinkt het voor mij als ik je bericht lees :) )

misschien dat er qua onderdelen nog wat verschillen zijn, maar als deze je bevalt: ga er voor ! :P
Hoogframe, toch even benieuwd... wat bedoel je met 'een flink stuk beleving bij de andere merken'?
"Beleving"...het stuk dat je niet ziet, maar wel moet betalen.
dat is wel ongeveer wat ik ook onder 'beleving' versta.

je noemt zelf
En dan komt ook nog punt C: voor mijn gevoel is een Gaastra minder bekend en wellicht minder diefstalgevoelig t.o.v. de Santos en Idworx.(?)
en daarin 'hoor' ik ook terug dat je twee merken als duurder ziet dan de fiets die je al bevalt.
Gaastra 4.14. Wij rijden er nu ruim 9 jaar en ik 44.000 km op rond. Zeer tevreden mee. Voordragers kan je er gewoon op (laten) zetten. Het is een tractor, stijf en onverwoestbaar. Met ketting en rohloff, en een goede kettingkast, dus vrijwel onderhoudsvrij. De firmtech remmen zij. Geweldig, maar worden niet meer gemaakt geloof ik? Dus weet niet of die er nog opzitten tegenwoordig.
De achterdrager is prima, wij hebben er 12-15 kg bagage op, soms meer.
Ik heb met deze fiets alle vakanties gefietst, en de eerste 5 jaar ook ww-verkeer (2x18 km) Ben naar een speedpedelec gegaan omdat de ww-afstand naar 2x46 km ging, dat doe ik niet meer op “ome Gerrit”
Wat de Gaastra Fyts 4.14 erg interessant maakt is dat er voor onder de 3400 euro een Rohloff en SON naaf en koplamp opzit en Magura Firmtec remmen. Die laatste vind je alleen bij idworx en Santossen rond of boven de 5000 euro.
OK, op de Gaastra mogen dan goedkopere banden (nog altijd Schwalbe dat weer wel), zadel en pedalen zitten, maar die zijn zo te vervangen. Verder blijf natuurlijk het opmeten belangrijk zodat je de bij jou passende stuurpen, stuur, handvatten en zadel erbij krijgt in de juiste ergonomisch afstelling.
De bovenbuislengte is iets korter dan bij menige andere Koga, Van Nicholas, Santos, Tout Terrain of idworx, maar dat is zelden en probleem. Tenzij je echt heel diep wilt zitten.

Diefstal? Om je een kijkje in onze keuken te geven; als er al eens een vakantiefiets wordt gestolen, dan is dat meestal uit de schuur.