Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Champion Mondial Semi-Race - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gazelle Champion Mondial Semi-Race

Ronaldi schreef:
za 28 mar, 2020 19:47
leuke fiets.
als ik op een oude fiets wil gaan rijden vervang ik eerst al het vet en soms de kogeltjes van alle lagers. als hij lang heeft stilgestaan is dat vaak droog en slijt het hard als je er weer mee gaat rijden.
rijden zou ik dus nu nog niet doen. ook de trapppers kunnen uit elkaar en nieuw vet krijgen.

zou zoeken naar betere remgrepen en de kabels smeren en bij de uiteinden een halve centimeter inkorten zodat ze niet meer knikken. gazelle had mooie stevige verchroomde dragers, misschien nog wel te vinden.
Waarde is denk ik niet meer dan 100 euro, afhankelijk van slijtage van b.v. voortandwielen.
Precies, traditioneel kogellagervet kan na een paar jaar geheel waardeloos verklonteren ... en daarna je lagers verkloten.

Echter ... wat betreft die remgrepen ... daar zie ik niet veel bezwaren tegen (ik heb al vele jaren iets vergelijkbaars), wel even de draaipunten schoonpoetsen en lichtjes smeren.
Dank voor de reacties weer allen. Het smeren van de lagers is inderdaad een goede tip, dat gaat dan alleen om 2x de lagers van de voorvork of zijn er nog andere delen die gesmeerd moeten worden?
Het gaat vooral om de naven. Daarna de voorvork en trapas.
Als je de wielen er uit pakt kun je als je met de vingers de as draait meestal wel voelen hoe het zit. Het draaien hoort aan te voelen als door zachte boter. Als het asje vanzelf blijft draaien na een aanzet is het fout en moet er op zijn minst nieuw vet in.

Verder gaat het om het balhoofstel en de trapas. De pedalen zou ik geen moeite voor doen maar even wat druppels olie in laten lopen; die zijn toch niet origineel en je zet er zo andere op. Naven, trapas of balhoofdstel vervangen is minder gemakkelijk.

De moeite en het geld dat je er in stopt zou ik mede laten afhangen van de kilometers die je ermee wilt rijden en/of het bedrag wat je er nog voor terug wilt krijgen. Of je ziet het als een leerproject waar je een paar honderd euro aan mag verkwisten (ook aan mislukte dingen) en leest sites als m-gineering.nl van voor naar achter en van links naar rechts om allerlei dingen te proberen. Ik zou niet meteen dure geweldige banden kopen en dan denken dat alles goed gaat want fijne banden zijn relatief duur. (Ik heb voor mijn stadfiets die ik voor 60 euro kocht en voor 150 euro opknapte echt wel even moeten denken of het een goede fiets was voordat ik er voor nog ruim 100 euro erg fijne banden opzette)
Lagers van nieuw vet voorzien is leuk om te doen en niet zo moeilijk, zou het zelf proberen met tips van de fiets site of youtube, voor de wielen heb je een conus sleutel nodig en is het handig je tandwielen te kunnen verwijderen, afhankelijk van het type, met een beetje prutsen lukt het vaak ook zonder. .
Balhoofd lukt met een doek en een waterpomptang of een grote bahco.
Speciale fietsgereedschappen van eenvoudige kwaliteit- ruim voldoende voor thuismonteurs zoals bijna iedereen op dit forum - zijn helemaal niet duur en maken het werken veel leuker en beter.
Dag forumgenoten,

Afgelopen weekend heb ik een aardige smakkerd met mijn Semi-Race gemaakt waarbij het voorspatbord is afgebroken.
Erg zonde en daarom ben ik nu op zoek naar een ander zwart voorspatbord.
Heeft één van jullie er toevallig nog eentje liggen?

Groet
Ach jee! Zelf niet te veel schade hoop ik?

Je foto's zijn helaas verdwenen, maar als ik me goed herinner waren het Bluemels Club Specials. Die zijn mooi en licht, maar ook kwetsbaar. Daar kun je het beste maar mee overeind blijven.

Heb er helaas geen over; de mijne zijn allemaal bezet ...
non-fixie schreef:
do 07 mei, 2020 14:00
Je foto's zijn helaas verdwenen
Daarom kunnen we hier foto's op de WF server zetten, dan blijven ze behouden, dit is weer jammer zo'n leeg topic...
Ah dat is inderdaad niet handig dat ze weer verdwijnen. Zelf gelukkig niet heel veel aan overgehouden aan de valpartij.
Het gaat om dit spatbord:

Afbeelding
"Tip": ik heb wel eens op Marktplaats een Kyoso sportfiets gekocht voor €25, puur en alleen omdat er een nette set zwarte Bluemels Club Specials op zat, compleet met het originele witte spatlapje ....
Goeie tip, zal het eens in de gaten houden. Mocht ik de originele niet kunnen vinden dan zou ik er ook mee kunnen leven om een vergelijkbaar spatbordje te monteren. Mocht iemand daar nog een goede suggestie voor hebben dan houd ik me aanbevolen.

Groet,
Huub
Jacobs schreef:
ma 11 mei, 2020 19:46
Goeie tip, zal het eens in de gaten houden. Mocht ik de originele niet kunnen vinden dan zou ik er ook mee kunnen leven om een vergelijkbaar spatbordje te monteren. Mocht iemand daar nog een goede suggestie voor hebben dan houd ik me aanbevolen.

Groet,
Huub
Je hebt geluk! Hier moet wel wat bruikbaars tussen zitten, lijkt me:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Ik wil eventueel het restant wel overnemen. :)
Een ander leuk voorbeeld is dit exemplaar uit 1974.
Ik heb nog veel onderdelen van een CM Semi Race liggen, maar helaas geen spatborden. Ik had de fiets die Martin-Engeneering heeft opgeknapt. De onderdelen had ik eraf gehaald. Wie interesse heeft kan ze gratis meenemen, opsturen tegen betaling van de porto kosten.