Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Champion Mondial Semi-Race - Forum Wereldfietser

Gazelle Champion Mondial Semi-Race

Goedemiddag,

Mijn naam is Huub en ik ben sinds een week eigenaar van onderstaande Gazelle Champion Mondial Semi-Race. Ik heb de CM voor 30 euro van iemand op marktplaats gekocht, fiets stond al jaren in de schuur en hij moest er vanaf. Het leek me een mooi projectje in deze gekke tijd. De CM is nog in hele goede staat en ben nu al verliefd op de fiets, zelfs de verlichting doet het nog. De CM is zover ik kan inschatten nog grotendeels origineel, maar erg veel verstand heb ik er (nog) niet van. Bij navraag van het framenummer blijkt hij uit 1980 te komen. De bagagedrager heb ik er inmiddels afgehaald omdat deze met stukken tape aan elkaar vast zat, bovendien vind ik het zelf ook iets fraaier.

Waar ik benieuwd naar ben: de CM brochure van die tijd laat zien dat de Semi-Race een ander stuur had, betekent dit dat er er een ander stuur op is gezet? Het stuur dat er nu op zit is een Sakae custom road champion. Daarnaast ben ik ook benieuwd of iemand mij kan vertellen wat de waarde van de fiets ongeveer is.

Vind zelf de Mafac "racer" remmen erg mooi, die kende ik nog niet en daar zijn inmiddels nieuwe Koolstop Eagle Claw 2 remblokjes voor onderweg. Nou, een heel verhaal. Ik hoop dat iemand me er meer over kan vertellen, alvast bedankt voor jullie reacties!

Foto's bij het verhaal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Legendarisch frame !
Op m'n 15e een nieuwe bij mekaar gespaard met aardbeiplukken. Heel Europa gezien.
Na 160.000 km in de garage gehangen en op Cannondale overgestapt.
Waarde ongeveer E 20-150,- maar deze is wel heel mooi compleet en in deze maat niet vaak te zien, ik neem aan dat je lengte 195 a 210 cm is.
Veel plezier met '753'.
Groeten Pier.
Werden standaard geleverd met een 3ttt stuur dacht ik?
Heeft niets met een "753" te maken. Dat was het topstuk van de CM race-modellen.
Waarde iets van 100-200 euro
Stuur was zoals op de foto hieronder, maar dit racestuur misstaat 'm niet. Mooi ding en fietst vast heerlijk. Veel plezier ermee.
http://classiclightweights.net/wp-conte ... lle-08.jpg
Mooi! En een koopje.

Heb de mijne, een '79-er, ook met een echt stuur uitgerust. :)

Afbeelding
Gefeliciteerd. Dit valt toch in de categirie 'zo maken ze ze niet meer'. Je moet tegenwoordig veel geld neertellen voor een maatframe als je iets dergeljks wil hebben. Het is geen fiets voor het zware werk maar perfect voor tochten met (heel) lichte bagage en vooral over asfalt.
Er is al eens eerder een draadje geweest over dit model met veel informatie van Marten Gerritsen/m-gineering. Dat is ook het adres voor eventuele onderdelen en ideale soepele bandjes zoals de Panaracer Pasela.
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties, erg leuk om te lezen. Ik ben 193cm lang dus het frame past bij mijn lengte, heb er eergisteren een stukje op gefietst en hij fietst inderdaad heerlijk! Gaaf die zadeltas, non-fxie. Wat is dat voor een tas?
En bedankt voor de tip Wim, ga ik onthouden.

Er zit een grijze fietspomp op de fiets. Weet zo snel het merk even niet, maar niet van Gazelle. Weten jullie of er origineel wel een fietspomp van Gazelle op zat?

Groet
Ik kan die pomp helaas niet goed zien. Dat is natuurlijk wel het soort onderdelen waarop werd bezuinigd. Het is natuurlijk ook een onderdeel dat wel eens stuk gaat of verdwijnt. De beste moderne klassieke framepomp is de Zefal Hpx. Als de pomp die er op zit niet goed is kun je vragen of m-neering nog een Zefal heeft met alu kleurige bus. Dat staat mooier op zo'n fiets dan een zwarte. Je kunt geluk hebben omdat je op zo'n groot frame ook een incourante lange nodig hebt.
Als je in klassieke stijl lichte bagage wil vervoeren is een Engelse Carradice Longflap of zelfs Camper zadeltas een mooi idee. Dan heb je wel een klein dragertje nodig zoals de Nitto R10.
viewtopic.php?f=8&t=32445&hilit=champion+mondial Uiteindelijk bleek dat frame verbogen en is naar m-gineering gegaan voor een transformatie:
http://www.m-gineering.nl/semi-race.htm
De grootste charme van de semi race is dat er ruimte is voor bredere banden (ik meen 35 mm met spatborden).
Wim schreef:
do 26 mar, 2020 08:36
De beste moderne klassieke framepomp is de Zefal Hpx.
Daar ben ik het niet mee eens, en ik heb "ze" allemaal.
De beste klassieke framepomp is de Topeak Masterblaster, die doet het nog net even beter dan de al uitstekende HPX van Zefal.

Erg leuke fiets, en als band is van Panaracer behalve een Pasela ook een Gravel King aan te raden, die heeft wat minder/ander profiel. De Pasela zoemt nogal op asfalt.
Dank voor de suggestie. Die Topeak Road Masterblaster ziet er bovendien heel mooi uit, met zo'n lange alu buis.
Volgens de folders van toen, zie http://www.gazellechampionmondial.nl/brochures.html zat er standaard geen pomp op.
En wat het stuur betreft, in de 78-er folder hebben ze er bij het damesmodel erover dat deze ook geleverd kan worden met een racestuur. Waarschijnlijk is dat bij die van jou ook gebeurd.
Wederom bedankt voor jullie reacties. De fietspomp die er nu op zit is een Zefal HP 9. Als ik daar op google vind ik niks, maar ga er vanuit dat het lijkt op een HPX (?) De fietspomp doet het trouwens nog prima.

De zadeltassen van Carradice vind ik erg mooi. Wat mij betreft hoeft het niet zo groot te zijn dat een dragertje nodig is. Qua afmetingen en kleur lijkt onderstaande me wel een optie, maar past dit onder een relatief smal racefietszadel? Ik zie een soort bevestigingspunten achterop zetten, het lijkt me alsof je er nog een houder voor nodig hebt. Op de site zie ik het Quick release systeem, alles bij elkaar zou dat dan wel een aardig prijzig zadeltasje worden.

https://www.carradice.co.uk/bags/saddle ... lag-barley

En hebben jullie nog andere (liefst betaalbare) suggesties als zadeltas?

Foto van de pomp:

Afbeelding

Groet
Kijk eens bij Tim Tas? niet echt goedkoop, maar wel op maat...
En anders Topeak spullen, goed en niet te duur...
Jacobs schreef:
do 26 mar, 2020 08:16
(...) Gaaf die zadeltas, non-fxie. Wat is dat voor een tas? (...)
Een Brooks Glenbrook "holdall". Mooie tas, maar door zijn breedte een beetje onhandig met op- en afstappen.

Tegenwoordig gebruik ik meestal een iets smallere tas. Lijkt een beetje op de Brooks Millbrook, maar dan van kunstleer. €5 op een beurs, en ik sleep hem al weer jaren mee op vakanties.

Afbeelding
@Jacobs;

Zefal heeft altijd een lijn plastic framepompen gehad; die waren erg goedkoop en werden vaak bij een nieuwe fiets geleverd.
Ook nu nog produceert Zefal zo'n pomp; de "rev 88". Een zwarte kunststof uitvoering van de (aluminium) HPX.
Het ding kost zo'n 5 (!) euro en werkt uitstekend. Met het verstrijken van (veel) tijd wordt kunststof vaak bros en kan zo'n pomp ergens gaan breken. Maar qua prijs-pomp verhouding vind je niet snel een betere. Wel zwart, zoals ook de HPX is.
Wat de pomp betreft: ik heb vorig jaar een Lezyne Road Drive gekocht. Kun je aan de bidonhouder monteren met bijgeleverde beugel, maar dat vind ik niet zo mooi, en omdat ik nogal eens verschillende fietsen berijd, zit 'ie in mijn zadeltas of, als ik die niet bij me heb, gewoon in mijn zak. Rond de €40 en 20cm:

Afbeelding
leuke fiets.
als ik op een oude fiets wil gaan rijden vervang ik eerst al het vet en soms de kogeltjes van alle lagers. als hij lang heeft stilgestaan is dat vaak droog en slijt het hard als je er weer mee gaat rijden.
rijden zou ik dus nu nog niet doen. ook de trapppers kunnen uit elkaar en nieuw vet krijgen.

zou zoeken naar betere remgrepen en de kabels smeren en bij de uiteinden een halve centimeter inkorten zodat ze niet meer knikken. gazelle had mooie stevige verchroomde dragers, misschien nog wel te vinden.
Waarde is denk ik niet meer dan 100 euro, afhankelijk van slijtage van b.v. voortandwielen.