Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het kransje... - Forum Wereldfietser

Het kransje...

Ja, ik heb de oude berichten gelezen op dit forum, over het omdraaien van het Rohloff kransje.
Toch durf ik het aan om het onderwerp opnieuw aan te kaarten.
Ik heb namelijk aan mijn vrouw beloofd om haar fiets te repareren. De ketting liep eraf en na controle kwam ik erachter dat deze aardig versleten was. Ik een nieuwe ketting bestellen (zeker niet de goedkoopste) en vol enthousiasme deze op maat gemaakt en gemonteerd. Maar nu loopt de ketting niet lekker, hij grijpt niet goed aan op de tandwielen. En ik vermoed dat het kransje ook versleten is t.o.v. de nieuwe ketting. Bij een derailleur fiets vervang je dan meestal de tandwielen samen met de ketting, zodat deze lekker op elkaar inslijten.
Nu lees ik dat je een Rohloff krans kan omdraaien. En dit vind ik een heel verleidelijk idee. Maar dit lukt niet zonder het zogenaamde krans-afneem-apparaat-dingetje. Deze moet je apart kopen, zijn overdreven duur en gebruik je wellicht maar één keer in de zoveel jaren. En als je het dan een keer nodig hebt, kun je het ding wellicht niet meer vinden.

Heeft er niemand een andere oplossing om het kransje eraf te halen? (zonder geweld)?

N.b. naar een fietsenmaker brengen vind ik in deze fase een vorm van falen...en is echt mijn allerlaatste optie.
Je kan het tandwiel idd omdraaien. En daar heb je idd speciaal gereedschap voor nodig. Maar goed deze heb je ook nodig als je een nieuwe gaat plaatsen. Dus gewoon kopen. En ergens neerleggen waar je hem weer terug kan vinden.

Laat anders even weten waar je woont. MIsschiien heeft iemand in de buurt hem ook .En kan je hem 10 minuten lenen.
Den Bosch
Ik woon in Vught en de mijne mag je wel lenen. Morgen werk ik op kantoor in het centrum en wil hem wel van een afstandje toegooien. ps Verder overleg via PB!
Ik heb er ook een en woon in Den Bosch (noord). PB maar als ik iets kan betekenen. N.B. Ik werk thuis 😉
Dank je Willem!
Maar ik heb net een afspraak gemaakt met Bert.
Fijn dat dit forum zo werkt.

groet
Mooi want investeren in zo'n gereedschapje is nu minder aantrekkelijk: met de nieuwe Rohloff tandwieldragers heb je het niet meer nodig. Let dan i.v.m. de gewenste kettinglijn wel op of je de brede of de smalle drager koopt.
Terra schreef:
ma 30 mar, 2020 20:05
Deze moet je apart kopen, zijn overdreven duur en gebruik je wellicht maar één keer in de zoveel jaren. En als je het dan een keer nodig hebt, kun je het ding wellicht niet meer vinden
Aan een eenmalige gebruiker wil ik graag de tip geven hoe hij kan voorkomen dat het afneemding losschiet, en de nokken op de naaf beschadigt.
Ik klem mijn afneemding vast met een oude snelspanas.
Wim schreef:
di 31 mar, 2020 09:38
Mooi want investeren in zo'n gereedschapje is nu minder aantrekkelijk: met de nieuwe Rohloff tandwieldragers heb je het niet meer nodig. Let dan i.v.m. de gewenste kettinglijn wel op of je de brede of de smalle drager koopt.
Als je liever de opschroefkransjes op je Rohloff hebt, SJScycles heeft deze in het assortiment in 16, 17 en 19.
https://www.sjscycles.co.uk/sprockets/t ... rrency=EUR
Zelf gebruik ik de Thorn 19t schroefkrans. Ik weet niet of deze JTEK kransjes anders zijn. Het mooie van de nieuwe kransjes in combinatie met de smalle adapter is dat je vrijwel dezelfde kettinglijn kunt hebben, maar toch een 21t tandwiel dat niet zo idioot duur is als vroeger, en natuurlijk ook nog eens makkelijker te verwisselen.
Het wordt nog ingewikkelder dan ik dacht...
Nieuwe kransjes en oude, hoe zie je het verschil? En dan nog breden en smalle nieuwe Kransjes van verschillende merken.
Waarom kan het niet simpel gestandaardiseerd, als de communisten het konden...
Er zit nu een manager tussen, en die moet wel wat te doen hebben, dus verzint die dingen die niet nodig zijn maar wel geld opleveren, want mensen willen nieuwe dingen.
_Peter_ schreef:
di 31 mar, 2020 16:27
Er zit nu een manager tussen, en die moet wel wat te doen hebben, dus verzint die dingen die niet nodig zijn maar wel geld opleveren, want mensen willen nieuwe dingen.
Enlighten me. Ik ben benieuwd waar je het over hebt.
Dat was mijn reactie op de reactie van Terra, die niet snapt dat iets wat in eerste instantie simpel is, je hebt maar 1 keuze, nu blijkbaar onnodig lastig (voor Terra) gemaakt moet worden.
Ergo, je stopt een manager in het geheel en klaar ben je.
- tandwiel kan je omdraaien maar dan kan vaak je ketting nog steeds door schieten als je lang met een versleten ketting hebt doorgefietst

- opschroef tandwiel wordt niet meer gemaakt, dus je hebt nu een adapter nodig waarop je het tandwiel op bevestigt zoals op andere naven met een klemveer [ tandwiel is wel anders]

- je hebt 2 adapters, de S waarbij de kettinglijn zo goed als gelijk blijft en de gewone waarop je kleinere tandwielen op kan monteren dan op de S omdat het tandwiel verder naar buiten ligt en de ketting dan niet de naafhuls raakt
Voorlopig zijn er dus nog wel wat van die oude kransjes te koop, en ook dus 'namaak'. Het probleem met de oude kransjes is dat je een speciaal stukje gereedschap nodig hebt, en dat er niet heel veel keus was in grotere kransjes. Ze waren ook ingewikkeld gemaakt en dus duur. Grotere kransjes zijn fijn omdat je er een lichter verzet mee kunt realiseren (fijn voor zwaar beladen vakantiefietsers), omdat het wat mooier loopt en omdat alles veel minder slijt voor ongeveer hetzelfde geld. En de nieuwe zijn veel goedkoper.
Het kleine probleem is dat er een adapter nodig is, en die is er in twee soorten: een smalle waar geen heel kleine kransjes op passen (irrelevant voor vakantiefietsers) en een bredere waar dat wel kan. Als je toch die laatste kiest verandert de kettinglijn en moet je aan de voorkant ook iets doen zoals bijvoorbeeld een langere trapas. Bovendien komen de pedalen iets verder naar buiten te staan (grotere Q) en dat vindt lang niet iedereen fijn (ik niet). Kortom, ik zou voor de smalle adapter gaan.
Natuurlijk moet je bij een nieuw kransje of als je het kransje omdraait (kan zowel bij de oude als bij de nieuwe) ook altijd een nieuwe ketting monteren. Als je voortandwiel bijna versleten is zou ik overwegen zowel voor als achter meer tandjes te kiezen, want dat loopt dus wat mooier en slijt minder.
_Peter_ schreef:
di 31 mar, 2020 19:34
Dat was mijn reactie op de reactie van Terra, die niet snapt dat iets wat in eerste instantie simpel is, je hebt maar 1 keuze, nu blijkbaar onnodig lastig (voor Terra) gemaakt moet worden.
Ergo, je stopt een manager in het geheel en klaar ben je.
In dit geval heeft "de manager" daar weinig mee te maken. En echt lastig is het niet, gewoon even de handleiding doorlezen.
Ze (Rohloff) hebben het goedkoper en gemakkelijker gemaakt (toch om tandwiel te vervangen nadien), dus applaus zou ik zeggen.
Ja makkelijker, maar wel in 2 bedrijven, eerst de carrier, daarna de lockring, in één keer goed is te veel gevraagd tegenwoordig :roll:
De carrier hoef je er in principe niet meer af te halen, een tandwielwissel is als je een naaf met carrier hebt goedkoper geworden.
Dat betwist ik niet :D