Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kona Sutra 2020 - Forum Wereldfietser

Kona Sutra 2020

Hi,

Mijn naam is Valentino, sinds februari in het bezit van deze Kona. Er werd me aangegeven om hier een kijkje te nemen.

Afbeelding
Ben ik een Wereldfietser? mm.. nee niet echt. Wel gebruik ik sinds een klein jaartje de fiets om te trainen en voor woon-werk verkeer.

Het fietsen bevalt me wel; van juni tot en met december 2019 circa 5000 km gefiets. In de winter zonder spatborden en fatsoenlijke lichten was wel een uitdaging.. vandaar de Kona erbij gekocht. Er moet wel nog het ene en andere aangepast worden maar verder ben ik wel tevreden:)

De intentie is om dit jaar nog een paar flinke ritten te pakken mits corona het toe laat :( Zo heb ik de 21ste de Joop Zoetemelk laten schieten.

Ik begreep dat de back packing ritten die hier worden georganiseerd best wel leuk zijn, wie weet tot dan!

Bijlagen

welkom. mooie fiets!
als je je stuur draait, komt een uiteinde dan tegen je bovenbuis? zo ja, een tip: stukje kunststof/schuim op de bovenbuis met tape er onder en omheen om geen deukje in je bovenbuis te krijgen. een van de weinige nadelen van krom stuur en bar end shifters :shock: :D
hoogframe schreef:
wo 01 apr, 2020 09:00
welkom. mooie fiets!
als je je stuur draait, komt een uiteinde dan tegen je bovenbuis? zo ja, een tip: stukje kunststof/schuim op de bovenbuis met tape er onder en omheen om geen deukje in je bovenbuis te krijgen. een van de weinige nadelen van krom stuur en bar end shifters :shock: :D
Thx!

Nee gelukkig valt alles net onder de bovenhuis :)

Dit was trouwens mijn vorige fiets, het was erg leuk om het te bouwen.
E71E8E7A-F166-4C85-8839-19A14E8A03A2.jpeg
De fiets heb ik afgelopen januari aan een jonge dame verkocht die naar Griekenland wou fietsen. Misschien zit ze ook al hier op het forum?
de Kona inmiddels een klein 10 maanden in het bezit, in de zomer werd de fiets vooral gebruikt icm met een aanhang fiets.

424218BA-43D7-4136-9068-12B3343841F8.jpeg

desondanks dat de WTB velgen best wel sterk waren voor een standaard setje, merk ik wel dat ze het zwaar te verduren hebben gehad en niet zo sterk meer zijn als nieuw.

Inmiddels een handgespaakt wiel besteld bij Bike4travel... hopelijk kan ik veel km ermee pakken zonder problemen.


De originele Shimano ketting was helemaal uitgerekt na 2000km .. ik ga nu voor een KMC x10EL ( op mijn gravelbike is de knc ketting na 2600km nog ver van uitgerekt, hopelijk doet zo eentje ook goed bij de Kona).
Inmiddels wel wereldfietser zo te zien 8)
Desondanks het goed smeren en op tijd de ketting vervangen, heb ik het voor elkaar gekregen om de originele cassette te slijten na 2000km :o
6C38D99E-6B6A-4D1E-B3A8-05FFF9B90E07.jpeg
Ik heb nu de originele Cs hg 50 veranderd voor een slx cassette. Desondanks dat het ook deels van staal is, ga ik kijken hoelang deze het volhoud icm met een kmc ketting
I
Valentino Dailybiker schreef:
di 03 nov, 2020 14:47
Desondanks het goed smeren en op tijd de ketting vervangen, heb ik het voor elkaar gekregen om de originele cassette te slijten na 2000km :o
Waaraan leidt je af dat de cassette versleten is? Wat zijn de symptomen? Als die ketting echt op tijd vervangen is is dat wel heel snel, maar hoe heb je de kettingslijtage gemeten?
Ja zat net in de .75 bij de ketting check. Bij een kransje wou de ketting “bokken” als ik kracht ging zetten. Nu nergens meer last van
Laat me raden: het gaat om een van de kleinere kransjes waar je heel vaak op fietst omdat Nederland best vlak is. In dat geval heb je dus de verkeerde cassette en/of cranckstel en/of fiets voor je gebruik en/of je fietst altijd op het middenblad i.p.v. naar het grote blad te schakelen en/of je smeermiddel is prut.
de fiets wordt multi inzetbaar ingezet, vandaar de brede range meer dan welkom is ( ik twijfelde ook om de kona met Sram versie te nemen , ben over de Rival 1 groepset best te spreken van mijn Colmaro).


echter tijdens de natte dagen / wintermaanden pak ik de Kona ook als training fiets ipv mijn andere 2 fietsen.. dan push je wel hard/fiets je snel op de kliene kransjes van de cassette idd.. Ik had hiervoor op mijn vorige home made gravelracer/randonneur/trainingfiets van Ridley geen last van...

Ik heb nu min of meer dezelfde ketting en tandwielen setup gekozen als de Ridley.. let's see hoever we komen :)
In afwachting van mijn nieuwe velgen, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een setje brede gravelbanden gekocht voor de oude velgen... beetje spelen moet kunnen soms toch ? :p
E02B412B-3942-412C-819E-49169BDE9C20.jpeg
Valentino Dailybiker schreef:
do 12 nov, 2020 23:16
In afwachting van mijn nieuwe velgen, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een setje brede gravelbanden gekocht voor de oude velgen... beetje spelen moet kunnen soms toch ? :p
Heerlijk zo! 't bos in d'r mee 8)
Grandonneur schreef:
vr 13 nov, 2020 09:48
Valentino Dailybiker schreef:
do 12 nov, 2020 23:16
In afwachting van mijn nieuwe velgen, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een setje brede gravelbanden gekocht voor de oude velgen... beetje spelen moet kunnen soms toch ? :p
Heerlijk zo! 't bos in d'r mee 8)
Eerst uit de standaard halen :lol: