Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulde aan bike-components.de (Continental GP5000 TL) - Forum Wereldfietser

Hulde aan bike-components.de (Continental GP5000 TL)

Een week geleden merkte ik eigenaardige slijtage bij mijn achterband:
2.jpg
GP5000 TL @4000km
Banden zijn Continental Grand Prix 5000 Tubeless 32mm. De banden zijn 1 jaar oud, ik heb er ongeveer 4000km mee gereden. Dit viel mij aardig tegen. Ik weet dat dit race banden zijn die geen eeuwig leven beschoren zijn, maar met de voorganger, de Continental GP 4000 SII 28mm kan ik aanzienlijk langer rijden:

1 (11).jpg
GP4000 SII @12000km (versleten op reserve-fiets)
Ik heb de verkoper, bike-components om uitleg gevraagd, maar zij konden via mail geen oordeel vellen en vroegen om de banden terug te sturen. Een beetje lastig want die banden zaten tubeless gemonteerd maar toch maar gedaan.

Vandaag kreeg ik dit toebedeeld:
1 (10).jpg
Niet alleen heeft bike-components mij splinternieuwe banden gestuurd, ze hebben ook mijn portkosten vergoed, en het verschil tussen wat ik de banden een jaar geleden betaald heb (102€) en wat ze nu kosten (86€). Dat vind ik echt wel straffe service!
ik heb ook goede ervaringen met deze webshop.
misschien trap je te hard als je abnden gaan 'rullen'? :D
Zo te zien aan de barsten die overal zitten en de korte tijd kan dit niets anders zijn dan een slecht rubbermengsel (Tenzij je de fiets bewaart in een toxische omgeving zoals een gevaarlijke chloor of ozon bevattende kelder van een zwembad met een kapotte installatie, maar dan zijn deze banden je minste probleem.)
Ik hoop inderdaad dat dat het geval is want ik ben niet van plan elke 4000km nieuwe banden te monteren. Ik reken op kinderziektes want ik had die GP5000's vrij kort na introductie gekocht.
Heel netjes!
Heb zoiets wel eens met Michelin fietsbanden gehad, was idd iets met het rubbermengsel...
Erg netjes van Bike-components :D
bdr schreef:
wo 01 apr, 2020 12:39
Ik hoop inderdaad dat dat het geval is want ik ben niet van plan elke 4000km nieuwe banden te monteren. Ik reken op kinderziektes want ik had die GP5000's vrij kort na introductie gekocht.
Hier komen we op het punt waarom ik geen Conti's (en diverse andere merken) meer gebruik. Een lange levensduur van een band gaat ten koste van de grip. Aangezien het vaak regent in de Ardennen en de Eiffel en ik bij prutweer ook doorrij wil ik banden hebben met een goede grip. Dat gaat dan ten koste van de levensduur. Dat heb ik er voor over. Conti's rij ik niet meer nadat ik met hetzelfde stel Conti's binnen korte tijd na elkaar 2x plat ging onder omstandigheden waarop ik met andere banden gewoon overeind bleef.
Ivo Miesen schreef:
wo 01 apr, 2020 19:47
Hier komen we op het punt waarom ik geen Conti's (en diverse andere merken) meer gebruik.
Ik heb die GP 4000 SII's jaar en dag voor woon-werkverkeer in weer en wind gebruikt en had geen klachten als het koud en/of nat was. Dit in tegenstelling tot verschillende Schwalbe Marathon banden en de Challenge Gravelgrinder's die naar mijn aanvoelen bij koud en nat direct begonnen te schuiven. Maar nu maak je me wel nieuwsgierig naar wat je wel fijne banden vindt in die omstandigheden...
bdr schreef:
wo 01 apr, 2020 21:33
Ivo Miesen schreef:
wo 01 apr, 2020 19:47
Hier komen we op het punt waarom ik geen Conti's (en diverse andere merken) meer gebruik.
Ik heb die GP 4000 SII's jaar en dag voor woon-werkverkeer in weer en wind gebruikt en had geen klachten als het koud en/of nat was. Dit in tegenstelling tot verschillende Schwalbe Marathon banden en de Challenge Gravelgrinder's die naar mijn aanvoelen bij koud en nat direct begonnen te schuiven. Maar nu maak je me wel nieuwsgierig naar wat je wel fijne banden vindt in die omstandigheden...
In het iets bredere segment heb ik vooral goede ervaringen met Michelin Endurance in 28mm, Clement LGG (120tpi versie) in 32mm en Vittoria Voyager Hyper in 32 en 37mm. De Jack Brown in 33mm voelt net iets minder safe aan bij nat wegdek.
Helaas zijn niet al deze banden meer in productie.

Schwalbe Marathon komen er bij mij niet op. Rijden veel te onrustig en zijn bij vochtig weer voor mij te glad.
(Nu moet ik toegeven dat mijn afdaalsnelheid redelijk hoog ligt, vooral in de bochten).
Voor het koude seizoen ben ik erg tevreden over de Conti Topcontact Winter II, en heb ook bij langdurig gebruik nog geen problemen gehad. Ze vallen wel erg smal (en toch vrij hoog). De zogenaamd 37 mm band is bij mij op mijn oude Koga stadsfiets met smalle bandjes slechts 31 mm,en past voor wel maar achter door de hoogte niet. De zogenaamd 50 mm 26 inch band op de fiets van mijn vrouw is in werkelijkheid nauwelijks meer dan 42 mm. Dus als je bang bent dat het niet gaat passen zou dat wel eens mee kunnen vallen (maar let op de hoogte), en voor wie wat breedte zoekt, neem dan een maatje breder dan je anders zou doen.
Op de vakantiefietsen hebben wij voor de zomer nu de Schwalbe Almotion 559/55 (vorig model) en dat bevalt goed. Op mijn stadsfiets heb ik voor de zomer de Panaracer Pasela Protite in 32 mm en dat bevalt prima. In al weer vele jaren gebruik in een studentenstad heb ik nog geen enkele lekke band gehad, en toch is het een soepele snelle band. Op mijn snelle tochtjes fiets zit de Pasela 35 mm zonder antilek. Dat rijdt duidelijk nog soepeler, en lekke banden heb ik evenmin gehad. Het mooie van Panaracer is dat de banden echt goed gemaakt zijn, dus prachtig rond en zonder rare bobbels zoals bij Conti en vooral Schwalbe nog wel eens wil gebeuren.
Bedankt voor juliie suggesties. Ik ben op dit moment niet op zoek naar vervangers voor de Continental GP5000 want ik heb er net nieuwe.

Ik zoek echter wel andere brede banden voor mijn gravelbike want het contrast tussen de GP5000's en de Gravelking SK's is mij te groot. Ik zoek dus soepele, brede banden (+40mm) die tubeless kunnen gemonteerd worden. Profiel maakt me niet veel uit maar ze moeten ook grip bieden als het nat is. Gebruik: gravel, groffe gravel, keien, bospaadjes, asfalt. Mijn Gravelking SK's meten 44mm en zijn nu gemonteerd met spatborden, ik denk dat ik tot 50 à 52mm kan gaan.

Op mijn lijstje nu staan:
  • Rene Herse Snoqualmie Pass 44mm: alles wat ik wil maar veel te duur
  • Continental Terraspeed 40mm (40c): valt smaller uit, weer Continental
  • Vittoria Terreno Zero 40mm (38c): zwaar (510g), smal
  • Vittoria Terreno 29x2,1 (52mm): zwaar 600g, geen idee of dit gaat passen
  • Panaracer Gravelking 40mm (38c): 330g, smal, geen idee of dit beter gaat rollen dat Gravelking SK
Soma Cazadero 8)
ik zeg Vittoria Voyager Hyper :D
bdr schreef:
do 02 apr, 2020 12:26
Ik zoek echter wel andere brede banden voor mijn gravelbike want het contrast tussen de GP5000's en de Gravelking SK's is mij te groot. Ik zoek dus soepele, brede banden (+40mm) die tubeless kunnen gemonteerd worden.
Misschien een vreemde optie: Schwalbe Thunder Burt 29 x 2.0 Liteskin (let op: officiëel geen tubeless band)
Ik heb die zelf een paar duizend kilometer tubeless als voorband gereden. Super licht, soepel en comfortabel. Wel gevoelig voor lekrijden (elke duizend kilometer wel een gaatje). Bij tubeless gebruik is dat geen groot probleem. Goed voor gravel gebruik, maar zwaar bepakt fietsen zou ik er niet mee.
Intussen heeft Schwalbe ook een tubeless ready uitvoering die iets zwaarder en minder lekgevoelig is.
Shadow schreef:
do 02 apr, 2020 21:09
Soma Cazadero 8)
Kende ik niet. Dat is dus het tweede merk van duurdere niche-banden die door Panaracer gemaakt worden. Ik denk dat alleen de 700cx50 variant tubeless ready is. De 700cx48 Supple Vitesse interesseert me meer, maar beide zijn serieus aan de prijs. Worden ze ook nog door iemand anders dan justpedal.nl verdeeld?
hoogframe schreef:
vr 03 apr, 2020 08:29
ik zeg Vittoria Voyager Hyper :D
Waar worden die nog verkocht? Niet op rosebikes.nl, bike-components.de of bike24.com.
Ruud-H schreef:
vr 03 apr, 2020 11:15
Misschien een vreemde optie: Schwalbe Thunder Burt 29 x 2.0 Liteskin (let op: officiëel geen tubeless band)
Ik kan alleen de 2.1 variant vinden en die meet nominaal 54mm wat, naar ik vrees, net teveel zal zijn. Maar bedankt.
ik weet niet waar ze de Hyper Voyager nog hebben... misschien bij op Ebay want inderdaad op veel webshops uitverkocht... :cry:
iets stugger, maar ook prima band, de Randonneur van Vittoria.

hier wel de voyager, afgeprijsd, zonder 'hyper': https://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOWT/ ... wired-tyre
bdr schreef:
vr 03 apr, 2020 14:14
Shadow schreef:
do 02 apr, 2020 21:09
Soma Cazadero 8)
Kende ik niet. Dat is dus het tweede merk van duurdere niche-banden die door Panaracer gemaakt worden. Ik denk dat alleen de 700cx50 variant tubeless ready is. De 700cx48 Supple Vitesse interesseert me meer, maar beide zijn serieus aan de prijs. Worden ze ook nog door iemand anders dan justpedal.nl verdeeld?
Libertycycles, maar die heeft ze niet op de website staan...
bdr schreef:
vr 03 apr, 2020 14:17
Ik kan alleen de 2.1 variant vinden en die meet nominaal 54mm wat, naar ik vrees, net teveel zal zijn. Maar bedankt.
Oei, had ik de breedte niet helemaal goed in mijn geheugen. Het enige dat ik wel heel zeker weet, is dat de band in de voorvork van een Giant Anyroad paste. Nameten lukt helaas niet want ik heb de betreffende fiets niet meer.