Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 27,5" of 28" advies en ervaring gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

27,5" of 28" advies en ervaring gevraagd

Inkie schreef:
zo 05 apr, 2020 09:40
Mijn lengte is 164cm, dus niet heel groot.
29" wil ik niet ivm met mijn lengte idd
Wat men 28 inch noemt zijn dezelfde velgen als wat men 29" noemt, namelijk 622. Dus ook wat men 28 noemt is niet ideaal voor je, zeker niet als je er aan denkt om er wat dikkere banden op te doen.
(Zelf fiets ik op 559 terwijl ik 1,85 m ben. Niks mis mee. Lekker compacte fiets. Zo spannend is het allemaal ook weer niet.)
Fedor schreef: Supermoto X is idd wel de standaardband voor 62mm breedte. Lekker allround en lijken tot nu toe lang mee te gaan.

Wel een zware band (flinke anti-lek-laag) dus heeft wel impact. Rol- en windweerstand is idd ook wel wat hoger maar dan train ik maar wat zwaarder ;)
Ja, dat doe je goed!

groverr schreef: Ik fiets op 55-559 (26 inch) vanwege de stevigheid. Dat stuurt heel direct bij lage snelheid, maar bij hoge snelheid wordt dat door de relatief zware banden toch heel rustig en stabiel door het vliegwieleffect. Het grotere gewicht van je band zorgt ervoor dat je langzamer weg fietst, langer uitrolt en dat je minder snel stuurt (minder direct gevoel).

Als je niet zo groot of sterk bent zou een kleiner wiel, en daarmee een lichtere band, veel prettiger kunnen zijn. De rolweerstand van mijn 26 inch wielen is echt laag, doordat er banden op zitten met weinig rolweerstand. Het verschil in rolweerstand tussen 27,5 en 28 is naar mijn verwachting niet in verhouding tussen de andere krachten en het gevoel die voortkomen uit het gewichtsverschil.
Grover, ik snap het laatste zinnetje niet helemaal? Wat bedoel je met andere krachten?
Het zal wel aan mij liggen :roll: maar kan je dat eens uitleggen.


Jurr schreef:
Inkie schreef:
za 04 apr, 2020 11:24

met schijfremmen Shimano XT, rohloff en son naafdynamo.
Dus ruilen tegen de tijd dat ik vertrek is niet echt een optie volgens mij.
Kan wel, maar heeft natuurlijk wel z'n prijs zo'n tweede set wielen...

Voor de Super Moto-X geldt dat de bredere 27.5x2.8 lichter is dan de smallere 27.5x2.6. Men is daar waarschijnlijk wat minder met antileklagen aan de gang geweest.
Ja, dat is niet mijn bedoeling :lol:
Ok, ik ga me daar ook eens in verdiepen, thx Jurr
Leon schreef:
Inkie schreef:
zo 05 apr, 2020 09:40
Mijn lengte is 164cm, dus niet heel groot.
29" wil ik niet ivm met mijn lengte idd
Wat men 28 inch noemt zijn dezelfde velgen als wat men 29" noemt, namelijk 622. Dus ook wat men 28 noemt is niet ideaal voor je, zeker niet als je er aan denkt om er wat dikkere banden op te doen.
(Zelf fiets ik op 559 terwijl ik 1,85 m ben. Niks mis mee. Lekker compacte fiets. Zo spannend is het allemaal ook weer niet.)
Dat is duidelijke taal, dank je Leon!
Je hebt gelijk, ik moet gewoon bij mijn eerste keuze blijven 27,5" ohhh sorry ETRTO 584 :wink:
Zelf ben ik nog steeds heel blij met etrto 559 (meestal rond de 52 mm breed). Brede banden zijn een must voor het wat ruwere werk, en als je klein bent is dan zelfs etrto 584 al relatief groot.
Inkie schreef:
zo 05 apr, 2020 09:40

Mijn lengte is 164cm, dus niet heel groot.
Met die lengte zou ik ook serieus naar 26" kijken. En een lekkere brede band nemen, kijk ook eens naar bijvoorbeeld Surly. Een Troll bijvoorbeeld.
Wim schreef: Zelf ben ik nog steeds heel blij met etrto 559 (meestal rond de 52 mm breed). Brede banden zijn een must voor het wat ruwere werk, en als je klein bent is dan zelfs etrto 584 al relatief groot.
Jurr schreef:
Inkie schreef:
zo 05 apr, 2020 09:40

Mijn lengte is 164cm, dus niet heel groot.
Met die lengte zou ik ook serieus naar 26" kijken. En een lekkere brede band nemen, kijk ook eens naar bijvoorbeeld Surly. Een Troll bijvoorbeeld.
Dank je wel Wim en Jurr, ik ga dit meenemen en dan ook gelijk maar testrijden om het te voelen.
Houd wel in het achterhoofd dat 26" toch echt langzaamaan aan het verdwijnen is.
Ik mag hopen van niet en ik geloof het ook niet echt. Niet in alle landen zijn ze zo extreem lang als in Nederland. Wat mij betreft is deze trend echt een voorbeeld van de commerciele gekte in de fietsenwereld. Er waren en er zijn nog steeds voordelen verbonden aan 26 inch. Het maakt de wielen ietsje sterker, in sommige landen zijn banden makkelijker te krijgen, en het is nog steeds de beste maat voor kleine mensen. Grote wielen zijn daarmee vooral een mannetjes ding. Het is helaas waar dat sommige bandenfabrikanten zoals Schwalbe wat terughoudend beginnen te worden. Ik heb ze daar ook al op aangesproken. Ik vermoed dat ze dit doen omdat ze vooral leveren voor eerstmontage.
Wim schreef:
ma 06 apr, 2020 08:42
26 inch. ... het is nog steeds de beste maat voor kleine mensen.
Zeg maar gerust voor de helft van de wereldbevolking:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/i ... -land.html
Ik zou het niet meer dan logisch vinden als vrouwenorganisaties hier eens voor opkwamen, ook in Nederland.
Ik denk dat je je ook af moet vragen wat je belangrijk vindt. Iets sneller fietsen is misschien wel niet zo belangrijk als je op wereldreis gaat (Dan kan je beter met de auto gaan). Zeker als je alleen reist ben je toch altijd de snelste :D En betere wendbaarheid is dan misschien wel prettiger een veiliger. Verder wen je denk ik aan de bandenmaat die je hebt. Na een x aantal kilometers gaat het helemaal vertrouwd voelen.
Inge, Wim en Leon bedankt voor de opmerkingen.
Eden schreef: Ik denk dat je je ook af moet vragen wat je belangrijk vindt. Iets sneller fietsen is misschien wel niet zo belangrijk als je op wereldreis gaat (Dan kan je beter met de auto gaan). Zeker als je alleen reist ben je toch altijd de snelste :D En betere wendbaarheid is dan misschien wel prettiger een veiliger. Verder wen je denk ik aan de bandenmaat die je hebt. Na een x aantal kilometers gaat het helemaal vertrouwd voelen.
Hoi Eden,
Sneller fietsen is totaal niet van toepassing voor mij, of ik er nu een kwartier, uur of 3 uur langer over doe, so be it.
En anders de volgende dag of week maar (bij wijze van spreken) :wink:
Daarnaast reis ik inderdaad alleen :lol:
Betere wendbaarheid wel inderdaad zoals ik al aangaf stuurde de 27,5 wat directer.
Natuurlijk went (bijna) alles, maar ik probeer de juiste keuze voor mezelf te maken en omdat ik deze lastig vond heb ik hier ervaringen gevraagd.

Heb toch al een aantal puntjes die ik meeneem en daarvoor dank aan iedereen!


.
Inkie schreef:
ma 06 apr, 2020 17:13
Betere wendbaarheid wel inderdaad zoals ik al aangaf stuurde de 27,5 wat directer.
Vind je dat een voordeel of een nadeel? Op een lange reis ga je immers heel veel rechtdoor.
Leon schreef:
ma 06 apr, 2020 17:22
Inkie schreef:
ma 06 apr, 2020 17:13
Betere wendbaarheid wel inderdaad zoals ik al aangaf stuurde de 27,5 wat directer.
Vind je dat een voordeel of een nadeel? Op een lange reis ga je immers heel veel rechtdoor.
Ja dat en 62mm banden op 27,5 lijken me niet wendbaarder als 42mm 28" banden. Bovendien zit een groot gedeelte in de geometrie van een frame/vork.
Heb jaren met veel plezier op 26" Santos gefietst, zalig gooi en smijt fiets die ook heel stabiel is en niet nerveus, maar was een tikkie klein voor me qua frame maat en dat was 10 jaar geleden fijn om dat het speelser is maar dagje ouder en net nieuwe fietsen gekocht, we zijn gaan proef fietsen bij Santos [ en dat doe je door niet alleen recht door te fietsen maar ook wat lastige dingen doen zoals tussen hekjes door en tussen geparkeerde auto's de stoep op]

We vonden de 3+ het leukste sturen, bijna net zo speels als de 26" , geprobeerd met de 27.5 en 28" wielen en vonden de 27.5 wat log en zwaar met de erg dikke banden op lage spanning, wel veel comfort maar dus voor de 28" wielen gegaan met 55mm brede Almotion banden.

We zijn boven de 1.80m en we hebben gewoon geprobeerd wat het lekkerste fietsen voor ons, wordt een boel gepraat en gezegd maar je moet nemen wat jij het lekkerste vind fietsen :wink: En bij Santos kan [kon] dat op de fiets in jouw maat [ nu even niet ivm met corona]

Maar puur op je lengte en een wereldreis dus veel bagage denk ik gelijk aan 26" :wink:
Nog één keer dan:

26” oude benaming (Inch) = 559 ETRTO (mm.)
27,5” oude benaming (Inch) = 584 ETRTO (mm.)
28” oude benaming (Inch) = 622 ETRTO (mm.)

ETRTO: European Tyre and Rim Technical Organization
En bij toenemende breedte van de band neemt ook de totale hoogte toe.

Zet maar eens naast elkaar:

26x3.8 (96-559)
27.5x3.0 (75-584)
28x2.0 (50-622)

Die schelen niet zoveel in hoogte, slechts in breedte.

Hangt natuurlijk ook af van merk&type band en de breedte van de velg.
Jurr schreef:
ma 06 apr, 2020 22:56
En bij toenemende breedte van de band neemt ook de totale hoogte toe.

Zet maar eens naast elkaar:

26x3.8 (96-559)
27.5x3.0 (75-584)
28x2.0 (50-622)

Die schelen niet zoveel in hoogte, slechts in breedte.

Hangt natuurlijk ook af van merk&type band en de breedte van de velg.
26x3.8 (96-559) ≈ 751 mm Ø
27.5x3.0 (75-584) ≈ 734 mm Ø
28x2.0 (50-622) ≈ 722 mm Ø

Dat zijn dan de "nominale" waarden voor de buitendiameter.
Met deze banden is het kleinste wiel dat met de grootste velg.
In een fiets met een gelijksoortige geometrie zal het dikste wiel het meest "sluggish" sturen.

Raar overigens dat de fiets-notatie voor bandenmaten ook weer afwijkt van die van autobanden.
In Europa heb je bijvoorbeeld 7.5x16 ≈ nominaal 787 mm Ø
Modernere banden zijn dan 235/85R16 ≈ nominaal 806 mm Ø (die 235/85 wil zeggen 235 mm breed en de hoogte is 85% daarvan)
Bridgestone SM schreef:
ma 06 apr, 2020 23:18

26x3.8 (96-559) ≈ 751 mm Ø
27.5x3.0 (75-584) ≈ 734 mm Ø
28x2.0 (50-622) ≈ 722 mm Ø

Dat zijn dan de "nominale" waarden voor de buitendiameter.
Met deze banden is het kleinste wiel dat met de grootste velg.
In een fiets met een gelijksoortige geometrie zal het dikste wiel het meest "sluggish" sturen.
Bovenstaande had ik wel naast elkaar staan, maar als je ze cijfermatig nog dichter bij zou willen hebben kun je binnen de verkrijgbare maten van banden natuurlijk ook nog naar bijvoorbeeld:

26x3.8 (96-559)
27.5x3.25 (82-584)
28x2.6 (66-622)

Maar je zou ze natuurlijk ook alledrie een stukje smaller kunnen maken voor een vergelijkbare hoogte tussen drie andere bandenmaten:

26x3.0 (75-559)
27.5x2.5 (64-584)
28x1.75 (47-622)

En zolang je die breedtes kwijt kunt in je frame en met schijfremmen rijdt kun je dat best wisselen. Al is dat natuurlijk met een Rohloff naaf best een prijzig geheel zo'n tweede wielset, met derailleurs zit je daarin een stuk makkelijker.
Mr. Z schreef:
ma 06 apr, 2020 19:38
Heb jaren met veel plezier op 26" Santos gefietst, zalig gooi en smijt fiets die ook heel stabiel is en niet nerveus, maar was een tikkie klein voor me qua frame maat en dat was 10 jaar geleden fijn om dat het speelser is maar dagje ouder en net nieuwe fietsen gekocht, we zijn gaan proef fietsen bij Santos [ en dat doe je door niet alleen recht door te fietsen maar ook wat lastige dingen doen zoals tussen hekjes door en tussen geparkeerde auto's de stoep op]

We vonden de 3+ het leukste sturen, bijna net zo speels als de 26" , geprobeerd met de 27.5 en 28" wielen en vonden de 27.5 wat log en zwaar met de erg dikke banden op lage spanning, wel veel comfort maar dus voor de 28" wielen gegaan met 55mm brede Almotion banden.

We zijn boven de 1.80m en we hebben gewoon geprobeerd wat het lekkerste fietsen voor ons, wordt een boel gepraat en gezegd maar je moet nemen wat jij het lekkerste vind fietsen :wink: En bij Santos kan [kon] dat op de fiets in jouw maat [ nu even niet ivm met corona]

Maar puur op je lengte en een wereldreis dus veel bagage denk ik gelijk aan 26" :wink:
^^^
De
Meest
Zinvolle
Post

:D
Mr. Z schreef: Heb jaren met veel plezier op 26" Santos gefietst, zalig gooi en smijt fiets die ook heel stabiel is en niet nerveus, maar was een tikkie klein voor me qua frame maat en dat was 10 jaar geleden fijn om dat het speelser is maar dagje ouder en net nieuwe fietsen gekocht, we zijn gaan proef fietsen bij Santos [ en dat doe je door niet alleen recht door te fietsen maar ook wat lastige dingen doen zoals tussen hekjes door en tussen geparkeerde auto's de stoep op]

We vonden de 3+ het leukste sturen, bijna net zo speels als de 26" , geprobeerd met de 27.5 en 28" wielen en vonden de 27.5 wat log en zwaar met de erg dikke banden op lage spanning, wel veel comfort maar dus voor de 28" wielen gegaan met 55mm brede Almotion banden.

We zijn boven de 1.80m en we hebben gewoon geprobeerd wat het lekkerste fietsen voor ons, wordt een boel gepraat en gezegd maar je moet nemen wat jij het lekkerste vind fietsen :wink: En bij Santos kan [kon] dat op de fiets in jouw maat [ nu even niet ivm met corona]

Maar puur op je lengte en een wereldreis dus veel bagage denk ik gelijk aan 26" :wink:
Hi Mr Z,

Hartstikke bedankt voor het delen van jullie ervaringen :P
Toppie!!!
=================================================