Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze - cyclocross / gravelbike voor lange tochten - Forum Wereldfietser

Fietskeuze - cyclocross / gravelbike voor lange tochten

Goedemiddag,

Na al een tijdje de ambitie te hebben om een nieuwe fiets te kopen heb ik vanmorgen even advies ingewonnen bij Mantel. Nu bij thuiskomst krijg ik twijfels. Daarnaast laat ik me hoe dan ook graag altijd even goed informeren en struin ik het internet af voordat ik ECHT iets koop, dus bij deze hoop ik dat jullie me willen helpen bij het volgende. Alvast bedankt! :D

Wat zoek ik?
Ik, man, 185 centimeter, heb al veel ervaring met fietsen (doorgaans alleen). Tot nog toe altijd op een crosshybride fiets van Specialized in etappes van 20 - 190 kilometer. Aangezien ik al weleens in/naar het buitenland ben gefietst wil ik dat vaker doen. Maar ook wil ik graag in de avond een langere afstand (zeg 60 - 80 kilometer) kunnen fietsen. Ik zoek dus een perfecte combinatie tussen een racefiets en een solide fiets waar mijn Ortlieb tassen op kunnen en waar dus evt een achterrekje op kan. Het eerste reisje dat gepland staat (als het door mag gaan) is met de fiets een rondje om de Schotse Hooglanden, maar nogmaals wil ik voornamelijk ook die rondjes 's avonds kunnen fietsen. Mijn budget is rond de €1200,-

Wat heb ik al gezien?
Bij Mantel kreeg ik twee opties voorgeschoteld. Een Trek Checkpoint AL4 en een Cube Cross Race Pro. De Cube kon ik niet testen, omdat die in mijn maat niet voorradig was. De verkoper raadde mij aan om de Trek te overwegen. Dit leek me ook een prima fiets en na een paar rondjes dacht ik: Prima! Eenmaal thuis aangekomen ben ik even op zoek gegaan en ontdekte ik dat de Cube een Cyclocross fiets is, en de Trek een Gravel Bike. Twee verschillende dingen, aldus het internet..

Wat is mijn vraag?
Eigenlijk twee dingen.
  • Is een Cyclocross of gravelbike (of één van de twee, want volgens mij weet ik al dat Cyclocross niet zo geschikt is) een goede optie om zowel in de avonden lekker te kunnen, maar ook om (en dat wil ik absoluut gaan doen) te kunnen gebruiken voor lange fietstochten door Europa of eventueel richting andere continenten?
  • Zo ja, zijn de genoemde fietsen (Trek Checkpoint AL4 en Cube Cross Race Pro) goede opties, of kan ik beter naar een ander model kijken?

Hartelijk dank voor jullie hulp!
Bij beide zou ik zeggen mwah. Afhankelijk van waar precies je zwaartepunt ligt (bepakt of onbepakt) zou ik gaan voor een iets meer klassieke randonneur met racestuur. Daarmee kun je ook prima 's avonds een snel rondje rijden, vooral als je er wat snellere banden op legt.
Zo af fabriek zie je er bij Kona en Fuji een aantal mooie in de prijsrange rond 1000-1500 Euro:
https://www.wiggle.nl/kona-sutra-advent ... =103475877

https://www.bike-discount.de/en/buy/fuj ... gL2VPD_BwE

Iets hoger in de prijs en met een ander framemateriaal heeft Rose wat leuks in de aanbieding:
https://www.rosebikes.nl/rose-pro-cross ... _size=58cm
Ik heb zelf geen van beide.
Ik verwacht dat een cyclocross fiets vooral gemaakt is op wendbaarheid, dus een korte wielbasis en steile stuurhoek heeft, en gravelbikes vooral op stabiliteit rechtuit en comfort. In crossfietsen zal het bracket ook hoger van de grond zitten dan bij gravelbikes, vanwege obstakels. Als derde punt: typische crossbikes zullen veelal 'harder' aanvoelen dan gravel bikes die meer ingebouwde frame-vering hebben vanwege de duur van de tochten.
Dan is er nog de maximale bandbreedte : crossfietsen zijn vaak beperkt tot 33 mm ; gravelbikes gaan tot 50 mm.

Gravelbikes zijn een Amerikaanse uitvinding. Ze zijn daar enorm populair en verdringen de wegfietsen. Gravelraces trekken daar nu net zoveel deelnemers als bij ons de cyclosportieven, zoals de Marmotte. Veel gravelbikes hebben de voorzieningen voor meerdaagse uitstapjes met bagage.
Ik zou eerder verwachten dat een Amerikaanse bedrijf als Trek de fijne ontwerpdetails kent dan een Europees bedrijf. Aan de andere kant hoor ik dat Ridley, een gerenommeerde Belgische crossfietsenmaker, ook goede gravelbikes levert.

Kijk even naar dit overzicht.
Een gravelbike is zeker geschikt voor jouw doeleinden, maar het spectrum is breed: van quasi mountainbikes of monster cross bikes tot ranke carbon racefietsen die iets dikkere banden kunnen hebben.

Alles hangt af van de hoeveelheid bagage die jij wil kunnen vervoeren. Met 2 volle Ortliebs achterop lijkt me het frame van die Trek wat te slap, maar als je je kunt beperken tot een lichte bikepacking setup zal hij wel volstaan.

Spijtig genoeg kom je weinig gravel bikes reviews tegen waar er getest wordt hoe de fiets zich gedraagt met bepakking. Ik kan als datapunt geven dat mijn Kinesis Tripster AT geen krimp geeft met volle Ortliebs maar die is boven jouw budget.

Qua waar voor je geld vind ik de Pinnacle Arkose serie van Evanscycles wel straf: https://www.evanscycles.com/en-be/pinna ... e-EV339947
bdr schreef:
za 04 apr, 2020 20:42
...Qua waar voor je geld vind ik de Pinnacle Arkose serie van Evanscycles wel straf: https://www.evanscycles.com/en-be/pinna ... e-EV339947
Die Evans fiets kan ik van harte ondersteunen. Niet omdat ik deze fiets ken, maar omdat ik de ontwerper, James Olsen, ken: top-5 finisher in de Tour Divide race en initiator van de jaarlijkse Turijn-Nice rallye. Ik heb blind vertrouwen in hem als ontwerper en tester van deze fietsen. Hij ontwerpt altijd met een slimme combinatie van voordelige en robuuste componenten.

Waar je wel op moet letten is dat er op een echte gravelbike géén spatborden zitten. Spatborden zijn namelijk heel dom op gravelwegen als het regent. De wielen lopen dan snel vast door aanklevende modder/klei. Sommige gravelbikes hebben wel oogjes voor het monteren van spatborden ; belangrijk als je deze fiets ook wilt gebruiken voor woon-werk.
Gravelbike lijkt me een prima optie. Mits je beseft dat deze niet geschikt is voor het vervoeren van heel veel bagage. Twee backrollers is prima, maar als je er ook nog een grote dikke rol op wil gooien, dan twijfel ik of dit handig is.

Ik rijd al jaren een gravelbike, die ik zowel gebruik voor de lokale raceclub als, na wat kleine aanpassingen in geometrie en banden, als vakantiefiets.

De modellen die je noemt ken ik niet, maar kijk vooral ook even verder zou ik zeggen. Mijn ervaring met Mantel is dat ze slechts beperkte ervaring hebben met dit soort fietsen.

Ik kan je wel wat tips geven bij het kiezen van een gravelbike die ook moet werken voor fietsvakanties (sorry als het wat uitgebreider is dan waar je om vraagt, kopie uit een andere post):

Frame materiaal: aluminium is prima, staal heeft zeker voordelen, carbon zou ik zeker niet doen.

Stuur: vaak kun je het standaard race stuur vervangen door een breder racestuur, al dan niet eentje waarbij de beugels naar buiten uitwaaien. Een breder stuur geeft meer ruimte voor bagage, én meer controle bij het sturen.

Remmen: je hebt vaak de keuze tussen hydraulische of bekabelde schijfremmen. Hydraulische zijn het krachtigst en het onderhoudsarmst, maar als er wat kapot is, is het vaak lastiger dit te (laten) herstellen. Ikzelf heb hydraulisch, nog nooit problemen mee gehad in jaren fietsplezier.

Schakelgroep: Veel gravelbikes zijn standaard uitgerust met een compact crankset met versnellingen die beter bij racefietsen passen. Voor te grote bladen, achter te klein. Let goed op wat je kiest! Zorg voor voldoende lage versnellingen zodat je ook met bagage bergop vooruit kan. Ik rijd met een compacte crank (voorbladen) van 46/30t, achter een 11 speed cassette van 11-36t. Vervangende onderdelen hiervoor zijn redelijk verkrijgbaar overal. Je ziet ook steeds vaker systemen met voor één blad. Ik heb hier (nog) niet voor gekozen. Het bereik is gelijk, de stapjes tussen de versnellingen zijn groter. Ik zou eens kijken naar het shimano GRX systeem, perfect voor gravelbikes en eenvoudig aanpasbaar later.

Nokken en zo: zorg ervoor dat je een fiets kiest waar je een bagagedrager op kunt monteren, en liefst ook spatborden voor en achter. Helemaal mooi als je op de vork ook nog wat kwijt kunt. Maar volgens mij had je daar al naar gekeken.

Velgen: Neem stevige velgen met voldoende spaken. Met alle bagage erop krijgen deze behoorlijk wat te verduren.

Banden: die kun je makkelijk vervangen, zorg er voor dat je gravelbike in ieder geval voldoende brede banden kwijt kan. 45mm is prettig, bijvoorbeeld. Kies tzt banden met wat grip en bescherming tegen lekrijden. Er is wel een nadeel: omdat de velgen van gravelbikes geschikt moeten zijn voor bredere banden, zijn ze ook wat breder, en passen smalle racebandjes er vaak moeizaam op. Ikzelf kreeg er bij mij met veel moeite 28mm conti 4 seasons op, maar als ik daarmee onderweg lek rijd (nog nooit gebeurd in jaren), dan weet ik dat ik het zwaar ga krijgen om deze langs de weg te vervangen.

Bagage: zoals gezegd, een gravelbike is niet persé optimaal als je achter twee grote tassen én een rol kwijt wil, en voor ook nog een lowrider met twee tassen. Ikzelf heb allerlei uitvoeringen geprobeerd. Mijn lange-vakantie setup is nu:
- Lowrider tassen (voortassen) achter aan de bagagedrager, tent op de bagagedrager.
- Frametas (op maat) voor alle zware spullen zodat het gewicht mooi centraal zit.
- Ligstuur/triathlonstuur erop gemonteerd, daaronder een rol met slaapspullen en kleding etc.
- Op de voorvork grote waterbidons.

Nadeel is dat niet alle tassen makkelijk verwijderd kunnen worden van het frame. Dus goed opletten waar je je waardevolle spullen laat. Ik draag daarvoor bijv. een heuptas op mn rug.

Succes met kiezen.
En op de site www.bikepacking.com vind je vaak interessante informatie en fietsmodellen, niet alles is in NL even makkelijk vergkrijgbaar, maar zeker de moeite waard.
Bedankt voor de reacties zover. Fantastisch dat het er al zoveel zijn! :D

Cyclocross kan ik met wat ik nu weet sowieso al afstrepen. En een gravelbike ziet er ideaal uit eigenlijk, zeker aangezien ik liever meer lichtgewicht fiets (wat erop kan ziet er voldoende uit) dan dat ik een te zware fiets koop om de fiets ook nog als fijne "racefiets" te kunnen gebruiken op de korte tochtjes.

Ik zal eens even goed rondkijken naar het type modellen dat er verkrijgbaar is. Mogelijk schroef ik mijn budget op als dit nodig is. Advies voor het type model is zeer welkom, en ik vind het zeker interessant om te weten waar jullie op fietsen. (Ik snuffel ook het forum rond intussen).

Betreft de randonneur: Als ik het zo zie lijkt dit een meer rigide fiets te zijn dan de gravel bikes. Omdat ik liever iets meer een racefiets heb dan een fiets waar veel bepakking op kan vraag ik me af of dit de goede keuze is voor mij. Mocht ik met een gravelbike tegen grenzen aan lopen qua bepakking, dan denk ik dat ik liever iets minder meeneem op mijn tochten dan dat ik hiervoor een totaal andere fiets koop. Voor zover ik nu kan zien kan op een gravelbike al vrij veel gewicht. Klopt het dat ik met een gravelbike beter mee kan komen als ik eens met een racefietser meefiets dan dat ik dat zou kunnen wanneer ik een randonneur neem? Of zit daar geen verschil in?
Ik heb een aantal tochtjes naar het buitenland gedaan met een Trek Domane 2.3 met achterop 2 grote Ortlieb tassen en 25mm bandjes er onder. Net als de Trek Checkpoint kan daar tot 125 kg gewicht op (fietser, tassen en drager). De Domane heeft een endurance geometrie, maar ook daar zat ik zowat met mijn hakken tegen de grote Ortlieb tassen. Ik ben 1.95 en zwaar, dus ben overgestapt op een stevige Velotraum Speedster met dikke banden voor het buitenlandse avontuur. Die geeft geen krimp. 8)

Ik adviseer je goed op te letten of je aan het max. gewicht komt. Het frame is dan nog heel stabiel, ook in de afdalingen. Een traditionele Ortlieb stuurtas maakt het sturen wel instabiel. Verder moet je je tassen dus zo ver mogelijk naar achteren hangen.

Ondertussen fiets ik ook op een Trek Domane SL5 van dit jaar. Ik heb daar geen bagage op, maar met mijn gewicht heeft hij het al zwaar genoeg. De stabiliteit van die fiets is geweldig. Helaas wordt de Domane niet meer van aluminium gemaakt en was het alternatief een Checkpoint. Voor mij geen optie, omdat ik een echte endurance racefiets wilde naast mijn Speedster.

Ik wil er eigenlijk mee zeggen dat Trek hele sterke en stabiele frames maakt. De kwetsbaarheid zit hem in de afmontage en het feit dat je iets gaat doen met de fiets waar hij eigenlijk niet voor gemaakt is. Namelijk fietsen met een drager + tassen, waardoor het achterwiel onevenredig belast wordt en de naar achter hangende tassen bij een steile klim jou achterover trekken.

Ik adviseer je daarom nu al na te denken over het soort routes of type wegen waarover je wil gaan fietsen in het buitenland. In Duitsland worden fietsers vaak over onverharde paden gestuurd en achteraf stukjes waar het glas ligt, terwijl in Frankrijk het asfalt meestal goddelijk en schoon is. In de Ardennen gaat het steiler omhoog dan in de Alpen en langs een kanaal of over Voie Vertes fietsen betekent dat je vaak om de dorpjes heen gaat en het dus handig kan zijn dat je genoeg ruimte hebt om je boodschappen in een tas te kunnen doen. Of wil je met tassen offraod? En wil je op de lange termijn meer kampeerspullen mee of juist steeds lichter?
Fietsmans schreef:
za 04 apr, 2020 22:13
Betreft de randonneur: Als ik het zo zie lijkt dit een meer rigide fiets te zijn dan de gravel bikes. Omdat ik liever iets meer een racefiets heb dan een fiets waar veel bepakking op kan vraag ik me af of dit de goede keuze is voor mij. Mocht ik met een gravelbike tegen grenzen aan lopen qua bepakking, dan denk ik dat ik liever iets minder meeneem op mijn tochten dan dat ik hiervoor een totaal andere fiets koop. Voor zover ik nu kan zien kan op een gravelbike al vrij veel gewicht. Klopt het dat ik met een gravelbike beter mee kan komen als ik eens met een racefietser meefiets dan dat ik dat zou kunnen wanneer ik een randonneur neem? Of zit daar geen verschil in?
Rigide zou ik niet zo algemeen willen zeggen. Dat hangt helemaal van het type frame af. Er zijn randonneursframes die meer op comfort gericht zijn en er zijn er die zeer stijf zijn. Hangt dus van het type af.
Je hebt de randonneurs die ontworpen zijn om er je hele huisraad op te vervoeren. Zo jouw commentaar bekijkend lijkt me dat niet het type voor jou. De iets lichtere randonneursfietsen (meer richting audax bikes) hebben een comfortabeler frame maar kunnen meestal nog aardig wat bagage aan. Ga je richting het audax werk dan zit er vaak ook standaard goede tot zeer goede verlichting op.
Met zo'n laatste type fiets kan je zeker goed meekomen met de racers, zo lang het niet te steil bergop gaat. Hetzelfde lijkt me voor een gravelbike mits je de banden aanpast.
Ik kwam deze toevallig tegen op marktplaats, misschien iets voor jou?

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... f50331cdbd
Hallo,
Hoewel er hier een hoop ervaren en kundige mensen op dit forum zitten, heb ik over een aantal zaken toch een andere mening. Ik reed altijd op een vittorio randonneur, en heb nu een cannondale caadx (2015).

Dit is een cyclocross fiets, maar er passen makkelijk banden in van > 33mm. Ik heb er nu 40 mm opliggen en spatboardjes gemonteerd. Voor de zomer gaat er waarschijnlijk weer 28mm op, het tubus dragertje erop en de spatboards eraf.
Verder ligt het een beetje aan je eigen handigheid, maar mijn ervaring is dat met spatboardjes er bijna altijd wel iets te improviseren is, ook bij fietsen "waarop het niet kan". (voor racefietsen zijn er ook opossingen)

Ik heb nooit het gevoel dat deze "cross"fiets een instabiele geometrie heeft en niet graag rechtuit wil. (met de handen los fietsen is enorm gemakkelijk). Ik fiets er lekkerder op dan op de vittorio, hij is merkbaar lichter en stijver, terwijl de banden het comfort prima houden.

Het allerbelangrijkste is dat je op een fiets stapt waarvan je gelijk voelt dat tie lekker zit.
(Ik heb ook een planetX pickenflick geprobeerd, maar wat ik ook deed, deze fiets paste niet bij mijn lichaam)

Goed, ook wat ik hier schrijf, is natuurlijk weer een persoonlijke mening 8)
Hoe is overigens jullie ervaring met het online bestellen van een fiets (bij een degelijke winkel, uiteraard). Ik kan in een winkel nooit zo goed overzicht krijgen van wat er nu allemaal te koop is, en vanachter mijn computer kan ik dat wel, en kan ik direct vergelijken. Raden jullie aan om hoe dan ook altijd eerst een testrit te maken, of zou het met voldoende goede reviews van een fiets altijd wel snor moeten zitten?
Fietsmans schreef:
zo 05 apr, 2020 11:38
Hoe is overigens jullie ervaring met het online bestellen van een fiets (bij een degelijke winkel, uiteraard). Ik kan in een winkel nooit zo goed overzicht krijgen van wat er nu allemaal te koop is, en vanachter mijn computer kan ik dat wel, en kan ik direct vergelijken. Raden jullie aan om hoe dan ook altijd eerst een testrit te maken, of zou het met voldoende goede reviews van een fiets altijd wel snor moeten zitten?
@Fietsmans
Wellicht ben ik van de oude stempel, maar zeker een fiets zou ik altijd willen testen. Dus een proefritje maken en verschillende modellen willen proberen.
Kijk bij meerdere winkels.

Zelf zou ik voor een lichte uitvoering van een randonneur gaan.

Gezien het feit dat je bij Mantel bent geweest, woon je in de buurt van Arnhem, Den Bosch of Utrecht.
Mocht dat laatste het geval zijn, loop dan eens bij Snel aan de Amsterdamsestraatweg binnen. Daar staan zo nu en dan goede tweedehandsfietsen.

Jan
In Utrecht is er natuurlijk ook nog kok, Horizon en BeagleBikes die allemaal ook af en toe mooie gebruikte fietsen hebben.
Ik weet tegenwoordig zo goed wat ik wil dat ik een fiets zonder twijfelen online durf te bestellen.
Het is een zeldzaamheid dat een winkel een voor mij passende fiets heeft. Daarom rij ik meestal op maatframes. Die kun je sowieso al niet testrijden.
Proefrijden is en blijft iets heel lastigs.
Want is de fiets waarop je kunt proefrijden de juiste maat en is hij precies zo uitgerust al jij hem wilt? Een zadel kan de zaak al veranderen. De afstelling van het zadel (hoogte, voor-achter, hoek) al helemaal. Het type en de afstelling van het stuur idem. Zitten er de voor jou gewenste banden op? Kun je met bepakking fietsen? Zelden dus. Is er op het proeftraject een weg (onverhard, hellinge, scherpe bochten) die een beetje recht doet aan waar jij wilt gaan fietsen. Nee dus. Voor mij bleek het fraaie asfalt van de Amsterdamsestraatweg in Utrecht ooit bij nader inzien een instinker.
En weet je na 10 km al of de fiets wat voor je is, of is hij vooral anders dan de fiets die je nu hebt en waar je vergroeid mee bent?
De enige keer dat ik min of meer goed heb kunnen proeffietsen was toen ik mijn T400 kocht en ik twijfelde tussen twee maten. De winkel had gelukkig beide maten klaarstaan, wat heel bijzonder is. Daarbij werden die fietsen alleen in één uitvoering verkocht dus verder waren ze echt identiek. Zelfs onder zulke omstandigheden was het voor mij niet heel gemakkelijk om vast te stellen welke van de twee de beste was. Ik heb goed gekozen, ondanks licht tegenstribbelen van de verkoper die vond dat ik met mijn 1,85 m een 57/"L" nodig had en ik een 52/"M" kocht.
Anderzijds zijn de meeste fietsen van goede merken wel geschikt voor hun doel. Ik heb ooit het geluk gehad dat ik voor openingstjid van de Fiets- en Wandelbeurs op het testparcours binnen 10 minuten op een Avaghon, een Koga, een Snel en een Santos kon fietsen, alle vier in een voor mij min of meer geschikte maat en met de banden keurig opgepompt etc. Ik kon echt geen verschil merken.
Leon schreef:
ma 06 apr, 2020 09:49
Proefrijden is en blijft iets heel lastigs.
....
En weet je na 10 km al of de fiets wat voor je is, of is hij vooral anders dan de fiets die je nu hebt en waar je vergroeid mee bent?
De enige keer dat ik min of meer goed heb kunnen proeffietsen was toen ik mijn T400 kocht en ik twijfelde tussen twee maten. De winkel had gelukkig beide maten klaarstaan, wat heel bijzonder is. ..... Zelfs onder zulke omstandigheden was het voor mij niet heel gemakkelijk om vast te stellen welke van de twee de beste was. Ik heb goed gekozen, ondanks licht tegenstribbelen van de verkoper die vond dat ik met mijn 1,85 m een 57/"L" nodig had en ik een 52/"M" kocht.
Anderzijds zijn de meeste fietsen van goede merken wel geschikt voor hun doel. Ik heb ooit het geluk .... binnen 10 minuten op een Avaghon, een Koga, een Snel en een Santos kon fietsen, alle vier in een voor mij min of meer geschikte maat en met de banden keurig opgepompt etc. Ik kon echt geen verschil merken.
Een fiets moet je bevallen, soms (eigenlijk best vaak) kan je met eenvoudige aanpassingen: ander stuur, andere stuurpen, ander zadel, andere zadel-positie van een matig zittende fiets een goede maken. Een bovenbuislengte kan je niet veranderen, maar door met stuur en zadel te "spelen" kan je zelfs met deze "vaste" maat spelen.
Het type fiets, het "gedrag", is moeilijker te beïnvloeden, een nerveuze fiets wordt met dikkere banden wel iets minder nerveus, een keihard frame blijft kei-hard - ook daar helpen dikkere banden, maar de basis blijft.
Nog belangrijker is dat de meest basale eigenschappen deugen - deze eigenschappen zijn immers niet aan te passen: een te compacte bouw maakt dat je eventuele fietstassen achter kleiner moet kiezen, of onhandig ver naar achter moet hangen, een bij compact passende nerveuze bouw is eerder gevoelig voor het gewicht van een stuurtas ... en meest basaal: een fietsframe moet sowieso genoeg kunnen dragen, als het frame na 3 jaar soms 150 kilo totaalgewicht ineens de geest geeft dan heb je vooral erg dure losse onderdelen.

Wat daarnaast heel zwaar weegt: Ben je tevreden met de fiets.
Ooit, was het echt een racefiets waarmee je op pad moest. Daarna bleek die racefiets te licht, toen kwam de (eerste) randonneur een beetje in zwang, daarna deed de MTB intrede en moest het een MTB-vakantiefiets en snel ook de hybride zijn. Hierna zag je opnieuw een randonneur/trekking fiets (met vlinderstuur etc etc), en nu is er weer een beweging terug naar de Gravelbike/terrein-fiets.
In de afgelopen 40 jaar waren de kopers van de laatste mode veelal blij/tevreden met de aankoop, ze reden steeds als de beste. Misschien is het zelfs gewoon waar: Met bijna iedere fiets die het totaalgewicht aan kan, en waar banden en wielen niet sneuvelen op de eerste steen kom je van A naar B. Die oude randonneur rolt wat vlotter op het asfalt, de MTB-vakantie-variant rijdt duidelijk beter off-road ... maar met die randonneur kan je ook wel een stuk Off-Road aan (trager, desnoods lopend), en met de MTB rolt dat gladde asfalt weer trager.
Een dag "tous-chemins" vind ik vermoeiend op mijn randonneur avant la lettre, maar het gaat.   Heel veel kilometers in iets nabijere wereld fiets je, of althans fietst de gemiddelde (vakantie)fietser, op het asfalt, meestal zelfs fraai glad asfalt.   Wat je (ver)kiest is dus eigenlijk altijd een compromis, en dus nooit "het beste".

En dan echt terug naar de basis-vraag:
Ik zoek dus een perfecte combinatie tussen een racefiets en een solide fiets waar mijn Ortlieb tassen op kunnen en waar dus evt een achterrekje op kan. Het eerste reisje dat gepland staat (als het door mag gaan) is met de fiets een rondje om de Schotse Hooglanden, maar nogmaals wil ik voornamelijk ook die rondjes 's avonds kunnen fietsen.
Bij deze basisvraag staat niet of het rondje Schotse hooglanden met de tent is, en of het een minimaal tentje is, of riant, wild of tam kamperen etc etc. Of te wel: Met hoeveel bagage? Is het 100% hotel en B&B dan kan je met twee fietsbroeken+shirts, een tandenborstel, één verschoning, een minimale casual-outfit en goede regenkleding toe
Zo'n rondje Schotland stelt de zwaarste eisen (draagvermogen van de fiets, ruimte voor tassen, versnellingen, en ook het weggedrag onder belading).   De overige eisen zijn makkelijk, het rondje 's avonds of in het weekend kan je immers op iedere fiets rijden, in de vlakkere delen van Nederland zelfs op een "Donner-fiets".
Hi,

Na een lange zoektocht ben ik uit gekomen op een Kona Sutra.
Misschien dat je een beetje naar deze fietsen gaat kijken? Genesis maakt ook knappe fietsen maar qua prijs/onderdelen kom je bij kona net beter uit

Het is een redelijk snelle maar toch stevige fiets met genoeg bagage mogelijkheden. Groot range aan versnellingen als je vol bepakt ben. Comfort is echt een 10+!
Ik gebruik de fiets om te trainen, woon werk verkeer en lange ritten.

Genoeg ruimte voor welke banden maat dan ook, moet wel zeggen dat de standaard marathons wel erg goed doen.

Let op ze vallen wel groter uit ( normaal heb ik maat 60 op gravelbikes en ben 1.85 m maar de Kona is met een maat 58cm net aan goed , had geen 1.80 moeten zijn )
D748420B-CA38-4B78-BA4C-F76E5FCD95FA.jpeg
Fietsmans schreef:
zo 05 apr, 2020 11:38
Raden jullie aan om hoe dan ook altijd eerst een testrit te maken, of zou het met voldoende goede reviews van een fiets altijd wel snor moeten zitten?
Ik hecht niet veel belang aan een proefrit van een nieuwe fiets.
Het is net als een paar schoenen: de maat moet kloppen en verder moet je er een beetje ingroeien en de afstelmogelijkheden in kleine stapjes uitproberen. Knap die mensen, die na een half uurtje trappen meteen weten of een fiets lekker zit.

De uitzondering is als je lichaam heel andere proporties heeft dan gemiddeld. Bijvoorbeeld héél lange armen, of korte benen in verhouding tot het bovenlijf. Maar dan zullen weinig frames passen.