Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel vervangen Batavus Course (7 speed) - Forum Wereldfietser

Achterwiel vervangen Batavus Course (7 speed)

Hi,

Ik rijd al zo'n 10 jaar op een Batavus Course. Nu is het achterwiel verbruikt en toe aan vervanging (de body en casette zijn nog wel in prima staat).
Het probleem: de vork is 125 mm breed, ik heb een 7 speed casette en ik merk dat het lastig is om een wiel te vinden dat hier past. Is er iemand met ervaring of expertise op dit gebied?

Groet,
Jelle
10 jaar in eigendom, zeg je, maar de fiets zal toch wel 30 j. oud zijn? Dat is toch veel belangrijker, dan hoe lang jij hem hebt: voor de oplossing van je probleem? Stalen frame of alu? Van 125mm (ik denk dat dat 126mm moet zijn) naar 130mm is gewoon uit te buigen. Zeker bij staal. Alu 4mm uitbuigen is inderdaad niet aan te raden, maar ik zou dat wel aandurven. Voor het gebruik van een modern achterwiel heb je nog wat spacers nodig (4,5mm). Gewoon 8/9/10v achterwiel kopen, dus.
Of je ziet het als een gelegenheid om zelf een wiel te bouwen.
Nieuw wiel in 130mm kun je zo kopen, net wat Sjefke zeg gewoon frame iets uitbuigen, als je er geen gekke dingen mee doet kun je met een standaard wiel gewoon op pad. Als het wereldfiets proof moet zijn kan ik evt ook wat extra sterks bouwen voor je.
Ik weet niet waar je woont.
In Den Bosch bv. bij Stichting Loods, fietsenwerkplaats, Ridderspoorstraat 2 (daar knappen ze binnengekomen fietsen op voor weinig) komen wel eens oude racefietsen binnen die ze niet meer kunnen opknappen. Soms bewaren ze dan de wielen of de assen.
Als je geluk hebt vind je een as voor 125 mm inbouwbreedte en als je de conussen controleert op nog goed genoeg, zou je er een nieuwe velg, spaken en cassette (die past) bij kunnen kopen of de oude erop doen.