Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel vervangen Batavus Course (7 speed) - Forum Wereldfietser

Achterwiel vervangen Batavus Course (7 speed)

Hi,

Ik rijd al zo'n 10 jaar op een Batavus Course. Nu is het achterwiel verbruikt en toe aan vervanging (de body en casette zijn nog wel in prima staat).
Het probleem: de vork is 125 mm breed, ik heb een 7 speed casette en ik merk dat het lastig is om een wiel te vinden dat hier past. Is er iemand met ervaring of expertise op dit gebied?

Groet,
Jelle
10 jaar in eigendom, zeg je, maar de fiets zal toch wel 30 j. oud zijn? Dat is toch veel belangrijker, dan hoe lang jij hem hebt: voor de oplossing van je probleem? Stalen frame of alu? Van 125mm (ik denk dat dat 126mm moet zijn) naar 130mm is gewoon uit te buigen. Zeker bij staal. Alu 4mm uitbuigen is inderdaad niet aan te raden, maar ik zou dat wel aandurven. Voor het gebruik van een modern achterwiel heb je nog wat spacers nodig (4,5mm). Gewoon 8/9/10v achterwiel kopen, dus.
Of je ziet het als een gelegenheid om zelf een wiel te bouwen.
Nieuw wiel in 130mm kun je zo kopen, net wat Sjefke zeg gewoon frame iets uitbuigen, als je er geen gekke dingen mee doet kun je met een standaard wiel gewoon op pad. Als het wereldfiets proof moet zijn kan ik evt ook wat extra sterks bouwen voor je.
Ik weet niet waar je woont.
In Den Bosch bv. bij Stichting Loods, fietsenwerkplaats, Ridderspoorstraat 2 (daar knappen ze binnengekomen fietsen op voor weinig) komen wel eens oude racefietsen binnen die ze niet meer kunnen opknappen. Soms bewaren ze dan de wielen of de assen.
Als je geluk hebt vind je een as voor 125 mm inbouwbreedte en als je de conussen controleert op nog goed genoeg, zou je er een nieuwe velg, spaken en cassette (die past) bij kunnen kopen of de oude erop doen.

Ook misschien bij 'Bikes to remember' ook in Den Bosch, maar dan gaat het wellicht nog verder terug in de tijd en zijn er opdraaicassettes, maar wellicht hebben ze ook wat je zoekt, want daar komt volgens mij ook van alles 'binnen'.

Misschien zijn er in jouw buurt ook dergelijke 'projecten'.

Soms een oude fietsenmaker die ermee stopt en nog wat heeft liggen. Nieuw zijn ze volgens mij niet meer te koop.
Ik heb er toevallig net 1 uitgespaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat behalve de velg er iets aan verslijt, nieuwe kogels en vet erin en klaar. Nieuwe velg kan er zo om gespaakt worden.
Bedankt allen! Ik ben nieuw op het forum, maar sta versteld van hoe snel men met advies en opties te hulp schiet.

De fiets is inderdaad een stuk ouder dan 10 jaar. Ik denk dat 30 jaar een goede schatting is, maar ik weet het niet precies. Het is een stalen frame, en ik begrijp dus dat uitbuigen goed mogelijk is.

Dus gewoon ergens een 8/9v achterwiel kopen en daar mijn 7v casettes op (met vulring?) opleggen. De term wereldfiets proof is nieuw voor mij, maar ik fiets er vooral mee in Nederland, dus een standaard wiel zal inderdaad prima zijn. (toch bedankt voor het aanbod Shadow)

Ik woon in de buurt van Utrecht, en ben al wel bij wat fietsenmakers geweest, maar voor alsnog helaas zonder succes.

Follow up vraagje: wat is de beste (online) plek om voor niet al te veel geld een dergelijk (tweedehands) wiel te kopen?
Fietsenmakers willen jou alleen een nieuwe fiets verkopen. Het is hun bestaanszekerheid. Maar dat is niet jouw aansprakellijkheid.
De 7v cassette is gewoon een stuk smaller dan die van 8v (en 9v en 10v). Daarvoor heb je een (samengestelde) vulring nodig van totaal 4,5mm. Op de body schuiven voor de cassette.
Als de naaf nog goed is en je hebt een vervangende fiets dan kun je natuurlijk ook de naaf gebruiken om daar een nieuw wiel voor te laten maken, 7-speed wordt nog steeds gemaakt (al zij het niet in de duurdere uitvoeringen) Cassette of opschroef-cassette.
Precies dus wat Shadow schrijft.
Op Marktplaats staan regelmatig wielsets te koop voor weinig. 6- en 7 speed zijn beide 126 mm.

Bijvoorbeeld deze:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr