Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsketting terugtraprem - Forum Wereldfietser

Fietsketting terugtraprem

De fietsketting van mijn eenvoudige fiets met terugtraprem knarst, is volgens mijn fietsenmaker versleten en moet vervangen worden. Volgens de fietsenmaker moet daarbij ook altijd het achter tandwieltje worden vervangen. Maar is dat wel zo? Ik dacht dat dat bij een fiets met terugtraprem niet zo veel uitmaakt en dat dit vooral geldt voor fietskettingen waarbij er een casette/ derailleur is.
Echt onzin van die fietsenmaker. Nieuwe ketting en hup verder!
Ze willen op alle manieren geld verdienen. Een ketting vervangen kost weinig werk, een nieuw tandwiel veel meer.
Hangt er vanaf natuurlijk of er nog tanden op zitten, maar altijd mee vervangen? Nah, dat hoeft niet.
Klopt in principe wat de fietsenmaker zegt maar er zit wel wat rek in.
Gewoon een nieuwe ketting erop leggen en als de boel niet overslaat heb je geluk. Anders ook het tandwiel vervangen.
Ik vervang inderdaad altijd achtertandwiel mee als de ketting vervang wordt. Ook als het niet overspringt past een nieuwe ketting niet goed in een gebruikt tandwiel en zal het blijven knarsen en wringen en is het snel weer versleten.